Fortune 500, με ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 5,7 δισ. δολαρίων. Φέτος, η Apple βρίσκεται στο νούμερο 6 της ίδιας λίστας, με 156,5 δισεκατομμύρια δολάρια!
Κι όμως, βάσει ποσοστιαίων μεγεθών, η Apple δεν είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία στη λίστα Fortune 500. Αυτή η τιμή ανήκει στην εταιρεία World Fuel Services, η οποία βρίσκεται στην 74η θέση της φετινής λίστας με έσοδα ύψους 38,9 δισ. δολαρίων. Κατά την τελευταία δεκαετία, αυτά αυξήθηκαν με ετήσιο ποσοστό 39,8%, ξεπερνώντας έως και το αντίστοιχο ποσοστό της Apple (39,2%).
Και δεν είναι μόνο αυτό. Τα τελευταία πέντε χρόνια, η μετοχή της World Fuel Services έχει συντρίψει σε απόδοση τόσο τη μετοχή της Apple όσο και την ευρύτερη αγορά. Συγκεκριμένα, η τιμή της μετοχής της World Fuel αυξήθηκε κατά 230%, έναντι 131% της Apple και μόλις 17% του δείκτη S&P 500.
Η εταιρεία έχει τη βάση της στο Μαϊάμι, αλλά διαθέτει 60 γραφεία και δραστηριοποιείται σε 200 χώρες παγκοσμίως. Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλός της, Μάικλ Κάσμπαρ, δε φαίνεται να συγκινείται που η εταιρεία του είναι πρώτη σε ανάπτυξη τζίρου στη λίστα 500: «Τέλεια! Είναι ωραίο να είσαι νούμερο ένα σε κάτι!».
Η World Fuel Services είναι ηγέτιδα στην πώληση καυσίμων και υπηρεσιών διοικητικής μέριμνας σε ναυτιλιακές, αεροπορικές και μεταφορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο. Οι δραστηριότητες της είναι εξαιρετικά πολύμορφες. Στο χώρο των αεροπορικών μεταφορών, για παράδειγμα, «δουλεύουμε με ο,τιδήποτε πετάει», όπως λέει ο Κάσμπαρ. Εκτός από επιβατικές αερογραμμές, η World Fuel πουλάει καύσιμα σε εταιρείες μεταφορών cargo και πτήσεων τσάρτερ, πολεμικές αεροπορίες και κυβερνητικούς φορείς, καθώς και σε επιχειρήσεις που διατηρούν το δικό τους αεροπορικό στόλο για τη μετακίνηση των στελεχών τους.
Διαβάστε ακόμη: Fortune Global 500
Το περιθώριο κέρδους είναι σχετικά χαμηλό. Από τα 39 δισ. δολάρια του τζίρου για το 2012, το καθαρό κέρδος της World Fuel ήταν μόνο 189 εκατ. δολάρια. Αυτό δεν προβληματίζει τον Κάσμπαρ, στον οποίον αρέσει η λειτουργία της επιχείρησης: «Βασιζόμαστε στην ύπαρξη χαμηλού ενεργητικού. Το κεφάλαιο κίνησής μας είναι περίπου 1 δισ. δολάρια, αλλά διαθέτουμε μόλις 100 εκατομμύρια σε πάγια στοιχεία ενεργητικού».
Η ανάπτυξη της World Fuel Services ευνοήθηκε από την τάση αποχώρησης των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών από την αγορά λιανικής στο χώρο των ναυτιλιακών καυσίμων. Επίσης, τροφοδοτήθηκε από μία σειρά σημαντικών εξαγορών, από το 1998 μέχρι σήμερα. Η πιο πρόσφατη ήταν τον περασμένο Ιανουάριο, όταν αγόρασε συγκεκριμένα στοιχεία ενεργητικού της Multi Service, μιας εταιρείας διαχείρισης συναλλαγών με ένα σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου με κάρτα, η οποία είναι αποδεκτή από περίπου 3.500 χώρους στάθμευσης φορτηγών στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Και ο Κάσμπαρ θεωρεί τα φορτηγά ως έναν ακόμα κλάδο με προοπτική.
Δε δημιουργεί άραγε προβλήματα η ενασχόληση με τόσους διαφορετικούς επιχειρηματικούς τομείς; «Η αλήθεια είναι ότι κάνουμε πολλά, αλλά όλα συνδέονται μεταξύ τους», λέει ο Κάσμπαρ. «Δεν θα αρχίσουμε να πουλάμε και οδοντόπαστες».
Όσο για το κλειδί της επιτυχίας της επιχείρησης; Ο Κάσμπαρ ορίζει δύο πτυχές: «Κατορθώσαμε να μεγεθυνθούμε χωρίς οργανωτικά προβλήματα, ενώ παράλληλα αποκτήσαμε μία παγκόσμια υπόσταση. Κι αυτό δεν είναι μικρό πράγμα». Διόλου μικρό, θα προσθέταμε.