αισθητή βελτίωση στο πρώτο επτάμηνο του έτους, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Τον Ιανουάριο του 2012 οι απώλειες στις αφίξεις στα κυριότερα αεροδρόμια, σε σχέση με το 2011 ήταν στο 11,28%, ενώ τον Ιούλιο η ψαλίδα έκλεισε και οι απώλειες έφτασαν στο 2,13%. Συνολικά η μείωση των αφίξεων στο επτάμηνο του 2012 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα περιορίζεται πλέον στο 3,77%.
Η αλλαγή αυτή του κλίματος οφείλεται σε τρεις βασικούς λόγους. Ο πρώτος αφορά στην απομάκρυνση του άμεσου κινδύνου εξόδου της χώρας μας από την ευρωζώνη και το σχηματισμό κυβέρνησης στη χώρα μας. Ο δεύτερος αφορά στην επιθετική πολιτική προσέλκυσης επισκεπτών που ακολούθησαν στο εξωτερικό, τόσο η κυβέρνηση όσο και οι θεσμικοί φορείς, αλλά και επιχειρηματίες του κλάδου για να κερδίσουν τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, ενώ ο τρίτος λόγος είναι τα ανταγωνιστικά πακέτα που προσέφερε ο ελληνικός τουρισμός (σχέση ποιότητας προς το κόστος).
«Η θετική αυτή εξέλιξη αποδεικνύει την ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού, καθώς επίσης ότι ο στόχος των 16 εκατ. διεθνών αφίξεων για το 2012 (που σημαίνει μείωση περίπου 3% σε σχέση με το 2011) είναι εφικτός», σημειώνει χαρακτηριστικά ο ΣΕΤΕ.
Ανοδικές τάσεις
Ανοδικές τάσεις καταγράφουν τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης με 8,15% και 772.366 επιβάτες, της Κέρκυρας με 10,17% και 471.001 επιβάτες, των Χανιών με 7,7% και 376.345 επιβάτες, της Κεφαλονιάς με 12,22% και 96.039 επιβάτες, της Μυκόνου που αντέστρεψε την αρνητική εικόνα των προηγουμένων μηνών με 1,16% και 67.663 επιβάτες, όπως και της Σαντορίνης με 1,53% και 107.591 επιβάτες, ενώ η Σκιάθος έκλεισε το επτάμηνο με θετικό πρόσημο 5,31% και 64.733 επιβάτες.
Στον αντίποδα το μεγαλύτερο πρόβλημα εξακολουθεί να είναι η Αθήνα, αφού η εικόνα της πρωτεύουσας της Ελλάδας στο εξωτερικό δεν είναι καλή και χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια σε όλους τους τομείς για να αντιστραφεί το κλίμα. Στο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου 2012 η Αθήνα καταγράφει απώλειες σε ποσοστό 14,21%, αφού την έχουν επισκεφτεί 1,449 εκατ. τουρίστες από 1,689 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε το επτάμηνο και η Ρόδος και πιο συγκεκριμένα κατά 8,14% έχοντας 884.307 διεθνείς αφίξεις, η Κως με 5,29% και 440.861 αφίξεις, το Ηράκλειο με 2,13% και 1,156 εκατ. αφίξεις, η Ζάκυνθος με 5,37% και 233.352 αφίξεις, η Σάμος με 6,5% και 60.832 αφίξεις, και η Καβάλα με 13,63% και 40.178 αφίξεις.
Η τάση αντιστροφής του αρνητικού κλίματος καταγράφεται στα στοιχεία του Ιουλίου. Συνολικά δεχθήκαμε 2,282 εκατ. διεθνείς αφίξεις στα κυριότερα αεροδρόμια, από 2,332 εκατ. τον Ιούλιο του 2011. Τη μεγαλύτερη αύξηση είχε το αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς με 21,89%, της Θεσσαλονίκης με 11,79% της Κέρκυρας με 9,44% και ακολούθησαν η Μύκονος με 7,88% και η Σαντορίνη με 7,36%.
Στον αντίποδα η Αθήνα κατέγραψε για άλλη μια φορά τις μεγαλύτερες απώλειες, κατά 12,42%, αν και βελτίωσε τις επιδόσεις της σε σχέση με τις τρεις προηγούμενους μήνες, ενώ η Ρόδος και η Κως βρίσκονται σε χαμηλότερα επίπεδα κατά 6,96% και 6,6% αντίστοιχα.
Στο επτάμηνο του 2012 σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΣΕΤΕ, οι αφίξεις τουριστών στα ελληνικά αεροδρόμια έφτασαν τα 6,33 εκατ. επιβάτες, από 6,58 εκατ. επιβάτες το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Προστασία επιβατών πτωχευμένων εταιρειών
Το «κώδωνα του κινδύνου κρούει» ο HATTA, ο Σύνδεσμος των Εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων, προκειμένου η Ευρωπαϊκή Ενωση να λάβει άμεσα μέτρα προστασίας των καταναλωτών από τις πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών.
Αφορμή αποτέλεσε η διαπίστωση ότι, έξι μήνες μετά την πτώχευση αεροπορικών εταιρειών της Malev και της Spanair, οι πελάτες δεν έχουν ακόμη εισπράξει το αντίτιμο των εισιτηρίων που δεν χρησιμοποίησαν λόγω των πτωχεύσεων και της ακύρωσης δρομολογίων. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει την έλλειψη της κατάλληλης προστασίας των καταναλωτών από τις πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών.
Οι δύο μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έπαυσαν να λειτουργούν στις αρχές του 2012, αφήνοντας πολλούς επιβάτες με αγορασμένα εισιτήρια χωρίς αξία. Τα διαπιστευμένα από τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών - ΙΑΤΑ τουριστικά γραφεία, εξακολουθούν να περιμένουν την επιστροφή των χρημάτων των πελατών τους από τις εν λόγω αεροπορικές εταιρείες.
Η ΙΑΤΑ, σημειώνει ο ΗΑΤΤΑ, κρατά τα προς επιστροφή ποσά, επιχειρώντας να βρεθεί μια συναινετική διαδικασία επιστροφής των χρημάτων από τους υπευθύνους της πτωχευτικής διαδικασίας των δύο αεροπορικών εταιρειών. Μέχρι στιγμής, όμως, δεν έχει επιτευχθεί καμία συμφωνία ή εγγύηση για την επιστροφή των χρημάτων στα τουριστικά γραφεία, προκειμένου να δοθούν στους καταναλωτές.
Η ECTAA, η οποία αντιπροσωπεύει τις εθνικές ενώσεις των ταξιδιωτικών γραφείων και tour operators 29 ευρωπαϊκών χωρών, της οποίας μέλος είναι ο ΗΑΤΤΑ, εξέφρασε τη λύπη της για το γεγονός ότι δεν υπάρχει θεσμοθετημένη προστασία των επιβατών αεροπορικών εταιρειών από τυχόν πτωχεύσεις.
dealnews.gr