Θέσπιση παρεκκλίσεως από τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν. 3919/2011 σε σχέση προς το επάγγελμα του γεωτεχνικού, (ΦΕΚ Β 1948/12-8-2013). Σύμφωνα με όσα αναφέρει στον ΑγροΤύπο ο κ. Μάμαλης: "με την δημοσίευση της γνωμοδότησης δεν έρχονται αλλαγές και συνεχίζει να είναι υποχρεωτική η εγγραφή των γεωτεχνικών στο Επιμελητήριο. Απλά η άδεια πλέον ονομάζεται αναγγελία άσκησης επαγγέλματος. Ωστόσο κατά την γνώμη μου αυξάνεται η γραφειοκρατία και το κόστος της διαδικασίας".
Και προσθέτει: «θα δημιουργηθεί επιπλέον ταλαιπωρία και αυτό θα οφείλεται στις ιδεοληψίες κάποιων “εγκεφάλων” μέσα στο Υπουργείο Οικονομικών».
Σύμφωνα με όσα αναφέρει το ΦΕΚ για λόγους ισονομίας με τα υπόλοιπα επαγγέλματα προτείνεται να καταργηθεί η άδεια άσκησης επαγγέλματος γεωτεχνικού (ειδικότητες γεωπόνου, δασολόγου, κτηνίατρου, γεωλόγου, ιχθυολόγου) και να αντικατασταθεί από τη διαδικασία αναγγελίας και σιωπηρής έγκρισης.
Ποιο αναλυτικά το ΦΕΚ αναφέρει:
Επάγγελμα Γεωτεχνικού
Περιγραφή επαγγέλματος
Ως Γεωτεχνικοί ορίζονται οι επαγγελματίες γεωπόνοι, δασολόγοι, κτηνίατροι, γεωλόγοι, και ιχθυολόγοι (εφεξής και από κοινού ως «ειδικότητες»). Σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4 του π.δ. 344/2000 «Άσκηση του επαγγέλματος του γεωτεχνικού», τα αντικείμενα της άσκησης του επαγγέλματος του γεωτεχνικού, τόσο στο δημόσιο τομέα όσο και στον ιδιωτικό, είτε υπό οιαδήποτε σχέση εξαρτημένης εργασίας ή έργου είτε κατά την απασχόλησή τους ως ελευθέρων επαγγελματιών, είναι ιδίως:
α) Η σύνταξη μελετών και η επίβλεψη της εκτέλεσής τους,
β) Η εκτέλεση έργων,
γ) Η σύνταξη πραγματογνωμοσύνης και γνωμοδότησης,
δ) Η παροχή συμβουλών εμπειρογνώμονα,
ε) Η διενέργεια ερευνών,
στ) Η παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών,
ζ) Η διενέργεια εκτιμήσεων,
η) Η εκπροσώπηση φυσικών ή νομικών προσώπων και η παράσταση για λογαριασμό των προσώπων αυτών, για υποθέσεις γεωτεχνικού ενδιαφέροντος.
Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 5 του π.δ. 344/2000, οι γεωτεχνικοί έχουν δικαίωμα:
α) Να εργάζονται ως υπεύθυνοι σε αντικείμενα αντίστοιχα της επιστημονικής ειδικότητάς τους, στον ιδιωτικό τομέα και στο δημόσιο τομέα.
β) Να ιδρύουν και να λειτουργούν επιστημονικά εργαστήρια ανάλυσης και ελέγχου ανάλογα με το αντικείμενο της ειδικότητάς τους.
γ) Να αποκτούν άδεια λειτουργίας καταστήματος εμπορίας φαρμάκων, υλικών και συσκευών που αντιστοιχούν στην ειδικότητά τους.
Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 2 του ιδίου άρθρου, οι γεωτεχνικοί «είναι οι μόνοι αρμόδιοι να εκδίδουν συνταγές φαρμάκων που αφορούν αντικείμενα της ειδικότητάς τους, μπορεί να εξελίσσονται σε όλη την κλίμακα της διοικητικής, επιστημονικής και τεχνικής ιεραρχίας σε αντίστοιχες με την ειδικότητά τους επιχειρήσεις, να απασχολούνται αυτοδύναμα ή ως μέλη ομάδων με τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή θεμάτων της ειδικότητάς τους, να απασχολούνται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης, και να παρίστανται ως επιστημονικοί σύμβουλοι κατά την εκδίκαση διαφορών και εξέταση υποθέσεων ενώπιον διοικητικών οργάνων που αφορούν αντικείμενα της ειδικότητάς τους».
Στα Κεφάλαια Β΄ (άρθρα 8 και 9), Γ΄ (άρθρα 10 και 11), Δ΄ (άρθρα 12 και 13), Ε΄ (άρθρα 14 και 15) και ΣΤ΄ (άρθρα 16 και 17) του εν λόγω προεδρικού διατάγματος περιγράφονται αναλυτικά οι επαγγελματικές δραστηριότητες κάθε μίας από τις ειδικότητες που ανήκουν στο επάγγελμα του γεωτεχνικού, ενώ απαριθμούνται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες είναι υποχρεωτική η απασχόλησή τους, με σχέση εξαρτημένης εργασίας, σύμβαση έργου ή ως συμβούλου. Αναλυτική παράθεση των δραστηριοτήτων καθεμίας από τις ειδικότητες των γεωτεχνικών δεν κρίνεται αναγκαία στην παρούσα εισήγηση, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του σχεδίου ΠΔ, όπως παρατίθεται κατωτέρω υπό Δ.2, τα προβαλλόμενα επιχειρήματα αναφέρονται γενικά στο επάγγελμα του γεωτεχνικού και δεν πραγματοποιείται περαιτέρω διάκριση ανά ειδικότητα, προκειμένου να αιτιολογηθεί η θέσπιση εξαίρεσης από τις διατάξεις του ν. 3919/2011, όπως ισχύει.
Σύμφωνα με το άρθρο 1 του π.δ. 344/2000, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, το επάγγελμα του γεωτεχνικού (γεωπόνου, δασολόγου, κτηνίατρου, γεωλόγου, ιχθυολόγου) ασκείται αποκλειστικά από πτυχιούχους συγκεκριμένων Σχολών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, οι οποίοι είναι τακτικά μέλη του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε), σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1, 2, και 3 του άρθρου 3 του ν. 1474/1984.
Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε)
Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε ιδρύθηκε το 1971, με το ν.δ. 943/1971 ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Εποπτεύεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, ενώ υπάρχουν και δέκα Περιφερειακά Παραρτήματα που καλύπτουν το σύνολο της χώρας.
Σύμφωνα με το ν. 1474/1984 «Τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και άλλες διατάξεις», το ΓΕΩΤ.Ε.Ε είναι ο νομοθετημένος σύμβουλος της Κυβέρνησης στα γεωτεχνικά θέματα (άρθρο 2, παρ. 1). Μεταξύ των σκοπών του (άρθρο 2) είναι η προάσπιση των επιστημονικών, επαγγελματικών, οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών συμφερόντων των γεωτεχνικών και η τήρηση από τους τελευταίους των κανόνων της δεοντολογίας και αξιοπρέπειας, ασκώντας παράλληλα και πειθαρχική εξουσία σε αυτούς.
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρ. 3 ν.1474/1984, τακτικά μέλη του ΓΕΩ.Τ.Ε.Ε είναι υποχρεωτικά όλοι οι γεωτεχνικοί που κατέχουν πτυχία από συγκεκριμένες Σχολές Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, ενώ σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου, πέραν του κατάλληλου πτυχίου, για την εγγραφή ως μέλους στο ΓΕΩΤ.Ε.Ε απαιτείται από το υποψήφιο μέλος:
να κατέχει την Ελληνική ιθαγένεια ή ιθαγένεια άλλου κράτους μέλους της ΕΕ,
να μην έχει στερηθεί την ελεύθερη διαχείριση της περιουσίας του και
να μην έχει καταδικαστεί αμετάκλητα για έγκλημα.
Κατά συνέπεια, με βάση τα ανωτέρω, η προτεινόμενη ρύθμιση περί διατήρησης του συστήματος προηγούμενης διοικητικής άδειας για τα επαγγέλματα του γεωτεχνικού δεν πληροί τις προϋποθέσεις της αρχής της αναλογικότητας.
Για τους λόγους αυτούς
Προτείνεται η μη διατήρηση της απαίτησης προηγούμενης διοικητικής άδειας για την άσκηση του επαγγέλματος του γεωτεχνικού, δεδομένου ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις παρέκκλισης κατά τα προβλεπόμενα στο ν.3919/2011. Η διαπίστωση της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων για την άσκηση των εν λόγω επαγγελματικών δραστηριοτήτων μπορεί να εξυπηρετηθεί επαρκώς και στο αναγκαίο μέτρο με το σύστημα της αναγγελίας του άρθρου 3 παρ. 1 του ν.3919/2011.