γκρίνιες, απογοητεύσεις και τσακωμούς!
Καλό είναι να βοηθήσετε το παιδί, αλλά όχι να κάνετε εσείς τελικά τις ασκήσεις του!
Επανέρχομαι λοιπόν στο θέμα της καθημερινής μελέτης με κάποιες ακόμα συμβουλές.
Το παιδί πρέπει να μάθει να διαβάζει μόνο του, εξάλλου εκείνο πάει σχολείο και όχι εσείς οι γονείς. Για να το καταφέρει όμως αυτό χρειάζεται ενθάρρυνση, κατανόηση και κάποια βοήθεια από τους γονείς στην α' δημοτικού. Είναι σημαντικό να καταλάβει το παιδί ότι σε αυτό το σπουδαίο στάδιο της ζωής του έχει για συμπαραστάτες τους γονείς του. Καλό είναι να βοηθήσετε το παιδί αλλά όχι να κάνετε εσείς τελικά τις ασκήσεις του! Χρειάζεται ένα μέτρο. Βοηθάτε το παιδί στην α' δημοτικού, χωρίς όμως να κάθεστε από πάνω του σε όλες τις τάξεις. Αν γίνει κάτι τέτοιο το αποτέλεσμα θα είναι δυσάρεστο για σας, αφού θα πρέπει να κάθεστε όλο το απόγευμα να διαβάζετε αλλά και για το παιδί που δεν θα αποκτήσει αυτονομία και αυτοπεποίθηση στο διάβασμα.
Ο πιο λανθασμένος τρόπος διαβάσματος είναι αναμφίβολα η παπαγαλία. Δυστυχώς ακόμα και σήμερα στο σύγχρονο σχολείο παράγεται η παπαγαλία και συχνά αναπαράγεται και στο σπίτι, κυρίως με επιμονή των γονιών. Όχι, το παιδί δεν χρειάζεται να μάθει την ιστορία ή τη φυσική παπαγαλία, αλλά να κατανοήσει το μάθημα και να μπορεί να το πει με δικά του λόγια. Μόνο έτσι η μελέτη θα γίνει γνώση που θα θυμάται το παιδί και όχι μόνο για μία μέρα!
Σημαντικό ρόλο παίζει και το περιβάλλον μέσα στο οποίο το παιδί μελετά. Χρειάζεται ησυχία και όσο το δυνατόν περισσότερη ηρεμία και υπομονή. Ίσως το σκηνικό του καθημερινού καυγά για να ξεκινήσει το παιδί το διάβασμα είναι λίγο πολύ ρουτίνα σε μερικά σπίτια...είναι όμως πολύ κακό να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Συχνά οι γονείς, λόγω του περιορισμένου χρόνου τους, αγχώνουν τα παιδιά, τους φωνάζουν ή καταλήγουν να γράφουν αυτοί τις ασκήσεις! Φροντίστε να υπάρχει κλίμα ηρεμίας και δημιουργικότητας.΄Συζητήστε με το παιδί πόσο σημαντικό είναι να τελειώσει την μελέτη νωρίς και προσδιορίστε κάποια ευχάριστη δραστηριότητα που θα ακολουθήσει όταν ολοκληρωθεί η μελέτη. Είναι πολύ πιο αποτελεσματικό κάτι τέτοιο από τις φωνές και έναν μικρό χαμό κάθε μεσημέρι!
Βοηθήστε το παιδί να οργανώσει την μελέτη του, το διάβασμα και το χρόνο του. Αυτό πρέπει να γίνει από την α' δημοτικού. Ένας καλός τρόπος είναι αφού ορίσετε την ρουτίνα και την ώρα διαβάσματος, να ζητήσετε από το παιδί να σας πει τι εργασίες έχει να κάνει. Πάρτε ένα χαρτί και σημειώστε όλες τις εργασίες. Αφού βοηθήσετε τον μικρό σας μαθητή να κατανοήσει τι ακριβώς πρέπει να κάνει, αφήστε το παιδί μόνο του να προχωρήσει λέγοντας του ότι θα έρθετε πάλι σε λίγο να δείτε πόσο έχει προχωρήσει. Έτσι το παιδί νιώθει ότι το βοηθάτε, χωρίς ωστόσο να του γίνεται συνήθεια η συνεχόμενη παρουσία σας δίπλα του. Όταν το παιδί ολοκληρώνει κάποια εργασία, τότε τη σβήνετε από τη λίστα. Έτσι το παιδί καταλαβαίνει τι έχει ακόμα να κάνει και αρχίζει να αντιλαμβάνεται το χρόνο που χρειάζεται κάθε εργασία.
Όταν ολοκληρωθούν οι ασκήσεις, μπορείτε να ελέγξετε την ορθότητα τους. Αν υπάρχουν λάθη μην τα διορθώνετε εσείς αλλά ζητήστε από το παιδί να κοιτάξει και να διορθώσει μόνο του τα λάθη του. Μόνο έτσι θα μάθει! Αυτό όμως θα γίνεται με ενθαρρυντικά λόγια και όχι επικριτικά ή αρνητικά σχόλια.
Κάπως έτσι το παιδί θα μάθει να οργανώνει και να ολοκληρώνει την καθημερινή μελέτη στο σπίτι, χωρίς φωνές και εντάσεις, αλλά όσο πιο θετικά και χαρούμενα γίνεται! Το σημαντικό είναι να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν την μελέτη και τη γνώση.