που δόθηκε στη δημοσιότητα, οι Ασιάτες μαθητές «σκίζουν» στα μαθηματικά, αφήνοντας πίσω τους Ευρωπαίους συμμαθητές τους.
Στον πίνακα της αξιολόγησης, κορυφαίοι στο μάθημα των μαθηματικών αναδεικνύονται οι μαθητές από τη Σιγκαπούρη και ακολουθούν εκείνοι από τη Νότια Κορέα, το Χονγκ Κονγκ, την Ταϊβάν και την Ιαπωνία. Όπως προκύπτει, οι πρώτες πέντε θέσεις καταλαμβάνονται από μαθητές χωρών της Άπω Ανατολής.
Οι πρώτοι Ευρωπαίοι βρίσκονται στην έκτη θέση και είναι οι μαθητές από τη Βόρεια Ιρλανδία. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν οι Βέλγοι, οι Φιλανδοί, οι Άγγλοι και οι Ρώσοι.
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 63 χώρες και σε αυτές δεν συμπεριλαμβάνεται η Ελλάδα. Τα στοιχεία για την ευρωπαϊκή ήπειρο, πάντως, δεν είναι ενθαρρυντικά. Σύμφωνα με την έκθεση, ένας 16χρονος Βρετανός υπολείπεται κατά δύο έτη στη γνώση των μαθηματικών, σε σχέση με τους συνομήλικούς του από την Ταϊβάν, τη Σιγκαπούρη ή τη Νότια Κορέα. Ακόμη χειρότερες είναι οι επιδόσεις στα μαθηματικά των μαθητών του ευρωπαϊκού Νότου, όπως είναι οι Ιταλοί.
Αξιοσημείωτο κρίνεται το γεγονός ότι οι μαθητές των χωρών της Δύσης υπολείπονται των Ασιατών συμμαθητών τους και στις δύο τάξεις που μπήκαν στο μικροσκόπιο των ερευνητών. Στην Τρίτη Γυμνασίου, για παράδειγμα, τα σκήπτρα κρατούν οι Νοτιοκορεάτες και έπονται τέσσερις χώρες της Ασίας, για να ακολουθήσουν οι 15χρονοι από τη Ρωσία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ουγγαρία και την Αυστραλία. Περίπου ίδια είναι η κατάταξη και στην Τετάρτη τάξη του Δημοτικού.
Οι αναλυτές δεν έχουν ακόμη εξηγήσει ποιος είναι ο βασικός λόγος του χάσματος που παρατηρείται ανάμεσα στις δύο ηπείρους. Το βέβαιο είναι ότι δεν οφείλεται σε κάποια ιδιαίτερη κλίση των Ασιατών μαθητών προς τα μαθηματικά αφού, στο παρελθόν, οι Ευρωπαίοι μαθητές εμφάνιζαν καλύτερες επιδόσεις.
Μία από τις υποθέσεις που κάνουν οι ειδικοί είναι ότι στα ασιατικά εκπαιδευτικά συστήματα δίνεται μεγαλύτερο βάρος στα μαθηματικά, ενώ τον δικό τους ρόλο φαίνεται ότι παίζουν τα ιδιαίτερα μαθήματα, ένας «θεσμός» που είναι πολύ διαδεδομένος στις χώρες της Άπω Ανατολής. Μια τρίτη εξήγηση, σημειώνουν οι ειδικοί, μπορεί να αναζητηθεί στις «μαμάδες- τίγρεις», όπως λέγονται στην Ασία οι μητέρες που πιέζουν πολύ τα παιδιά τους στο διάβασμα και ελέγχουν, συνεχώς και πολύ αυστηρά, τις επιδόσεις τους στα μαθήματα.