Κατηγορούνται για πολλά από τα δεινά της παιδικής και εφηβικής ηλικίας: μπορεί να προκαλέσουν εξάρτηση, συνδέονται με διαταραχές στη... μνήμη και την προσοχή, είναι πιθανόν να επηρεάσουν αρνητικά τη συμπεριφορά των παιδιών.
Ο λόγος για τηλεοράσεις, κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών, υπολογιστές, "έξυπνα" τηλέφωνα και εσχάτως ταμπλέτες, δηλαδή για τον ψηφιακό κόσμο της οθόνης. Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει επανειλημμένως για τους κινδύνους της κατάχρησης και πολλοί γονείς αδυνατούν να παρέμβουν στην ειδική σχέση που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στα παιδιά τους και τις οθόνες.
Η γαλλική Ακαδημία Επιστημών, ωστόσο, έρχεται να εκφράσει μια κάπως αιρετική άποψη, αποποινικοποιώντας εν μέρει τη χρήση αυτών των συσκευών. Σε έκθεσή τους που δημοσιεύθηκε πριν από μερικές ημέρες με τίτλο «Παιδιά και οθόνες», οι ειδικοί της Ακαδημίαςσημειώνουν ότι τα βιντεοπαιχνίδια «μπορεί να διεγείρουν πολλές δεξιότητες» και οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης να γίνουν «χώρος πειραματισμού και καινοτομίας».
Η μοναδική οθόνη της οποίας η φήμη δεν αποκαθίσταται είναι αυτή της τηλεόρασης. Η γαλλική Ακαδημία Επιστημών είναι κατηγορηματική σε αυτό το σημείο: η μικρή οθόνη δεν κάνει για τα παιδιά, αφού «η παθητική έκθεση στην οθόνη τής τηλεόρασης απομονώνει και δεν βοηθά τα παιδιά να μάθουν τη γλώσσα».
Η τηλεόραση δεν συνίσταται ούτε για τις μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς επισημαίνονται οι αρνητικές συνέπειες μετά τα πρώτα χρόνια, όπως είναι «η πρόσληψη βάρους, η διαταραχή της συγκέντρωσης και της προσοχής, καθώς και η υιοθέτηση μιας παθητικής στάσης απέναντι στον κόσμο». Οι ειδικοί της γαλλικής Ακαδημίας επισημαίνουν ότι δύο ώρες τηλεθέασης την ημέρα μειώνουν το ενδιαφέρον των μαθητών στην τάξη κατά 7% και κατά 6% τις δεξιότητες των 10χρονων μαθητών στα μαθηματικά.
Αντίθετα, υπολογιστές, κονσόλες παιχνιδιών, "έξυπνα" τηλέφωνα και ταμπλέτες, όλα αυτά τα προϊόντα του ψηφιακού πολιτισμού, πρέπει να συνοδεύουν τα παιδιά κατά την ανάπτυξή τους. «Αυτή η εξέλιξη, που σήμερα φαίνεται αναπόφευκτη, έχει σημαντικές θετικές επιπτώσεις στην πρόσληψη της γνώσης, ενώ συμβάλει στη διαμόρφωση της σκέψης και την κοινωνικοποίηση των παιδιών και των εφήβων» αναφέρεται στην έκθεση.
Σύμφωνα με τη γαλλική Ακαδημία Επιστημών, η απομόνωση πάνω από μια οθόνη γίνεται προβληματική αν παύει να προσφέρει ευχαρίστηση και μετατρέπεται σε εξάρτηση. Είναι η περίπτωση, σχολιάζει ο γαλλικός Τύπος, κατά την οποία ένας έφηβος ξενυχτάει παίζοντας online παιχνίδια. Σε τέτοιες καταστάσεις, η γονική παρέμβαση θεωρείται κάτι παραπάνω από απαραίτητη.
Η έλλογη χρήση, όμως, βοηθά τους ανήλικους στη συγκέντρωση, την προσοχή και τη γρήγορη λήψη αποφάσεων. Μάλιστα, κάποια από αυτά τα παιχνίδια μπορούν «να αφυπνίσουν και να βελτιώσουν την ικανότητα της επιλεκτικής οπτικής επαφής και της κατηγοριοποίησης». Ανεκτίμητη είναι η αξία των ψηφιακών συσκευών για τους έφηβους, καθώς «ο εγκέφαλός τους εξασκείται στην υποθετική-επαγωγική σκέψη και να μαθαίνει να εξερευνά όλους τους πιθανούς κόσμους».
Ειδικότερα, οι ταμπλέτες είναι ιδανικές για τα παιδιά ηλικίας έως τριών χρόνων. Οι οθόνες αφής που διαθέτουν είναι ο καλύτερος τρόπος για να γνωρίσουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας τον ψηφιακό κόσμο.
Όσο για το διαδίκτυο, οι Γάλλοι ειδικοί της Ακαδημίας Επιστημών συνιστούν στους γονείς να μην ανησυχούν υπερβολικά. Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν διασκέδαση, επιτρέπουν στο εφηβικό "εγώ" να εκδηλωθεί και να αναπτυχθεί με νέους τρόπους και ενισχύεις τις κοινωνικές σχέσεις. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η γονική (διακριτική) παρουσία κρίνεται απαραίτητη.
Ο λόγος για τηλεοράσεις, κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών, υπολογιστές, "έξυπνα" τηλέφωνα και εσχάτως ταμπλέτες, δηλαδή για τον ψηφιακό κόσμο της οθόνης. Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει επανειλημμένως για τους κινδύνους της κατάχρησης και πολλοί γονείς αδυνατούν να παρέμβουν στην ειδική σχέση που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στα παιδιά τους και τις οθόνες.
Η γαλλική Ακαδημία Επιστημών, ωστόσο, έρχεται να εκφράσει μια κάπως αιρετική άποψη, αποποινικοποιώντας εν μέρει τη χρήση αυτών των συσκευών. Σε έκθεσή τους που δημοσιεύθηκε πριν από μερικές ημέρες με τίτλο «Παιδιά και οθόνες», οι ειδικοί της Ακαδημίαςσημειώνουν ότι τα βιντεοπαιχνίδια «μπορεί να διεγείρουν πολλές δεξιότητες» και οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης να γίνουν «χώρος πειραματισμού και καινοτομίας».
Η μοναδική οθόνη της οποίας η φήμη δεν αποκαθίσταται είναι αυτή της τηλεόρασης. Η γαλλική Ακαδημία Επιστημών είναι κατηγορηματική σε αυτό το σημείο: η μικρή οθόνη δεν κάνει για τα παιδιά, αφού «η παθητική έκθεση στην οθόνη τής τηλεόρασης απομονώνει και δεν βοηθά τα παιδιά να μάθουν τη γλώσσα».
Η τηλεόραση δεν συνίσταται ούτε για τις μεγαλύτερες ηλικίες, καθώς επισημαίνονται οι αρνητικές συνέπειες μετά τα πρώτα χρόνια, όπως είναι «η πρόσληψη βάρους, η διαταραχή της συγκέντρωσης και της προσοχής, καθώς και η υιοθέτηση μιας παθητικής στάσης απέναντι στον κόσμο». Οι ειδικοί της γαλλικής Ακαδημίας επισημαίνουν ότι δύο ώρες τηλεθέασης την ημέρα μειώνουν το ενδιαφέρον των μαθητών στην τάξη κατά 7% και κατά 6% τις δεξιότητες των 10χρονων μαθητών στα μαθηματικά.
Αντίθετα, υπολογιστές, κονσόλες παιχνιδιών, "έξυπνα" τηλέφωνα και ταμπλέτες, όλα αυτά τα προϊόντα του ψηφιακού πολιτισμού, πρέπει να συνοδεύουν τα παιδιά κατά την ανάπτυξή τους. «Αυτή η εξέλιξη, που σήμερα φαίνεται αναπόφευκτη, έχει σημαντικές θετικές επιπτώσεις στην πρόσληψη της γνώσης, ενώ συμβάλει στη διαμόρφωση της σκέψης και την κοινωνικοποίηση των παιδιών και των εφήβων» αναφέρεται στην έκθεση.
Σύμφωνα με τη γαλλική Ακαδημία Επιστημών, η απομόνωση πάνω από μια οθόνη γίνεται προβληματική αν παύει να προσφέρει ευχαρίστηση και μετατρέπεται σε εξάρτηση. Είναι η περίπτωση, σχολιάζει ο γαλλικός Τύπος, κατά την οποία ένας έφηβος ξενυχτάει παίζοντας online παιχνίδια. Σε τέτοιες καταστάσεις, η γονική παρέμβαση θεωρείται κάτι παραπάνω από απαραίτητη.
Η έλλογη χρήση, όμως, βοηθά τους ανήλικους στη συγκέντρωση, την προσοχή και τη γρήγορη λήψη αποφάσεων. Μάλιστα, κάποια από αυτά τα παιχνίδια μπορούν «να αφυπνίσουν και να βελτιώσουν την ικανότητα της επιλεκτικής οπτικής επαφής και της κατηγοριοποίησης». Ανεκτίμητη είναι η αξία των ψηφιακών συσκευών για τους έφηβους, καθώς «ο εγκέφαλός τους εξασκείται στην υποθετική-επαγωγική σκέψη και να μαθαίνει να εξερευνά όλους τους πιθανούς κόσμους».
Ειδικότερα, οι ταμπλέτες είναι ιδανικές για τα παιδιά ηλικίας έως τριών χρόνων. Οι οθόνες αφής που διαθέτουν είναι ο καλύτερος τρόπος για να γνωρίσουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας τον ψηφιακό κόσμο.
Όσο για το διαδίκτυο, οι Γάλλοι ειδικοί της Ακαδημίας Επιστημών συνιστούν στους γονείς να μην ανησυχούν υπερβολικά. Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν διασκέδαση, επιτρέπουν στο εφηβικό "εγώ" να εκδηλωθεί και να αναπτυχθεί με νέους τρόπους και ενισχύεις τις κοινωνικές σχέσεις. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η γονική (διακριτική) παρουσία κρίνεται απαραίτητη.
nooz.gr