tromaktiko: Πρόταση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου με αφορμή το νέο νόμο

Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

Πρόταση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου με αφορμή το νέο νόμο



Σοβαρή παρέμβαση επιχειρεί με άρθρο του, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου Δημήτρης Αποστολόπουλος, για την μορφή Διοίκησης του λιμανιού, με αφορμή...

το Σχέδιο Νόμου «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες Διατάξεις» που έχει εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Ο κ. Αποστολόπουλος, θέτει τα ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας και την σχέση ιδιωτικών επενδύσεων με την ανάπτυξη, αν πρέπει να συμμετέχουν οι ιδιώτες στην αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, αν ωφελούνται οι τοπικές κοινωνίες από αυτό και ποια είναι η σχέση των θεσμών της τοπικής κοινωνίας (Τοπική Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήρια κ.λ.π.) στη λήψη των αποφάσεων, αλλά και για τα σημαντικά έργα υποδομής.

Ο ίδιος, θεωρεί ότι η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα είναι απαραίτητη, εφόσον πραγματικά επενδύει και δεν στοχεύει στην εκμετάλλευση των ήδη επενδεδυμένων κεφαλαίων από το Δημόσιο.

Δια της πλαγίας οδού…
Εκτιμά ωστόσο ότι ο νέος νόμος,δεν οδηγεί σ’ αυτή την κατεύθυνση. Σύμφωνα με τον νέο νόμο , τα Λιμενικά Ταμεία, είτε θα προσχωρήσουν στους Κεντρικούς Οργανισμούς Λιμένων Α.Ε. (για μας το Λιμάνι της Πάτρας Ο.Λ.Π.Α.), είτε θα συγχωνευτούν για να δημιουργήσουν Ανώνυμες Εταιρείες Περιφερειακού Λιμενικού Συστήματος (π.χ. Ηλειακά Λιμάνια Α.Ε. με Κατάκολο – Κυλλήνη και άλλα μικρότερα).

Η αιτιολογία είναι ότι η συνένωση των Λιμενικών Ταμείων μειώνει τα λειτουργικά τους έξοδα, προσφέρονται καλύτερες και φθηνότερες υπηρεσίες και οργανώνεται αποδοτικότερα η ανάπτυξη τους. Κατά τον κ. Αποστολόπουλο, άλλη είναι η σκοπιμότητα: «Αποσκοπεί την αφαίρεση και την αποξένωση της Τοπικής Κοινωνίας από τις Διοικήσεις των Περιφερειακών Λιμανιών και την επαναφορά τους στο Κεντρικό Κράτος.

Με το πρόσχημα της Ανασυγκρότησης και του Εκσυγχρονισμού δημιουργούνται Ανώνυμες Εταιρείες, απόλυτα ελεγχόμενες από την Κεντρική Κρατική Διοίκηση, με σκοπό να καλυφθούν τα νομικά κενά των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, που είναι σήμερα τα Λιμενικά Ταμεία, προκειμένου να γίνουν πιο εύκολες, πιο γρήγορες και πιο ευέλικτες οι παραχωρήσεις και η αποκρατικοποίηση τους.

Η προοπτική που δίνει ο νέος Νόμος , στην περίπτωση που δεν υπάρξει επενδυτής για κάποια λιμάνια, είναι οι Περιφερειακές Ανώνυμες Εταιρείες (όπως του Κατάκολου και Κυλλήνης ) να απορροφηθούν από τις Μητρικές Ανώνυμες Εταιρείες των Λιμενικών Συστημάτων, δηλαδή η Α.Ε. Κατάκολου – Κυλλήνης θα γίνει η θυγατρική του Οργανισμού Λιμένος Πατρών όπως και τα υπόλοιπα λιμάνια του Λιμενικού Συστήματος Δυτικής Ελλάδος, Ζακύνθου, Κεφαλλήνιας , Κέρκυρας, Ηγουμενίτσας κλπ.

Οι Οργανισμοί λιμένων ανά την Ελλάδα θα απορροφήσουν όλες τις Ανώνυμες Εταιρείες των Περιφερειακών Λιμανιών, θα μετοχοποιηθούν και θα εισαχθούν στο Χρηματιστήριο. Έτσι θα επιτευχθεί η άντληση Κεφαλαίων για το Ταμείο των Δανειστών μας» .

Επενδυτές και οι μύθοι

«Το Λιμάνι, επισημαίνει ο πρόεδρος, είναι ένα σύνολο έργων υποδομής που η λειτουργία τους ενισχύει την οικονομία και την ανάπτυξη κατά πρώτον της τοπικής κοινωνίας και κατά επέκταση της εθνικής οικονομίας. Αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της πόλεως στην οποία ανήκει, με αλληλοσυσχετιζόμενες λειτουργίες και υπηρεσίες.

Με την ψήφιση του Νομοσχεδίου τα λιμάνια δεν αντιμετωπίζονται πλέον σαν μέσο ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών, αλλά το τι κερδοφορία θα φέρουν στις Ανώνυμες Εταιρείες που θα τα διαχειρίζονται.

Είναι μύθος η άποψη που επικρατεί σε κυβερνητικούς, οικονομικούς παράγοντες ότι ο ιδιώτης επενδυτής θα ενδιαφερθεί να αυξήσει τον αριθμό των προσεγγίσεων των πλοίων, ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη κερδοφορία». Σίγουρα θα αυξήσει το κόστος των υποχρεωτικών υπηρεσιών που προσφέρονται. Και ναι μεν έτσι αυξάνεται η κερδοφορία του , αλλά μειώνεται ταυτόχρονα η μεγάλη επισκεψιμότητα που τελικά φέρνει πραγματικό όφελος στην τοπική οικονομία».

Τα παραδείγματα του Κουσάντασι και του Πειραιά

«Σαφέστατο παράδειγμα το λιμάνι του Κουσάντασι στην Τουρκία, που είναι και το επίνειο της Αρχαίας Εφέσου. Η ιδιωτικοποίηση του εκτόξευσε τα Λιμενικά Τέλη, με αποτέλεσμα τα πλοία των μεγαλυτέρων Εταιρειών Κρουαζιέρας (COSTA & MSC) να ελλιμενίζονται πλέον στη Σμύρνη, που είναι κρατικό και έχει κατορθώσει με τη βοήθεια του Εμπορικού Επιμελητηρίου να έχει χαμηλά τέλη προσέγγισης.Σήμερα, στο Κατάκολο το κόστος ελλιμενισμού ενός μεγάλου κρουαζιερόπλοιου είναι περίπου 3.600€.

Το ίδιο πλοίο, με τον ίδιο αριθμό επιβατών και τις ίδιες παρεχόμενες υπηρεσίες, στο Λιμάνι του Πειραιά πληρώνει 22.000€! Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε., που είναι εισηγμένος στο Χρηματιστήριο Αθηνών, πριν από δύο χρόνια αύξησε κατακόρυφα τα Λιμενικά Τέλη προκειμένου να παρουσιάσει κέρδη (από ζημίες που είχε μέχρι τότε). Από αυτό το ποσό επωφελούνται και ορισμένες Εταιρείες Παροχής Υπηρεσιών στο Λιμάνι.

Το αποτέλεσμα είναι η μείωση 20% της επισκεψιμότητας το 2012 (500.000 τουρίστες λιγότεροι), γεγονός που κρύβεται επιμελώς. Ο στόχος είναι να εξισωθούν τα κόστη ελλιμενισμού σε όλα τα ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας».

Ποιοι θα ωφεληθούν;

«Το Κατάκολο έχει το μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών από όλα τα λιμάνια της Αδριατικής και του Ιονίου, εξαιρουμένης της Βενετίας. Είναι το δεύτερο μετά τον Πειραιά μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας της χώρας μας . Το τελευταίο έχει επιτευχθεί λόγω της πολιτικής του Λιμενικού Ταμείου ως προς την διατήρηση χαμηλού κόστους ελλιμενισμού για τις παρεχόμενες βασικές υπηρεσίες.

Αν χαθεί η ανταγωνιστικότητά του, ευνοούνται λιμάνια χωρών όπως της Κροατίας (Dubrovnic Split), της Αλβανίας (Άγιοι Σαράντα), του Μαυροβουνίου (Kotor), της Μάλτας και άλλα μικρότερα λιμάνια χαμηλού κόστους. Ειδικά στη Μάλτα, από την τρέχουσα χρονιά, η Αυτοδιοίκηση επιδοτεί τα επιπλέον καύσιμα που καταναλώνουν, λόγω της επιμήκυνσης του δρομολογίου των πλοίων, προκειμένου να καταπλεύσουν στο Λιμάνι».

Έσοδα ξεπερνούν αυτά της αγροτικής παραγωγής !

«Η μείωση των προσεγγίσεων θα φέρει ανάλογη μείωση στα έσοδα της τοπικής κοινωνίας με άμεσες συνέπειες στο εμπόριο, την απασχόληση, τις μεταφορές και στα έσοδα του Ταμείου των Αρχαιολογικών Πόρων κ.λ.π.

Είναι τεκμηριωμένο από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κρουαζιέρας ότι στην ευρύτερη περιοχή του Κατακόλου, Αρχαίας Ολυμπίας, Ήλιδας, διαχέονται κάθε χρόνο περισσότερο από 50.000.000€ από την κρουαζιέρα. Ποσό πολύ μεγαλύτερο από το σύνολο της αγροτικής παραγωγής. Τουλάχιστον 13.000.000€ από αυτό πάνε κατευθείαν στα Ταμεία του Δημοσίου (από Φ.Π.Α., Φόρους, Εισφορές, Εισιτήρια).

Αν για δύο μόνο χρόνια, αυτά είχανε επανεπενδυθεί στο Λιμάνι, θα είχαμε το ασφαλέστερο και λειτουργικότερο Περιφερειακό Λιμάνι Κρουαζιέρας της χώρας!»

Κάντο όπως οι Ευρωπαίοι !

«Η πρόταση του Λιμενικού Ταμείου και όλων των φορέων που εμπλέκονται στο λιμάνι, όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό και την αξιοποίησή του είναι να εφαρμοστεί η ίδια πρακτική π ου εφαρμόζεται σε όλα τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης όπως Βενετία, Γένοβα , Μασσαλία, Βαρκελώνη, Μπιλμπάο Λισσαβόνα κ.λ.π.

Η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα να αφορά το τμήμα του λιμανιού και τα έργα που δεν προβλέπονται να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ. Αυτά είναι ο νέος προβλήτας των 350 μέτρων με δύο (2) θέσεις κρουαζιερόπλοιων που προβλέπεται να γίνει σύμφωνα με το εγκεκριμένο προγραμματικό σχέδιο στη θέση της υφιστάμενης μαρίνας και η νέα μαρίνα. Αυτά τα δύο έργα προϋπολογισμού δαπάνης 17.000.000,00€ είμαστε σύμφωνοι να παραχωρηθούν για κατασκευή και εκμετάλλευση σε επενδυτή για ορισμένο χρονικό διάστημα.

Ο επενδυτής να έχει συνάφεια με το αντικείμενο της κρουαζιέρας που μπορεί να είναι μία ή και περισσότερες εταιρίες κρουαζιέρας.

Αυτή η πρακτική που έχουν ακολουθήσει πολλά από τα προαναφερόμενα ευρωπαϊκά λιμάνια ( στην Νάπολη τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας τον έχουν κατασκευάσει και τον εκμεταλλεύονται έξι (6) εταιρίες κρουαζιέρας, στην Βαρκελώνη δύο (2) εταιρίες κ.λ.π.), θα δώσει μόνιμη και εξασφαλισμένη ανάπτυξη στον τόπο». Στην Ευρώπη τα παραπάνω μεγάλα λιμάνια είναι Ν.Π.Δ.Δ. και όχι Α.Ε.».

Όχι στους πειραματισμούς

«Προτείνουμε επομένως να επιλεγεί μια μορφή διοίκησης που να εξασφαλίζει την συμμετοχή των Δήμων , της Περιφέρειας , των Επιμελητηρίων και των εργαζόμενων στο λιμάνι δηλαδή της τοπικής κοινωνίας που θα αποτελεί και την πλειοψηφία στο Διοικητικό Συμβούλιο και στην μετοχική σύνθεση (εφόσον επιλέγει η μορφή της Α.Ε.) και οι λειτουργίες και οι υπηρεσίες του λιμανιού να παραχωρούνται στον ιδιωτικό τομέα (μετά από διαγωνιστική διαδικασία).

Το λιμάνι έχει καταφέρει με μηδαμινά μέσα ,με την βοήθεια του Δήμου, της Περιφέρειας και με εθελοντική εργασία να αυξήσει τα τελευταία χρόνια κατακόρυφα την επισκεψιμότητα.

Μέσα στην κρίση που μαστίζει την Ελληνική κοινωνία προσφέρει μια σίγουρη σανίδα σωτηρίας στον τόπο μας.

Να μην την πετάξουμε στον βωμό των πειραματισμών μιας νέας υποτιθέμενης ανασυγκρότησης που στηρίζεται στην υπεσυγκέντρωση εξουσιών στο κεντρικό κράτος αγνοώντας την τοπική κοινωνία και στο είδος παραχώρησης- πώλησης που προωθείται και που στοχεύει στην εκμετάλλευση του υπάρχοντος, χωρίς προοπτική πραγματικής ανάπτυξης με νέα έργα υποδομής», καταλήγει ο κ. Αποστολόπουλος.

     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!