Τη διακομματική στήριξη απολαμβάνει πλέον ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) μετά και την ομόθυμη στήριξη στην αναγκαιότητα κατασκευής του, που προσέφερε ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως...
εκφράστηκε στην ημερίδα του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων στο ΕΒΕΑ.
Η Ευγενία Ουζουνίδου- Αθανασιάδου, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, για πρώτη φορά επισήμως,κι αφού το Φεβρουάριο το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε αντιταχθεί χαρακτήρισε τον αγωγό (για τον οποίο υπάρχει έμμεσο αμερικανικό ενδιαφέορν) ζήτημα εθνικής-στρατηγικής σημασίας. Τόνισε, δε, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αποδίδει μεγάλη σημασία στο να καταστεί η χώρα επί της ουσίας ενεργειακός κόμβος, με οφέλη για τους πολίτες. Ανέφερε ωστόσο ότι δεν υπάρχει εθνικός ενεργειακός σχεδιασμός, παρά μόνο η, κάθε στιγμή, διαμορφούμενη ισορροπία των διεθνών ενεργειακών συμφερόντων. Και χαρακτήρισε περίεργο το γεγονός ότι αμερικανικές εταιρείες ενδιαφέρονται για την απεμπλοκή της Ευρώπης από την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο περισσότερο από την Ευρώπη. Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ότι δεν αξιοποίησε τον αγωγό στις διαπραγματεύσεις με την Αλβανία για το κλείσιμο της εκκρεμότητας με την ΑΟΖ και τάχθηκε κατά των αποκρατικοποιήσεων στον χώρο της ενέργειας.
Στο ίδιο μήκος κύματος και το μέλος του Τομέα Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Κιτσάκος επεσήμανε ότι η υπόθεση του ΤΑΡ είναι «take it or leave it» τασσόμενος υπέρ άμεσης κι αναφανδόν στήριξης του επενδυτικού σχεδίου.
Ομόθυμη στήριξη μέχρι την επιλογή του Ιουνίου
Η κυβέρνηση με την παρουσία του πρωθυπουργού στο Μπακού αλλά και τη στήριξη πλέον της συντριπτικής πλειοψηφίας της Βουλής, την Κυριακή στη συνάντηση με τον πρόεδρο Αλίεφ θέλει να στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα υποστήριξης της υποψηφιότητας του ΤΑΡ για το Νότιο Διάδρομο, που θα διαφοροποιήσει τις ενεργειακές πηγές τροφοδοσίας της Ε.Ε. Μάλιστα η κυβέρνηση φουλάρει μηχανές, ώστε μέχρι το τέλος του Μάη να έχει ολοκληρώσει την υπογραφή της συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας με την Κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού. Άλλωστε ο ΤΑΡ είναι η μόνη μεγάλη άμεση ξένη επένδυση που μπορεί να γίνει τάχιστα στη χώρα φέρνοντας 1,5 δισεκ $.για την κατασκευή, 33-26 δισεκ δολ αξία παραγωγής, σύμφωνα με τη μελέτη οικονομικών επιπτώσεων του ΙΔΙΣ, εφόσον επιλεγούν σωλήνες ελληνικής κατασκευής.
Σε ομιλία του στην ημερίδα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εξωτερικών, Π. Μίχαλος ανέφερε ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για το host govenrment agreement. Η συμφωνία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το ύψος των τελών διέλευσης, τις δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς αερίου, την υλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης αδειών, των τεχνικών πρότυπων και των πρότυπων ασφαλείας.
Ο κ. Μίχαλος, τόνισε επίσης ότι γίνεται διπλωματικός μαραθώνιος για τον αγωγό και επισήμανε τη γεωπολιτική και οικονομική σημασία του έργου, με τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού με φυσικό αέριο, την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, την ανάπτυξη των δικτύων μεταφοράς, την ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο.
«Με το έργο αυτό η Ελλάδα θα επανέλθει στο διεθνές επενδυτικό σκηνικό. Αυτή η συνεργασία δεν θα αφορά όμως μόνο τις χώρες αυτές και την Ελλάδα.
Αφορά και τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων που θα συνδεθούν με τον αγωγό -την Κροατία, τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και το Μαυροβούνιο, αλλά και τη Βουλγαρία μέσω του IGB (InterconnectorGreece-Bulgaria). Αλλά και ολόκληρη την Ευρώπη», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μίχαλος.
Σε γραπτό μήνυμά του ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Α. Παπαγεωργίου τονίζει ότι η συμμετοχή της Ελλάδας στο άνοιγμα του Νότιου διαδρόμου φυσικού αερίου ενισχύει τον ρόλο της χώρας ως διαμετακομιστικού ενεργειακού κόμβου καθώς και ότι η υλοποίηση μιας ξένης επένδυσης ύψους 1,5 δισ. ευρώ είναι σημαντική για τη διαμόρφωση του επενδυτικού κλίματος.
Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Διονύσης Σταμενίτης ανέφερε ότι ο τομέας της ενέργειας μπορεί να αποτελέσει ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης και αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα που πρέπει να εκμεταλλευθούμε.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, πρώην υφυπουργός, Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης σημείωσε τη διακομματική στήριξη στο έργο το οποίο, όπως είπε, μπορεί να αποτελέσει εργαλείο γεωπολιτικής αναβάθμισης της χώρας. Τόνισε επίσης ότι η Ελλάδα απαιτεί απόλυτη ουδετερότητα από την ΕΕ μεταξύ των δύο υποψήφιων αγωγών ώστε η επιλογή να γίνει με διαφάνεια και αντικειμενικά κριτήρια. Ανέφερε επίσης ότι γίνονται συζητήσεις για μικρή (της τάξης του 1%) συμμετοχή του Δημοσίου στην Κοινοπραξία κατασκευής.
Η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ Νίκη Φούντα ανέφερε ότι οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών πρέπει να γίνουν μάθημα ώστε να προχωρήσουμε γρήγορα.
Κάποιες ενστάσεις για το έργο κατέθεσε ο Μάκης Παπαδόπουλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, ο οποίος τόνισε πως από τη διέλευση του αγωγού δεν διασφαλίζονται προνομιακοί όροι τιμολόγησης και δέσμευση ποσοτήτων φυσικού αερίου για την εγχώρια κατανάλωση, ώστε να μειωθεί το ενεργειακό κόστος της χώρας.
4.800 θέσεις εργασίας
Σύμφωνα πάντως με μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκε στην ημερίδα, ο αγωγός θα δημιουργήσει 4.800 θέσεις εργασίας (κυρίως σε παράπλευρους οικονομικούς τομείς όπως ενέργεια, μηχανολογικός εξοπλισμός, ξενοδοχεία, αγροτική παραγωγή κτλ - 100 θέσεις για τη μόνιμη λειτουργία) για 54 χρόνια και ακαθάριστη προστιθέμενη αξία (μισθοί, φόροι, εισφορές κτλ) ύψους 18 δισ. ευρώ.
Μόνο για την κατασκευή του θα δημιουργηθούν 2500 θέσεις εργασίας, ενώ εφόσον επιλεγούν ελληνικοί σωλήνες η προστιθέμενη αξία θα ανάβει περισσότερο ακόμα. Σημειώνεται ότι τα Σωληνουργεία Κορίνθου ήδη έχουν μπει σε διαδικασία διεκδίκησης του έργου εφόσον επιλεγεί ο ΤΑΡ.
Η κατασκευή του έργου θα εξαρτηθεί από την απόφαση της Κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν για την επιλογή του αγωγού που θα τροφοδοτηθεί κατά προτεραιότητα, μεταξύ των αγωγών ΤΑΡ και Ναμπούκο, απόφαση που αναμένεται τον Ιούνιο.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα στην Αθήνα υπεγράφη η διακρατική συμφωνία Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας για την υποστήριξη του αγωγού, παρουσία του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά ο οποίος την ερχόμενη Κυριακή θα επισκεφθεί το Αζερμπαϊτζάν.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκε αναφέρει ότι περίπου τα 3/5 της θετικής επίδρασης του αγωγού σε προστιθέμενη αξία και το 50% των θέσεων εργασίας συγκεντρώνονται σε περιοχές που έχουν πληγεί έντονα από την κρίση (Μακεδονία - Θράκη).
«Πέρα από την άμεση συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη και απασχόληση κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας του, σημαντικά οφέλη για την ελληνική οικονομία αναμένεται να δημιουργηθούν και κατά το μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού του έργου, καθώς και από την επιπλέον καταναλωτική δαπάνη από την αύξηση των εισοδημάτων των εργαζομένων που θα δραστηριοποιηθούν λόγω του ΤΑΡ», αναφέρεται στη μελέτη.
Άλλη μελέτη του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων που επίσης παρουσιάστηκε σημειώνει τα σημεία υπεροχής του ΤΑΡ έναντι του Ναμπούκο (συντομότερη διαδρομή, μικρότερο κόστος κατασκευής, ανάμιξη λιγότερων χωρών, ευέλικτη κοινοπραξία, μικρότερο επενδυτικό ρίσκο). Τονίζεται πάντως ότι σε βάθος χρόνου και εφόσον αυξηθεί το παραγωγικό δυναμικό φυσικού αερίου στις χώρες της Κασπίας οι δύο αγωγοί μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά. Τονίζεται, πάντως, ότι για να βελτιστοποιηθούν τα οφέλη πρέπει να υπάρξει στήριξη από την κοινωνία, αλλά και κατάλληλο πολιτικό και θεσμικό περιβάλλον...
news.pathfinder.gr