tromaktiko: Ποιά είναι τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών εντός ευρωπαικής ένωσης

Δευτέρα 6 Μαΐου 2013

Ποιά είναι τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών εντός ευρωπαικής ένωσης



Γράφει Ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης Δικηγόρος Αθηνών
Με βάση τη νομοθεσία της ΕΕ, τα άτομα με αναπηρίες ή και... μειωμένη κινητικότητα προστατεύονται από τυχόν διακρίσεις εις βάρος τους κατά την κράτηση εισιτηρίου και την επιβίβαση. Δικαιούνται, επίσης, παροχής βοήθειας στα αεροδρόμια (κατά την αναχώρηση, κατά την άφιξη και κατά τη διαμετακόμιση) καθώς και εντός του αεροπλάνου.
Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης σε μια πτήση, οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να αναζητούν εθελοντές που προτίθενται να παραιτηθούν της κράτησής τους με αντάλλαγμα συγκεκριμένα οφέλη. Επιπλέον, ο αερομεταφορέας οφείλει να προσφέρει στους εθελοντές την επιλογή μεταξύ της επιστροφής των χρημάτων τους και της αλλαγής δρομολογίου.
Ενδέχεται να δικαιούστε αποζημίωση μεταξύ125 ευρώ και 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τις καθυστερήσεις που υποστήκατε πριν από την αλλαγή δρομολογίου. Εάν ο εθελοντής επιλέξει αλλαγή δρομολογίου, ο αερομεταφορέας οφείλει να παράσχει βοήθεια, εφόσον χρειάζεται, όπως, για παράδειγμα, φαγητό, πρόσβαση σε τηλέφωνο, ξενοδοχειακό κατάλυμα για μία ή περισσότερες διανυκτερεύσεις (εφόσον χρειάζεται) και μεταφορά μεταξύ αεροδρομίου και καταλύματος.
Δικαιούστε αποζημίωση ίση με αυτήν που χορηγείται σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, εκτός εάν ενημερωθήκατε σχετικά με την ακύρωση τουλάχιστον 14 ημέρες πριν από την πτήση ή εάν άλλαξε το δρομολόγιό σας σε ώρες κοντά
στις ώρες της αρχικής πτήσης ή εάν η αεροπορική εταιρεία μπορεί να αποδείξει ότι η ακύρωση οφείλεται σε εξαιρετικές συνθήκες.
Επιπλέον, ο αερομεταφορέας οφείλει να σας προσφέρει την επιλογή μεταξύ:
-Επιστροφής των χρημάτων του εισιτηρίου σας εντός επτά ημερών.
-Αλλαγή δρομολογίου για τον τελικό σας προορισμό υπό παρόμοιες συνθήκες
- εάν χρειάζεται, φροντίδα (τηλεφωνική επικοινωνία, αναψυκτικά, φαγητό, κατάλυμα, μεταφορά στο κατάλυμα).
Δικαιούστε παροχής φροντίδας από την αεροπορική εταιρεία (τηλεφωνική επικοινωνία, αναψυκτικά, γεύματα, κατάλυμα, μεταφορά στον τόπο κατάλυσης) εάν η καθυστέρηση:
-Είναι ίση ή μεγαλύτερη από δύο ώρες, για πτήσεις
1 500 χλμ. ή λιγότερο.
-Είναι ίση ή μεγαλύτερη από τρεις ώρες, για μεγαλύτερες πτήσεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή για άλλες πτήσεις μεταξύ 1 500 και 3 500 χλμ.
-Είναι ίση ή μεγαλύτερη από τέσσερις ώρες, για πτήσεις πάνω από 3 500 χλμ. εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη από πέντε ώρες, και αποφασίσετε να μην συνεχίσετε το ταξίδι σας, δικαιούστε επίσης επιστροφή των χρημάτων σας για το εισιτήριο και αεροπορική μεταφορά στον τόπο από τον οποίο είχατε, αρχικά, ξεκινήσει το ταξίδι σας.
Αν φθάσετε στον τελικό προορισμό σας με καθυστέρηση τριών ή περισσοτέρων ωρών, δικαιούσθε αποζημίωση ίση με εκείνη που χορηγείται στην περίπτωση ματαίωσης της πτήσης σας, εκτός αν η αεροπορική εταιρεία είναι σε θέση να αποδείξει ότι η καθυστέρηση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις. Επίσης, είναι δυνατό να καταλογιστούν ευθύνες σε αεροπορικές εταιρείες για ζημίες που οφείλονται σε καθυστερήσεις.
Εάν χαθούν, καταστραφούν ή καθυστερήσουν οι αποσκευές σας, ενδέχεται να δικαιούστε αποζημίωση με ανώτατο όριο τα 1 220 ευρώ περίπου.
Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες δεν φέρουν ευθύνη αν έχουν λάβει όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα για την αποφυγή ζημιών ή αν ήταν αδύνατον να ληφθούν τέτοια μέτρα.
Εάν υποστούν φθορές οι αποσκευές σας, θα πρέπει να υποβάλλετε απαίτηση από την αεροπορική εταιρεία εντός επτά ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας.
Σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής των αποσκευών, η περίοδος αυτή μπορεί να είναι 21 ημέρες το ανώτερο.
Βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ, όταν αγοράζετε εισιτήριο για πτήσεις που αναχωρούν από αερολιμένα της ΕΕ, θα πρέπει να σας γίνονται σαφείς οι ισχύοντες όροι.
Η τελική τιμή προς καταβολή πρέπει να είναι φανερή ανά πάσα στιγμή, ενώ θα πρέπει να περιλαμβάνει τους ισχύοντες αεροπορικούς ναύλους, καθώς και τους ισχύοντες φόρους, τις χρεώσεις, τις πρόσθετες επιβαρύνσεις και τα τέλη που δεν είναι δυνατό να αποφευχθούν και μπορούν να προβλεφθούν τη στιγμή της δημοσίευσης.
Πρέπει, επίσης, να εμφανίζεται η ανάλυση μεταξύ ναύλου, φόρων, χρεώσεων αεροδρομίου και, τέλος, όλων των υπόλοιπων χρεώσεων, πρόσθετων επιβαρύνσεων και τελών.
Τα προαιρετικά συμπληρώματα τιμής πρέπει να επικοινωνούνται με σαφή, διαφανή και μη διφορούμενο τρόπο κατά την έναρξη
της διαδικασίας κράτησης, ενώ η αποδοχή τους από σας πρέπει να γίνεται στη βάση της προαιρετικής επιλογής (opt-in).
Τα δικαιώματα αφορούν περιπτώσεις καθυστερήσεων, ακυρώσεων και υπεράριθμων κρατήσεων που εμποδίζουν την επιβίβασή σας στο αεροσκάφος και ισχύουν αν:
-αναχωρείτε από την ΕΕ με οποιονδήποτε αερομεταφορέα, ή
-φθάνετε στην ΕΕ με αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ.
Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης,ακύρωσης της πτήσης ή υπεράριθμων κρατήσεων, έχετε δικαίωμα είτε να:

-προωθηθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση, είτε να
- σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου σας και, αν χρειαστεί, να επιστρέψετε χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησής σας.
Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, δηλαδή αν η πτήση σας καθυστερήσει 5 ή περισσότερες ώρες, δικαιούστε επίσης αποζημίωση (αν αποδεχθείτε όμως την επιστροφή χρημάτων, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος να φροντίσει για τη συνέχιση του ταξιδιού σας ή να σας παράσχει περαιτέρω βοήθεια).

Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να σας ενημερώσει για τα δικαιώματά σας και για τον λόγο της άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης (πάνω από 2 ώρες, ή 4 ώρες αν η απόσταση της πτήσης είναι μεγαλύτερη από 3.500 χλμ.).
Μπορεί επίσης να δικαιούστε δωρεάν αναψυκτικά, γεύματα, τηλεφωνικές κλήσεις και διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.
Επίσης, αν δεν σας επιτραπεί η επιβίβαση, ή αν η πτήση σας ακυρωθεί ή φτάσει στον προορισμό της με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες σε σχέση με την ώρα άφιξης που αναγράφεται στο εισιτήριό σας, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση ύψους 250 εώς 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης.
Πτήσεις εντός της ΕΕ:
-έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ,
-πάνω από 1.500 χλμ: 400 ευρώ.
Πτήσεις μεταξύ αεροδρομίου της ΕΕ και αεροδρομίου εκτός ΕΕ:
-έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
-1.500 εως 3.500 χλμ: 400 ευρώ
-πάνω από 3.500 χλμ: 600 ευρώ.
Η απόσταση υπολογίζεται από το αεροδρόμιο στο οποίο δεν μπορέσατε να επιβιβαστείτε στο αεροσκάφος, το οποίο μπορεί να μην είναι το αεροδρόμιο από το οποίο ξεκινήσατε το ταξίδι σας.
Αν ο αερομεταφορέας σάς προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50 τοις εκατό.
Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, δεν θαλάβετε αποζημίωση αν:
-η ακύρωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες π .χ . σε κακές καιρικές συνθήκες , ή
-είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία πτήσης, ή
-σας προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης.
Σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών μπορεί να μην δικαιούστε αποζημίωση, αλλά ο αερομεταφορέας οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα να επιλέξετε:

-να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)
-να μεταφερθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό
-να κάνετε εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σας (υπό την προυπόθεση της διαθεσιμότητας θέσεων).
Ακόμη όμως και σε έκτακτες συνθήκες, οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να σας παρέχουν βοήθεια, αν χρειάζεται, όση ώρα περιμένετε για να επιβιβασθείτε σε άλλη πτήση.


Μην ξεχάσετε να υποβάλετε σχετική δήλωση εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας (ή 21 ημερών σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής).

Αν επιθυμείτε να προβείτε σε περαιτέρω νομικές ενέργειες, θα πρέπει να το κάνετε εντός 2 ετών από την ημερομηνία παραλαβής των αποσκευών σας.

Αν μεταφέρετε μαζί σας στο ταξίδι ακριβά αντικείμενα, μπορεί να δικαιούστε – έναντι κάποιου αντιτίμου – αποζημίωση μεγαλύτερη από 1.223 ευρώ εφόσον έχετε προηγουμένως υποβάλει ειδική δήλωση στον αερομεταφορέα το αργότερο κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να κάνετε ιδιωτική ασφάλεια ταξιδιού.

Δεν υπάρχει τυποποιημένο έντυπο για την ειδική δήλωση. Εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφασίσουν τη μορφή του εντύπου.
Όταν αγοράζετε ηλεκτρονικά το εισιτήριό σας, η συνολική τιμή του εισιτηρίου, συμπεριλαμβανομένων των φόρων και των υποχρεωτικών συμπληρωματικών ποσών, πρέπει να είναι γνωστή εξ αρχής, έτσι ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε τις τιμές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και να κάνετε τη σωστή επιλογή.

Εκτός από την τελική τιμή, πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια οι εξής πληροφορίες: αεροπορικός ναύλος, φόροι, τέλη αεροδρομίου, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις, προσαυξήσεις ή τέλη (π.χ. για την ασφάλεια ή για τα καύσιμα).

Τυχόν προαιρετικά συμπληρωματικά ποσά πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια.
Πρέπει να ενημερώσετε εκ των προτέρων ποια αεροπορική εταιρεία πρόκειται να διενεργήσει την πτήση σας.

Οι αεροπορικές εταιρείες που έχουν κριθεί επικίνδυνες έχουν απογορευθεί ή περιοριστεί εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι διοργανωτές και οι λιανοπωλητές οργανωμένων ταξιδιών υποχρεούνται να παρέχουν ακριβείς, πλήρεις πληροφορίες σχετικά με τις κρατήσεις οργανωμένων ταξιδιών. Υποχρεούνται να τηρούν τους συμβατικούς όρους και να προστατεύουν τους επιβάτες σε περίπτωση αφερεγγυότητας. Τα ταξιδιωτικά πρακτορεία οφείλουν να παρέχουν ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις κρατήσεις διακοπών, να συμμορφώνονται με τις συμβατικές υποχρεώσεις και να προστατεύουν τους επιβάτες σε περίπτωση αφερεγγυότητας του διοργανωτή.
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!