Άλλωστε μπορεί, σύμφωνα με όσα είπε η ελληνική πλευρά στην τρόικα, να «καλύφθηκε» η απαίτηση για τις πρώτες 2.000 απολύσεις, ωστόσο ακολουθούν άλλες δύο χιλιάδες μέχρι το τέλος του έτους και συνολικά 15 χιλιάδες έως το 2014. Με δεδομένο ότι η περίφημη «λίστα Σταμάτη» τελικώς μόνο μικρούς φορείς θα περιλαμβάνει, με πολύ μικρό αριθμό εργαζομένων, το «μοντέλο» ΕΡΤ αναμένεται να επανέλθει στο προσεχές διάστημα.
Σύμφωνα με την Ημερησία, στο «μικροσκόπιο» της κυβέρνησης έχουν ήδη μπει οι αμυντικές βιομηχανίες, με τις εισηγήσεις να κάνουν λόγο για κλείσιμο της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, αλλά και αναδιοργάνωση της ΕΑΒ με πιθανή απορρόφηση και της ΕΛΒΟ. Συνολικά στις αμυντικές βιομηχανίες απασχολούνται 2.650 εργαζόμενοι (1.350 στην ΕΑΒ, 950 στα ΕΑΣ και 350 στην ΕΛΒΟ). Το ενδεχόμενο «λουκέτο» στα ΕΑΣ, αλλά και μία γενναία αναδιάρθρωση στις άλλες δύο επιχειρήσεις, θεωρείται βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε μεγάλο αριθμό απολύσεων (κυρίως από υπαλλήλους διοικητικούς), αλλά ταυτόχρονα και σε σημαντικό περιορισμό κόστους λειτουργίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι έχει ήδη ζητηθεί από την Ε.Ε. έλεγχος για τις κρατικές χρηματοδοτήσεις στα ΕΑΣ.
Έντονη κριτική
Η συγκεκριμένη επιλογή, πάντως, αναμένεται να προκαλέσει εκ νέου έντονη κριτική, καθώς μπορεί να αποτελέσει εύκολα επιχείρημα για ακραίες φωνές (όπως ενδεχομένως από βουλευτές της Χρυσής Αυγής) που θα μιλήσουν για κίνηση που βάλλει ενάντια στην αμυντική ετοιμότητα της χώρας. Για τον λόγο αυτό ο όλος σχεδιασμός -σε περίπτωση που δοθεί το «πράσινο φως» για τη συγκεκριμένη επιλογή- θα γίνει με ιδιαίτερη προσοχή, στοχεύοντας στην αναδιάρθρωση και όχι κατάργηση της αμυντικής βιομηχανίας και στην απομάκρυνση -κυρίως- πλεονάζοντος διοικητικού προσωπικού.
Παράλληλα με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου στην οποία στηρίχθηκε και η απόφαση για το κλείσιμο της ΕΡΤ ανοίγει ο δρόμος και για άλλες καταργήσεις φορέων και απολύσεις, με τα Νομικά Πρόσωπα και τις επιχειρήσεις των δήμων να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Υπενθυμίζεται πως βάσει της ΠΝΠ δίνεται δυνατότητα μαζικών απολύσεων στα ΝΠΔΔ, τα ΝΠΙΔ και τις δημόσιες επιχειρήσεις που χρηματοδοτούνται από το κράτος, όπως και τις θυγατρικές εταιρείες των επίμαχων φορέων. Κατά συνέπεια στο εξής θα ανήκει αποκλειστικά στη διακριτική ευχέρεια των συναρμοδίων υπουργών η απόφαση για την κατάργηση ή τη συγχώνευση των οργανισμών που εποπτεύουν. Άλλωστε, στελέχη της Αυτοδιοίκησης έχουν κατ' επανάληψιν εκφράσει φόβους ότι προγράμματα όπως το Βοήθεια στο Σπίτι ή τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ) μπορεί στο μέλλον να ασκούνται από ιδιώτες, με αποτέλεσμα οι απασχολούμενοι σε αυτά να δουν την πόρτα της εξόδου από το Δημόσιο.
Πρόβλεψη
Υπενθυμίζεται πως ήδη υπάρχει πρόβλεψη για δυνατότητα άσκησης των υπηρεσιών αυτών μέσω κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, όπως σημειώνουν, υπηρεσίες των δήμων που αφορούν τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τους παιδικούς σταθμούς, τα ΚΑΠΗ, αλλά και τις προνοιακές δομές, θα μπορούσαν δυνητικά να ασκηθούν από ιδιώτες. Αρκεί να αναφερθεί ότι σε αυτές τις δομές απασχολούνται περί τους 7.000 εργαζόμενους. Οι περιπτώσεις οργανισμών των ΟΤΑ, πάντως, προκαλούν μεγάλες αντιδράσεις στους κόλπους των αιρετών, καθώς υπενθυμίζουν με νόημα ότι υπάρχει συνταγματική αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης και κατά συνέπεια οι όποιες αποφάσεις θα πρέπει να έχουν και την έγκριση των δημοτικών συμβουλίων.
Στους δήμους, εξάλλου, παρατηρείται και ένας μεγάλος αριθμός συμβάσεων εργαζομένων οι οποίοι παραμένουν στη θέση τους με προσωρινές διαταγές. Μετά το θόρυβο και τις ενδοκυβερνητικές τριβές που προκάλεσε το θέμα, οριστική «λύση» αναμένεται να επέλθει με τη ρύθμιση του υπουργείου Δικαιοσύνης, το οποίο θέτει «σφιχτές» προθεσμίες για την εκδίκαση των υποθέσεων, κάτι που επί της ουσίας θα καθαρίσει το τοπίο βγάζοντας οριστικά εκτός Δημοσίου εκείνους των οποίων οι υποθέσεις θα τελεσιδικήσουν.