Τροχοπέδη στην προσπάθεια των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών να καταπολεμήσουν την εισιτηριοδιαφυγή στάθηκε το τραγικό περιστατικό του θανάτου του 19χρονου κατά τη διάρκεια ελέγχου εισιτηρίων σε τρόλεϊ...
Ο τραγικός θάνατος ενός νέου πυροδότησε νέο κύμα αντιδράσεων υπενθυμίζοντας από τη μια το κίνημα «Δεν πληρώνω», δίνοντας πάτημα από την άλλη στην έκφραση οργής κατά των ελέγχων στις αστικές συγκοινωνίες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι από τον Δεκαπενταύγουστο μέχρι και σήμερα δεν έχουν πραγματοποιηθεί έλεγχοι σε κανένα μέσο μαζικής μεταφοράς, καθώς «το κλίμα δεν το σηκώνει».
«Η οργή που προκάλεσε το τραγικό περιστατικό, σε συνδυασμό με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες λόγω της οικονομικής συγκυρίας, δεν αφήνει χώρο στο προσωπικό των εταιρειών να προχωρήσουν σε ελέγχους», εξηγούν στελέχη του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας). Κάποιοι ελεγκτές επιβιβάζονται μεν στα μέσα, ωστόσο δεν προχωρούν σε ελέγχους κατόπιν εντολής των διοικήσεων των εταιρειών, αλλά περιορίζονται στο να βοηθούν τους επιβάτες ή να τους επισημαίνουν πού πρέπει να ακυρώσουν το εισιτήριό τους. Οι περισσότεροι, όπως φαίνεται εξαγριωμένοι, καθώς χάνουν το μπόνους που ελάμβαναν, της αμοιβής τους δηλαδή ως ποσοστού των προστίμων που καταλόγιζαν, αποφεύγουν να επιβιβάζονται πλέον στα μέσα.
Επιτακτική κρίνεται η ανάγκη άμεσης επίλυσης του προβλήματος, καθώς, όπως εξηγούν στελέχη των εταιρειών, κινδυνεύουν με εκτροχιασμό οι προϋπολογισμοί των συγκοινωνιακών φορέων. Η σημαντική βελτίωση των εσόδων από ελέγχους, η οποία σημειώθηκε το περασμένο δίμηνο, κινδυνεύει να μηδενιστεί από την αδράνεια που χαρακτηρίζει σήμερα το σύστημα ελέγχων.
Μεταξύ των δράσεων για το νοικοκύρεμα των οικονομικών που έχουν αναληφθεί από τις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών τα τελευταία δύο χρόνια, περιλαμβάνεται και η καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής. Η εντατικοποίηση των ελέγχων οδήγησε σε σημαντική αύξηση των προστίμων που καταλογίστηκαν αλλά και των εσόδων των εταιρειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιούλιο του 2013 αυξήθηκε ο αριθμός των προστίμων που καταλογίστηκαν στην εταιρεία ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) κατά 72,86% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012, ενώ τον Ιούνιο η αύξηση διαμορφώθηκε στο 70,33%. Αναλυτικά, τον Ιούλιο του 2013 «κόπηκαν» 6.363 πρόστιμα, έναντι 3.681 προστίμων τον αντίστοιχο μήνα του 2012. Κατά τον φετινό Ιούνιο εντοπίστηκαν 6.641 παραβάτες έναντι 3.899 προστίμων που καταλογίστηκαν τον περσινό Ιούνιο.
Σε επίπεδο εσόδων, η αύξηση από τα πρόστιμα ανέρχεται στο 66,44% γα τον Ιούνιο και στο 61,32% για τον Ιούλιο. Συνολικά καταλογίστηκαν τον Ιούλιο του 2013 πρόστιμα αξίας 471.106 ευρώ, έναντι 292.038 ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2012. Παράλληλα, η αξία των προστίμων που «κόπηκαν» τον περασμένο Ιούνιο ανήλθε στις 513.060 ευρώ έναντι 308.262 ευρώ το 2012.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα έσοδα λειτουργίας της ΣΤΑΣΥ διαμορφώθηκαν το α΄ 6μηνο του 2013 σε 59,59 εκατ. ευρώ. Παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός της εταιρείας προέβλεπε έσοδα 65 εκατ. ευρώ, το οικονομικό αποτέλεσμα του 6μήνου ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Αιτία, το γεγονός ότι από 74,4 εκατ. ευρώ που προβλέπονταν τα έξοδα λειτουργίας της εταιρείας, αυτά διαμορφώθηκαν τελικά το α΄ 6μηνο του 2013 στα 54,72 εκατ. ευρώ, οδηγώντας σε πλεόνασμα 4,86 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 9,4 εκατ. ευρώ που καταγραφόταν στον προϋπολογισμό της ΣΤΑΣΥ.
Παράλληλα, οι εισπράξεις από κάρτες και εισιτήρια διαμορφώθηκαν τον περασμένο Ιούνιο σε μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τραμ στα 12,65 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 0,75% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012 (12,75 εκατ. ευρώ). Ενισχυμένες κατά 6,29% ωστόσο εμφανίστηκαν οι εισπράξεις τον περασμένο Ιούλιο, που διαμορφώθηκαν στα 12,4 εκατ. ευρώ το έναντι 11,6 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2012.
Υπουργείο Υποδομών και ΟΑΣΑ επικεντρώνονται στην τροποποίηση των διαδικασιών ελέγχου των εισιτηρίων σε όλα τα μέσα, με βασικό στόχο την εξομάλυνση των εισπράξεων των συγκοινωνιακών φορέων. Τα μάτια ωστόσο παραμένουν για ακόμη μία φορά στραμμένα στον διαγωνισμό για το έξυπνο εισιτήριο, ο οποίος είναι σε εξέλιξη, και αναμένεται να εκμηδενίσει τα επίπεδα της εισιτηριοδιαφυγής.
ΠΗΓΗ: Καθημερινη