Το κλείσιμο των ελληνικών σιδηροδρόμων σχεδιάζει η Τρόικα να θέσει ως «βέτο», προκειμένου να εγκρίνει την επόμενη δόση αλλά και την συνέχιση των συζητήσεων για το επόμενο ελληνικό μνημόνιο. Τόσο οι Βρυξέλλες όσο και... οι εταίροι αναμένεται να εντάξουν τα προαπαιτούμενα κλεισίματος του ΟΣΕ στην επόμενη λίστα, με την αναδιάρθρωση των εφοριών, απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων και μεταρρύθμιση του φορολογικού να θεωρούνται το επόμενο βήμα μέτρων που θα φτάσουν στα 4 δις. ευρώ για το 2015-2016.
Τόσο η Τρόικα όσο και το Euro Working Group (EWG), μετά από τα τελευταία διφορούμενα πολιτικά μηνύματα από την Αθήνα, σχεδιάζουν να σκληρύνουν εξαιρετικά τη στάση τους, όπως συνέβη και την ίδια περίοδο πέρυσι, καθώς αυτός ο τριμηνιαίος έλεγχος θα κρίνει την πορεία του τρίτου προγράμματος διάσωσης αλλά και την ίδια την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη. Για τους Ευρωπαίους εταίρους, η Ελλάδα χρειάζεται περαιτέρω συρρίκνωση του Δημοσίου και ένα νέο φορολογικό σύστημα.
Ο έλεγχος θα ξεκινήσει με το τέλος των γερμανικών εκλογών, όπου και οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι θα μπορούν να μιλήσουν ευθέως, με στόχο να ολοκληρωθεί πριν από το Eurogroup του Νοεμβρίου. Οι επιτελείς των Βρυξελλών, βεβαίως, δεν φαίνονται ιδιαίτερα αισιόδοξοι για τις πολιτικές αντιστάσεις που θα συναντήσουν ενώ δεν αποκλείουν πολιτικές εξελίξεις με πρόσχημα το πρόγραμμα.
Ο έλεγχος αυτός θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς πιθανότητα αρνητικής εξέλιξης, θα άφηνε εκτεθειμένη την Ελλάδα, χωρίς δόση μέχρι και τα Χριστούγεννα. «Δεν υπάρχουν σύντομα λήξεις ομολόγων που να μας ανησυχούν και οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας μπορούν να καλυφθούν από εναλλακτικές πηγές». Πρώτα πρέπει η τρόικα να καταλήξει και μετά το Eurogroup να διαβουλευθεί για τα επόμενα βήματα.
Μη απαραίτητες δομές
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα με το εσωτερικό έλλειμμα και το χρέος παραμένει η απασχόληση στο Δημόσιο. Η Ελλάδα έχει δύο επιλογές: Ή να αυξήσει τα κρατικά έσοδα και να μειώσει τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, κάτι το οποίο αμφιβάλλουμε ότι θα αποδώσει, ή να περικόψει το μέγεθος του δημόσιου τομέα», αναφέρει υψηλόβαθμος κοινοτικός έταιρος στην εφημερίδα Real.
Δεν δίστασε μάλιστα να εκφράσει την προτίμησή του, λέγοντας πως «η περικοπή των μη απαραίτητων δομών είναι η καλύτερη επιλογή μακράν». Το EWG προτιμά αυτό να γίνει από τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Πρέπει να αυξηθεί και η αποτελεσματικότητα του φορολογικού μηχανισμού. Κινηθείτε έξυπνα και συνδυαστικά».
Δομές που δεν είναι αναγκαίες για την χώρα μας, είναι ο ΟΣΕ και οι εφορίες, σύμφωνα με τους δανειστές μας. Ειδικά για τη φορολογική διοίκηση, υπάρχει ήδη εισήγηση από την task force, εν γνώσει της ελληνικής πλευράς, η μετάβαση, όμως, στη νέα, ευέλικτη δομή καθυστερεί. Το «μυστικό» περί νέου πακέτου δεν είναι πια μυστικό για τις Βρυξέλλες. Ανώτεροι κοινοτικοί αξιωματούχοι, προερχόμενοι και από τους δύο βασικούς θεσμούς, μιλάνε στον Τύπο -πολύ περισσότερο από τους πολιτικούς τους προϊσταμένους- για τον χρόνο, τον τρόπο και τον χαρακτήρα της νέας βοήθειας προς την Ελλάδα, που θα παραμένει στον ασφυκτικό κλοιό του κοινοτικού ελέγχου για πολύ μεγαλύτερο διάστημα από όσο είχε υπολογιστεί.
Ο Πρόεδρος μάλιστα του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ δήλωσε δημόσια -όπως είχε κάνει νωρίτερα στέλεχος της τρόικας- ότι η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να βγει στις αγορές πλήρως το 2014. Ο Γ. Ντάισελμπλουμ πριν μιλήσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε λάβει γνώση της κατάστασης από στέλεχος του EWG για την πορεία των συζητήσεων σχετικά με το «διάδοχο προληπτικό πρόγραμμα για την Ελλάδα». Την Πέμπτη, ο ίδιος δεν ανέφερε διόλου τυχαία την ανάγκη για φορολογική μεταρρύθμιση, εκμηδενίζοντας ουσιαστικά τις έως τώρα νομοθετικές προσπάθειες. Όπως εξηγούν κύκλοι του Συμβουλίου, «το έκανε γιατί αυτήν την ενημέρωση είχε από την Τρόικα».
Καθώς τα μηνύματα από την Ουάσιγκτον είναι σαφέστατα, οι εταίροι πρέπει να είναι έτοιμοι -τόσο στις 14 Οκτωβρίου όσο και στις 14 Νοεμβρίου και στις αντίστοιχες συνεδριάσεις του Eurogroup- να απαντήσουν στο ΔΝΤ πάνω σε δύο βασικά ερωτήματα:
-Πώς θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση του προγράμματος το επόμενο 12μηνο και
-πώς θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους (δηλαδή, πώς το χρέος θα βρεθεί κάτω από το 120% το 2020.
Το νέο δάνειο
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, το ποσό των 14 δισ. ευρώ μπορεί να καλύψει την χώρα έως το τέλος του 2015, μαζί με τα υπόλοιπα του παλαιού προγράμματος. Το βράδυ της περασμένης Πέμπτης, κοινοτικός αξιωματούχος ενημέρωσε τη Realnews ότι στο πλαίσιο του EWG εξελίσσεται η προετοιμασία για την αναδιάρθρωση του συνόλου των ελληνικών δανείων (διμερή και EFSF), υπό τη σκέπη του ESM, με μείωση των επιτοκίων δανεισμού κατά 0,5 μονάδες και διαφορετικές εκδοχές στην ωρίμανση και την εξυπηρέτηση των δανείων.
Συγκεκριμένα σε αυτές τις συζητήσεις το ΔΝΤ δεν έχει απαντήσει πολιτικά, «γνωρίζουμε όμως ότι το Ταμείο επιδιώκει την περικοπή του δημοσίου χρέους κατά 10 ακόμα μονάδες έως το 2020». Ο υπολογισμός που παρέθεσε ο συγκεκριμένος αξιωματούχος βασίζεται στην παραδοχή ότι «στην ελληνική περίπτωση είναι σε εξέλιξη ένα σενάριο συνδυαστικού σοκ, που εκτοξεύει το χρέος κοντά στο 134% το 2020». Η άποψη που επικρατεί στο EWG εδώ και λίγες εβδομάδες είναι πως ο στόχος για αποδόσεις κοντά στα 24 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις «είναι παντελώς ανέφικτος με τα σημερινά μέσα».
Οι διαπραγματεύσεις για το ύψος του χρέους έχουν ακόμη μέλλον. Η Ε.Ε. θα αντιπροτείνει υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, που θα τροφοδοτηθούν από αύξηση του ποσοστού συμμετοχής της Ένωσης στα κοινοτικά κονδύλια ή λόγω της διάχυσης από την έξοδο της υπόλοιπης ευρωζώνης από την ύφεση. Άγνωστο αν θα πειστεί το ΔΝΤ.
Το ενδεχόμενο της σταδιακής εφαρμογής εξετάζεται από τους αξιωματούχους. Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι το ΔΝΤ, για να συνεχίσει να μετέχει στο πρόγραμμα, μπορεί να αρκεστεί σε πολιτική υπόσχεση πως όλα αυτά θα γίνουν. Η εφαρμογή της αναδιάρθρωσης θα γίνει όταν όντως πιστοποιηθεί πως θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα. Το σίγουρο είναι πως για να φτάσει σε αυτό το επίπεδο η Ελλάδα θα πρέπει να έχει ήδη υπογράψει το νέο μνημόνιο.
Υπουργείο Μεταφορών
Ευθέως διαψεύδει με ανακοίνωσή του το υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων. Όπως επισημαίνει το υπουργείο, το κλείσιμο, ή η απαξίωση του Οργανισμού δεν είναι στα σχέδια της Κυβέρνησης.
Αντιθέτως, αναφέρει χαρακτηριστικά το υπουργείο, πρόθεση της Κυβέρνησης είναι η αναβάθμιση της λειτουργίας των υπηρεσιών του Οργανισμού και για τον λόγο αυτό, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα έργα σιδηροδρομικών υποδομών σε όλη την χώρα.
Επιπλέον, με παρέμβασή του στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο υπουργός Εξωτερικών και αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος ανέφερε ότι «όλες αυτές οι θεωρίες και τα σενάρια περί ξαφνικού θανάτου στον ΟΣΕ και στην αμυντική βιομηχανία δεν ισχύουν. Δεν υπάρχει κανένα σενάριο ξαφνικού θανάτου».
Τόσο η Τρόικα όσο και το Euro Working Group (EWG), μετά από τα τελευταία διφορούμενα πολιτικά μηνύματα από την Αθήνα, σχεδιάζουν να σκληρύνουν εξαιρετικά τη στάση τους, όπως συνέβη και την ίδια περίοδο πέρυσι, καθώς αυτός ο τριμηνιαίος έλεγχος θα κρίνει την πορεία του τρίτου προγράμματος διάσωσης αλλά και την ίδια την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη. Για τους Ευρωπαίους εταίρους, η Ελλάδα χρειάζεται περαιτέρω συρρίκνωση του Δημοσίου και ένα νέο φορολογικό σύστημα.
Ο έλεγχος θα ξεκινήσει με το τέλος των γερμανικών εκλογών, όπου και οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι θα μπορούν να μιλήσουν ευθέως, με στόχο να ολοκληρωθεί πριν από το Eurogroup του Νοεμβρίου. Οι επιτελείς των Βρυξελλών, βεβαίως, δεν φαίνονται ιδιαίτερα αισιόδοξοι για τις πολιτικές αντιστάσεις που θα συναντήσουν ενώ δεν αποκλείουν πολιτικές εξελίξεις με πρόσχημα το πρόγραμμα.
Ο έλεγχος αυτός θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς πιθανότητα αρνητικής εξέλιξης, θα άφηνε εκτεθειμένη την Ελλάδα, χωρίς δόση μέχρι και τα Χριστούγεννα. «Δεν υπάρχουν σύντομα λήξεις ομολόγων που να μας ανησυχούν και οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας μπορούν να καλυφθούν από εναλλακτικές πηγές». Πρώτα πρέπει η τρόικα να καταλήξει και μετά το Eurogroup να διαβουλευθεί για τα επόμενα βήματα.
Μη απαραίτητες δομές
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα με το εσωτερικό έλλειμμα και το χρέος παραμένει η απασχόληση στο Δημόσιο. Η Ελλάδα έχει δύο επιλογές: Ή να αυξήσει τα κρατικά έσοδα και να μειώσει τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, κάτι το οποίο αμφιβάλλουμε ότι θα αποδώσει, ή να περικόψει το μέγεθος του δημόσιου τομέα», αναφέρει υψηλόβαθμος κοινοτικός έταιρος στην εφημερίδα Real.
Δεν δίστασε μάλιστα να εκφράσει την προτίμησή του, λέγοντας πως «η περικοπή των μη απαραίτητων δομών είναι η καλύτερη επιλογή μακράν». Το EWG προτιμά αυτό να γίνει από τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Πρέπει να αυξηθεί και η αποτελεσματικότητα του φορολογικού μηχανισμού. Κινηθείτε έξυπνα και συνδυαστικά».
Δομές που δεν είναι αναγκαίες για την χώρα μας, είναι ο ΟΣΕ και οι εφορίες, σύμφωνα με τους δανειστές μας. Ειδικά για τη φορολογική διοίκηση, υπάρχει ήδη εισήγηση από την task force, εν γνώσει της ελληνικής πλευράς, η μετάβαση, όμως, στη νέα, ευέλικτη δομή καθυστερεί. Το «μυστικό» περί νέου πακέτου δεν είναι πια μυστικό για τις Βρυξέλλες. Ανώτεροι κοινοτικοί αξιωματούχοι, προερχόμενοι και από τους δύο βασικούς θεσμούς, μιλάνε στον Τύπο -πολύ περισσότερο από τους πολιτικούς τους προϊσταμένους- για τον χρόνο, τον τρόπο και τον χαρακτήρα της νέας βοήθειας προς την Ελλάδα, που θα παραμένει στον ασφυκτικό κλοιό του κοινοτικού ελέγχου για πολύ μεγαλύτερο διάστημα από όσο είχε υπολογιστεί.
Ο Πρόεδρος μάλιστα του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ δήλωσε δημόσια -όπως είχε κάνει νωρίτερα στέλεχος της τρόικας- ότι η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να βγει στις αγορές πλήρως το 2014. Ο Γ. Ντάισελμπλουμ πριν μιλήσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε λάβει γνώση της κατάστασης από στέλεχος του EWG για την πορεία των συζητήσεων σχετικά με το «διάδοχο προληπτικό πρόγραμμα για την Ελλάδα». Την Πέμπτη, ο ίδιος δεν ανέφερε διόλου τυχαία την ανάγκη για φορολογική μεταρρύθμιση, εκμηδενίζοντας ουσιαστικά τις έως τώρα νομοθετικές προσπάθειες. Όπως εξηγούν κύκλοι του Συμβουλίου, «το έκανε γιατί αυτήν την ενημέρωση είχε από την Τρόικα».
Καθώς τα μηνύματα από την Ουάσιγκτον είναι σαφέστατα, οι εταίροι πρέπει να είναι έτοιμοι -τόσο στις 14 Οκτωβρίου όσο και στις 14 Νοεμβρίου και στις αντίστοιχες συνεδριάσεις του Eurogroup- να απαντήσουν στο ΔΝΤ πάνω σε δύο βασικά ερωτήματα:
-Πώς θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση του προγράμματος το επόμενο 12μηνο και
-πώς θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους (δηλαδή, πώς το χρέος θα βρεθεί κάτω από το 120% το 2020.
Το νέο δάνειο
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, το ποσό των 14 δισ. ευρώ μπορεί να καλύψει την χώρα έως το τέλος του 2015, μαζί με τα υπόλοιπα του παλαιού προγράμματος. Το βράδυ της περασμένης Πέμπτης, κοινοτικός αξιωματούχος ενημέρωσε τη Realnews ότι στο πλαίσιο του EWG εξελίσσεται η προετοιμασία για την αναδιάρθρωση του συνόλου των ελληνικών δανείων (διμερή και EFSF), υπό τη σκέπη του ESM, με μείωση των επιτοκίων δανεισμού κατά 0,5 μονάδες και διαφορετικές εκδοχές στην ωρίμανση και την εξυπηρέτηση των δανείων.
Συγκεκριμένα σε αυτές τις συζητήσεις το ΔΝΤ δεν έχει απαντήσει πολιτικά, «γνωρίζουμε όμως ότι το Ταμείο επιδιώκει την περικοπή του δημοσίου χρέους κατά 10 ακόμα μονάδες έως το 2020». Ο υπολογισμός που παρέθεσε ο συγκεκριμένος αξιωματούχος βασίζεται στην παραδοχή ότι «στην ελληνική περίπτωση είναι σε εξέλιξη ένα σενάριο συνδυαστικού σοκ, που εκτοξεύει το χρέος κοντά στο 134% το 2020». Η άποψη που επικρατεί στο EWG εδώ και λίγες εβδομάδες είναι πως ο στόχος για αποδόσεις κοντά στα 24 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις «είναι παντελώς ανέφικτος με τα σημερινά μέσα».
Οι διαπραγματεύσεις για το ύψος του χρέους έχουν ακόμη μέλλον. Η Ε.Ε. θα αντιπροτείνει υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, που θα τροφοδοτηθούν από αύξηση του ποσοστού συμμετοχής της Ένωσης στα κοινοτικά κονδύλια ή λόγω της διάχυσης από την έξοδο της υπόλοιπης ευρωζώνης από την ύφεση. Άγνωστο αν θα πειστεί το ΔΝΤ.
Το ενδεχόμενο της σταδιακής εφαρμογής εξετάζεται από τους αξιωματούχους. Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι το ΔΝΤ, για να συνεχίσει να μετέχει στο πρόγραμμα, μπορεί να αρκεστεί σε πολιτική υπόσχεση πως όλα αυτά θα γίνουν. Η εφαρμογή της αναδιάρθρωσης θα γίνει όταν όντως πιστοποιηθεί πως θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα. Το σίγουρο είναι πως για να φτάσει σε αυτό το επίπεδο η Ελλάδα θα πρέπει να έχει ήδη υπογράψει το νέο μνημόνιο.
Υπουργείο Μεταφορών
Ευθέως διαψεύδει με ανακοίνωσή του το υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων. Όπως επισημαίνει το υπουργείο, το κλείσιμο, ή η απαξίωση του Οργανισμού δεν είναι στα σχέδια της Κυβέρνησης.
Αντιθέτως, αναφέρει χαρακτηριστικά το υπουργείο, πρόθεση της Κυβέρνησης είναι η αναβάθμιση της λειτουργίας των υπηρεσιών του Οργανισμού και για τον λόγο αυτό, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα έργα σιδηροδρομικών υποδομών σε όλη την χώρα.
Επιπλέον, με παρέμβασή του στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο υπουργός Εξωτερικών και αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος ανέφερε ότι «όλες αυτές οι θεωρίες και τα σενάρια περί ξαφνικού θανάτου στον ΟΣΕ και στην αμυντική βιομηχανία δεν ισχύουν. Δεν υπάρχει κανένα σενάριο ξαφνικού θανάτου».
koolnews.gr