tromaktiko: Διεθνές συνέδριο και διεθνής διάλογος για τα γλυπτά του Παρθενώνα

Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2013

Διεθνές συνέδριο και διεθνής διάλογος για τα γλυπτά του Παρθενώνα



Στο Σίδνεϊ διεξάγεται από τις 15 έως τις 17 Νοεμβρίου το δεύτερο διεθνές συνέδριο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, με τίτλο «Παρθενώνας. Ένα Σύμβολο Παγκόσμιας Ιθαγένειας».

Η εκδήλωση διοργανώνεται από τη Διεθνή Οργανωτική Επιτροπή Αυστραλίας για την Αποκατάσταση των Μαρμάρων του Παρθενώνα, με την υποστήριξη της βρετανικής και της αμερικανικής επιτροπής. Θα φιλοξενηθεί στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ και ακολουθεί το περσινό παρθενικό συνέδριο στο Λονδίνο. Τα εγκαίνια θα τελέσει ο πρωθυπουργός της πολιτείας της Νέας Νότιας Ουαλίας Μπάρι Ο’ Φάρελ.

Σκοπός του συνεδρίου είναι να συζητηθούν όλες οι εξελίξεις γύρω από την εκστρατεία επανένωσης των γλυπτών, να εξεταστούν στρατηγικές προσεταιρισμού της διεθνούς κοινής γνώμης και άσκησης πίεσης προς το Βρετανικό Μουσείο.

Το συνέδριο έρχεται λίγο μετά την κίνηση του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού να ζητήσει τη διαμεσολάβηση της UNESCO μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας. Με άρθρο του που δημοσιεύθηκε προ ολίγων ημερών στη Sydney Morning Herald, ο πρόεδρος του Διεθνούς Συνδέσμου για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα Ντέιβιντ Χιλ κατηγόρησε τη βρετανική πλευρά ότι δε δέχεται καν να ακούσει περί επανένωσης των γλυπτών παρά την κατασκευή του νέου Μουσείου Ακρόπολης.

Ο γεννηθείς στη Βρετανία Αυστραλός επιχειρηματίας τόνισε ότι «μετά από πολλά χρόνια, η διαμάχη μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας για την κατοχή των αρχαίων γλυπτών του Παρθενώνα ίσως κατευθύνεται προς διευθέτηση ως αποτέλεσμα μιας πρόσφατης αλλαγής στους κανονισμούς της UNESCO σχετικά με την κλεμμένη πολιτιστική περιουσία». Ο κ. Χιλ αναφερόταν στη δυνατότητα διαμεσολάβησης της UNESCO σε ανάλογες περιπτώσεις.

Κατόπιν του ελληνικού αιτήματος, η γενική γραμματέας του οργανισμού Ιρίνα Μπόκοβα έστειλε επιστολή στη βρετανική κυβέρνηση ζητώντας της να συμφωνήσει στη διαμεσολάβηση, καθώς ο κανονισμός απαιτεί αμοιβαία συμφωνία. «Η Βρετανία είναι μέλος της UNESCO και συμμετείχε στην υπογραφή της νέας διαδικασίας διαμεσολάβησης. Η απόρριψη της πρόσκλησης της UNESCO θα δημιουργούσε κακή εντύπωση για τη Βρετανία και θα την έκανε να μοιάζει παράλογη», σχολίασε ο κ. Χιλ.

Παρόλα αυτά, μέλη της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα εξέφραζαν τις προηγούμενες ημέρες τις επιφυλάξεις τους για το κατά πόσο η επιστολή της UNESCO θα μπορέσει να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Σε επίπεδο κοινής γνώμης η Επιτροπή εκτιμά ότι τα πράγματα γίνονται όλο και πιο θετικά. Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, σε άρθρο του στους Sunday Times, ο αρθρογράφος της βρετανικής εφημερίδας Όλιβερ Καμ σχολίασε ότι ο διαμελισμός των γλυπτών του Παρθενώνα είναι σαν να σκίζει κανείς την πρώτη έκδοση του Σαίξπηρ και να διαμοιράζει τυχαίες σελίδες, χωρίς καν ολόκληρα έργα ή σκηνές έργων. «Το Μουσείο της Ακρόπολης φέρνει τους σύγχρονους επισκέπτες όσο πιο κοντά γίνεται σε ένα ενοποιημένο αριστούργημα. Τα γλυπτά σίγουρα θα έπρεπε να στεγάζονται εκεί», κατέληγε ο κ. Καμμ.

Εν τω μεταξύ, ο δημοσιογράφος Τζέιμς Μπέρεσφορντ, που ζει στην Αθήνα, δημοσίευσε προ ημερών άρθρο στο οποίο ανέφερε ότι η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για το Μουσείο της Ακρόπολης μέσω των ταμείων περιφερειακής ανάπτυξης αντιτίθεται στους κανόνες της ΕΕ που προβλέπουν ότι τέτοιου είδους κονδύλια δίνονται για να προωθήσουν τη συνοχή και την αλληλεγγύη μεταξύ κρατών-μελών. Ο κ. Μπέρεσφορντ υποστηρίζει ότι αυτό δεν ίσχυε στην περίπτωση του αθηναϊκού μουσείου, καθώς αντίθετα ο ρόλος του εξαρχής ήταν να χρησιμοποιηθεί στην εκστρατεία για τα γλυπτά εναντίον της Βρετανίας.

Η Βρετανική Επιτροπή για την Επανένωση των Γλυπτών επισημαίνει σε δήλωσή της ότι ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος (που πριν από λίγες εβδομάδες είχε γράψει πως το Μουσείο Ακρόπολης δεν ικανοποιεί τους επισκέπτες) συνηθίζει να προκαλεί σε απαντήσεις. Αυτή τη φορά η Επιτροπή απαντά στο νεότερο δημοσίευμα με μια σειρά επιχειρημάτων, όπως ότι τα κονδύλια περιφερειακής ανάπτυξης της ΕΕ έχουν ως σκοπό την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή και τον περιορισμό των ανισοτήτων στην ενιαία αγορά – όχι την επίλυση πολιτιστικών διενέξεων μεταξύ χωρών-μελών.

Στην περίπτωση του νέου μουσείου δε, σκοπός της ευρωπαϊκής στήριξης ήταν η παροχή βοήθειας στον ελληνικό τουρισμό. Σε ό,τι αφορά το επιχείρημα ότι το Μουσείο Ακρόπολης ανεγέρθηκε με σκοπό να προωθήσει το επιχείρημα για την επανένωση των γλυπτών, η Επιτροπή τονίζει ότι αυτό για την ακρίβεια είχε προκύψει ως αντιξιφισμός στο ακυρωθέν πια επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου ότι η Ελλάδα δεν είχε πού να στεγάσει τα γλυπτά.
skai.gr
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!