Η νέα ηγεσία της ΕΕΤΤ θα παραλάβει την αγορά των ηλεκτρονικών επικοινωνιών σε μία φάση όπου καταγράφονται κινήσεις συγκέντρωσης, θα κληθεί να αποφασίσει για «καυτές πατάτες», αλλά και να επιστήσει την προσοχή της στην συρρικνούμενη ταχυδρομική αγορά, όπου τα ΕΛΤΑ βαίνουν προς ιδιωτικοποίηση.
Ειδικότερα, προτείνονται από τον υπουργό Υποδομών, κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για τη θέση του πρόεδρου ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΠΑΠ κ. Λουρόπουλος, για τη θέση του αντιπρόεδρου, αρμόδιου για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, ο τεχνοκράτης κ. Παπουλάκης, ενώ για τη θέση του έτερου αντιπρόεδρου ο νομικός κ. Δεληκωστόπουλος, ο οποίος μέχρι πρότινος ήταν αρμόδιος για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες.
Οι «καυτές πατάτες»
Η νέα ηγεσία της ΕΕΤΤ θα βρει μπροστά της την καταγγελία για καταχρηστικές πρακτικές που είχε κάνει το καλοκαίρι του 2011 η Vodafone κατά της Cosmote, ζητώντας έρευνα από τη ρυθμιστική αρχή για το θέμα. Σημειωτέον ότι το προηγούμενο προεδρείο της ΕΕΤΤ είχε αναθέσει σε εξωτερικό σύμβουλο την υποβοήθησή της για την εξέταση του ζητήματος.
Επίσης, θα κληθεί να λειτουργήσει σε ένα νέο οικονομικό περιβάλλον διαρκούς συρρίκνωσης, όπου τα έσοδα της κινητής τηλεφωνίας έχουν επιστρέψει στην προ του 2000 περίοδο, ενώ στην σταθερή εξελίσσεται πόλεμος τιμών με χτυπήματα «κάτω από τη μέση».
Παράλληλα, καταγράφονται κινήσεις συγκέντρωσης της αγοράς, όπως η «πολιορκία» της Wind στη Forthnet, η οποία εάν προχωρήσει, θα δημιουργήσει ένα μεγάλο σχήμα, που θα έχει μεν τα μεγέθη για να παράσχει τετραπλές υπηρεσίες (κινητή, σταθερή, Internet, τηλεόραση), όμως θα κληρονομήσει βαρύ δανεισμό, σημαντικές υποχρεώσεις και συσσωρευμένες ζημίες από τη Forthnet.
Ο «γάμος» και τα «φλερτ»
Παράλληλα, όπως παρατηρούν στελέχη των εταιρειών, τυχόν συγκέντρωση της αγοράς, όπως ο «γάμος» Wind - Forthnet, ενδεχομένως να ενεργοποιήσει κάποιο «φλερτ» μεταξύ της Hol και της Cyta, που συνδυαστικά φέρουν κρίσιμα πελατειακή μάζα και ενδεχομένως να είναι μονόδρομος.
Άλλωστε και η Cyta Ελλάδος ανακοίνωσε ότι εισέρχεται στον χώρο της συνδρομητικής τηλεόρασης, προσφέροντας πακέτο 3play (internet, σταθερή και συνδρομητική τηλεόραση). «Η υπηρεσία συνδρομητικής τηλεόρασης με την εμπορική επωνυμία Cytavision ξεκίνησε την πιλοτική λειτουργία της στις 4 Δεκεμβρίου 2013 και μπορούν να την απολαύσουν υφιστάμενοι, αλλά και νέοι πελάτες της Cyta, με τιμές που ξεκινούν από 19€ το μήνα, για το σύνολο των παραπάνω υπηρεσιών» ανέφερε τη Δευτέρα η εταιρεία.
Όμως, εάν όλα αυτά τα σενάρια, τα οποία συζητούνται ανοιχτά από τότε που ξέσπασε η κρίση χρέους υλοποιηθούν, είναι ιδιαίτερα πιθανό να οδηγηθεί ο ΟΤΕ, που είναι κύριος του δικτύου χαλκού, σε απορρύθμιση από την ΕΕΤΤ λόγω της συγκέντρωσης μεριδίων στην αγορά. «Βέβαια, για να επιβεβαιωθούν όλες αυτές αυτά, υπάρχει πολύς χρόνος μπροστά μας» εξηγεί πεπειραμένο στέλεχος της αγοράς.
Διεργασίες στα Ταχυδρομεία
Στο μεταξύ, ενδιαφέρον θα έχει και η κατάσταση της απελευθερωμένης ταχυδρομικής αγοράς, η οποία έχει υποστεί καθίζηση λόγω της κρίσης. Τα ΕΛΤΑ έχουν περάσει στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και βαίνουν προς ιδιωτικοποίηση.
Παράλληλα, η εταιρεία, που διανύει φάση αναδιάρθρωσης, έχει θέσει στόχο τη διατήρηση των μεριδίων της στην αγορά, τη διεύρυνση του πελατολογίου και τη μείωση των λειτουργικών δαπανών της, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Κωστής Μελαχροινός.
Επίσης, θα δώσει έμφαση στη διανομή δεμάτων, θα ενοποιηθεί με τις Ταχυμεταφορές, θα αναδιαρθρώσει το δίκτυο διαβιβάσεων, ενώ ξεκινά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεργασία για τη μεταφορά ταχυδρομικών αντικειμένων μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Όπως τόνισε, τα ΕΛΤΑ θα αξιοποιήσουν το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» για τη μετάβαση των ταχυδρομείων στην ηλεκτρονική εποχή, με την παροχή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επενδύσεις σε προωθημένα συστήματα ιχνηλασιμότητας, big data, πιστοποίηση ψηφιακής υπογραφής, αλλά και νέες υπηρεσίες, όπως η εκτέλεση συνταγών με αντικαταβολή και παράδοση των φαρμάκων κατ' οίκον, αλλά και οριζόντιες ενεργειες για ειδικές κατηγορίες του πληθυσμού.
Όπως σημείωσε ο κ. Μελαχροινός, προχωρά η διεύρυνση των ωραρίων και η αναδιάρθωση του δικτύου των μικρών επαρχιακών καταστημάτων, που έχει φτάσει το 60%. «Ο ιδιωτικός τομέας δεν μπορεί να αποκτήσει σημαντικό μερίδιο σε αυτή την αγορά» κατέληξε.
Το Βήμα