Νίκος Αναστασιάδης και ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Ντερβίς Έρογλου, δηλώνει ο Κύπριος υπουργός Εξωτερικών Ιωάννης Κασουλίδης, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ- ΜΠΕ. Ωστόσο, ο Κύπριος υπουργός σημειώνει ότι «δεν είναι η ώρα για δημόσια συζήτηση και σύγκριση των δύο κειμένων». Όσον αφορά στο ζήτημα της τελικής μορφής που θα πάρει το ομόσπονδο κράτος, ο κ. Κασουλίδης σημειώνει ότι η κατανομή των εξουσιών των οργάνων της ομοσπονδίας θα αποτελέσει αντικείμενο της διαπραγμάτευσης που μόλις ξεκίνησε.
Σε ερώτηση για το θέμα της επιστροφής των Βαρωσίων και για τις προϋποθέσεις νομιμοποίησης της λειτουργίας του αεροδρομίου της Τύμπου, ο Κύπριος υπουργός απαντά ότι «τα θέματα αυτά θα αποτελέσουν αντικείμενο σιωπηρής διπλωματίας, χωρίς περαιτέρω δημόσιες δηλώσεις».
Ο κ. Κασουλίδης εκφράζει την άποψη ότι «μπορεί να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή διευθέτηση στο πλαίσιο μιας διαγώνιας διαπραγμάτευσης» ανάμεσα στις εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις της ελληνοκυπριακής και της τουρκοκυπριακής πλευράς στο θέμα των εγγυήσεων.
Αναφορικά με την ελληνική Προεδρία στην ΕΕ, ο Κύπριος υπουργός εκτιμά ότι η προώθηση και εφαρμογή των επίκαιρων και σύγχρονων προτεραιοτήτων που τέθηκαν, όπως η εμβάθυνση και ολοκλήρωση της ΟΝΕ, η αντιμετώπιση των εξωτερικών προκλήσεων της ΕΕ, η ενίσχυση της δημοκρατικής νομιμοποίησης και λογοδοσίας της ΕΕ, θα αποτελέσουν σημαντικά επιτεύγματα για την ελληνική Προεδρία, καθιστώντας την απόλυτα επιτυχημένη.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του:
ΕΡ: Τι διαφοροποιεί τη νέα φάση των συνομιλιών από τις προηγούμενες;
ΑΠ: Η νέα φάση των διαπραγματεύσεων στηρίζεται σε μια συμφωνημένη βάση λύσης, ενώ το Κοινό Ανακοινωθέν καθορίζει τις παραμέτρους στις οποίες θα κινηθούν οι συνομιλίες. Επιπρόσθετα, η πραγματοποίησή τους σε επίπεδο διαπραγματευτών, η δυνατότητα της πλευράς μας για απευθείας επαφές με την Άγκυρα, η πρόθεση παράλληλης εφαρμογής Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ), η αναβάθμιση της εμπλοκής της ΕΕ και η ενεργός κινητοποίηση του διεθνούς παράγοντα, συνθέτουν κάποια βασικά στοιχεία που διαφοροποιούν τη νέα διαδικασία. Είμαι της άποψης ότι αυτές οι παράμετροι θα δράσουν υποβοηθητικά και θα προσδώσουν αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας στη νέα προσπάθεια.
ΕΡ: Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι αυτήν τη φορά η Άγκυρα έχει πολιτική βούληση για μια λειτουργική λύση του Κυπριακού; Έχει αναλάβει η Άγκυρα οποιεσδήποτε δεσμεύσεις έναντι της τελικής μορφής που θα πάρει η διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία, κυρίως σε σχέση με τις εξουσίες και, εν τέλει, την ισχύ που θα έχουν τα συνιστώντα κράτη στο μελλοντικό κρατικό μόρφωμα;
ΑΠ: Πέραν από τις όποιες ενδείξεις, η πραγματική βούληση της κάθε πλευράς θα διαπιστωθεί στην πράξη κατά τη διάρκεια των συνομιλιών. Εκεί είναι που η Άγκυρα θα πρέπει να επιβεβαιώσει τις ειλικρινείς της προθέσεις και να επιδείξει την απαραίτητη πολιτική βούληση για επίλυση του Κυπριακού. Θέλω να ξεκαθαρίσω, ωστόσο, ότι δεν υπάρχουν οποιεσδήποτε προδεσμεύσεις από τουρκικής πλευράς, πέραν των όσων έχουν συμφωνηθεί στο Κοινό Ανακοινωθέν.
Αυτό που διαπιστώνουμε κατά τις επαφές μας σε διπλωματικό επίπεδο, είναι ότι η Τουρκία διαμηνύει και διαβεβαιώνει μέσω τρίτων ότι αυτήν τη φορά επιθυμεί τη λύση του Κυπριακού και θα εργαστεί εποικοδομητικά προς αυτή την κατεύθυνση. Όσον αφορά στο ζήτημα της τελικής μορφής που θα πάρει το ομόσπονδο κράτος, θα πρέπει να πω ότι η κατανομή των εξουσιών των οργάνων της ομοσπονδίας θα αποτελέσει αντικείμενο της διαπραγμάτευσης που μόλις ξεκίνησε.
ΕΡ: Έχει δηλωθεί ότι το κοινό ανακοινωθέν, στο οποίο κατέληξαν ο Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης και ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Ντερβίς Έρογλου, είναι αποτέλεσμα συμβιβασμού. Σε ποια σημεία συμβιβάστηκε η ελληνοκυπριακή πλευρά και σε ποια η τουρκοκυπριακή;
ΑΠ: Έχουμε διασφαλίσει ότι η λύση θα αποτελεί μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας σε ένα ομόσπονδο κράτος με μία και μόνη κυριαρχία, μία και μόνη διεθνή προσωπικότητα, μία και μόνη ιθαγένεια. Έχουμε εξασφαλίσει τα τρία singles στο κείμενο του ανακοινωθέντος, ικανοποιώντας παράλληλα τις ανησυχίες των Τουρκοκυπρίων, χωρίς να επηρεάζεται ή να εξουδετερώνεται το περιεχόμενο των πιο πάνω αρχών. Θα πρέπει επίσης να επισημάνω ότι όλες οι εξουσίες του κεντρικού κράτους, όπως και οι αρμοδιότητες των συνιστώντων πολιτειών, θα καθορίζονται από το Ομοσπονδιακό Σύνταγμα, το οποίο θα εγκρίνει ο λαός με Δημοψήφισμα.
ΕΡ: Ποια η διαφορά μεταξύ των προνοιών του κοινού ανακοινωθέντος και της Ιδρυτικής Συμφωνίας του σχεδίου Ανάν στα ζητήματα της κυριαρχίας και του κατάλοιπου εξουσίας;
ΑΠ: Υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο, αλλά δεν είναι η ώρα για δημόσια συζήτηση και σύγκριση των δύο κειμένων. Επιφυλάσσομαι να απαριθμήσω και να αναλύσω τα θέματα αυτά εν καιρώ.
ΕΡ: Θεωρείτε ότι το κοινό ανακοινωθέν απαντά με σαφήνεια στο κεφαλαιώδες ζήτημα αν το νέο ομοσπονδιακό κράτος θα προέλθει από μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας ή από παρθενογένεση;
ΑΠ: Το θέμα αυτό είναι ξεκάθαρο και δεν επιδέχεται αμφισβήτησης ή διαφορετικής ερμηνείας. Σύμφωνα με γνωματεύσεις συμβούλων και συνταγματολόγων, η Ενωμένη Κύπρος θα συνεχίσει να είναι μέλος του ΟΗΕ και της ΕΕ, χωρίς να χρειαστεί εκ νέου αίτηση ένταξης σε διεθνείς οργανισμούς.
ΕΡ: Η ελληνοκυπριακή πλευρά προτείνει ως Μέτρο Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) την επιστροφή των Βαρωσίων. Υπό ποίες προϋποθέσεις θα ήταν αποδεκτό ως ΜΟΕ η νομιμοποίηση της λειτουργίας του αεροδρομίου της Τύμπου;
ΑΠ: Η δημόσια συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων δεν είναι η ορθότερη μέθοδος διαπραγμάτευσης τέτοιων ζητημάτων. Τα θέματα αυτά θα αποτελέσουν αντικείμενο σιωπηρής διπλωματίας, χωρίς περεταίρω δημόσιες δηλώσεις.
ΕΡ: Μπορεί να βρεθεί λύση ανάμεσα στις εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς για κατάργηση των εγγυήσεων και της τουρκοκυπριακής ότι η Τουρκία πρέπει να παραμείνει εγγυήτρια δύναμη;
ΑΠ: Κατά την άποψη μου ναι. Μπορεί να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή διευθέτηση στο πλαίσιο μιας διαγώνιας διαπραγμάτευσης, κάτι που επίσης αποτελεί νέο μεθοδολογικό στοιχείο της υφιστάμενης διαδικασίας των διαπραγματεύσεων.
ΕΡ: Επίκειται επίσκεψη στην Κύπρο του Αμερικανού ομολόγου σας;
ΑΠ: Όπως γνωρίζετε, υπάρχει εκπεφρασμένη επιθυμία του κ. Κέρι να επισκεφθεί την Κύπρο, παρόλο που για την ώρα δεν υπάρχει κάτι επίσημο.
ΕΡ: Τι θα αποτελέσει επιτυχία της ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ;
ΑΠ: Αυτή είναι η πέμπτη φορά που η Ελλάδα αναλαμβάνει την Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, μετά την προσχώρησή της στην ΕΟΚ το 1981. Είναι ευρέως γνωστό ότι η Ελλάδα έχει παράδοση επιτυχημένων προεδριών, καταγράφοντας σημαντικές επιτυχίες σε μια πλειάδα τομέων.
Στην παρούσα χρονική συγκυρία, η Ελλάδα ανέλαβε την Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ σε μια κρίσιμη και μεταβατική περίοδο για την Ευρώπη. Σε μια περίοδο όπου το οικοδόμημα της ΕΕ τίθεται αντιμέτωπο με τις δυσκολίες που επέβαλε η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση. Προς αυτή την κατεύθυνση επικεντρώνεται και η προσπάθεια της ελληνικής Προεδρίας, όπου το μεγάλο διακύβευμα για την ΕΕ στηρίζεται στην περαιτέρω προώθηση της ανταγωνιστικότητας, της ανάπτυξης, της απασχόλησης, και στην εξασφάλιση συνθηκών σταθερότητας και ευημερίας για τους πολίτες της ΕΕ.
Είμαι της άποψης ότι η προώθηση και εφαρμογή των επίκαιρων και σύγχρονων προτεραιοτήτων που τέθηκαν, όπως η εμβάθυνση και ολοκλήρωση της ΟΝΕ, η αντιμετώπιση των εξωτερικών προκλήσεων της ΕΕ, η ενίσχυση της δημοκρατικής νομιμοποίησης και λογοδοσίας της ΕΕ, θα αποτελέσουν σημαντικά επιτεύγματα για την ελληνική Προεδρία καθιστώντας την απόλυτα επιτυχημένη.
alithia.com.cy