Η πρακτική των αεροπορικών εταιρειών είναι παγιωμένη εδώ και κάποια χρόνια: μας ενημερώνουν πως περισσότερες βαλίτσες στο check in σημαίνει περισσότερο βάρος στο αεροσκάφος, άρα περισσότερα καύσιμα συν κόστος διαχείρισης και μεταφοράς εντός του αεροδρομίου, συνεπώς όποιος θέλει να τσεκάρει βαλίτσα θα πρέπει να πληρώσει από 20 έως και 48 ευρώ επιπλέον στο εισιτήριό του. Όμως, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε ο ειδησεογραφικός οργανισμός Detroit Free Press το κόστος για τις εταιρείες για κάθε βαλίτσα είναι λιγότερο από δύο δολάρια.
Σύμφωνα με το Fortune, η ανάλυση βασίστηκε σε οικονομικά στοιχεία που δημοσίευσε η American Airlines, εκπρόσωπος της οποίας δεν αμφισβήτησε το συμπέρασμα σε δηλώσεις του. «Νομίζω πως οι αριθμοί σας είναι σωστοί», είπε.
Ωστόσο το 1,5 € είναι η μισή αλήθεια. Σύμφωνα με τις αναλύσεις και τα στοιχεία που ανέφεραν οι χρήστες του εξειδικευμένου αεροπορικού φόρουμ FlyerTalk, το κόστος αυτό δεν συμπεριλαμβάνει τις αμοιβές των ανθρώπων που διαχειρίζονται τις αποσκευές ή τα χρήματα που δίνουν στις εταιρείες handling που αναλαμβάνουν αυτή την υπηρεσία. Αλλά και πάλι, η απόσταση από το 1,5 € έως τα 30 είναι πολύ μεγάλη.
Είναι γεγονός ότι η πολιτική χρέωσης των αποσκευών έχει ικανοποιήσει πολύ κόσμο. Κυρίως αυτούς που πετούν σε ολιγοήμερα ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους και δεν χρειάζονται βαλίτσα, όπως και όσους θέλουν να πετούν φθηνά και βρίσκουν φθηνότερα εισιτήρια. Κατά ένα τρόπο, όσοι πληρώνουν ακριβά τη βαλίτσα «χρηματοδοτούν» εκείνους που πετούν μόνο με τη χειραποσκευή τους.
Το όφελος φαίνεται να επεκτείνεται τελικά σε όλους. Όσο ο κόσμος αποθαρρύνεται να πετάει με βαλίτσες στο «αμπάρι», τόσο βάρος εξοικονομείται στα αεροσκάφη, άρα τόση περισσότερη οικονομία κάνουν οι εταιρείες, μέρος της οποίας επιστρέφει στους επιβάτες με τη μορφή οικονομικότερων εισιτηρίων. Όφελος για όλους; Όχι ακριβώς. Μείωση των «τσεκαρισμένων» αποσκευών σημαίνει λιγότερες θέσεις εργασίας για τους handlers, το προσωπικό checkin κ.λπ.
Από την πλευρά των εταιρειών, η ξεχωριστή χρέωση της βαλίτσας αποδείχτηκε εξαιρετική κίνηση. Οι πελάτες το δέχτηκαν χωρίς διαμαρτυρία και εκείνες κερδίζουν είτε πληρώσει ο ταξιδιώτης (άρα εισπράττουν μετρητά) είτε όχι (άρα κάνουν οικονομία σε καύσιμα και προσωπικό).