Αύριο πραγματοποιείται το συνέδριο με τίτλο “Women και Girls Go Digital”, που διοργανώνει η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κέντρο για τις Γυναίκες και την Τεχνολογία (ECWT) και με την υποστήριξη Ελλήνων και Ευρωπαίων εταίρων...
Ο πρωθυπουργός θα μας τιμήσει με την παρουσία του και θα απευθύνει τον εναρκτήριο χαιρετισμό στο συνέδριο.
Στο συνέδριο θα παρουσιάσουμε μια νέα, στρατηγική πρωτοβουλία με τίτλο “Ψηφιακή Συμμαχία για τη Γυναικεία Απασχόληση”. Πρόκειται για μια ισχυρή σύμπραξη που ξεκίνησε στην Ελλάδα, με πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων.
21 εταίροι από το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα ενώνουμε τις δυνάμεις μας προκειμένου οι γυναίκες να αποκτήσουν τη θέση που τους αντιστοιχεί στην απασχόληση σε πεδία νέων τεχνολογιών και στην ψηφιακή οικονομία.
Πιστεύουμε ότι οι νέες τεχνολογίες αποτελούν τον τομέα που θα «αναθερμάνει» τις μηχανές τις ανάπτυξης. Όπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο τομέας των νέων τεχνολογιών συνεισφέρει στο ευρωπαϊκό Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν από 7 έως 9%. Παράλληλα ο τομέας των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών υποστηρίζει την ανάπτυξη όλων των τομέων της οικονομίας.
Τι δεν είναι η “Ψηφιακή Συμμαχία για τη Γυναικεία Απασχόληση”.
Δεν αποτελεί μία σημειακή πολιτική παρέμβαση ή ξεκομμένη δράση.
Δεν πρόκειται για μια πρωτοβουλία που προτίθεται να υποκαταστήσει τον ΟΑΕΔ ή οποιοδήποτε αρμόδιο φορέα στο πεδίο της απασχόλησης.
Δεν πρόκειται για ένα ακόμη «ευρωπαϊκό πρόγραμμα», κατά το κοινώς εννοούμενο, όπου «θα καταθέσουμε μια πρόταση» και κάποιοι θα αμειφθούν για κάποια «παραδοτέα».
Πρόκειται για κάτι πολύ πιο καινοτόμο.
Τι είναι η “Ψηφιακή Συμμαχία για τη Γυναικεία Απασχόληση”;
Όταν ακούτε τις λέξεις «τεχνολογικές startups» ή «επιχειρήσεις του διαδικτύου» σκέφτεστε νέους ή νέες; Νομίζω ότι γνωρίζω την απάντηση.
Αυτό, θα επιχειρήσει να αλλάξει η Ψηφιακή Συμμαχία για τη Γυναικεία Απασχόληση.
Η “Ψηφιακή Συμμαχία» αποτελεί μια συμφωνία σε επίπεδο αρχών, στη βάση συγκεκριμένου Πρωτόκολλου Συνεργασίας, ανάμεσα στους 21 εταίρους που ανέφερα. Έχει καταρχάς τριετή διάρκεια, με δυνατότητα ανανέωσης.
Ξεκινάμε μια πρωτοποριακή άσκηση συντονισμού και απευθείας συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, έξω από τα συνηθισμένα, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά όχι χωρίς σχεδιασμό.
Το κοινό Σχέδιο Δράσης της Συμμαχίας περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε όλο τον κύκλο «εκπαίδευση/κατάρτιση, αγορά εργασίας, αγορά πληροφορικής, κοινωνικά στερεότυπα».
Στην πραγματικότητα, επιχειρούμε να αναπροσανατολίσουμε τις δυνάμεις της κοινωνίας και να τις στρέψουμε στον κοινό στρατηγικό μας στόχο. Σε «περισσότερη γυναικεία απασχόληση στο πεδίο των νέων τεχνολογιών και της ψηφιακής οικονομίας».
Κάθε εταίρος θα αφιερώσει στο γενικό αυτό στόχο τις δικές του δυνάμεις, δυναμικό και πόρους.
Για τα επόμενα τρία χρόνια, οι φορείς του δημοσίου που συμμετέχουν στη Συμμαχία, θα σχεδιάζουν και θα εφαρμόζουν πολιτικές δράσεις, με επίγνωση της δέσμευσης που έχουν αναλάβει.
Αντίστοιχα, παράγοντες της Οικονομίας, της αγοράς εργασίας και της πληροφορικής, αλλά και βασικοί επαγγελματικοί και κοινωνικοί εταίροι, θα δρουν από κοινού με φορείς πολιτικού σχεδιασμού. Έτσι, ο ιδιωτικός τομέας δεν θα κινείται ‘στα τυφλά’, αλλά θα συμβάλλει με ξεκάθαρο και ορθολογικό τρόπο στην εφαρμογή ενός κοινού σχεδίου για τη γυναικεία απασχόληση.
Αντιλαμβάνεστε ότι ένας φορέας μόνος του, όση εμβέλεια και να διαθέτει, ή ακόμη και ένα κλασσικό, ολιγομελές εταιρικό σχήμα, δεν θα μπορούσε να προσεγγίσει καν έναν τέτοιο στόχο.
Ποιους αφορά η «Ψηφιακή Συμμαχία»;
Οι ωφελούμενες από αυτή την Ψηφιακή Συμμαχία είναι κατ’αρχήν οι Ελληνίδες και ιδιαίτερα οι νέες γυναίκες και τα κορίτσια.
Η ευρωπαϊκή διάσταση της «Ψηφιακής Συμμαχίας»
Όμως, η πρωτοβουλία αυτή δεν είναι αποκομμένη από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Αντιθέτως. Διαθέτει από τη γέννησή της «ευρωπαϊκή ταυτότητα».
Κατ’αρχήν, βασίζεται στο καινοτόμο συνεργατικό πρότυπο που εγκαινίασε πριν από έναν χρόνο ακριβώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τίτλο “Μεγάλος Συνασπισμός για την Ψηφιακή Απασχόληση” (Grand Coalition for Digital Jobs). Το μοντέλο αυτό αποτελεί μια πολυμερή σύμπραξη, που αποσκοπεί στη διευκόλυνση της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μεταξύ επιχειρήσεων και φορέων εκπαίδευσης και κατάρτισης, με απώτερο στόχο να αυξηθεί η προσφορά επαγγελματιών των ΤΠΕ έως το 2015.
Η Ψηφιακή Συμμαχία για τη Γυναικεία Απασχόληση, έχει από τη γέννησή της, τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μάλιστα, με το εύρος που έχει λάβει, αλλά και λόγω του εκτοπίσματος των φορέων και της εμβέλειας της στοχοθεσίας της, θεωρείται ήδη ως ένα θετικό παράδειγμα στην ευρωπαϊκή επικράτεια.
Η Ψηφιακή Συμμαχία για τη Γυναικεία Απασχόληση βρίσκεται στην καρδιά του ευρωπαϊκού πολιτικού σχεδιασμού, όπως εκφράζεται στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Digital Agenda 2020.
Τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παρουσιάσει μια σειρά από νέες πρωτοβουλίες και δράσεις με σκοπό τη συνεργασία όλων των ενδιαφερόμενων μερών σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, στον τομέα της απασχόλησης, με άξονα τις ψηφιακές δεξιότητες. Προς την κατεύθυνση αυτή, κινούνται οι πρωτοβουλίες e-skills for Jobs, Grand Coalition for Digital Jobs αλλά και η πρωτοβουλία Opening up Education.
Ακόμη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκαινιάσει τη Δράση 60 (Action 60), προκειμένου να προωθήσει την αύξηση της συμμετοχής των γυναικών και ειδικά των νέων στην αγορά εργασίας των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Ως μέσον ανάπτυξης του γυναικείου δυναμικού δημιουργούνται διαδικτυακοί πόροι κατάρτισης και ηλεκτρονικής μάθησης με βάση το παιχνίδι (game-based eLearning) και την κοινωνική δικτύωση.
Πως ξεκίνησαν όμως όλα αυτά;
1. Η συνεχής δημογραφική γήρανση της Ευρώπης ανέδειξε με έντονο τρόπο το πρόβλημα της γενικής μείωσης του εργατικού δυναμικού.
2. Εάν διατηρήσουμε τα ποσοστά απασχόλησης των ανδρών και γυναικών στα σημερινά επίπεδα, η Ευρώπη αναμένεται να αντιμετωπίσει ένα έλλειμμα 24 περίπου εκατομμυρίων ανθρώπων στο ενεργό εργατικό δυναμικό της μέχρι το 2040.
3. Εάν τα ποσοστά απασχόλησης των γυναικών εξισωθούν με αυτά των ανδρών, τότε το προβλεπόμενο έλλειμμα μειώνεται από 24 σε 3 περίπου εκατομμύρια.
4. Το πρόβλημα είναι πιο έντονο σε τομείς αιχμής της οικονομίας, όπως των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
5. Ενώ η ζήτηση για επαγγελματίες των νέων τεχνολογιών αυξάνεται κατά περίπου 3% ανά έτος, ο αριθμός των αποφοίτων της πληροφορικής αλλά και πεδίων όπως μαθηματικά, φυσική και τεχνολογία, στην πραγματικότητα μειώνονται.
6. Οι κάθετες και οριζόντιες διακρίσεις λόγω φύλου κυριαρχούν στον τομέα της πληροφορικής και της ψηφιακής οικονομίας.
7. Στον κρίσιμο για την ανάπτυξη τομέα των νέων τεχνολογιών, που προσφέρει εργασία σε 7 εκατομμύρια ανθρώπους, οι γυναίκες συμμετέχουν μόνον κατά 30%.
8. Παρότι στη Ευρώπη οι γυναίκες έχουν υψηλότερο μέσο μορφωτικό επίπεδο από τους άνδρες (το 50% διαθέτει πτυχίο πανεπιστημίου) οι νέες γυναίκες και τα κορίτσια που επιλέγουν να σταδιοδρομήσουν στα πεδία αυτά, μειώνονται διαρκώς.
9. Στις 1000 γυναίκες πτυχιούχους στην Ευρώπη, μόνον 29 κατέχουν πτυχίο πληροφορικής και μόνον 4 θα απασχοληθούν τελικά στον τομέα των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.
10. Η αντιστοιχία των γυναικών αποφοίτων της πληροφορικής σε σχέση με τους άνδρες απόφοιτους είναι 3 προς 10.
11. Μόνο 9 στους 100 προγραμματιστές εφαρμογών στην Ευρώπη είναι γυναίκες.
12. Οι περισσότερες γυναίκες καλύπτουν θέσεις εργασίας με αντικείμενο την εισαγωγή δεδομένων και τη συναρμολόγηση υλικού.
13. Το πρόβλημα είναι ορατό σε όλη την κλίμακα της ιεραρχίας. Μόνον το 19% των εργαζόμενων σε τομείς ΤΠΕ έχουν γυναίκες προϊστάμενες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις άλλες βιομηχανίες υπηρεσιών είναι 45%.
14. Mόνον 1 στους 5 επιχειρηματίες πληροφορικής είναι γυναίκα παρότι οι επιχειρήσεις στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, που διοικούνται από γυναίκες, έχουν μεγαλύτερη απόδοση κατά 35%.
15. Οι γυναίκες τείνουν να εγκαταλείπουν τον κλάδο στο μέσο της σταδιοδρομίας τους σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τους άνδρες συναδέλφους τους.
Ποιο είναι το πρόβλημα που ανακύπτει;
1. Το έλλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων στις γυναίκες, έχει σοβαρό αντίκτυπο στις προσπάθειες για ανάπτυξη και για βελτίωση της ψηφιακής ανταγωνιστικότητας.
2. Οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη μπορούν να ποσοτικοποιηθούν. Αν οι γυναίκες απασχολούνταν στον τομέα των νέων τεχνολογιών και της ψηφιακής οικονομίας εξίσου με τους άνδρες, το Ευρωπαϊκό ακαθάριστο εγχώριο προϊόν θα αυξανόταν ετησίως κατά 9 δις ευρώ. Αυτό αντιστοιχεί σε 1,3 φορές το ΑΕΠ μίας χώρας όπως η Μάλτα.
3. Η αύξηση του ποσοστού της απασχόλησης των γυναικών αποτελεί προϋπόθεση για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων που τίθενται από την στρατηγική για την Ευρώπη 2020. Αναφέρω π.χ. το στόχο ότι το ποσοστό απασχόλησης του πληθυσμού ηλικίας 20-64 ετών θα πρέπει μέχρι το 2020 να φτάσει το 75%.
4. Οι επιπτώσεις επηρεάζουν άμεσα τη συνοχή της κοινωνίας. Οι γυναίκες κινδυνεύουν να μείνουν στο περιθώριο μιας οικονομίας που βασίζεται στη γνώση, την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες. Μέχρι το 2015, για την συνολική ευρωπαϊκή αγορά εργασίας, εκτιμάται ότι το 90% των επαγγελμάτων θα απαιτούν ψηφιακές δεξιότητες.
Και ποια είναι η ευκαιρία;
5. Παρά τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, παρά την οικονομική κρίση, η ψηφιακή τεχνολογία και ο τομέας των εφαρμογών νέων τεχνολογιών, εμφανίζει αυξητικές τάσεις.
6. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργούνται περίπου 120.000 νέες θέσεις εργασίας κάθε χρόνο σε αντικείμενα τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
7. Οι προβλέψεις για την ευρωπαϊκή αγορά εργασίας δείχνουν μια έλλειψη έως και 500.000 επαγγελματιών στον τομέα των νέων τεχνολογιών μέχρι το 2015.
8. Ακόμη και στην Ελλάδα της κρίσης, το 20% των προσφερόμενων θέσεων εργασίας από επιχειρήσεις, σε πεδία νέων τεχνολογιών, δεν μπόρεσε να καλυφθεί λόγω έλλειψης κατάλληλων ειδικοτήτων.
9. Οι γυναίκες στον τομέα των νέων τεχνολογιών έχουν περίπου 9% μεγαλύτερες απολαβές από ό,τι σε άλλους τομείς.
Σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης και υψηλής ανεργίας, πώς η Ψηφιακή Συμμαχία «λύνει» προβλήματα;
• Οι δράσεις της Ψηφιακής Συμμαχίας στοχεύουν στο «σήμερα» για να δώσουν άμεσες απαντήσεις, όπου και όπως είναι αυτό εφικτό.
• Όμως, στοχεύουν και στο «αύριο». Είναι απαραίτητο να επενδύσουμε στα κορίτσια του σήμερα ώστε να γίνουν οι αυριανές φοιτήτριες, τα επαγγελματικά στελέχη, οι επιστήμονες, οι επιχειρηματίες των νέων τεχνολογιών που αναζητάμε.
Τι μπορούμε να κάνουμε σήμερα για να βελτιώσουμε άμεσα τη θέση των γυναικών;
• να πείσουμε το γυναικείο κοινό ότι οι νέες τεχνολογίες δεν είναι κάτι που ανήκει στους άνδρες. Αντίθετα, οι ψηφιακές δεξιότητες ευνοούν τη γυναικεία απασχόληση. Παρέχουν εργασιακή ευελιξία και διευκολύνουν τη συμφιλίωση της επαγγελματικής με την κοινωνική και οικογενειακή ζωή.
• να εντοπίσουμε με ακρίβεια τα κενά γνώσεων και δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας και να ενθαρρύνουμε τις γυναίκες να βελτιώσουν αναλόγως τα προσόντα τους. Παράλληλα, να βελτιώσουμε την πρόσβαση των γυναικών σε κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα,
• να ενημερώσουμε τις γυναίκες για τη σημασία της πιστοποίησης των ψηφιακών γνώσεων και δεξιοτήτων στην ανεύρεση εργασίας και να διευκολύνουμε τις αντίστοιχες διαδικασίες.
• να στείλουμε το μήνυμα σε όλες τις κατευθύνσεις ότι οι τεχνολογικές start ups δεν έχουν φύλο
• να βελτιώσουμε την πρόσβαση των γυναικών σε χώρους εργασίας με χαρακτηριστικά «οικοσυστήματος» (co-working spaces), στηρίζοντας τη συνεργατική ανάπτυξη καινοτομικού επιχειρείν και από γυναίκες.
• να προτείνουμε στις γυναίκες σύγχρονες μεθόδους και συστήματα συμβουλευτικής και καθοδήγησης για επαγγελματικό προσανατολισμό
• να ενθαρρύνουμε την αγορά των ΤΠΕ ώστε να προσλαμβάνουν περισσότερες γυναίκες,
• να στρέψουμε το ενδιαφέρον των νέων γυναικών επιχειρηματιών σε πεδία της οικονομίας με καλές προοπτικές, π.χ. στις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες, που συνδυάζουν τέχνες, επιχειρηματικότητα και τεχνολογία,
• να δημιουργήσουμε προγράμματα διά βίου μάθησης για γυναίκες επιχειρηματίες, σχετικά με τρόπους με τους οποίους οι νέες τεχνολογίες μπορούν να βελτιώσουν άμεσα τις επιδόσεις και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους, π.χ.
o ανάπτυξη και χρήση πλατφορμών εξατομικευμένης εξυπηρέτησης που βελτιώνουν την άμεση επαφή του παραγωγού με τον καταναλωτή (π.χ. gineagrotis.gr)
o εξωστρέφεια της επιχείρησης χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες του διαδικτυακού μάρκετινγκ, ενθαρρύνοντας εξαγωγές και πωλήσεις προϊόντων και υπηρεσιών στις αγορές του εξωτερικού., π.χ. σε πεδία όπου οι γυναίκες διαθέτουν παραδοσιακά επιτυχημένη παρουσία, όπως στον κλάδο της παραδοσιακής διατροφής, της φιλοξενίας, του αγροτουρισμού, ή υπηρεσιών χώρων πολιτισμού.
o βελτιώνοντας το ίδιο το προϊόν και την εμφάνισή του, με πρόσβαση σε εργαλεία εικαστικού σχεδιασμού
o καθιστώντας πιο αποτελεσματική την ίδια την επιχείρηση βελτιστοποιώντας τις λειτουργίες της με νέα τεχνολογικά εργαλεία διοίκησης, και μειώνοντας αντιστοίχως τα λειτουργικά κόστη, π.χ. χρησιμοποιώντας λογισμικό εξ’αποστάσεως εξυπηρέτησης αναγκών εφοδιαστικής αλυσίδας.
o διευκολύνοντας την πρόσβαση σε εναλλακτικές μεθόδους χρηματοδότησης, για εκκίνηση νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών ή για παραγωγικές επενδυτικές δραστηριότητες από γυναίκες επιχειρηματίες (crowdfunding).
Η γνώση των δυνατοτήτων των νέων τεχνολογιών, μπορεί να οδηγήσει σε συνεργασίες της επιχείρησης με εξειδικευμένο προσωπικό, οδηγώντας στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Τι πρέπει να κάνουμε σήμερα για να προετοιμάσουμε το αύριο:
• να δημιουργήσουμε περισσότερες ευκαιρίες για γυναίκες στην μεταδευτεροβάθμια και στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, σε πεδία θετικών επιστημών, τεχνολογίας και μηχανικής,
• να ενθαρρύνουμε τα ίδια τα κορίτσια και τις νέες γυναίκες να στραφούν επαγγελματικά στην ψηφιακή οικονομία. Να τις πείσουμε ότι οι απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες δεν έχουν φύλο. Χρειάζονται μόνον διάθεση, και αυτοπεποίθηση.
• να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε οι χώροι της έρευνας, της τεχνολογίας, των θετικών επιστημών και των παραγωγικών κλάδων της οικονομίας, να πάψουν να αποτελούν ανδροκρατούμενα στεγανά.
• η μητρότητα να πάψει να αντιμετωπίζεται σαν «εμπόδιο» στην παραγωγικότητα ή στη σταδιοδρομία. Οι οικογενειακές ευθύνες και οι ευθύνες φροντίδας θα πρέπει να μοιραστούν εξίσου και στα δύο φύλα αλλά και με την αναβάθμιση των κοινωνικών δομών φροντίδας.
Στην αλλαγή αυτή, θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των στερεοτύπων στην εικόνα των κοριτσιών και των γυναικών στα μέσα ενημέρωσης.
Συνοχή στις πολιτικές
Στις κατευθύνσεις που ανέφερα προηγουμένως κινείται και όλος μας ο σχεδιασμός στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Έτσι, εξασφαλίζουμε την εσωτερική συνοχή στις πολιτικές μας για τα επόμενα χρόνια.
Όραμα όχι μόνον για την Ελλάδα αλλά και για την Ευρώπη
Το γεγονός ότι η Ψηφιακή Συμμαχία για τη Γυναικεία Απασχόληση ήδη θεωρείται καλό παράδειγμα στην Ευρώπη είναι πολύ σημαντικό.
Επιχειρούμε να δώσουμε λύσεις σε ένα πρόβλημα που δεν είναι μόνον ελληνικό. Είναι ένα πρόβλημα που αφορά κάθε κοινωνία.
Αγγίζει ευρύτερες ατζέντες πολιτικών προτεραιοτήτων: θέματα οικονομίας και οργάνωσης της απασχόλησης, επανεξέταση αναγκών στα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, και σύνδεσής τους με την αγορά εργασίας, λειτουργία χώρων έρευνας, συνθήκες ανάδυσης καινοτομίας, συμφιλίωση εργασίας και προσωπικής ζωής, κοινωνικά στερεότυπα.
Πιστεύουμε ότι η επιτυχής έκβαση της ελληνικής, Ψηφιακής Συμμαχίας για τη Γυναικεία Απασχόληση θα αποτελέσει ένα σημείο-ορόσημο, όχι μόνον για τις πολιτικές της ισότητας των φύλων.
Αλλά γιατί θα μπορέσουμε ως χώρα να προτείνουμε ένα σύγχρονο μοντέλο σχεδιασμού και κοινωνικής καινοτομίας.
Θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή, να απευθύνω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» σε όλους όσους στήριξαν την προσπάθειά μας.
Και βεβαίως, στους «συμμάχους» μας:
1. Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς / Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
2. Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης / Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
3. Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας
4. Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)
5. Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού
6. Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ)
7. CISCO SYSTEMS HELLAS
8. GOOGLE
9. MICROSOFT HELLAS
10. ORACLE HELLAS
11. ΕΜΠ- Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών- Τομέας Ηλεκτρικών Βιομηχανικών Διατάξεων και Συστημάτων Αποφάσεων
12. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
13. Πανεπιστήμιο Πατρών – Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής
14. ManpowerGroup Greece
15. Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων / Τομέας Ανάπτυξης Γυναικών Μάνατζερ και Επιχειρηματιών
16. FOUND.ATION
17. Ευρωπαϊκού Κέντρου για τις Γυναίκες και την Τεχνολογία
18. Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων (EIGE)
19. European Schoolnet (EUN)
20. Δίκτυο “ΕΥΡΩΠΗ” της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα (TEAM EUROPE)