tromaktiko: Το ναυάγιο των Αντικυθήρων θα ταξιδέψει στην Ουάσινγκτον

Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

Το ναυάγιο των Αντικυθήρων θα ταξιδέψει στην Ουάσινγκτον



Ακόμα μία ελληνική έκθεση, θα βρεθεί στο εξωτερικό και μάλιστα στην Αμερική. Ο λόγος για το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, τα ευρήματα του οποίου είχαν παρουσιαστεί στο ...
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και τα οποία τώρα αναμένεται να ταξιδέψουν ως την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον.

Μια νέα φιλόδοξη έκθεση της Ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς δρομολογείται σε έναν κορυφαίο πολιτιστικό οργανισμό των ΗΠΑ. Στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον, πρόκειται να εκτεθεί ένα μέρος των ευρημάτων του Ναυαγίου των Αντικυθήρων. Φιλοδοξία είναι η έκθεση αυτή να είναι η πρώτη που θα υποδεχθεί το αμερικανικό και διεθνές κοινό στη Δυτική Πτέρυγα τής Εθνικής Πινακοθήκης της Ουάσινγκτον μετά την ανακαίνισή της το 2016.

Την ίδια στιγμή πολλές και διαφορετικές ελληνικές εκθέσεις κάνουν τον γύρο του κόσμου, προωθώντας τον ελληνικό πολιτισμό, εντυπωσιάζοντας τους επισκέπτες. Η έκθεση του Ελληνικού κόσμου του Βυζαντίου θα μείνει στο Μουσείο Γκετί έως τις 27 Αυγούστου και μετά, ένα μέρος της θα μεταφερθεί στο Art Institut του Σικάγου έως το τέλος τού χρόνου.

Η έκθεση «Ναυτίλος: Ταξιδεύοντας την Ελλάδα» ολοκληρώθηκε στο Μουσείο Bozar των Βρυξελλών με μεγάλη επιτυχία και τώρα υπάρχουν σκέψεις να μεταφερθεί στη Βρετανία, όπου υπάρχει ακμάζουσα κοινότητα Ελληνικού εφοπλισμού.

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα έως τον Μέγα Αλέξανδρο, θα εγκαινιαστεί στις 14 Δεκεμβρίου στην Οττάβα τού Καναδά. Τον Ιούνιο του 2015 θα μεταφερθεί στο Μόντρεαλ. Τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου στο Field Museum τού Σικάγου και την άνοιξη τού 2016 στο Μουσείο του National Geographic στην Ουάσινγκτον.

Για τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, η  Η πολιτιστική εξωστρέφεια είναι βασικός άξονας της πολιτικής της κυβέρνησης. Διότι, όπως επεσήμανε, “οικοδομεί εκ νέου τη δημόσια εικόνα της χώρας διεθνώς. Αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά μας, αλλά και τα εθνικά μας δίκαια, δίνοντας απαντήσεις στη γελοία, ανιστόρητη προπαγάνδα, όπως είναι εκείνη των Σκοπίων. Και παράλληλα, βοηθά την προσέλκυση επισκεπτών απΆ όλο τον κόσμο. Η πολιτιστική κληρονομιά είναι η ταυτότητά μας και έχουμε κάθε λόγο να την προτάσσουμε”

Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων

Μέρος των ευρημάτων όπως παρουσιάστηκαν στην έκεθση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Μέρος των ευρημάτων όπως παρουσιάστηκαν στην έκεθση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Το πλοίο που βυθίστηκε ήταν φορτηγό πλοίο (ολκάς) με πιθανό μήκος τα 30μ και χωρητικότητας 300 τόνων. Το ναυάγιο μπορεί να χρονολογηθεί στο 75-50 π.Χ. Το πλοίο ήταν φορτωμένο με μαρμάρινα και χάλκινα αγάλματα, χάλκινα ανάκλιντρα, γυάλινα, χάλκινα και κεραμικά αγγεία, χρυσά κοσμήματα, νομίσματα και αμφορείς από την Ανατολική Μεσόγειο. Το λιμάνι απόπλου ήταν μάλλον η Δήλος, ένα εμπορικό κέντρο της εποχής, που είχε εξαιρεθεί από την καταβολή φόρων. Ο προορισμός του πλοίου ήταν η Ιταλική αγορά, αν όχι η ίδια η Ρώμη.
Το ναυάγιο των Αντικυθήρων έγινε αφορμή να εγκαινιασθεί στην Ελλάδα, η ενάλια αρχαιολογία.

Το πολεμικό πλοίο «Μυκάλη» μαζί με τους σφουγγαράδες από τη Σύμη, επιχείρησαν στο διάστημα 1900 με 1901 και ανέλκυσαν τους πρώτους αρχαιολογικούς θησαυρούς, με προεξέχοντα τον εκπληκτικό «Έφηβο των Αντικυθήρων».  Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1976, η αρχαιολογική υπηρεσία με τη βοήθεια του ωκεανογραφικού πλοίου του J. Y. Cousteau, το «Καλυψώ», ολοκλήρωσε τις έρευνες και έφερε στην επιφάνεια, μεγάλης σπουδαιότητος αντικείμενα.

Το πιο σημαντικό εύρημα είναι ο “Μηχανισμός των Αντικυθήρων”, γνωστός ως ως αστρολάβος των Αντικυθήρων ή υπολογιστής των Αντικυθήρων. Πρόκειται ένα αρχαίο τέχνημα που πιστεύεται ότι ήταν ένας μηχανικός υπολογιστής και όργανο αστρονομικών παρατηρήσεων, που παρουσιάζει ομοιότητες με πολύπλοκο ωρολογιακό μηχανισμό. Είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μηχάνημα με γρανάζια, και μάλιστα πολύ πολύπλοκο.

Ο μηχανισμός αυτός έδινε, κατά την επικρατέστερη σύγχρονη άποψη, τη θέση του ήλιου και της σελήνης καθώς και τις φάσεις της σελήνης. Μπορούσε να εμφανίσει τις εκλείψεις ηλίου και σελήνης βασιζόμενος στον βαβυλωνιακό κύκλο του Σάρου. Τα καντράν του απεικόνιζαν επίσης τουλάχιστον δύο ημερολόγια, ένα ελληνικό βασισμένο στον Μετωνικό κύκλο και ένα αιγυπτιακό, που ήταν και το κοινό "επιστημονικό" ημερολόγιο της ελληνιστικής εποχής.

pathfinder.gr
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!