tromaktiko: Συμβουλές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις διακοπές

Τετάρτη 21 Μαΐου 2014

Συμβουλές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις διακοπές



Ενόψει των θερινών διακοπών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιοποίησε σήμερα Τρίτη έναν κατάλογο με χρήσιμες συμβουλές για τους Ευρωπαίους πολίτες που θα...
ταξιδέψουν εντός και εκτός ΕΕ.

Ειδικότερα, στην περίπτωση που ένας πολίτης της ΕΕ ταξιδέψει εκτός Ευρώπης και η χώρα του δεν διαθέτει πρεσβεία ή προξενείο στον προορισμό του τίθεται το ερώτημα με ποιον θα πρέπει να έρθει σε επαφή αν χρειαστεί βοήθεια. Η Κομισιόν διευκρινίζει ότι ως πολίτες κράτους μέλους της ΕΕ είμαστε αυτομάτως πολίτες της ΕΕ και, κατά συνέπεια, έχουμε δικαίωμα σε προξενική συνδρομή αν βρισκόμαστε εκτός της ΕΕ (μολονότι η χώρα μας δεν εκπροσωπείται). Μπορούμε επίσης να απευθυνθούμε σε προξενείο ή πρεσβεία οποιουδήποτε κράτους μέλους της ΕΕ για βοήθεια, αν, για παράδειγμα, έχουμε συλληφθεί, έχουμε υποστεί σοβαρό ατύχημα ή έχουμε χάσει σημαντικά έγγραφα.

Η Επιτροπή απαντά και σε άλλα υποθετικά ερωτήματα που μπορούν να τεθούν κατά την παραμονή μας στο εξωτερικό όπως για παράδειγμα:

-Ποιον θα πρέπει να καλέσω αν εξαφανιστεί το παιδί μου;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να υπάρχει μια κοινή τηλεφωνική γραμμή επικοινωνίας (116000) στην οποία αναφέρονται εξαφανίσεις παιδιών σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. “Είτε είστε γονιός του οποίου το παιδί έχει εξαφανιστεί, έχει χαθεί ή το έχει σκάσει, είτε έχετε πληροφορίες για εξαφανισμένο παιδί, μπορείτε να καλέσετε το ίδιο νούμερο. Μέσω αυτού του αριθμού θα έρθετε σε επαφή με έναν έμπειρο φορέα που θα μπορέσει να σας παράσχει υποστήριξη και πρακτική βοήθεια, σε ψυχολογικό, νομικό ή διοικητικό επίπεδο”, αποσαφηνίζει η Επιτροπή.

-Ποιος μπορεί να με βοηθήσει αν στις διακοπές μου αντιμετωπίζω προβλήματα με την αεροπορική εταιρεία, την εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων ή τον ταξιδιωτικό πράκτορα; Αν καθυστερήσουν ή ακυρωθούν δρομολόγια αεροπλάνων, τρένων, λεωφορείων και πλοίων.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, χάρη στους κοινοτικούς κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών της ΕΕ αν η πτήση ή το ταξίδι σας καθυστερήσει πολλές ώρες, η εταιρεία που σας μεταφέρει πρέπει να σας δώσει μια δίκαιη αποζημίωση. “Εάν ακυρωθεί και πρέπει να μείνετε σε ξενοδοχείο μακριά από τον τελικό σας προορισμό, η αεροπορική εταιρεία ή η σιδηροδρομική εταιρεία πρέπει να καλύψει το σχετικό κόστος. Προτού ταξιδέψετε, ελέγξτε πώς μπορείτε να διεκδικήσετε τα δικαιώματά σας σε αεροδρόμια, λιμένες, και σταθμούς λεωφορείων και τρένων στην Ευρώπη ή τηλεφορτώστε την εφαρμογή για «έξυπνα τηλέφωνα» (smartphones)”, τονίζει η Επιτροπή.

-Οι εξωφρενικοί λογαριασμοί τηλεφώνου ανατρέπουν τον προϋπολογισμό των διακοπών μου. Με ποιο τρόπο μπορώ να τους μειώσω, όταν ταξιδεύω;

Αναφορικά με το κόστος περιαγωγής τηλεφωνικών συνδιαλέξεων μέσω κινητών, η Κομισιόν υπενθυμίζει ότι οι ανώτατες τιμές για τις εξερχόμενες και τις εισερχόμενες κλήσεις μειώθηκαν, όπως και το κόστος των SMS και τη περιήγησης στο διαδίκτυο. Για τις εξερχόμενες κλήσεις το ανώτατο κόστος καθορίζεται σε 0,19 ευρώ/λεπτό , για τις εισερχόμενες σε 0,05 ευρώ, για το SMS 0,06 ευρώ και για την τηλεφόρτωση δεδομένων στο διαδίκτυο 0,20 ευρώ/megabyte.
-Τι θα συμβεί αν χρειαστώ γιατρό στο εξωτερικό;
Η Κομισιόν επισημαίνει ότι “εάν αρρωστήσετε ή τραυματιστείτε ενώ ταξιδεύετε σε μια χώρα της ΕΕ, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία ή την Ελβετία, έχετε δικαίωμα σε επείγουσα περίθαλψη. Γι’ αυτό, πρέπει να έχετε μαζί σας την Ευρωπαϊκή κάρτα ασφάλισης ασθένειας (ΕΚΑΑ) . Θα λάβετε θεραπευτική αγωγή υπό τους ίδιους όρους και με το ίδιο κόστος με τα άτομα που είναι ασφαλισμένα στη χώρα που επισκέπτεστε. Μην ξεχάσετε λοιπόν να ζητήσετε από τον ασφαλιστικό σας φορέα να την εκδώσει για λογαριασμό σας χωρίς οικονομική επιβάρυνση”, αναφέρει η Επιτροπή.
Εάν είστε πολίτης της ΕΕ και επιστρέφετε με το ζώο συντροφιάς σας από χώρα εκτός της ΕΕ, θα χρειαστείτε και πάλι το διαβατήριο του ζώου συντροφιάς σας. Ανάλογα με τον προορισμό των διακοπών σας, μπορεί, προτού ξεκινήσετε για τις διακοπές σας, να χρειαστεί το ζώο συντροφιάς σας να υποβληθεί σε πρόσθετες δοκιμές, πέραν από τον αντιλυσσικό εμβολιασμό.

Αν κατοικείτε στην Ανδόρα, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, το Μονακό, τη Νορβηγία, τον Άγιο Μαρίνο, την Ελβετία ή στην Πόλη του Βατικανού και έχετε στη διάθεσή σας διαβατήριο ζώου συντροφιάς, έχετε τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες της ΕΕ.

Τι πρέπει να γνωρίζω αν θέλω να πάρω μαζί μου το ζώο συντροφιάς (σκύλος, γάτα ή κουνάβι) στις διακοπές μου στην ΕΕ;
Εάν ταξιδεύετε στο εσωτερικό της ΕΕ, μπορείτε να πάρετε εύκολα μαζί σας το κατοικίδιό σας, εφόσον τηρείτε τους ακόλουθους κανόνες:

Εάν πάρετε μαζί σας τον σκύλο, τη γάτα ή το κουνάβι σας, βεβαιωθείτε ότι έχει κάνει αντιλυσσικό εμβολιασμό και ότι οι σχετικές πληροφορίες περιλαμβάνονται στο διαβατήριο του ζώου συντροφιάς σας.

Εάν προορισμός σας είναι η Ιρλανδία, η Φινλανδία, η Μάλτα ή το Ηνωμένο Βασίλειο, το ζώο συντροφιάς σας θα πρέπει επίσης να υποβληθεί σε αντιπαρασιτική αγωγή.

Εάν η γάτα ή ο σκύλος σας είναι μικρότερος από 3 μήνες ή εάν έχετε ζώο συντροφιάς που δεν είναι σκύλος, γάτα ή κουνάβι, μπορεί να ισχύουν ειδικοί κανόνες για κάθε χώρα.

Ανατρέξτε στον δικτυακό μας τόπο για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό το θέμα.

Εάν είστε πολίτης της ΕΕ και επιστρέφετε με το ζώο συντροφιάς σας από χώρα εκτός της ΕΕ, θα χρειαστείτε και πάλι το διαβατήριο του ζώου συντροφιάς σας. Ανάλογα με τον προορισμό των διακοπών σας, μπορεί, προτού ξεκινήσετε για τις διακοπές σας, να χρειαστεί το ζώο συντροφιάς σας να υποβληθεί σε πρόσθετες δοκιμές, πέραν από τον αντιλυσσικό εμβολιασμό.

Αν κατοικείτε στην Ανδόρα, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, το Μονακό, τη Νορβηγία, τον Άγιο Μαρίνο, την Ελβετία ή στην Πόλη του Βατικανού και έχετε στη διάθεσή σας διαβατήριο ζώου συντροφιάς, έχετε τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες της ΕΕ.

Πριν από την αναχώρησή σας, εξακριβώστε τις απαιτήσεις της χώρας την οποία σκοπεύετε να επισκεφτείτε.

Μπορώ να φέρω μαζί μου κρέας ή τυρί από τις διακοπές μου στο εξωτερικό;
Όταν επιστρέφετε στη χώρα προέλευσής σας από τις περισσότερες χώρες εκτός της ΕΕ, είναι παράνομο να φέρετε μαζί σας κρέας ή γαλακτοκομικά προϊόντα, είτε προορίζονται για εσάς τους ίδιους είτε για άλλους ως δώρο.

Εάν επιστρέφετε από τις Νήσους Φερόε, τη Γροιλανδία ή την Ισλανδία, μπορείτε να φέρετε μαζί σας μέχρι και 10 κιλά ορισμένων προϊόντων ζωικής προέλευσης, παιδικό γάλα σε σκόνη, παιδικές τροφές και ειδικές τροφές ή ειδικές ζωοτροφές για ζώα συντροφιάς που απαιτούνται για ιατρικούς λόγους. Για να μπορέσετε να μεταφέρετε τα προϊόντα αυτά, ωστόσο, πρέπει να είναι σε σφραγισμένες συσκευασίες και να μην ζυγίζουν περισσότερο από δύο κιλά ούτε να χρειάζονται ψυγείο πριν ανοιχτούν.

Μπορείτε επίσης να φέρετε ψάρια και ορισμένα οστρακοειδή από τη Γροιλανδία, εφόσον δεν υπερβαίνουν τα 20 κιλά. Για τις Νήσους Φερόε ή την Ισλανδία, δεν ισχύουν περιορισμοί στο βάρος.

Για άλλα προϊόντα ζωικής προέλευσης, όπως είναι το μέλι, επίσης περιορίζεστε στα δύο κιλά.

Για τη μεταφορά ζωικών προϊόντων μεταξύ χωρών στο εσωτερικό της ΕΕ, οι κανόνες αυτοί δεν ισχύουν. Επίσης, δεν ισχύουν όταν ταξιδεύετε από την Ανδόρα, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία, τον Άγιο Μαρίνο ή την Ελβετία.

Η ΕΕ μπορεί να θεσπίσει περαιτέρω περιορισμούς σε περίπτωση λοιμωδών νόσων των ζώων σε τρίτες χώρες.

Σε περίπτωση αμφιβολίας, παρακαλούμε να απευθυνθείτε στην κτηνιατρική υπηρεσία στο σημείο εισόδου στην ΕΕ (αεροδρόμιο, λιμένας, οδικό δίκτυο, κλπ.).

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι κανόνες υπάρχουν για την προστασία της υγείας σας και της υγείας των ζώων από τις σοβαρές νόσους των ζώων στην ΕΕ.

Για περισσότερες πληροφορίες, συμβουλευτείτε τον δικτυακό τόπο για τα ταξίδια Europa!

Απαντήσεις σε περισσότερες «Συχνές ερωτήσεις» διατίθενται εδώ.

Αν θέλετε να υποβάλετε κάποια άλλη ερώτηση, σας παραπέμπουμε στην ακόλουθη διεύθυνση.

Τι πρέπει να έχω υπόψη μου αν πάρω δάνειο για να πληρώσω το πακέτο των διακοπών μου;
Η οδηγία για την καταναλωτική πίστη της ΕΕ σας παρέχει ορισμένα δικαιώματα, όταν αγοράζετε κάτι με πίστωση. Τα πέντε πιο σημαντικά είναι:

Οι διαφημίσεις για την καταναλωτική πίστη θα πρέπει να είναι διαφανείς και εύκολα κατανοητές.

Πριν από την υπογραφή της σύμβασης θα πρέπει να λάβετε αρκετές πληροφορίες, ώστε να είστε σε θέση να συγκρίνετε τις διάφορες προσφορές στην αγορά.

Αφού υπογράψετε τη συμφωνία σας, πρέπει να λάβετε αντίγραφό της.

Αν αλλάξετε γνώμη, έχετε στη διάθεσή σας 14 ημέρες για να υπαναχωρήσετε από τη σύμβαση.

Θα πρέπει να έχετε τη δυνατότητα να εξοφλήσετε το δάνειό σας νωρίτερα από την προβλεπόμενη ημερομηνία έναντι δίκαιης αποζημίωσης.

Αν αντιμετωπίσω προβλήματα στις αγορές μου κατά τη διάρκεια των διακοπών μου στο εξωτερικό, σε ποιον μπορώ να απευθυνθώ στην πατρίδα μου για να με βοηθήσει να λάβω αποζημίωση;
Αν ζείτε στην ΕΕ, τη Νορβηγία ή την Ισλανδία, μπορείτε να λάβετε δωρεάν βοήθεια, όταν επιστρέψετε στη χώρα σας! Επικοινωνήστε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών (ΕΚΚ) στη χώρα σας, εάν αντιμετωπίσατε προβλήματα κατά την ενοικίαση ενός αυτοκινήτου, την κράτηση πακέτου διακοπών ή αεροπορικού εισιτηρίου, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας στην ΕΕ, τη Νορβηγία ή την Ισλανδία. Η ομάδα του μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να επιλύσετε προβλήματα που είχατε κατά την παραγγελία προϊόντων για τις διακοπές σας διαδικτυακά από άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Όσοι ταξιδεύουν στη Βραζιλία για το Παγκόσμιο Κύπελλο μπορούν επίσης να επωφεληθούν από την εμπειρογνωμοσύνη των ΕΚΚ. Μπορείτε να τηλεφορτώσετε έναν ειδικό οδηγό για το Παγκόσμιο Κύπελλο όσον αφορά τα δικαιώματά σας ως καταναλωτή στη Βραζιλία εδώ.

Κατά τη διάρκεια των διακοπών μου αγόρασα ένα νέο ζεύγος υποδημάτων αλλά χάλασαν μετά από μία εβδομάδα. Πώς μπορώ να πάρω πίσω τα χρήματά μου; Ποιοι είναι οι κανόνες;
Οπουδήποτε και αν κάνετε αγορές εντός της ΕΕ, έχετε θεμελιώδη, αναφαίρετα καταναλωτικά δικαιώματα. Διετής εγγύηση - ο πωλητής οφείλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει ελαττωματικά προϊόντα χωρίς χρέωση. Αν αυτό δεν είναι δυνατό σε εύλογο χρονικό διάστημα ή χωρίς ταλαιπωρία, μπορείτε να ζητήσετε την επιστροφή των χρημάτων σας ή έκπτωση στην τιμή. Οι εμπορικές εγγυήσεις δεν αντικαθιστούν την ελάχιστη 2ετή εγγύηση, αλλά μπορούν να την συμπληρώσουν.

Ανεξάρτητα από την εθνικότητά σας, η νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές εφαρμόζεται στις αγορές αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών σε οποιοδήποτε σημείο πώλησης που βρίσκεται στο έδαφος της ΕΕ. Οι εγγυήσεις ρυθμίζονται από νόμο σε όλη την Ευρώπη. Μια οδηγία της ΕΕ ορίζει τον ελάχιστο βαθμό προστασίας των αγοραστών. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να εφαρμόσουν τις απαιτήσεις της ΕΕ στην εθνική νομοθεσία, η οποία μπορεί επίσης να παρέχει υψηλότερο επίπεδο προστασίας.

Χάρη στην ευρωπαϊκή διαδικασία μικροδιαφορών, έχετε επίσης τη δυνατότητα να αξιώσετε την επιστροφή χρημάτων με τρεις απλές ενέργειες, εάν έχετε αγοράσει ελαττωματικό προϊόν στο εξωτερικό. Σε πολλές περιπτώσεις και σε όλες τις χώρες της ΕΕ–, με εξαίρεση τη Δανία–, μπορείτε να προσφύγετε στην εν λόγω διαδικασία. Είναι μια ταχεία και λιγότερο δαπανηρή εναλλακτική λύση σε σχέση με τις παραδοσιακές δικαστικές διαδικασίες, και μπορείτε προς το παρόν να την χρησιμοποιείτε για εμπορικές συναλλαγές, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτικών συναλλαγών αξίας έως και 2 000 ευρώ. Πρέπει απλώς να υποβάλετε ένα τυποποιημένο έντυπο στο αρμόδιο δικαστήριο.

Άλλη μια καλή είδηση για τους καταναλωτές είναι ότι στις 13 Ιουνίου 2014 αρχίζουν να ισχύουν νέοι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των καταναλωτών. Οι κανόνες αυτοί θα εξασφαλίσουν ότι όλοι οι πολίτες της ΕΕ διαθέτουν 14 ημέρες εάν επιθυμούν να επιστρέψουν τα προϊόντα που αγόρασαν εξ αποστάσεως, μέσω του διαδικτύου, του ταχυδρομείου ή του τηλεφώνου (MEMO/14/1144).

europa.eu
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!