tromaktiko: Απαντήσεις στις ερωτήσεις αναγνωστών tromaktiko, σχετικά με το δημοψήφισμα.

Παρασκευή 3 Ιουλίου 2015

Απαντήσεις στις ερωτήσεις αναγνωστών tromaktiko, σχετικά με το δημοψήφισμα.



Γράφει ο Χρήστος Ηλ.Τσίχλης 
Δικηγόρος Αθηνών 
-Είναι νόμιμη η διαδικασία που ακολουθήθηκε για το δημοψήφισμα;

Η διαδικασία που ακολουθήθηκε είναι νόμιμη.Όμως,αμφισβητείται η αναγκαιοτητά του σ'αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία,δεν δίδεται το απαραίτητο χρονικό διάστημα ώστε να ενημερωθεί ο κόσμος,το ερώτημα που τίθεται στο ψηφοδέλτιο δεν έχει καμία σημασία,αφού δεν αποτελεί την τελική πρόταση των πιστωτών και διχάζει το λαό τη στιγμή που απαιτείται ενότητα.

Το ερώτημα που τίθεται και καλείται να αποφανθεί ο Έλληνας πολίτης, δεν διατυπώνεται με τρόπο σαφή και σύντομο , αλλά είναι πολυσύνθετο, περιγράφεται με ειδικούς τεχνικούς και επιστημονικούς όρους, οι οποίοι είναι αδύνατον να γίνουν κατανοητοί από την συντριπτική πλειοψηφία των ψηφοφόρων.

-Τι θα ψηφίσουμε ακριβώς την Κυριακή στο δημοψήφισμα;
 Σύμφωνα με την κυβέρνηση ψηφίζουμε για την πρόταση των δανειστών της 25/6/2015. Η πρόταση αυτή όμως δεν υφίσταται, είναι ένα έγγραφο το οποίο έχει αποσυρθεί,σύμφωνα με τους εταίρους.Το 1ο έγγραφο για το οποίο ερωτάται ο Ελληνικός λαός είναι ένα τεχνικό, ανυπόγραφο, ανεπίσημο non-paper ανάμεσα σε πάρα πολλά άλλα της διαπραγμάτευσης. Το 2ο έγγραφο είναι μία ανάλυση («Προκαταρκτική Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους»).

-Εάν απέχει το 30% των πολιτών από το δημοψήφισμα,θα ακυρωθεί;
Για να είναι έγκυρο το δημοψήφισμα θα πρέπει να έχει ψηφίσει το 40% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους. Οι εκλογικοί κατάλογοι δεν έχουν ανανεωθεί,με συνέπεια αρκετοί αποβιώσαντες και μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού να παραμένουν εγγεγραμένοι.  Στις πρόσφατες εκλογές ψήφισε το 63,62% των πολιτών και η αποχή έφτασε το 36,13%.
Ο έλεγχος του κύρους του δημοψηφίσματος και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας ανήκει στην αρμοδιότητα του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 100 του Συντάγματος. Κατά τα λοιπά, εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 35-38 του ν. 345/1976 (Α' 141).

-Ήμουν μέλος εφορευτικής στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015.Θα πρέπει να ξαναπάω και στο δημοψήφισμα;
Κατά το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου η διαδικασία πραγματοποιείται αυτοδικαίως στα ίδια εκλογικά τμήματα, με εξαίρεση τα ειδικά εκλογικά τμήματα ετεροδημοτών, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές και με τους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και αναπληρωτές αυτών, που διεξήχθησαν και οι εθνικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015. Με βάση την πράξη νομοθετικού περιεχομένου για το διορισμό και την ενημέρωση των διοριζόμενων, δεν απαιτείται εκ νέου έκδοση ή επίδοση απόφασης. Αυτοδικαίως θεωρούνται διορισμένοι στα ίδια τμήματα. Η πράξη νομοθετικού περιεχομένου έχει ισχύ νόμου του κράτους,με όλες τις συνέπειες παραβίασης νόμου. Διατηρεί,  την ισχύ της για το χρονικό διάστημα που προηγείται της εκπνοής των προθεσμιών.

-Τα μέλη εφορευτικής επιτροπής είναι υποχρεωτικό να παρίστανται. Σε ποιά περίπτωση μπορεί να μην προσέλθει;
Γενικά,το ειδοποιητήριο για μέλος εφορευτικής επιτροπής,επιδίδεται από όργανο της ελληνικής αστυνομίας.Εάν δεν υπέγραψε κάποιος ότι έχει παραλάβει το ειδοποιητήριο,δεν είναι υποχρεωμένος να παραβρεθεί.
Οι πολίτες δεν έχουν δικαίωμα να αρνηθούν, εκτός αν υπάρχουν λόγοι ανώτερης βίας (π.χ.ασθένεια,η οποία αποδεικνύεται μόνο με βεβαίωση από δημόσιο νοσοκομείο και όχι από ιδιώτη ιατρό.Η βεβαίωση παραδίδεται στον αρμόδιο δικαστικό αντιπρόσωπο κατά την έναρξη της εκλογικής διαδικασίας) και δεν έχουν δικαίωμα να εξαιρεθούν εκ των προτέρων από την κλήρωση, ούτε πληρώνονται. Αντίθετα οι δικαστικοί αντιπρόσωποι έχουν δικαίωμα σε στάδιο πριν την κλήρωση να υποβάλλουν αίτηση εξαίρεσης και πληρώνονται.

Εάν συντρέχει σοβαρός λόγος,που καθιστά αδύνατη την παρουσία πολίτη για μεγάλο χρονικό διάστημα στο εκλογικό τμήμα(π.χ.εγκυμοσύνη), ο πολίτης θα το αναφέρει κατά την έναρξη της εκλογικής διαδικασίας στον αρμόδιο δικαστικό αντιπρόσωπο του εκλογικού τμήματος.
Τα αναπληρωματικά μέλη εφορευτικών επιτροπών,υποχρεούνται να παρευρεθούν στο εκλογικό τους τμήμα κατά την έναρξη(στις 7 π.μ.)και ο δικαστικός αντιπρόσωπος θα τους ενημερώσει εάν χρειάζονται και πότε χρειάζονται.

Είναι τουλάχιστον άδικο να μην λαμβάνουν αμοιβή,τα μέλη εφορευτικών επιτροπών.
Με βάση το Άρθρο 22 παρ. 4 του Συντάγματος

"Oποιαδήποτε μορφή αναγκαστικής εργασίας απαγορεύεται.
Eιδικοί νόμοι ρυθμίζουν τα σχετικά με την επίταξη προσωπικών υπηρεσιών σε περίπτωση πολέμου ή επιστράτευσης ή για την αντιμετώπιση αναγκών της άμυνας της Xώρας ή επείγουσας κοινωνικής ανάγκης από θεομηνία ή ανάγκης που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, καθώς και τα σχετικά με την προσφορά προσωπικής εργασίας στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης για την ικανοποίηση τοπικών αναγκών."

Με βάση το Άρθρο 4 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

"1. Ουδείς δύναται να κρατηθεί εις δουλείαν ή ειλωτείαν
2. Ουδείς δύναται να υποχρεωθεί εις αναγκαστικήν ή υποχρεωτικήν εργασίαν
3. Δεv θεωρείται ως "αvαγκαστική ή υπoχρεωτική εργασία" υπό τηv έvvoιαv τoυ παρόvτoς άρθρoυ:
4.α) πάσα εργασία ζητoυµέvη παρά πρoσώπoυ κρατoυµέvoυ συµφώvως πρoς τας διατάξεις τoυ άρθρoυ 5 της παρoύσης Συµβάσεως ή κατά τηv διάρκειαv της υπό όρoυς απoλύσεώς τoυ.
β) πάσα υπηρεσία στρατιωτικής φύσεως ή, εις τηv περίπτωσιv τωv εχόvτωv αvτιρρήσεις συvειδήσεως εις τας χώρας όπoυ τoύτo αvαγvωρίζεται ως vόµιµov, πάσα άλλη υπηρεσία εις αvτικατάστασιv της υπoχρεωτικής στρατιωτικής υπηρεσίας.
γ) πάσα υπηρεσία ζητoυµέvη εις περίπτωσιv κρίσεωv ή θεoµηvιώv, αι oπoίαι απειλoύv τηv ζωήv ή τηv ευδαιµovία τoυ συvόλoυ.
δ) πάσα εργασία ή υπηρεσία απαρτίζoυσα µέρoς τωv τακτικώv υπoχρεώσεωv τoυ πoλίτoυ."

Η σχεδόν 24ωρη απασχόληση στην οποία εξαναγκάζεται ο πολίτης χωρίς να έχει το δικαίωμα εξαίρεσης αποτελεί μια μορφή αναγκαστικής εργασίας, η οποία δεν μπορεί να θεωρηθεί "επίταξη προσωπικών υπηρεσιών", αφού οι εκλογές δεν παρουσιάζουν τον έκτακτο χαρακτήρα που το Σύνταγμα προβλέπει για τις συνθήκες επίταξης (πόλεμος, επιστράτευση, ανάγκες άμυνας, επείγουσα κοινωνική ανάγκη από θεομηνία - δημόσια υγεία).

Ο αντίλογος:Δεν αποτελεί εργασία,αλλά καθήκον.Αφού αποτελεί καθήκον,επιτρέπεται επίταξη από το κράτος.
Στην πραγματικότητα, αν δεν πας είναι σπάνιο, αλλά όχι απίθανο το να βρεις τον μπελά σου.
Συνήθως αναπληρωματικά και τακτικά μέλη που εμφανίζονται, καταφέρνουν να φέρουν εις πέρας τη δουλειά. Οι συνέπειες υφίστανται μόνο σε περίπτωση που ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής κινήσει τη διαδικασία ή κατόπιν αναφοράς τρίτου.

Κάθε  παράβαση των διατάξεων του παρόντος, που ειδικά δεν προβλέπεται απ” αυτό ή τον Ποινικό Κώδικα ή απ” άλλο ποινικό νόμο, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξι μήνες ή με χρηματική ποινή.
-Υπάρχουν νομικά προβλήματα ως προς το ερώτημα του δημοψηφίσματος;
Το ερώτημα είναι ασαφές. Ο νόμος 4023/2011 ορίζει καθαρά (αρ.3 παρ. 2) ότι «το ερώτημα ή τα ερωτήματα και οι απαντήσεις τους διατυπώνονται κατά τρόπο σαφή και σύντομο».Και το άρθρο 115 παρ. 2 του Κανονισμού της Βουλής, λέει ότι «πρέπει να προσδιορίζεται με σαφήνεια το ερώτημα ή τα ερωτήματα στα οποία θα απαντήσει ο λαός».
-Ακόμα και η δικτατορία είχε βάλει 2 ψηφοδέλτια, ένα για το ναι και ένα για το όχι. Επιτρέπεται το ένα μόνο ψηφοδέλτιο;
Στο ερώτημα αν μπορεί να υπάρξει ένα ψηφοδέλτιο ή δύο χωριστά με το «Ναι» και το «Όχι» (και ένα λευκό),  ο νόμος επιτρέπει το ένα ψηφοδέλτιο.
-Υπάρχει νομικό θέμα επειδή προηγείται το όχι στο ψηφοδέλτιο;
Το άρθρο 13 του νόμου 4023/2011, λέει ότι «το εκλογικό σώμα εκφράζει την προτίμηση του σε έντυπο ψηφοδέλτιο με τη χρήση των όρων ΝΑΙ ή ΟΧΙ ή με οποιονδήποτε άλλον τρόπο καθορίζει η Ολομέλεια της Βουλής στην απόφαση της για τη διενέργεια του δημοψηφίσματος».

Σύμφωνα με το νόμο προηγείται το «ναι» και έπεται το «όχι». Ωστόσο, προκύπτει ένα ζήτημα ερμηνείας επειδή  Ιουνίου όταν η πρόεδρος της Βουλής ανέγνωσε στην Ολομέλεια το ερώτημα του δημοψηφίσματος, κανένα κόμμα δεν έδωσε σημασία ώστε να διαμαρτυρηθεί εγκαίρως. Για όσα δεν καλύπτονται από τον νόμο περί δημοψηφίσματος, θεωρείται ότι ισχύει ο εκλογικός νόμος, ο οποίος προβλέπει τη σύσταση διακομματικής επιτροπής.

-Όταν δεν τίθεται σταυρός στο ψηφοδέλτιο,υπέρ τίνος λογίζεται,αφού έχουμε ένα ψηφοδέλτιο;

Όταν δεν τίθεται σταυρός ή άλλη προβλεπόμενη ένδειξη σε έντυπο ψηφοδέλτιο, αυτό για κάθε ερώτημα χωρίς απάντησης θεωρείται λευκό.

-Επιτρέπεται να διεξαχθεί ένα δημοψήφισμα εντός μίας εβδομάδας μόνο;

Το Σύνταγμα δεν ορίζει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προετοιμασίας, απλά ο νόμος λέει ότι πρέπει να έχει γίνει το δημοψήφισμα μέσα σε 30 ημέρες από τη στιγμή που θα αποφασιστεί. Το διάστημα όμως της μιας εβδομάδας είναι ανεπαρκές ουσιαστικά, διότι είναι αδύνατον μέσα σε 5 μέρες να υπάρξει χρόνος για συζήτηση, διαβούλευση  και ό, τι άλλο πρέπει να γίνει για να ενημερωθεί ο κόσμος.

-Το σύνταγμα απαγορέυει δημοσιονομικό θέμα να τεθεί σε δημοψήφισμα.Γιατί το υπέγραψε ο πρόεδρος της δημοκρατίας;

Το Σύνταγμα αναφέρει ότι το ερώτημα ενός δημοψηφίσματος δεν πρέπει να είναι δημοσιονομικό και το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ερώτημα αφορά την πρόταση μέτρων που κατέθεσαν στο Eurogroup οι τρεις θεσμοί .Δεν πρόκειται περί δημοσιονομικού αλλά περί πολιτικού ζητήματος ύψιστης εθνικής σημασίας. Ωστόσο,δεν αποτελεί την τελική πρόταση των θεσμών,αλλά προγενέστερη πρόταση που έχει ήδη αποσυρθεί.

-Αφού η πρόταση που έχει τεθεί στο ψηφοδέλτιο του δημοψηφίσματος δεν ισχύει πλέον,όπως ισχυρίζονται οι θεσμοί.Το δημοψήφισμα αυτόματα ακυρώνεται;

 Πράγματι,το έρωτημα που τίθεται στο ψηφοδέλτιο του δημοψηφίσματος,έχει αποσυρθεί ως πρόταση από τους θεσμούς και έχει ακολουθήσει νεότερη πρόταση.Όχι,δεν θα ακυρωθεί το δημοψήφισμα που έχει ψηφιστεί από τη βουλή και υπογραφεί από τον πρόεδρο της δημοκρατίας,η διενεργειά του. Αλλά εφόσον δεν υφίσταται η συγκεκριμένη πρόταση των θεσμών,το απότέλεσμα του δημοψηφίσματος θα ερμηνευθεί με διάφορους τρόπους(αποδοχή ή μη της πολιτικής των θεσμών,συναίνεση η μη στο να παραμείνουμε στην ευρωπα'ι'κή ένωση,συναίνεση η μη στο να παραμείνουμε στο ευρώ κ.α.)

-
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!