tromaktiko: Τι αλλάζει στις ερχόμενες εθνικές εκλογές,σε σχέση με τις προηγούμενες;

Πέμπτη 27 Αυγούστου 2015

Τι αλλάζει στις ερχόμενες εθνικές εκλογές,σε σχέση με τις προηγούμενες;



Γράφει ο Χρήστος Ηλ.Τσίχλης Δικηγόρος Αθηνών 
Με βάση το ισχύον εκλογικό θεσμικό πλαίσιο, από τη στιγμή που δεν έχουν συμπληρωθεί 18 μήνες από την προηγούμενη εκλογική...
αναμέτρηση, οι εκλογές θα διεξαχθούν με λίστα και όχι σταυροδοσία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το κάθε κόμμα θα επιλέξει τα πρόσωπα που επιθυμεί να αναδειχθούν σε βουλευτικές θέσεις. Η τελική ανάδειξη των προσώπων από τις εκλογές προκύπτει από τη σειρά προτεραιότητας που εμφανίζονται στη λίστα και από τα ποσοστά που έλαβε το κάθε κόμμα.

Οι πολίτες δε χρειάζεται να θέσουν  σταυρό προτίμησης υπέρ υποψηφίου. Ωστόσο  η τυχόν σημειώσή του,  δεν επιφέρει ακυρότητα του ψηφοδελτίου. Οι έδρες που παραχωρούνται σε κάθε συνδυασμό καταλαμβάνονται από τους υποψηφίους αυτού σύμφωνα με τη σειρά που έχουν προταθεί στη δήλωση κατάρτισης του συνδυασμού και ανακηρυχθεί από τον Άρειο Πάγο. Επίσης οι αναπληρωματικοί-«επιλαχόντες»-ανακηρύσσονται κατά τη σειρά που έχουν προταθεί στη δήλωση κατάρτισης του συνδυασμού και ανακηρυχθεί από τον Άρειο Πάγο και όχι κατά τη σειρά των ψήφων προτίμησης καθενός.

Τις ερχόμενες εθνικές  εκλογές θα διενεργήσει υπηρεσιακή κυβέρνηση.Σύμφωνα με το άρθρο 37 του Συντάγματος,μετά την παραίτηση της κυβέρνησης και σε περίπτωση αποτυχίας συγκρότησης κυβέρνησης κατά τη διαδικασία της διερεύνησης, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναθέτει το σχηματισμό κυβέρνησης στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου προκειμένου να διενεργήσει εκλογές και στη συνέχεια διαλύεται η Βουλή.Επειδή οι θέσεις του προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας και του προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου παραμένουν κενές,εντολή σχηματισμού κυβέρνησης θα λάβει η πρόεδρος του Αρείου Πάγου,η οπόια ανέλαβε την προεδρία του Αρείου Πάγου την 1η Ιουλίου 2015.

Η υπηρεσιακή κυβέρνηση έχει όλες τις αρμοδιότητες που διαθέτουν οι κανονικές κυβερνήσεις σε μη προεκλογική περίοδο. Έχει το συνταγματικό δικαίωμα να ασκεί τη γενική πολιτική της χώρας και των επιμέρους Υπουργείων, καθώς και να υπογράφει κανονιστικές ή ατομικές πράξεις.
Ωστόσο, όπως επιβάλλει η πολιτική ηθική η υπηρεσιακή κυβέρνηση έχει περιορισμένες αρμοδιότητες και απέχει από την ανάληψη δεσμεύσεων που περιορίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία της επόμενης κυβέρνησης.

Όσο περισσότερα κόμματα ξεπεράσουν το 3%,τόσο δυσκολέυει η επίτευξη αυτοδυναμίας για το πρώτο κόμμα.Σύμφωνα με τον ισχύοντα εκλογικό νόμο, το ποσοστό για την εξασφάλιση 151 εδρών από το πρώτο σε ψήφους κόμμα κινείται στο 40,4% και μπορεί να υποχωρήσει πολύ περισσότερο αν συντρέξουν κι άλλες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού ψήφων από κόμματα που δεν θα κατορθώσουν να συγκεντρώσουν το όριο του 3% και θα μείνουν εκτός Κοινοβουλίου. Τοαπαιτούμενο ποσοστό αυτοδυναμίας  υποχωρεί κατά 0,4% – από το 40,4% που θεωρείται ως αρχικό όριο- για κάθε 1% επιπλέον ψήφους που θα συγκεντρώνουν κόμματα τα οποία δεν θα κατορθώσουν να µπουν στη Βουλή. Έτσι, στην περίπτωση που φτάσουμε σε ποσοστά ψήφων συνολικά χωρίς αντιπροσώπευση πάνω από 10% θεωρείται ότι ένα κόμμα μπορεί να κατακτήσει την αυτοδυναμία και µε ποσοστό που δεν θα υπερβαίνει το 36%.

Δηλαδή, η αυτοδυναμία δεν εξαρτάται κυρίως από τον αριθμό των κομμάτων που θα εισέλθουν στη Βουλή. Ασφαλώς αυτό αποτελεί καθοριστικό παράγοντα, αλλά όχι τον καθοριστικότερο, ο οποίος είναι ο αριθμός των ψήφων προς τα κόμματα µε πανελλαδικό ποσοστό κάτω του 3%.
Το πρώτο σε ψήφους κόμμα μπορεί να κατακτήσει πλέον την αυτοδυναμία µε 36,5% εφόσον στη Βουλή εκπροσωπηθούν πέντε κόμματα.

Αντιθέτως, αν τα κόμματα που θα εκπροσωπηθούν στην επόμενη Βουλή είναι έξι (όπως υποστηρίζουν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις), τότε το πρώτο κόμμα χρειάζεται ένα ποσοστό της τάξεως του 38,1%για να διαθέτει απόλυτη πλειοψηφία στη Βουλή. Αν μάλιστα τα κόμματα που θα µπουν στη Βουλή είναι επτά, τότε το πρώτο κόμμα χρειάζεται ποσοστό άνω του 40% για να έχει την αυτοδυναμία.

Σύμφωνα µε τις διατάξεις του εκλογικού νόμου, το πρώτο σε ψήφους κόμμα διασφαλίζει αυτοδυναμία στη Βουλή σε κάθε περίπτωση εφόσον συγκεντρώσει ποσοστό άνω του 40,4%. Στην πραγματικότητα, όμως, θα πρέπει να θεωρεί βέβαιη την αυτοδυναμία του και µε ποσοστό άνω του 39,5%, αφού είναι σχεδόν αδύνατον να συγκεντρωθούν όλες οι ψήφοι από κόμματα που θα µπουν στη Βουλή. Όσο περισσότερες είναι οι ψήφοι που θα πάνε σε κόμματα που δεν θα εισέλθουν στο Κοινοβούλιο, τόσο λιγότερο ποσοστό απαιτείται για την αυτοδυναμία.

Οι γεννηθέντες το έτος 1997, οι οποίοι και δεν ήταν εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων, που τηρούνται στο Υπουργείο Εσωτερικών, ενόψει του ότι η διαδικασία σύνταξης των ονομαστικών καταστάσεων από τους δημάρχους έλαβε χώρα την 1η έως και τέλος Φεβρουαρίου του 2015, δεν είχαν δικαίωμα ψήφου στις Βουλευτικές Εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015. Αν και πληρούσαν την απαραίτητη ηλικιακή προϋπόθεση για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα,  δεν μπορούσαν να συμμετέχουν  στην κάλπη με την παρθενική τους ψήφο.Στις ερχόμενες εθνικές εκλογές,έχουν δικαίωμα ψήφου για πρώτη φορά. Οι γεννηθέντες το 1997 υπολογίζονται ότι αποτελούν ένα σώμα 100.000 περίπου ψηφοφόρων.

Δεν αλλάζει κάτι ως προς το μπόνους των 50 εδρών,αν και αποτελούσε προεκλογική κυβερνητική δέσμευση. Η διαίρεση δεν γίνεται με τον αριθμό των εγκύρων ψηφοδελτίων δια του 300 που είναι οι έδρες της Βουλής, αλλά δια του 250. Διότι οι 50 έδρες είναι εκτός υπολογισμών αφού πηγαίνουν αυτομάτως ως «δώρο»  στο πρώτο κόμμα προκειμένου να διευκολυνθεί σύμφωνα με το νομοθέτη ο σχηματισμός κυβέρνησης.
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!