Η Κίνα διεκδικεί μεγάλες περιοχές της Νότιας Κινεζικής Θάλασσας, μέσω της οποίας διακινούνται εμπορεύματα ετήσιας οικονομικής αξίας άνω των 5 τρισ δολαρίων. Δικαιώματα στην αναφερόμενη θάλασσα διεκδικούν επίσης, το Μπρουνέι, η Μαλαισία, οι Φιλιππίνες, η Ταϊβάν, αλλά και το Βιετνάμ.
“Στο παρελθόν, ο υπουργός Εξωτερικών της Κίνας, Γουάνγκ Γι έχει αφήσει να εννοηθεί “κοινή χρήση” και έτσι θέλω περισσότερες λεπτομέρειες για το αν άλλες χώρες, θα έχουν πρόσβαση σε αυτή,” δήλωσε η Μπίσοπ.
“Ανάλογα με την απάντηση που θα δώσει, θα εξετάσουμε την κατάσταση,” δήλωσε στους δημοσιογράφους στο Τόκιο, όπου και είχε συνάντηση με τον Ιάπωνα ομόλογό της, Φούμιο Κισίντα.
Η ΥΠΕΞ της Αυστραλίας αναμένεται σήμερα στο Πεκίνο, όπου θα έχει συνομιλίες με τον Γουάνγκ, αλλά και άλλους Κινέζους αξιωματούχους, χωρίς ωστόσο, ν' αποσαφηνίσει αν τελικά, η Αυστραλία θα ζητήσει να έχει πρόσβαση στα νησιά.
Η Κίνα έχει υλοποποιήσει την πρόθεση του Πεκίνο για έλεγχο της περιοχής, μέσω της κατασκευής εγκαταστάσεων στα νησιά σε έκταση 1.170 εκταρίων από το 2013, σύμφωνα με το αμερικανικό Πεντάγωνο.
Τον προηγούμενο μήνα έκανε δοκιμαστικές προσγειώσεις αεροσκαφών, σε διάδρομο 3 χλμ μετά από τεχνητή αποκατάσταση του υφάλου Fiery Cross, ενώ τα αεροσκάφη ανήκαν σε αεροπορικές εταιρίες από το νησί Χαϊνάν.
Η Κίνα κατηγορεί την Ουάσιγκτον ότι επιδιώκει καθεστώς ναυτικής ηγεμονίας στην περιοχή, στο όνομα της ελεύθερης ναυσιπλοΐας, μετά την πορεία που ακολούθησε αμερικανικό αντιτορπιλικό εντός της ζώνης των 12 ναυτικών μιλίων, αμφισβητούμενου νησιού στη Νότια Κινεζική Θάλασσα, στα τέλη Ιανουαρίου.