οποίος πλήρωσε με τη ζωή του το γεγονός ότι δεν λειτούργησε ο αριστερός πλευρικός αερόσακος κατά την πρόσκρουση του αυτοκινήτου του.
Το κοντέρ μετρούσε μόλις 21.762 χιλιόμετρα, αλλά το αυτοκίνητο είχε και στο παρελθόν παρουσιάσει πρόβλημα στη λειτουργία των αερόσακων. Μόλις ο νεαρός οδηγός αντιλήφθηκε την ελαττωματική λειτουργία στους αερόσακους απευθύνθηκε στο συνεργείο της εταιρείας από την οποία είχε αγοράσει το αυτοκίνητό του και ύστερα από σχετικό έλεγχο τον διαβεβαίωσαν ότι η βλάβη είχε αποκατασταθεί.
Μόνο που στην κρίσιμη στιγμή αποδείχθηκε ότι το σύστημα δεν λειτούργησε. Σύμφωνα μάλιστα με όσα δέχονται στο σκεπτικό της απόφασής τους οι αρεοπαγίτες, το ελάττωμα στους αερόσακους ήταν εργοστασιακό. Ετσι, μετά τις τελευταίες δικαστικές εξελίξεις με τη «σφραγίδα» του Αρείου Πάγου πλέον, οι υπεύθυνοι του συνεργείου της αντιπροσωπείας καλούνται να καταβάλουν αποζημίωση για ψυχική οδύνη ύψους 200.000 ευρώ στους γονείς του 22χρονου και επιπλέον 80.000 ευρώ στην αδελφή του.
Όπως προκύπτει από την υπ΄ αριθμόν 500/2010 απόφαση του Αρείου Πάγου, το αυτοκίνητο που οδηγούσε ο 22χρονος, μεταξύ Σίνδου και Χαλάστρας, με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη, εκτράπηκε από την πορεία του, προσέκρουσε με την αριστερή πλευρά σε δέντρο και στη συνέχεια ανατράπηκε.
Αμέσως ο νεαρός διακομίστηκε με το ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ της Θεσσαλονίκης, όπου διαγνώστηκε εσωτερική αιμορραγία, αλλά εξέπνευσε πριν προλάβουν οι γιατροί να τον βάλουν στο χειρουργείο. Μετά την εκτροπή του αυτοκινήτου και την τρελή πορεία που ακολούθησε στους αγρούς, δεν ενεργοποιήθηκε ο αριστερός πλευρικός αερόσακος, όπως επίσης δεν λειτούργησε ο προεντατήρας της ζώνης ασφαλείας, που αποτελεί συμπληρωματικό σύστημα με τους αερόσακους.
Τους είχε ειδοποιήσει
Η βλάβη, όπως διαγνώστηκε από τους δικαστές, ήταν εργοστασιακή. Για τη θεμελίωση μάλιστα του σκεπτικού τους επικαλούνται το παλαιότερο λάθος στη λειτουργία του συστήματος των αερόσακων που είχε εντοπίσει ο οδηγός του οχήματος. Τότε, όταν είχε απευθυνθεί στο συνεργείο της αντιπροσωπείας οι υπεύθυνοι τον διαβεβαίωσαν ότι αποκατέστησαν τη βλάβη, λέγοντάς του ότι ένα φις δεν έκανε καλή επαφή με τον δεξιό αερόσακο, αλλά δεν προχώρησαν σε ευρύτερο έλεγχο όλου του συστήματος, ώστε εγκαίρως να διαπιστώσουν και τη βλάβη στον αριστερό πλευρικό αερόσακο.
Η πραγματογνωμοσύνη
Από την πλευρά της η εταιρεία υποστήριξε ότι στη «μνήμη» των ηλεκτρονικών ελέγχων του αυτοκινήτου την επίδικη μέρα του δυστυχήματος δεν έχουν καταγραφεί βλάβες ή σφάλματα στη λειτουργία των αερόσακων και του προεντατήρα της ζώνης ασφαλείας. Επικαλέστηκαν μάλιστα και σχετική πραγματογνωμοσύνη της εταιρείας Siemens, αλλά και μαρτυρία ειδικού για να καταδείξουν ότι το πρόβλημα εμφανίστηκε 25 λεπτά μετά το ατύχημα και ως εκ τούτου δεν συνδέεται αιτιωδώς με το θανατηφόρο αποτέλεσμα.
Οι ισχυρισμοί όμως της εταιρείας έπεσαν στο κενό, καθώς δεν έγιναν δεκτοί από τον Αρειο Πάγο. Αξίζει τέλος να αναφερθεί ότι οι δικαστές για τον υπολογισμό της αποζημίωσης συνεκτίμησαν και την αμέλεια που επέδειξε ο 22χρονος κατά την οδήγηση του αυτοκινήτου, αφού αυτό εξετράπη της πορείας του.
ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ όταν το αυτοκίνητο έπεσε σε στύλο της ΔΕΗ ούτε οι προεντατήρες ζωνών, όπως θα έπρεπε, για να προστατεύσουν τον οδηγό.
Σώζει ο συνδυασμός αερόσακου και ζώνης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πέτρος Πιτσίνης
ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ άρχισαν να εφοδιάζονται με αερόσακους κατά τη δεκαετία του '80 και τα πρώτα χρόνια αποτελούσαν προνόμιο των ακριβών μοντέλων. Σήμερα θεωρούνται αυτονόητος εξοπλισμός ασφάλειας και έχουν εξελιχθεί σε διάφορες εκδοχές, ανάλογα με τη σύγκρουση. Ετσι, εκτός από τους κλασικούς μετωπικούς αερόσακους, υπάρχουν και πλευρικοί, ενώ τα τελευταία χρόνια προβλέπονται σε αρκετά αυτοκίνητα και αερόσακοι για την προστασία των γονάτων. Πρόσφατα κυκλοφόρησε μάλιστα το πρώτο μοντέλο με αερόσακο που ανοίγει στο πίσω παρμπρίζ για υψηλότερη ασφάλεια των επιβατών στις οπισθομετωπικές συγκρούσεις.
Οι αερόσακοι φουσκώνουν μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου και ο μηχανισμός τους ενεργοποιείται με τη βοήθεια πυροκροτητή. Για να ανοίξει ένας αερόσακος, πρέπει το όχημα να κινείται με ταχύτητα άνω των 20-25 χλμ./ώρα, αφού κάτω από αυτό το όριο δεν κινδυνεύουμε να τραυματιστούμε θανατηφόρα.
Αρκετοί οδηγοί και επιβάτες εγκληματούν και δεν χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας σε αυτοκίνητα με αερόσακους, επειδή πιστεύουν ότι θα τους σώσει το μεγάλο μαξιλάρι. Πρόκειται για τραγικό λάθος, αφού οι αερόσακοι λειτουργούν ιδανικά μόνο όταν συγκρατείται σωστά το σώμα από τις ζώνες ασφαλείας και όχι όταν κινείται ανεξέλεγκτα μέσα στον θάλαμο επιβατών. Προσοχή απαιτείται για τα παιδιά και ιδίως τα βρέφη, τα οποία δεν επιτρέπεται να κάθονται εμπρός επειδή κινδυνεύουν να συνθλιβούν από τους αερόσακους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, επιτρέπεται να τοποθετήσουμε ένα βρέφος στο κάθισμα του συνοδηγού, υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούμε καθισματάκι αντίθετης φοράς (Reboard) και ότι έχουμε απενεργοποιήσει τον αερόσακο!
Πηγή