Ένα μεγάλο εμπορικό “μπάσιμο” στην Σερβία έχει κάνει τα τελευταία χρόνια η Κίνα, με πολλές ιδιωτικές εταιρείες της ασιατικής χώρας να ...
επενδύουν σε ολοένα και μεγαλύτερα έργα υποδομής στην βαλκανική χώρα.
Όπως σχολιάζει σχετικό άρθρο του Politico, “η Σερβία αποτελεί για την Κίνα την “πίσω πόρτα” προκειμένου οι Κινέζοι να εισβάλλουν σε μια “παρθένα” αγορά, όπως αυτή των Βαλκανίων -ειδικά δε, επενδύοντας σε κράτη με προοπτικές ένταξης στην Ε.Ε., όπως η Σερβία.
“Με πληθυσμό άνω των 7 εκατ. ανθρώπων, η Σερβία, μια από τις πιο φτωχές χώρες της Ευρώπης, μοιάζει εκ πρώτης όψεως ως ο πλέον αταίριαστος συνέταιρος της Κίνας για εμπορικές συνεργασίες. Ωστόσο, οι δεσμοί που ενώνουν τις δυο χώρες είναι προαιώνιοι, και σε συνδυασμό με την γεωπολιτική θέση της Σερβίας, έχουν μετατρέψει το Βελιγράδι σε πόλη-εφαλτήριο για τις οικονομικές επιδιώξεις του Πεκίνου”, σχολιάζει το Politico.
Κι αν για τους κατοίκους της Σερβίας, οι κινεζικές επενδύσεις ηχούν σαν... μάννα εξ΄ ουρανού, το κίνητρο για τους Κινέζους επενδυτές είναι κατά τι... πιο σκιώδες: “Το Πεκίνο θέλει να θέσει γερά θεμέλια στα Βαλκάνια που είναι η νοτιοανατολική είσοδος για όλη την Ευρώπη, ενώ δεν παραβλέπει το γεγονός πως η Σερβία ενδέχεται μελλοντικά να γίνει μέλος της Ε.Ε.”, τονίζεται στο άρθρο.
Και μετά, είναι και οι όροι των εμπορικών συνεργασιών: σε αντίθεση με τους όρους που βάζει, π.χ., το ΔΝΤ ή η Ε.Ε., το Πεκίνο είναι διατεθειμένο να επενδύσει σε διάφορα πρότζεκτ σε τιμές... κάτω του κόστους.
Εκεί λοιπόν, που η Ε.Ε. ούτε καν θα συζητούσε να επενδύσει πάνω από 200 εκατ. ευρώ στην κατασκευή μιας γέφυρας στο Βελιγράδι... έρχεται η Κίνα και σου λέει “εμείς είμαστε εδώ! Πάρε 225 εκατ. ευρώ και “παίξε μπάλα””.
Όπερ κι εγένετο: η κινεζική China Road and Bridge Corporation κατασκεύασε μια τεράστια γέφυρα στον ποταμό Δούναβη, που πλέον συνδέει τις συνοικίες του Βελιγραδίου Ζέμουν και Μπόρτσα. Η γέφυρα έχει μήκος 1.507 μέτρων, 29,1 μέτρα πλάτος και 22,8 μέτρα ύψος, ενώ διαθέτει 6 λωρίδες κίνησης οχημάτων και διαδρόμους για τη διέλευση πεζών και ποδηλάτων.
«Η κατασκευή της γέφυρας Ζέμουν-Μπόρτσα είναι παράδειγμα της επιτυχημένης συνεργασίας στον τομέα των υποδομών» είπε ο πρέσβης στις Κίνας στο Βελιγράδι, Ζανγκ Ουαντσού, κατά την τελετή των εγκαινίων, πριν 3 χρόνια, προσθέτοντας με νόημα ότι η Σερβία και η Κίνα θα μπορούσαν να έχουν εξίσου καλή συνεργασία και σε άλλους τομείς.
Κι όλα αυτά... με ευνοϊκές ρυθμίσεις, καθώς τα όποια δάνεια τους, οι κινεζικές εταιρείες τα δίνουν με χαμηλά επιτόκια του ύψους των 2-2.5%, δηλαδή πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα που κυκλοφορούν... στην αγορά.
Ο πρόεδρος της Σερβικής Δημοκρατίας Τόμισλαβ Νίκολιτς αναγορεύεται από τον κινέζο ομόλογο του Σι Τζινπινγκ επίτιμος δημότης Πεκίνου σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα
Η Κίνα πορεύεται αργά και σταθερά πάνω στην πρωτοβουλία «16+1»
Το 2012, η Κίνα δημιουργεί την πρωτοβουλία «16+1», δηλαδή 16 κράτη της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και η δική της συμμετοχή, μια πολιτική και επεκτατική πλατφόρμα που περιλαμβάνει κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας αλλά και βαλκανικά κράτη, την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, το Μαυροβούνιο, τη Βοσνία και τη Σερβία.
Πάνω εκεί εδράζεται το σχέδιο "One Belt One Road" (OBOR) που προωθεί η κινεζική ηγεσία για τον έλεγχο του νέου "Δρόμου του Μεταξιού" και της μεταφοράς προϊόντων προς τη Δύση, διαμέσου των Βαλκανίων.
Οι Κινέζοι έχουν ήδη προσδώσει τεράστια βαρύτητα στη χρησιμοποίηση των λεγόμενων βαλκανικών οδικών και σιδηροδρομικών διαδρόμων.
“Ελλάδα και Σερβία παρουσιάζουν για τους Κινέζους μεγαλύτερο ενδιαφέρον για επενδύσεις, έναντι των άλλων γειτονικών χωρών της Βαλκανικής και της Μαύρης Θάλασσας”, επισημαίνει ο ερευνητής του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων «Clingendael» της Ολλανδίας, Φρανς Πολ φαν ντερ Πούτεν.
«Η Κίνα αρέσκεται σε διμερείς επαφές και συμφωνίες και η Ελλάδα με τη Σερβία κατέχουν τις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών για επενδύσεις», λέει ο Φαν ντερ Πούτεν, υπογραμμίζοντας ότι συνδυαστικά με το λιμάνι του Πειραιά οι Κινέζοι σχεδιάζουν την εκμετάλλευση των οδικών διαδρόμων «10» και «7» , που διέρχονται από τη Σερβία, αλλά και του λεγόμενου «διαδρόμου του Δούναβη» για τη μεταφορά κινεζικών προϊόντων στις ευρωπαϊκές αγορές.
Όπως λέει ο Ολλανδός ερευνητής, μεγάλες ποσότητες κινεζικών προϊόντων καταλήγουν στις ευρωπαϊκές αγορές μέσω Ρωσίας, με τρένα, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δημιουργία συνδυαστικών μεταφορών, μέσω Ιράν, Τουρκίας και Βουλγαρίας, κυρίως μετά το αποτυχημένο κινεζικό εγχείρημα για την εξασφάλιση λιμανιού στην περιοχή της Κριμαίας, εξαιτίας της διαμάχης ανάμεσα σε Ρωσία και Ουκρανία.
Δια του λόγου το αληθές, ήδη η κινεζική εταιρία HBIS (Hebei Iron and Steel Group Company Limited) εξαγόρασε τη μεγαλύτερη σερβική χαλυβουργία «Zelezara Smederevo» έναντι του ποσού των 46 εκατομμυρίων ευρώ.
Η κινεζική εταιρεία έγινε ιδιοκτήτης και των 98 μονάδων παραγωγής της σερβικής χαλυβουργίας ενώ δεσμεύτηκε ότι θα επενδύσει 300 εκατομμύρια ευρώ, θα αυξήσει την παραγωγή στους 2,1 εκατομμύρια τόνους και θα κρατήσει τους 5050 εργαζόμενους.
Ταυτόχρονα, μια άλλη κινεζική εταιρεία ανέλαβε την αποκατάσταση και την κατασκευή ενός νέου μπλοκ μονάδας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος Κόστολατς, αξίας περισσότερο από 650 εκατ. ευρώ.
Ενώ, άλλα κινεζικά επιχειρηματικά κονσόρτιουμ φιλοδοξούν να εισβάλλουν και στην βουλγαρική αγορά, καθώς μέσω του κολοσσού China Railway Rolling Stock Corp. (CRRC) κατέθεσαν πρόταση για την εξαγορά των υπερχρεωμένων Βουλγαρικών Σιδηροδρόμων (BZD Holding).
Η CRRC είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού στον κόσμο και η πρότασή της για τους Βουλγαρικούς Σιδηροδρόμους προβλέπει: Την αναχρηματοδότηση δανείου 130 εκατ. ευρώ της BZD Holding, την προμήθεια τροχαίου υλικού αξίας 170 εκατ. ευρώ και την κατασκευή μονάδας συναρμολόγησης βαγονιών στη Βουλγαρία με κινεζικά κεφάλαια.
Όπως καταλήγει το Politico, “ο απώτερος στόχος της Κίνας, με αυτές τις κινήσεις, είναι μελλοντικά να αμφισβητήσει την οικονομική πρωτοκαθεδρία της Γερμανίας στην Ευρώπη. Κι αυτό μπορεί να το κάνει μόνο βελτιώνοντας τις υποδομές στην περιοχή των Βαλκανίων”.
Άρα, το κατά πόσο η Σερβία -ή η Βουλγαρία- θα αποδειχτεί... πίσω πόρτα ή Κερκόπορτα, αυτό μένει να αποδειχτεί στο εγγύς μέλλον.
Πηγή