καλή προαίρεση για ό,τι μέλλει να φέρουν οι φετινές διακοπές. Επιλέγουν μια μικρή πολυτέλεια: να μην περπατήσουν ώς το τρένο, αλλά να πάρουν ένα ταξί μέχρι το ξενοδοχείο τους στο κέντρο. Στέκονται στην ουρά ώσπου φτάνει η σειρά τους. «Ουέλκαμ ουέλκαμ!» τους λέει ο οδηγός. «Oh hello», απαντούν αμήχανοι από τη ριπή ευγένειας. «Is it your first time in Greece;» τους ρωτάει γελαστός ο οδηγός βάζοντας μπρος τη μηχανή, «πρώτη φορά στην Ελλάδα;». «Yes, first time», απαντούν καθώς το όχημα ξεχύνεται στην Αττική Οδό. Δεν το ήξεραν, αλλά μόλις την είχαν πατήσει.
«Η πρώτη ερώτηση που τους κάνουν είναι αν έχουν ξανάρθει στην Ελλάδα. Αν πουν “yes” είναι τελειωμένοι», λέει οδηγός ταξί με 30 χρόνια εμπειρίας στους δρόμους της Αθήνας, καταγγέλλοντας τη δράση κάποιων επιτήδειων συναδέλφων του. Επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του, για προφανείς λόγους. «Οταν βγαίνουν οι πελάτες από το αεροδρόμιο, βλέπουν ανηρτημένο το 38 ευρώ που είναι η φιξ τιμή ώς την Αθήνα. Ο οδηγός που θα τους πάρει τούς αρχίζει τη συζήτηση, κερδίζει την εμπιστοσύνη τους και μετά τους λέει ότι επειδή έχει κίνηση η Αττική Οδός, θα σας πάω απ’ έξω, που όμως έχει διόδια, γιατί ο κάθε δήμος –τους λέει– έχει το δικό του τιμολόγιο και διάφορα τέτοια». Κάπως έτσι βγαίνει στο τέλος ένας αυθαίρετος λογαριασμός έως και 100 ευρώ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν και οδηγοί στο αεροδρόμιο που δεν περιμένουν στην πιάτσα, αλλά μπαίνουν στην αίθουσα αφίξεων επιδεικνύοντας στην είσοδο ένα voucher με ένα τυχαίο όνομα, ότι δήθεν περιμένουν συγκεκριμένο πελάτη για transfer. Το voucher σφραγίζεται και έτσι οι οδηγοί έχουν το πεδίο ελεύθερο να «ψαρέψουν» πελάτες μέσα στο αεροδρόμιο.
Στο λιμάνι του Πειραιά, η φιξ τιμή είναι 45 ευρώ. Μολονότι πολλά ταξί περιμένουν εκεί πελάτες, οι Ελληνες θα δυσκολευτούν να βρουν «ελεύθερο». Οι οδηγοί προτιμούν τους ξένους επισκέπτες, για τους γνωστούς λόγους. «Εγώ δουλεύω με ξενοδοχεία που με στέλνουν να παραλάβω πελάτες από το λιμάνι. Για μια διαδρομή μέχρι την Αθήνα μπορεί να πάρουν και 80 και 100 ευρώ», αναφέρει ο έμπειρος ταξιτζής.
«Σε όλους μου τους πελάτες λέω να κλείνουν τράνσφερ από το αεροδρόμιο ή το λιμάνι, δηλαδή να έχουν κλεισμένο ταξί και να μην πάνε στην πιάτσα», λέει στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» ιδιοκτήτρια τουριστικού γραφείου, η οποία ακούει συχνά παράπονα για υπέρογκες χρεώσεις για απλές διαδρομές. «Οι πιο ξύπνιοι ρωτούν από πριν πόσο κάνει η διαδρομή και αναλόγως δέχονται ή όχι. Ενα ζευγάρι πρόσφατα περπάτησε από τον ΟΛΠ στον σταθμό του τρένου, γιατί η τιμή που τους είπαν στην πιάτσα ήταν αδιανόητη».
Πρόσφατα είχε και προσωπική εμπειρία. «Ημουν στο Μοναστηράκι και πήγα να πάρω ταξί από την πιάτσα. Πάω να μπω στο πρώτο στη σειρά, αλλά με σταματούν στέλνοντάς με στα πιο πίσω ταξί. Ο οδηγός που με πήρε μού είπε ότι οι μπροστινοί περιμένουν τους ξένους “για να χτυπήσουν 70άρια και 100άρια”. Είναι σκανδαλώδες ότι γίνεται αυτό το πράγμα μπροστά στα μάτια όλων και ουδείς ασχολείται». Το εντυπωσιακό είναι ότι ούτε η απειλή της αστυνομίας φέρνει αποτέλεσμα.
Το ίδιο συμβαίνει και στην πιάτσα της Ακρόπολης, στον «Διόνυσο». «Αν είσαι Ελληνας δεν σε παίρνει κανείς. Εγώ για να εξυπηρετηθώ όταν είμαι εκεί, μιλάω αρχικά στα αγγλικά και μετά αποκαλύπτω ότι είμαι Ελληνίδα», αναφέρει η ίδια. «Θα μπορούσαν να τοποθετηθούν επιγραφές με ενδεικτικές τιμές διαφόρων διαδρομών, ώστε να είναι ενήμεροι οι τουρίστες για τις χρεώσεις».
Προφανώς πρόκειται για τη δράση μειοψηφίας των οδηγών ταξί, ωστόσο η ατιμωρησία ρίχνει σκιά στον κλάδο. «Οταν αφήνω πελάτες στην Ακρόπολη, τους λέω ότι αν είναι να πάρετε μετά ταξί από εκεί, να μη δεχθείτε να πληρώσετε πάνω από 12 ευρώ», λέει ο οδηγός ταξί. «Οι περισσότεροι πάντως θα τους πάρουν 20 ευρώ, όχι παραπάνω».
Η θέση του ΣΑΤΑ
Θέσαμε φυσικά σε γνώση του προέδρου του ΣΑΤΑ, Θύμιου Λυμπερόπουλου, τις παραπάνω καταγγελίες. Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο, μας είπε ότι είναι αδύνατον να υπάρξει παράνομη χρέωση, διότι «βρίσκεται εκεί η Τροχαία, υπάρχει κάμερα, εάν συμβεί κάτι θα σου κόψουν το κεφάλι». Για την πιάτσα στο Μοναστηράκι, ανέφερε ότι υπάρχουν «κάποιοι λίγοι ξένοι οδηγοί, κυρίως Αλβανοί, που δημιουργούν προβλήματα και δεν αφήνουν τους υπόλοιπους να δουλέψουν καλά. Εχουν δημιουργήσει τη δική τους παράνομη πιάτσα, κλέβουν τον κόσμο και ελέγχουν την κατάσταση».
Σε πρόσφατους ελέγχους, πάντως, που πραγματοποιήθηκαν στους σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων Κηφισού και Λιοσίων, στο «Ελ. Βενιζέλος», στην πλ. Καραϊσκάκη, στην οδό Αχαρνών, στην πλατεία Καλογήρων και στον Πειραιά, από αστυνομικούς των Ομάδων Ελέγχου και Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής συνελήφθησαν 31 οδηγοί ταξί, για επέμβαση στο ταξίμετρο και στις ταμειακές μηχανές των οχημάτων τους.
Οπως προέκυψε, είχαν επέμβει σκόπιμα με ειδικές συνδεσμολογίες (καλωδιώσεις, διακόπτες, μαγνήτες) στις ταμειακές μηχανές, προκειμένου να μην προβαίνουν στην έκδοση φορολογικών αποδείξεων και να διαφεύγουν κατ’ αυτόν τον τρόπο την καταβολή των αναλογούντων φόρων και στα ταξίμετρα, αυξάνοντας πλασματικά την αξία του κομίστρου της διαδρομής.
Πηγή