tromaktiko: Το ομόλογο της Costamare που θα σπάσει το... ταμπού ναυτιλίας και χρηματιστηρίου

Πέμπτη 3 Αυγούστου 2017

Το ομόλογο της Costamare που θα σπάσει το... ταμπού ναυτιλίας και χρηματιστηρίου



Του Απόστολου Σκουμπούρη
Ένα... διαφορετικό ομόλογο εξ όσων έχουν εκδοθεί ως τώρα έχει πάρει το δρόμο του για έκδοση  το Σεπτέμβριο, το οποίο όχι μόνο θα κάνει αίσθηση, αλλά θα σπάσει ένα...
ταμπού, που κρατάει χρόνια. Ο λόγος για το ταμπού της σχέσης που έχει η ελληνική ναυτιλία με το ελληνικό χρηματιστήριο, μια σχέση που μένει διαρκώς στα... σχέδια, στις υποσχέσεις, στο «καλό κλίμα», στο  «αμοιβαία θετικό περιβάλλον» κ.ο.κ.

Η μεγάλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Costamare Shipping Co S.A., συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino κ.α.) και εισηγμένη στο NYSE, ετοιμάζεται να εκδώσει το πρώτο ομόλογο ναυτιλιακής εταιρείας που θα εισαχθεί στο ελληνικό χρηματιστήριο!

Πρόκειται για πολύ ενδιαφέρουσα και ενθαρρυντική εξέλιξη, που αναμένεται να δώσει νέο... αέρα σ' όλη την αγορά, ενώ κάποιοι προχωρούν ένα βήμα παραπέρα τονίζοντας ότι δε θα αργήσει να υπάρξει και η πρώτη εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας στο Χ.Α. Αυτό όμως, είναι κάτι που αναμένεται να το δείξει το μέλλον, ενώ η έως τώρα εμπειρία, δείχνει ότι καλό είναι να κρατάμε... μικρό καλάθι.

Προς το παρόν, αυτό που ετοιμάζεται πυρετωδώς είναι η έκδοση ομολόγου από την Costamare το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα κυμανθεί περί τα 50 εκατ. ευρώ, θα είναι δηλαδή μικρότερο από τα αυτά των ΟΠΑΠ και Μυτιληναίου που προηγήθηκαν, ενώ θα είναι ίδιο με αυτό της Sunlight.

Μια ελληνική τράπεζα που λειτουργεί σαν σύμβουλος και ανάδοχος έκδοσης «ετοιμάζει» με άκρα μυστικότητα την έκδοση του πρώτου ομολόγου ναυτιλιακής εταιρείας που θα απευθύνεται στην ελληνική αγορά.

Μάλιστα, είναι κάτι που θέλει πολύ  τόσο η διοίκηση του Χ.Α. καθώς θα αναβαθμίσει περαιτέρω το χρηματιστήριο και κυρίως την αγορά ομολόγων, όσο και η ηγεσία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, για τους ίδιους λόγους. Έτσι, έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους, συντονίζοντας από κοινού με το υπουργείο οικονομίας, τις τράπεζες – συμβούλους, μια ιδιωτική χρηματιστηριακή και το υπουργείο Ναυτιλίας για την τακτοποίηση νομικών ή άλλων εκκρεμοτήτων.

Όπως και να 'χει η έκδοση αυτού του ομολόγου θα είναι ξεχωριστής σημειολογίας, καθώς το εκτόπισμα τόσο της Costamare όσο και γενικότερα της ελληνικής ναυτιλίας είναι παγκόσμιο, οπότε θα προσδώσει περαιτέρω κύρος και «βάθος» στην αγορά.

Ποια είναι η Costamare

Η Costamare, με επικεφαλής τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο κατέχει ηγετική θέση στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκόσμια. Αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, ιδιαίτερα δραστήρια τα τελευταία χρόνια, με πολλαπλές ναυπηγήσεις νέων πλοίων, αυξήσεις κεφαλαίου και  συνεργασίες μεγάλου ειδικού βάρους όπως με το αμερικανικό private equity, York Capital Management.

Με το εν λόγω fund έχει κάνει κοινοπραξία αποκτώντας 18 εκ των πλοίων που διαθέτει, ενώ συνολικά ελέγχει  στόλο 77 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με συνολική χωρητικότητα άνω των 464.000 TEU.

Γενικώς η εταιρεία έχει υλοποιήσει (και μέρος του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη) επενδυτικό πρόγραμμα που ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια, πάντα με τη συνδρομή (και) του York Capital Management.

Στα τέλη του 2016 η εισηγμένη στο NYSE άντλησε 72 εκατ. δολάρια από την αμερικανική κεφαλαιαγορά, μέσω αύξησης κεφαλαίου και έκδοσης νέων μετοχών. Στην έκδοση μπήκαν κυρίως μεγάλοι διεθνείς θεσμικοί, ενώ συμμετείχε με το ποσό των 10 εκατ. δολ. και ο βασικός μέτοχος, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου.

Παράλληλα, τον περασμένο Μάιο η εταιρεία προέβη σε νέα αύξηση μέσω έκδοσης νέων κοινών μετοχών, αντλώντας περίπου 95 εκατ. δολάρια, προκειμένου να καλύψει κεφαλαιακές ανάγκες.

Η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου ελέγχει περίπου το 60% της εταιρείας, καθώς φροντίζει να συμμετέχει στις όποιες νέες εκδόσεις και χρηματοοικονομικές «ενέσεις», διατηρώντας στο ακέραιο το ποσοστό της. Τελευταία μια σειρά τέτοιων εκδόσεων στέφονται από επιτυχία καθώς έχει ενισχυθεί η διάθεση ανάληψης ναυτιλιακού ρίσκου από «γερούς» επενδυτές, σε εταιρείες βεβαίως leader όπως η  Costamare.

Αποτελέσματα 1ου τριμήνου 2017

Πτώση εσόδων και κερδών ανακοίνωσε η εταιρεία το πρώτο τρίμηνο του 2017, όμως στα επόμενα τρίμηνα αναμένονται καλύτερα αποτελέσματα, καθώς οι αναλυτές εκτιμούν ότι η εικόνα του κλάδου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βελτιώνεται.

Το πρώτο τρίμηνο η Costamare είχε έσοδα 105,524 εκατ. δολ. έναντι 120,274 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2016 και καθαρά κέρδη 23,015 εκατ. δολ. έναντι 34,996 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2016.

Τα έσοδα μειώθηκαν λόγω της πώλησης τριών πλοίων, της μείωσης των ναύλων αλλά και της μιας ημέρας λιγότερης που περιλάμβανε το φετινό πρώτο τρίμηνο του έτους σε σχέση με το περσινό.

Στο παγκόσμιο Top 10 των ναυτιλιακών σύμφωνα με την λίστα των Lloyd's

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην επικαιροποιημένη λίστα Containerisation International των Lloyd's, σχετικά με τους leaders στον χώρο της διεθνούς «βαριάς» ναυτιλίας, σε περίοπτη θέση είναι και του επικεφαλής Costamare Κωστή Κωνσταντακόπουλου. Μάλιστα, ο κ. Κωνταντακόπουλος είναι ο μοναδικός Έλληνας της λίστας, κατεύχοντας τη 12η θέση

Πρόκειται για λίστα των... leader, των επιχειρηματικών που... υπαγορεύουν και στηρίζουν τον μετασχηματισμό του status quo της της παγκόσμιας ναυτιλίας, που έχει περάσει από πολλές διακυμάνσεις τα τελευταία 15 χρόνια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην 5η θέση της λίστας φιγουράρει ο πρόεδρος της China Cosco Shipping Corporation Ζου Λιρόνγ που εποπτεύει τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, ο όμιλος του οποίου διαθέτει περιουσιακά στοιχεία άνω των 90 δισ. δολαρίων με περισσότερα από 1.100 πλοία!

Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο Σόρεν Σκου και ο Ρόμπερτ Ούγκλα της δανικής ναυτιλιακής Maersk Group και στη δεύτερη βρίσκονται ο όμιλος CMA CGM και η οικογένεια Σααντέ που τον ελέγχει.

Ιστορικό - Η ίδρυση της Costamare από τον καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο

Ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος γεννήθηκε το 1935 στο Διαβολίτσι της Μεσσηνίας, ενώ το 1953, σε ηλικία 18 ετών, μπαρκάρισε για πρώτη φορά. Στα 20 χρόνια που διήρκεσε η ναυτική του καριέρα προήχθη σε όλους τους βαθμούς της ναυτικής ιεραρχίας.

Το 1974, ίδρυσε την Costamare Shipping Co S.A. και σύντομα αγόρασε το πρώτο καράβι του στόλου, ένα μικρό cargo πλοίο το οποίο μετονόμασε σε CARMEN, προς τιμής της συζύγου του Κάρμεν Κυρίτση με την οποία απέκτησαν τρεις γιους.

Στα μέσα της δεκαετίας του '80 γεννήθηκε η μεγαλόπνοη ιδέα και το όραμα για την Costa Navarino: μια ποιοτική επένδυση που αφενός θα τοποθετούσε τη Μεσσηνία στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και αφετέρου θα επέτρεπε στους ανθρώπους της περιοχής να παραμείνουν στη γενέτειρά τους. Το 1997, έχοντας ήδη αγοράσει μεγάλο τμήμα της απαιτούμενης γης, ο Καπετάν Βασίλης ίδρυσε την ΤΕΜΕΣ, η οποία ανέλαβε την υλοποίηση του οράματος.

Το 2005, μετά από 57 χρόνια εργασίας, ο Καπετάν Βασίλης ανακοίνωσε ότι αποσύρεται προκειμένου να αφιερώσει χρόνο στη σύζυγό του Κάρμεν και στα δύο τότε «νεότευκτα», όπως τα αποκαλούσε, εγγόνια του, αφήνοντας τη διεύθυνση και διαχείριση των εταιρειών στους τρεις γιους του.

Στις 25 Ιανουαρίου του 2011, σε ηλικία 76 ετών ο Καπετάν Βασίλης... αναχώρησε για το τελευταίο του ταξίδι έχοντας προλάβει να αποκτήσει πολλά εγγόνια και να δει να ολοκληρώνονται πολλά από τα όνειρα και τα σχέδιά του, σε θάλασσα και στεριά.

Πηγή
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!