Περισσότερα από 5.000 περίπτερα έχουν βάλει λουκέτο από την αρχή της οικονομικής κρίσης σε όλη την χώρα...
Εδώ και έναν αιώνα τα περίπτερα είναι συνυφασμένα με την κοινωνική ζωή και τις οικονομικές συνθήκες της πρωτεύουσας αλλά και της επαρχίας.
Με την οικονομική κρίση ο κλάδος αυτός επλήγη σε σημαντικό βαθμό, τόσο λόγω της μείωσης στο περιθώριο κέρδους, της αλλαγής στις συνήθειες των καταναλωτών, λόγω των υψηλών ενοικίων, αλλά και λόγω της μεγάλης φορολόγησης. «Από 11.000 που ήμασταν στις αρχές του 2010 τώρα είμαστε περίπου 5.700 περίπτερα. Έχουμε μείνει περίπου οι μισοί. Η οικονομική κρίση μας έπληξε. Οι εξελίξεις στην αγορά, όπως η δημιουργία των αλυσίδων, επίσης είχαν επιπτώσεις στον κλάδο μας», δηλώνει στο iefimerida ο πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Καπνοπωλών Περιπτερούχων Αθήνας κ. Θεόδωρος Μάλλιος.
Τα καπνικά προϊόντα
Τα καπνικά προϊόντα είναι από τα βασικά είδη που διαθέτουν τα περίπτερα. Το παρεμπόριο τσιγάρων έδωσε ένα ισχυρό πλήγμα στον κλάδο, καθώς μείωσε τα κέρδη των περιπτερούχων. Επιπλέον, η μεγάλη φορολόγηση σε αυτά τα προϊόντα συνέβαλε δραματικά στη μείωση του τζίρου, όπως λένε. «Οι συνεχείς φορολογήσεις των καπνικών προϊόντων μας έχουν τσακίσει. Όταν φεύγεις από το 73,5% που ήταν η φορολόγηση τους πριν από το 2010 και τώρα είμαστε στο 90%, με πολύ απλά μαθηματικά αντιλαμβάνεται κανείς πόσο μας επηρεάζει. Έμεναν 26,5 λεπτά του ευρώ για να μοιραστούμε όλοι (από τον καπνοπαραγωγό, μέχρι τον λιανοπωλητή και τον περιπτερά). Τώρα μας μένουν μόνο 10 λεπτά για να μοιραστούμε. Αντιλαμβάνεστε πόσο σοβαρό είναι αυτό», τονίζει ο κ. Μάλλιος. Στη λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Δάφνη, ο κ. Κώστας τονίζει πως η κρίση βαθαίνει ολοένα και περισσότερο. «Τα δυο τελευταία χρόνια η κατάσταση έγινε ακόμη χειρότερη, τα capital controls επηρέασαν και εμάς, ενώ η φορολόγηση και τα ακριβά ενοίκια μας έχουν βάλει θηλιά στο λαιμό».
Σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, ακόμη και σε πλατείες, τα περίπτερα βάζουν λουκέτο το ένα μετά το άλλο. «Κάθε χρόνο θα είμαστε όλο και λιγότεροι. Κάθε μέρα ένας περιπτεράς μοιραία φεύγει», διαπιστώνει ο κ. Θεόδωρος Μάλλιος. Το iefimerida κατέγραψε εικόνες με κλειστά περίπτερα στη λεωφόρο Πεντέλης στα Βριλήσσια, στην Εθνικής Αντιστάσεως στο Χαλάνδρι, ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας. Όπως λένε οι περιπτερούχοι, τα περίπτερα που βρίσκονται γύρω από την Ακρόπολη και την Πλάκα ακόμη αντέχουν, καθώς βασίζονται κυρίως στους τουρίστες.
Η ιστορία του περιπτέρου
Τα πρώτα περίπτερα στην Αθήνα έκαναν την εμφάνιση τους στις αρχές του 1900. Σε αυτό το ξύλινο κουβούκλιο οι καταναλωτές έβρισκαν τσιγάρα, εφημερίδες και ζαχαρώδη. Με τον καιρό προστέθηκαν και τα τηλέφωνα με μετρητή ή κερματοδέκτη, από όπου μπορούσαν να καλούν οι πολίτες, που δεν είχαν στο σπίτι τους τηλέφωνο. Τις δεκαετίες του 50 και του 60 λόγω της εσωτερικής μετανάστευσης τα περίπτερα αναβαθμίστηκαν και απέκτησαν νέα δυναμική. Χαρακτηριστικές σκηνές με τον περιπτερά της γειτονιάς υπάρχουν αμέτρητες στις ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Τα τελευταία χρόνια στα περίπτερα οι καταναλωτές βρίσκουν όλο και περισσότερα προϊόντα, έχοντας μετατραπεί πια σε μικρά παντοπωλεία. Ωστόσο, η οικονομική κρίση αλλά και οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες έχουν «καταπιεί» τα περίπτερα που τείνουν να μετατραπούν είδος προς εξαφάνιση.
Εδώ και έναν αιώνα τα περίπτερα είναι συνυφασμένα με την κοινωνική ζωή και τις οικονομικές συνθήκες της πρωτεύουσας αλλά και της επαρχίας.
Με την οικονομική κρίση ο κλάδος αυτός επλήγη σε σημαντικό βαθμό, τόσο λόγω της μείωσης στο περιθώριο κέρδους, της αλλαγής στις συνήθειες των καταναλωτών, λόγω των υψηλών ενοικίων, αλλά και λόγω της μεγάλης φορολόγησης. «Από 11.000 που ήμασταν στις αρχές του 2010 τώρα είμαστε περίπου 5.700 περίπτερα. Έχουμε μείνει περίπου οι μισοί. Η οικονομική κρίση μας έπληξε. Οι εξελίξεις στην αγορά, όπως η δημιουργία των αλυσίδων, επίσης είχαν επιπτώσεις στον κλάδο μας», δηλώνει στο iefimerida ο πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Καπνοπωλών Περιπτερούχων Αθήνας κ. Θεόδωρος Μάλλιος.
Τα καπνικά προϊόντα
Τα καπνικά προϊόντα είναι από τα βασικά είδη που διαθέτουν τα περίπτερα. Το παρεμπόριο τσιγάρων έδωσε ένα ισχυρό πλήγμα στον κλάδο, καθώς μείωσε τα κέρδη των περιπτερούχων. Επιπλέον, η μεγάλη φορολόγηση σε αυτά τα προϊόντα συνέβαλε δραματικά στη μείωση του τζίρου, όπως λένε. «Οι συνεχείς φορολογήσεις των καπνικών προϊόντων μας έχουν τσακίσει. Όταν φεύγεις από το 73,5% που ήταν η φορολόγηση τους πριν από το 2010 και τώρα είμαστε στο 90%, με πολύ απλά μαθηματικά αντιλαμβάνεται κανείς πόσο μας επηρεάζει. Έμεναν 26,5 λεπτά του ευρώ για να μοιραστούμε όλοι (από τον καπνοπαραγωγό, μέχρι τον λιανοπωλητή και τον περιπτερά). Τώρα μας μένουν μόνο 10 λεπτά για να μοιραστούμε. Αντιλαμβάνεστε πόσο σοβαρό είναι αυτό», τονίζει ο κ. Μάλλιος. Στη λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Δάφνη, ο κ. Κώστας τονίζει πως η κρίση βαθαίνει ολοένα και περισσότερο. «Τα δυο τελευταία χρόνια η κατάσταση έγινε ακόμη χειρότερη, τα capital controls επηρέασαν και εμάς, ενώ η φορολόγηση και τα ακριβά ενοίκια μας έχουν βάλει θηλιά στο λαιμό».
Σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, ακόμη και σε πλατείες, τα περίπτερα βάζουν λουκέτο το ένα μετά το άλλο. «Κάθε χρόνο θα είμαστε όλο και λιγότεροι. Κάθε μέρα ένας περιπτεράς μοιραία φεύγει», διαπιστώνει ο κ. Θεόδωρος Μάλλιος. Το iefimerida κατέγραψε εικόνες με κλειστά περίπτερα στη λεωφόρο Πεντέλης στα Βριλήσσια, στην Εθνικής Αντιστάσεως στο Χαλάνδρι, ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας. Όπως λένε οι περιπτερούχοι, τα περίπτερα που βρίσκονται γύρω από την Ακρόπολη και την Πλάκα ακόμη αντέχουν, καθώς βασίζονται κυρίως στους τουρίστες.
Η ιστορία του περιπτέρου
Τα πρώτα περίπτερα στην Αθήνα έκαναν την εμφάνιση τους στις αρχές του 1900. Σε αυτό το ξύλινο κουβούκλιο οι καταναλωτές έβρισκαν τσιγάρα, εφημερίδες και ζαχαρώδη. Με τον καιρό προστέθηκαν και τα τηλέφωνα με μετρητή ή κερματοδέκτη, από όπου μπορούσαν να καλούν οι πολίτες, που δεν είχαν στο σπίτι τους τηλέφωνο. Τις δεκαετίες του 50 και του 60 λόγω της εσωτερικής μετανάστευσης τα περίπτερα αναβαθμίστηκαν και απέκτησαν νέα δυναμική. Χαρακτηριστικές σκηνές με τον περιπτερά της γειτονιάς υπάρχουν αμέτρητες στις ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Τα τελευταία χρόνια στα περίπτερα οι καταναλωτές βρίσκουν όλο και περισσότερα προϊόντα, έχοντας μετατραπεί πια σε μικρά παντοπωλεία. Ωστόσο, η οικονομική κρίση αλλά και οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες έχουν «καταπιεί» τα περίπτερα που τείνουν να μετατραπούν είδος προς εξαφάνιση.