tromaktiko: Ξεροκέφαλος και επικίνδυνος ο Κύπριος οδηγός

Σάββατο 23 Δεκεμβρίου 2017

Ξεροκέφαλος και επικίνδυνος ο Κύπριος οδηγός



Βιαστικός, ανυπόμονος, απρόσεκτος, ξεροκέφαλος και επικίνδυνος! Στις λέξεις αυτές φαίνεται να συνοψίζεται το προφίλ του Κύπριου οδηγού, όπως προκύπτει από έρευνα για...
θέματα οδικής ασφάλειας, που διενήργησε το γραφείο IMR/Πανεπιστήμιο Κύπρου για λογαριασμό του υπουργείου Δικαιοσύνης, με στόχο τη διαμόρφωση της νέας επικοινωνιακής στρατηγικής.

Όπως προκύπτει από την έρευνα ο Κύπριος οδηγός παρουσιάζεται να είναι απρόσεκτος και βιαστικός, ενώ σκιαγραφείται ως κακός οδηγός, ξεροκέφαλος και επικίνδυνος. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στο γεγονός ότι παραβλέπει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Επίσης ο Κύπριος οδηγός χαρακτηρίζεται ως ασυνείδητος, καθώς δεν επιδεικνύει σεβασμό προς τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές.

Συνήθειες κατά τη διάρκεια της οδήγησης

Οι Κύπριοι οδηγοί φαίνεται να θεωρούν ότι μπορούν να συνδυάσουν την οδήγηση με διάφορες άλλες παράλληλες δραστηριότητες.

Τόσο οι νεαροί οδηγοί όσο και οι γονείς παραδέχθηκαν ότι κατά τη διάρκεια της οδήγησης θα χρησιμοποιήσουν το τηλέφωνό τους για να συνομιλήσουν, να στείλουν μηνύματα ή να συνδεθούν στο διαδίκτυο, θα πιουν, θα φάνε, θα καπνίσουν, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι γυναίκες δεν θα διστάσουν να βαφτούν καθώς οδηγούν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ο Κύπριος οδηγός και η οδική συνείδηση

Προφίλ οδηγού ανά ηλικιακή ομάδα

Άτομα 15-17: Μελλοντικοί οδηγοί: Διακινούνται κυρίως με τις δημόσιες συγκοινωνίες και με τους γονείς τους. Πολλοί δηλώνουν ότι γνωρίζουν άτομα κοντά στην ηλικία τους που συνηθίζουν να οδηγούν (χωρίς δίπλωμα) μετά από κατανάλωση αλκοόλ.

Άτομα 18-19: Πολύ νέοι οδηγοί: Η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα αποδεικνύεται ως μια από τις ομάδες υψηλού κινδύνου όσον αφορά την οδική της συμπεριφορά, καθώς διακατέχεται από υπερβολική αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές της, στερείται εμπειρίας, δεν υπολογίζει τον κίνδυνο και διαπράττει αρκετές οδικές παραβάσεις.

Άτομα 19-25: Νεαροί οδηγοί: Παρουσιάζονται πιο συνειδητοποιημένοι όσον αφορά την οδική συμπεριφορά και αναγνωρίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό τον κίνδυνο που εγκυμονεί η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης. Παρ’ όλα αυτά προβαίνουν σε άλλες παραβάσεις όπως χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας, υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και κάπνισμα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Άτομα 35-50: Γονείς-οδηγοί: Προσπαθούν να τηρούν όλα τα μέτρα ασφαλείας όταν έχουν παιδιά στο αυτοκίνητο. Παρουσιάζονται πιο συνεπείς απέναντι στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και δεν διαπράττουν σοβαρές παραβάσεις όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης και οδήγηση χωρίς ζώνη ασφαλείας. Διαπράττουν όμως άλλες παραβάσεις όπως χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση φώτων τροχαίας και κάπνισμα κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Επικοινωνιακή στρατηγική… «Σκέψου»

Παρουσιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξης, Ιωνάς Νικολάου ανέφερε ότι κατά το 2017 από τους 50 θανάτους στους κυπριακούς δρόμους οι 14 ήταν άτομα νεαρά. Αξίζει να σημειωθεί πως το 30% των θανάτων σε οδικά δυστυχήματα είναι νεαροί που οδηγούν μόλις 6 με 7 χρόνια.

Μέσα από την έρευνα που διενεργήθηκε οι νέοι που συμμετείχαν τόνισαν την ανάγκη αναθεώρησης της υφιστάμενης επικοινωνιακής πολιτικής και την αξιοποίηση των διαδικτυακών μέσων επικοινωνίας προς την κατεύθυνση της μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων, που παραμένει η πρώτη αιτία θανάτου στην Κύπρο. Επεσήμαναν την ανάγκη αύξησης των ελέγχων στο οδικό δίκτυο, καθώς και την ανάγκη επιβολής αυστηρότερων ποινών για τις τροχαίες παραβάσεις.

Η νέα επικοινωνιακή στρατηγική της κυβέρνησης θα φέρει τον τίτλο «Σκέψου» και θα αποτελέσει την ομπρέλα κάτω από την οποία θα αναπτύσσονται και θα οργανώνονται όλες οι επιμέρους δράσεις. Στο πλαίσιο αυτό, ήδη έχει αρχίσει διάλογος με τους νέους στα σχολεία για την πρόληψη και την καλλιέργεια οδικής συνείδησης.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης επεσήμανε πάντως πως η Κυβέρνηση, πέραν της επικοινωνιακής στρατηγικής, συνεχίζει την εφαρμογή άλλων δράσεων όπως είναι οι αυξημένοι έλεγχοι του οδικού δικτύου – αστυνόμευση- και η χρήση οχημάτων έξυπνης αστυνόμευσης. Περαιτέρω, προωθεί τη δημιουργία της Σχολής Επιμόρφωσης Παραβατών Οδηγών, τη σύσταση Επιστημονικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας, την αύξηση ποινών για τροχαίες παραβάσεις, την ένταξη του μαθήματος Κυκλοφοριακής Αγωγής στα Λύκεια και άλλα.
Πηγή
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!