τυφώνα στον Ειρηνικό Ωκεανό το 1948 είναι μια άγνωστη ναυτική ιστορία με πρωταγωνιστή τον πλοιάρχο Χαράλαμπο Μαρκόπουλο, που συγκίνησε και ενέπνευσε τον γνωστό αγιογράφο, Ελλάδιο Αντώνιο Κομνηνό, να κάνει εικόνισμα το πλοίο με τον Αγιο Νικόλαο. Η αγιογραφία αυτή έκανε γνωστή σε ένα μικρό κύκλο ανθρώπων την ιστορία του πλοίου και στην συνέχεια διαδόθηκε μέσα από την επιστολή-ντοκουμέντο του καπετάνιου προς τον ιδιοκτήτη του πλοίου, Ιωάννη Γερολυμάτο.
Το φορτηγό πλοίο «Κεφαλλονιά» ταξίδευε το 1948 στον Ειρηνικό Ωκεανό. Ξεκίνησε από την Σιγκαπούρη για την πόλη Κομπέ της Ιαπωνίας, όταν έπεσε μέσα στην δίνη ενός τροπικού τυφώνα.
Η τρισέλιδη επιστολή σώζεται ακέραιη μέχρι σήμερα και εκτίθεται ως ένα σημαντικό πειστήριο στοΚέντρο Ελληνικής Παράδοσης πάνω από το καφενείο η «Ωραία Ελλάς» στο Μοναστηράκι. Ο καπετάνιος περιγράφει στον πλοιοκτήτη ότι «η ζωή και ο θάνατος αγωνίζονταν επί 19 συνεχείς ώρες» με τεράστια «απόρθητα κύματα». Τα κύματα ξεπερνούσαν τα 14 μέτρα και χτυπούσαν με λύσσα το πλοίο.
Οι τυφώνες μεταφέρουν σωματίδια, υδρατμούς, σκόνη, χώμα, ακόμα και λάσπη, με αποτέλεσμα να δημιουργούν μια αποπνικτική ατμόσφαιρα. Η ορατότητα είναι μηδενική, ενώ είναι αδύνατη η αναπνοή. Αυτή την κατάσταση αντιμετώπισε ο καπετάνιος ο οποίος δεν έχασε το κουράγιο του και έμεινε στην γέφυρα του πλοίου μέχρι τέλους. Έτσι κατάφερε να οδηγήσει το «Κεφαλλονιά» σε ασφαλές λιμάνι.
Το θρυλικό πλοίο «Κεφαλλονιά» έπεσε σε τροπικό τυφώνα το 1948 αλλά κατάφερε να φτάσει σε ασφαλές λιμάνι στο Κομπέ στην Ιαπωνία
Ο τυφώνας που «καταπίνει» τα πλοία
Σύμφωνα με τις εκθέσεις πραγματογνωμοσύνης σε μεγάλα ναυτικά ατυχήματα, τα πλοία που έχουν βρεθεί αντιμέτωπα με τροπικούς τυφώνες του Ειρηνικού, όχι μόνο διατοιχίζονται αλλά και οι πλώρες τους τραβιούνται συνεχώς προς τα πάνω, με αποτέλεσμα να είναι έξω από την επιφάνεια της θάλασσας. Τα τεράστια κύματα «καταπίνουν» το πλοίο, ενώ τα νερά της θάλασσας ορμούν στο εσωτερικό από τις ανεμοδόχους και κάθε άνοιγμα του καταστρώματος. Όλα τα ηλεκτρολογικά των πλοίων βραχυκυκλώνονται και μπορεί να προκληθεί πυρκαγιά.
Από την ένταση των ανέμων παρασύρονται καπνοδόχοι, ανεμοδόχοι, κατάρτια, λέμβοι, σχοινιά, σωσίβια και άλλα υλικά που βρίσκονται στα καταστρώματα. Ακόμα και αν ένα πλοίο καταφέρει να ξεπεράσει τον σφοδρό τυφώνα, οι ναυτικοί πέρα από τους σωματικούς τραυματισμούς, αποκτούν βαριά ψυχική κατάσταση από το μετατραυματικό σοκ, βρίσκονται σε υπερένταση, υποφέρουν από εφιάλτες και χρειάζονται ψυχιατρική βοήθεια.
Ο άνεμος στους τροπικούς τυφώνες στον Ειρηνικό ωκεανό «τρέχει» με 75 μίλια (120 χιλιόμετρα) την ώρα και συχνά ξεπερνά τα 155 μίλια (250 χιλιόμετρα) την ώρα
Το γράμμα του καπετάνιου
«Πρώτη φορά στη ναυτιλιακή ζωή μου των 28 ετών, αντίκρισα την αγριότητα της φύσης που υπήρξε αφάνταστη. Τα μάτια μου δεν θα αποβάλλουν ποτέ το σκληρό εκείνο θέαμα. Ανά πάσα στιγμή έβλεπα το πλοίο να παρασύρεται και τη θάλασσα να παίρνει στα βάθη της, το πλοίο μαζί με το φορτίο και τις ψυχές των ανθρώπων», εξιστορεί ο επιζών καπετάνιος, προσπαθώντας να αποτυπώσει στο γράμμα του την πρωτόγνωρη εμπειρία του.
Ο μαχητής καπετάνιος στην επιστολή που έγραψε αμέσως μετά την διάσωσή του, υποθέτει ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα έχει ήδη μάθει την είδηση της τροπικής καταιγίδας και αναφέρει ότι βρέθηκε με το πλοίο πολύ κοντά στο κέντρο του τυφώνα. Η πληροφορία αυτή μεγαλώνει τον άθλο του «Κεφαλλονιά» καθώς ακόμα και σήμερα θεωρείται αδύνατο να καταφέρει ένα πλοίο να βγει αλώβητο από μια τέτοια ακραία κατάσταση. Οι τροπικοί κυκλώνες κινούνται εντελώς ακανόνιστα, δημιουργώντας περίεργες καμπυλώσεις με συνέπεια να καθίσταται αδύνατος ο έλεγχος του πλοίου. «Θα έχετε ίσως ακούσει κάτι περί τυφώνα και σας εύχομαι ΜΟΝΟ να τον ακούτε. Είναι πολύ μικρό το ποσοστό της διάσωσης ενός πλοίου -πόσο μάλλον όταν μεταφέρει φορτίο -εν ώρα κυκλικού τυφώνα και ιδιαίτερα όταν έχει την κακή τύχη να πέσει στο κέντρο αυτού».
Η διάσωση από τον τυφώνα έγινε εικόνισμα
Ο Χαράλαμπος Μαρκόπουλος όχι μόνο σώθηκε μαζί με το πλήρωμα, αλλά παρέδωσε και το φορτίο στον προορισμό του. Σοκαρισμένος από την ναυτική περιπέτεια, όπου ο θάνατος του «άγγιξε» το χέρι, αποδίδει την διάσωση του πλοίου σε θρησκευτικό θαύμα. «Η πίστη μας όμως προς την συνδρομή των Αγίων, ασφαλώς μας έσωσε από βέβαια καταστροφή», εξομολογείται ο πλοίαρχος στην επιστολή του. Η συγκλονιστική περιπέτεια του πλοίου «Κεφαλλονιά» που νίκησε τα γιγάντια κύματα του τροπικού τυφώνα, και αποτυπώθηκε στο γράμμα του καπετάνιου προς τον πλοιοκτήτη, Ιωάννη Γερολυμάτο, ενέπνευσε τον κορυφαίο αγιογράφο Ελλάδιο Αντώνιο Κομνηνό.
Ο αγιογράφος, λάτρης της θάλασσας και του προστάτη των ναυτικών, Αη Νικόλα, ζωγράφισε ένα εικόνισμα αφιερωμένο στο πλοίο και την νικηφόρα μάχη του με τον τροπικό τυφώνα στον Ειρηνικό ωκεανό το 1948. Όπως φαίνεται και στην φωτογραφία, σε αυτή απεικονίζεται το πλοίο να παλεύει με τα τεράστια κύματα, ενώ ο Άγιος- Νικόλας, στέκεται από πάνω του και το προστατεύει. Η θαλασσογραφία κοσμεί το Αιγαιοπελαγίτικο παρεκκλήσι στη Ντελλαγκράτσια της Σύρου.
Η τρισέλιδη επιστολή σώζεται ακέραιη μέχρι σήμερα και εκτίθεται ως ένα σημαντικό πειστήριο στοΚέντρο Ελληνικής Παράδοσης πάνω από το καφενείο η «Ωραία Ελλάς» στο Μοναστηράκι. Ο καπετάνιος περιγράφει στον πλοιοκτήτη ότι «η ζωή και ο θάνατος αγωνίζονταν επί 19 συνεχείς ώρες» με τεράστια «απόρθητα κύματα». Τα κύματα ξεπερνούσαν τα 14 μέτρα και χτυπούσαν με λύσσα το πλοίο.
Οι τυφώνες μεταφέρουν σωματίδια, υδρατμούς, σκόνη, χώμα, ακόμα και λάσπη, με αποτέλεσμα να δημιουργούν μια αποπνικτική ατμόσφαιρα. Η ορατότητα είναι μηδενική, ενώ είναι αδύνατη η αναπνοή. Αυτή την κατάσταση αντιμετώπισε ο καπετάνιος ο οποίος δεν έχασε το κουράγιο του και έμεινε στην γέφυρα του πλοίου μέχρι τέλους. Έτσι κατάφερε να οδηγήσει το «Κεφαλλονιά» σε ασφαλές λιμάνι.
Το θρυλικό πλοίο «Κεφαλλονιά» έπεσε σε τροπικό τυφώνα το 1948 αλλά κατάφερε να φτάσει σε ασφαλές λιμάνι στο Κομπέ στην Ιαπωνία
Ο τυφώνας που «καταπίνει» τα πλοία
Σύμφωνα με τις εκθέσεις πραγματογνωμοσύνης σε μεγάλα ναυτικά ατυχήματα, τα πλοία που έχουν βρεθεί αντιμέτωπα με τροπικούς τυφώνες του Ειρηνικού, όχι μόνο διατοιχίζονται αλλά και οι πλώρες τους τραβιούνται συνεχώς προς τα πάνω, με αποτέλεσμα να είναι έξω από την επιφάνεια της θάλασσας. Τα τεράστια κύματα «καταπίνουν» το πλοίο, ενώ τα νερά της θάλασσας ορμούν στο εσωτερικό από τις ανεμοδόχους και κάθε άνοιγμα του καταστρώματος. Όλα τα ηλεκτρολογικά των πλοίων βραχυκυκλώνονται και μπορεί να προκληθεί πυρκαγιά.
Από την ένταση των ανέμων παρασύρονται καπνοδόχοι, ανεμοδόχοι, κατάρτια, λέμβοι, σχοινιά, σωσίβια και άλλα υλικά που βρίσκονται στα καταστρώματα. Ακόμα και αν ένα πλοίο καταφέρει να ξεπεράσει τον σφοδρό τυφώνα, οι ναυτικοί πέρα από τους σωματικούς τραυματισμούς, αποκτούν βαριά ψυχική κατάσταση από το μετατραυματικό σοκ, βρίσκονται σε υπερένταση, υποφέρουν από εφιάλτες και χρειάζονται ψυχιατρική βοήθεια.
Ο άνεμος στους τροπικούς τυφώνες στον Ειρηνικό ωκεανό «τρέχει» με 75 μίλια (120 χιλιόμετρα) την ώρα και συχνά ξεπερνά τα 155 μίλια (250 χιλιόμετρα) την ώρα
Το γράμμα του καπετάνιου
«Πρώτη φορά στη ναυτιλιακή ζωή μου των 28 ετών, αντίκρισα την αγριότητα της φύσης που υπήρξε αφάνταστη. Τα μάτια μου δεν θα αποβάλλουν ποτέ το σκληρό εκείνο θέαμα. Ανά πάσα στιγμή έβλεπα το πλοίο να παρασύρεται και τη θάλασσα να παίρνει στα βάθη της, το πλοίο μαζί με το φορτίο και τις ψυχές των ανθρώπων», εξιστορεί ο επιζών καπετάνιος, προσπαθώντας να αποτυπώσει στο γράμμα του την πρωτόγνωρη εμπειρία του.
Ο μαχητής καπετάνιος στην επιστολή που έγραψε αμέσως μετά την διάσωσή του, υποθέτει ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα έχει ήδη μάθει την είδηση της τροπικής καταιγίδας και αναφέρει ότι βρέθηκε με το πλοίο πολύ κοντά στο κέντρο του τυφώνα. Η πληροφορία αυτή μεγαλώνει τον άθλο του «Κεφαλλονιά» καθώς ακόμα και σήμερα θεωρείται αδύνατο να καταφέρει ένα πλοίο να βγει αλώβητο από μια τέτοια ακραία κατάσταση. Οι τροπικοί κυκλώνες κινούνται εντελώς ακανόνιστα, δημιουργώντας περίεργες καμπυλώσεις με συνέπεια να καθίσταται αδύνατος ο έλεγχος του πλοίου. «Θα έχετε ίσως ακούσει κάτι περί τυφώνα και σας εύχομαι ΜΟΝΟ να τον ακούτε. Είναι πολύ μικρό το ποσοστό της διάσωσης ενός πλοίου -πόσο μάλλον όταν μεταφέρει φορτίο -εν ώρα κυκλικού τυφώνα και ιδιαίτερα όταν έχει την κακή τύχη να πέσει στο κέντρο αυτού».
Η διάσωση από τον τυφώνα έγινε εικόνισμα
Ο Χαράλαμπος Μαρκόπουλος όχι μόνο σώθηκε μαζί με το πλήρωμα, αλλά παρέδωσε και το φορτίο στον προορισμό του. Σοκαρισμένος από την ναυτική περιπέτεια, όπου ο θάνατος του «άγγιξε» το χέρι, αποδίδει την διάσωση του πλοίου σε θρησκευτικό θαύμα. «Η πίστη μας όμως προς την συνδρομή των Αγίων, ασφαλώς μας έσωσε από βέβαια καταστροφή», εξομολογείται ο πλοίαρχος στην επιστολή του. Η συγκλονιστική περιπέτεια του πλοίου «Κεφαλλονιά» που νίκησε τα γιγάντια κύματα του τροπικού τυφώνα, και αποτυπώθηκε στο γράμμα του καπετάνιου προς τον πλοιοκτήτη, Ιωάννη Γερολυμάτο, ενέπνευσε τον κορυφαίο αγιογράφο Ελλάδιο Αντώνιο Κομνηνό.
Ο αγιογράφος, λάτρης της θάλασσας και του προστάτη των ναυτικών, Αη Νικόλα, ζωγράφισε ένα εικόνισμα αφιερωμένο στο πλοίο και την νικηφόρα μάχη του με τον τροπικό τυφώνα στον Ειρηνικό ωκεανό το 1948. Όπως φαίνεται και στην φωτογραφία, σε αυτή απεικονίζεται το πλοίο να παλεύει με τα τεράστια κύματα, ενώ ο Άγιος- Νικόλας, στέκεται από πάνω του και το προστατεύει. Η θαλασσογραφία κοσμεί το Αιγαιοπελαγίτικο παρεκκλήσι στη Ντελλαγκράτσια της Σύρου.