Απλήρωτοι μισθοί μηνών, ακόμη κι απ’ το καλοκαίρι. Μισθοί πείνας ειδικά στους νεώτερους ηθοποιούς...
150-250 ευρώ. Ομαδικές απολύσεις. Συμβάσεις στις οποίες δεν αναγράφονται ποσά . Απλήρωτες πρόβες. Μη έγκαιρη καταβολή δώρου Χριστουγέννων. Κλίμα φόβου. Γεγονότα που ακούγονταν ως διαρροές, έφτασαν τελικά κι ως καταγγελίες στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέχρι πρότινος κολοσσός των “Αθηναϊκών Θεάτρων”, από καιρό η ατμόσφαιρα είναι κάκιστη (“φέτος απληρωσιά και απέναντι στις διαμαρτυρίες, τουπέ”, ακούγεται στην πιάτσα) βρισκόταν υπό την απειλή της επίσχεσης εργασίας των ηθοποιών ,κλάδου που σπανίως «κουνιέται».
Το 2017 οι πληρωμές είχαν σταματήσει από το Μάρτιο. «Μέχρι τέλη Ιουνίου, ενώ συνεχίζαμε να δουλεύουμε, δεν είχαμε λάβει κάτι», καταγγέλει τεχνικός των Αθηναικών Θεάτρων, που σήμερα εργάζεται σε άλλη θεατρική επιχείρηση. «Γενικώς, άρχισαν να δίνουν κάποια χρήματα στις γιορτές, κι αυτά με δόσεις. Υπάρχει πάντα καθυστέρηση».
Μπορεί να μην κατέβαλαν εγκαίρως δώρο Χριστουγέννων, ή δεύτερο μισθό, «αλλά έδωσαν στους εργαζομένους σακουλάκι με κρασί και μπισκότα. Τραγελαφικά σκηνικά!», παρατηρεί ο τεχνικός.
Η κατάσταση είναι πολύ άσχημη, ωστόσο, ουδείς τολμά να μιλήσει με το όνομά του. «Δεν έγινε καμία καταγγελία στο Σωματείο επώνυμα, ό,τι λάβαμε ήταν ανώνυμο», επιβεβαιώνει στο ΕΘΝΟΣ η πρόεδρός του ΣΕΗ Λίλα Καφαντάρη. «Γιατί είναι πέντε θέατρα και οι ηθοποιοί θα χάσουν τη δουλειά τους αν μιλήσουν», εξηγεί ο Ρήγας Αξελός.
Πρωταγωνιστής σκηνής των Αθηναϊκών Θεάτρων αποκαλύπτει ότι οι χαμηλόμισθοι (των 250 ευρώ) αντιμετωπίζονται χειρότερα από τους υπόλοιπους .«Υπάρχει μεγάλη δυσαρέσκεια . Ειδικότερα από τους νεότερους, που ενώ λαμβάνουν ελάχιστα , τα παίρνουν με μεγαλύτερες καθυστερήσεις από τους πρωταγωνιστές»,επισημαίνει. Ηθοποιός που παίζει σε μια από τις πιο εμπορικές σκηνές του κολοσσού μάς μεταφέρει ακόμη μια επιλεκτική διάκριση:«Στα μη εμπορικά θέατρα της αλυσίδας οι καθυστερήσεις είναι ακόμα μεγαλύτερες». Με ποια δικαιολογία; «Ότι δεν ήρθαν εγκαίρως τα χρήματα που περιμέναν στα ταμεία τους».
Η μιζέρια αποτυπώνεται πλέον παντού στα Αθηναϊκά Θέατρα. Ακόμη και στο γεύμα της παράστασης που εμφανίζονται να τρώνε οι ηθοποιοί επί σκηνής.«’Εχει γίνει δυο κομματάκια κοτόπουλο. Φοβερές τσιγκουνιές!», λέει ηθοποιός της.
Το ιστορικό
Αν είχε κάποιος σχέση με τη μεταφυσική θα έλεγε πώς η “ομπρέλα” των κεντρικών αθηναϊκών θεάτρων που είχε ξεκινήσει το 2000 ως Γενική Θεαμάτων, είναι ακουμπισμένη σε...ρέμα. Αν είχε σχέση με το σινεμά θα έλεγε πως η πορεία τους τα 18 τελευταία χρόνια θυμίζουν φιλμ νουάρ. Αν είχε σχέση με τον αθλητισμό θα παρατηρούσε ότι η τύχη και η πορεία τους συνδέεται με μία διαρκή σκυταλοδρομία, καθώς αλλάζουν χέρια και ιδιοκτήτες. Και αν είχε σχέση με την πολιτική θα έλεγε ότι εξαρχής με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συνδέονταν με το ΠΑΣΟΚ και δη με πρόσωπα φιλικά του Ευάγγελου Βενιζέλου.
Η εταιρεία που ξεκίνησε ως Γενική Θεαμάτων και μετονομάστηκε σε Ελληνική Θεαμάτων αποκτώντας σταδιακά 9 και τελικώς 13 από τις πιο κεντρικές και ιστορικές σκηνές της Αθήνας αποτέλεσε για 14 χρόνια (2000-2014) τη ναυαρχίδα στο χώρο του “ελεύθερου θεάτρου”, συγκεντρώνοντας κάθε χρόνο τις παραστάσεις μερικών από τα μεγαλύτερα και εμπορικότερα ονόματα του ελληνικού θεάτρου. Η τετράδα των ιδρυτών της εταιρείας ήταν ο δικηγόρος και παραγωγός της τηλεόρασης, του θεάτρου και του σινεμά Τάσος Παπανδρεου, ο μεγαλομέτοχος του Alter και ταχύτατα ανερχόμενος επιχειρηματίας Κώστας Γιαννίκος, ο Δημοσθένης Βαρδινογιάννης και η δικηγόρος και γνωστής ως “σιδηρά κυρία” της εταιρείας Αρχοντούλα Παπαπαναγιώτου (Οι τρείς πρώτοι μετείχαν με 30%, ενώ η κ. Παπαπαναγιώτου με 10%). Ανθρωπος-κλειδί για πολλά χρόνια στη δραστηριότητα των θεάτρων ήταν ωστόσο ο Τάσος Παπανδρέου. Η συμμαχία των τεσσάρων όμως διαλύθηκε το 2004. Τότε ο Τάσος Παπανδρέου αποχώρησε, ο Δημοσθένης Βαρδινογιάννης έφτιαξε τη δική του εταιρεία και η Ελληνική Θεαμάτων έμεινε στα χέρια του Κώστα Γιαννίκου και της Αρχοντούλας Παπαπαναγιώτου που ανέλαβαν τις σκηνές «Παλλάς», «Μικρό Παλλάς», «Αλίκη», «Κιβωτός» , «Αποθήκη», «131», «Εμπορικόν», «Χορν» ενώ αργότερα προστέθηκαν και τα “Λαμπέτη” , “Αλμα” και “Πάνθεον”.Η κατάρρευση του τηλεοπτικού σταθμού Alter και οι διώξεις εις βάρος του Κώστα Γιαννίκου σήμαναν το τέλος της Ελληνικής Θεαμάτων που είχε εν τω μεταξύ περάσει κατά 100% στα χέρια της κυρίας Παπαπέτρου. Οχι για πολύ. Μετά από αυτή την εξέλιξη επιστρέφει ο κάποια χρόνια εξαφανισμένος Τάσος Παπανδρέου πρόθυμος να αναλάβει την τύχη των έξη από τις 9 σκηνές. Και οι υπόλοιπες τρείς (Παλλάς, Μικρό Παλλάς και Αλίκη) παραδίδονται στα χέρια του επιχειρηματία και στενού συνεργάτη του Ευάγγελου Βενιζέλου Διονύση Παναγιωτάκη, συζύγου της ηθοποιού και πρώην βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Ελένης Κούρκουλα. Σε φιλικά δηλαδή χέρια αφού ο Τάσος Παπανδρέου είναι ο κουμπάρος τους. Όσο για τα κτήρια των θεάτρων που καλείται να διαχειριστεί ο κύριος Παναγιωτάκης ιδιοκτησιακά ανήκουν στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού και τη λειτουργία τους διαχειρίζεται η Τράπεζα Πειραιώς μέσω της θυγατρικής της Picar.
Η τράπουλα των θεάτρων αλλάζει ξανά χέρια τον περασμένο Σεπτέμβριο. Τρία θεάτρα (Το Παλλάς, το Αλμα και το Πάνθεον) παραδίδονται στην εταιρεία Θεατρικές Σκηνές του επιχειρηματία και διευθύνοντος συμβούλου της Aquis Hotels and Resorts Πάνου Κατσαρίδη.
Το ζεύγος Παναγιωτάκη και Κούρκουλα δεν αποχωρεί βέβαια από το θεατρικό χάρτη. Η δική του εταιρεία “Αθηναϊκά Θέατρα Α.Ε.” κρατά όλα τα υπόλοιπα: Αλίκη, Μικρό Παλλάς, Δημήτρης Χορν, Λαμπέτη, Εμπορικόν, Αποθήκη και Πειραιώς 131. Από το 2015 επίσημη συνεργασία με τα “Αθηναϊκά Θέατρα” συνήψε και ο Οργανισμός Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Αθηναίων.
Πηγή