Συντηρητικές… αγορές
Εάν νιώθετε τύψεις για τις συντηρητικές σας συνήθειες αγοράς κρασιού, σας έχουμε...
ευχάριστα νέα. Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι η υψηλή τιμή σε ένα μπουκάλι κρασί κοροϊδεύει τους εγκεφάλους μας ώστε να σκέφτονται ότι έχουν καλύτερη γεύση από ένα φθηνό μπουκάλι, ακόμη και όταν τα κρασιά είναι πανομοιότυπα.
Η έρευνα
Επιστήμονες από το INSEAD Business School και το Πανεπιστήμιο της Βόννης εξερεύνησαν το κέντρο λήψης αποφάσεων στον ανθρώπινο εγκέφαλο για να παρακολουθήσουν τις διακυμάνσεις του, οι οποίες οδήγησαν τους συμμετέχοντες να πιστεύουν ότι ένα μπουκάλι κρασιού των 25 δολαρίων είναι καλύτερο από ένα που κοστίζει 15 δολάρια. Όταν πίνουμε από το πιο ακριβό μπουκάλι, ο εγκέφαλός μας μας πείθει ότι έχει καλύτερη γεύση από το φθηνότερο, ακόμα και όταν τα κρασιά είναι ακριβώς τα ίδια, με διαφορετικές τιμές. Αυτό το φαινόμενο είναι γνωστό ως το «marketing placebo effect».
Οι 30 συμμετέχοντες στη μελέτη – οι μισές γυναίκες, οι μισοί άνδρες, όλη στην ηλικία των 30 ετών – δοκίμαζαν κρασιά ενώ βρίσκονταν ξαπλωμένοι σε ένα μαγνητικό τομογράφο και πριν από κάθε γευσιγνωσία τους έδειχναν την τιμή. Κάθε φορά δοκιμάζονταν τα ίδια «κόκκινα μέσης ποιότητας κρασιά» που κόστιζαν γύρω στα 12 δολάρια, αλλά η τιμή ήταν 3, 6 και 18 δολάρια για κάθε γευσιγνωσία. Μετά από δοκιμή, τους ζητήθηκε να βαθμολογήσουν τα κρασιά.
Αναμενόμενα αποτελέσματα
«Όπως αναμενόταν, δήλωσαν ότι το κρασί με την υψηλότερη τιμή είχε καλύτερη γεύση από ένα φαινομενικά φθηνότερο», δήλωσε ο καθηγητής Hilke του Business School της INSEAD. Ωστόσο, το φαινόμενο placebo στο εμπόριο χάνει την ισχύ του όταν το μπουκάλι είναι εξαιρετικά χαμηλής ποιότητας, καθιστώντας αδύνατη την πώληση του ως ένα κρασί των 100 δολαρίων ή σε μια άλλη τεχνητά διογκωμένη τιμή.
«Το συναρπαστικό ερώτημα είναι τώρα εάν είναι δυνατόν να εκπαιδεύσουμε το σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου μας για να το κάνουμε λιγότερο ευαίσθητο σε τέτοιου είδους τεχνικές εικονικού μάρκετινγκ», δήλωσε ο Bernd Weber, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βόννης. Ίσως αν μαθαίναμε στο μυαλό μας να απολαμβάνει καλύτερα τα κρασιά χαμηλής τιμής; Αυτό θα ήταν σίγουρα καλό για το πορτοφόλι μας.
Πηγή