tromaktiko: Γιατί έκρυψα το άγχος μου μετά τον τοκετό…

Τετάρτη 25 Απριλίου 2018

Γιατί έκρυψα το άγχος μου μετά τον τοκετό…



Επιμέλεια: Θωμαΐδου Ευθυμία Ζωή
Μετά από μια αποτυχημένη αναστροφή της βασεκτομής, μια δεύτερη επιτυχή αναστροφή, δύο αποτυχημένες μεταμοσχεύσεις...
εμβρύου και έξι (συνολικά) εξωσωματικές γονιμοποίησεις με διαδικασίες ICSI και τρεις αποβολές, τελικά έμεινα έγκυος με το μωρό του ουράνιου τόξου μου. Η εγκυμοσύνη μου ήταν περίπλοκη και έκανα ημερησίως ενέσεις αραιότερου αίματος μέχρι την εβδομάδα 36 της εγκυμοσύνης.

Ζούσα 4.500 μίλια μακριά από την πιο οικογένεια μου και λόγω της υπογονιμότητας μου, είχα μια πολύ απομονωμένη ζωή. Το επίπεδο στρες μου ήταν συνεχώς υψηλό και δεν μοιραζόμουν τις ανησυχίες και τους φόβους μου με πολλούς, γιατί όταν τις μοιράστηκα με γέμισαν με συμβουλές που ένιωσα ότι δεν με βοήθησαν. Εκ των υστέρων κατάλαβα οτι θα ήταν καλύτερα αν είχα μιλήσει στους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, αλλά ποτέ δεν ήθελα να είμαι βάρος και συχνά σκέφτηκα ότι είχα  ήδη ζητήσει αρκετά. Γνωρίζω τώρα ότι δεν ήταν η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσα να κάνω.

Ο τοκετός μου προκλήθηκε με το Dinopristol και αργότερα με τον Pitocin επειδή είχα προεκλαμψία, με σημαντική αυξημένη αρτηριακή πίεση, υψηλά επίπεδα πρωτεϊνών στα ούρα μου, κατακράτηση υγρών και απώλεια όρασης. Παρά τις καλύτερες προσπάθειές μας, η επαγωγή απέτυχε. Οι 30 ώρες χωρίς πρόοδο και διαχείριση του πόνου με άφησε μίζερη, πονεμένη και εξαντλημένη περισσότερο από όσο είχα αισθανθεί ποτέ. Φοβόμουν για τη ζωή του μωρού μου και για τη δική μου, οπότε όταν ο γιατρός μου ρώτησε: «Τι θέλεις, Νίνα;» απάντησα «θέλω να τελειώνω» χωρίς δισταγμό.

Λιγότερο από μία ώρα αργότερα ήμουν προετοιμασμένη και έτοιμη για τοκετό με καισαρική τομή – κάτι που προηγουμένως νόμιζα ότι ήθελα να αποφύγω με κάθε κόστος.

Το μωρό μου απομακρύνθηκε μόλις γεννήθηκε και δεν τον είδα για σχεδόν μια ώρα μετά τη γέννα. Ο σύζυγός μου έκανε αγκαλιές καγκουρό, δέρμα-με-δέρμα, ενώ εγώ ήμουν μόνη και έκλαιγα. Μύξες και δάκρυα έτρεχαν κάτω από τα μάγουλά μου όταν ο αναισθησιολόγος ρώτησε: «Θέλεις κάτι να σε ηρεμήσει, μαμά;» Αρνήθηκα και ζήτησα έναν χαρτομάντηλο αντ ‘αυτού.

Κατά τη διάρκεια των 12 ωρών που με είχαν σε παρατήρηση μετά από την καισαρική τομή λόγω ανεπαρκούς επαγωγής και προεκλαμψίας, έλαβα μαγνήσιο για να περιορίσω την πιθανότητα εμφάνισης επιληπτικών κρίσεων. Λίγες ώρες αργότερα, άρχισα να νιώθω τρομερά. Ένιωθα πίεση στο στήθος μου, ακραία κόπωση και δεν μπορούσα να κουνήσω τα άκρα μου. Η νοσοκόμα με διαβεβαίωσε ότι ήταν φυσιολογικό μετά από αυτό που το σώμα μου είχε περάσει.

Μεταφέρθηκα στον όροφο μητέρας-παιδιού κάποια ώρα το βράδυ και ένας βοηθός νοσοκόμου ερχόταν κάθε 30 λεπτά για να ελέγχει την αρτηριακή μου πίεση και τη θερμοκρασία. Στις 2 το πρωί, όταν τελικά κοιμήθηκα, τα φώτα άναψαν ξανά και δεν κράτησα μια βρισιά που μου ξέφυγε. Πότε θα ξεκουραζόμουν επιτέλους;

Στις 6 το πρωί, μια άλλη νοσοκόμα ήρθε στο δωμάτιό μου και μου είπε να σηκωθώ γιατί δεν είχα περπατήσει από την ώρα που γεννήθηκε το μωρό μου. Προσπάθησα να της εξηγήσω ότι πραγματικά δεν είχα κοιμηθεί για 72 ώρες και από το μαγνήσιο που έπαιρνα αισθανόμουν σαν να καθόταν στο στήθος μου ένας ελέφαντας. Μου είπε μόνο ότι το περπάτημα ήταν η θεραπεία.

Δεν μπορούσα να σηκωθώ μόνη μου, έτσι σήκωσα το κρεβάτι μου για να με διευκολύνει. Ζαλιζόμουν καθώς η πίσω πλευρά του κρεβατιού σήκωσε το μισό του σώματός μου και είπε στη νοσοκόμα ότι είχα ναυτία. Είπε: «Έλα μαμά, μπορείς να το κάνεις!» Τρέμανε τα πόδια μου και πιάστηκα από το κρεβάτι του μωρού: «Έλα μαμά, κράτα από εδώ!» Το έκανα. Πιάστηκα από το κρεβάτι. Τα αυτιά μου άρχισαν να κουδουνίζουν, αλλά έκανα δύο βήματα.

Τότε οι φωνές γύρω μου εξαφανίστηκαν και η αίθουσα σκοτεινιάστηκε.

Κωδικός μπλε.

Δεν θυμάμαι τι συνέβη στο σώμα μου την επόμενη μιάμιση ώρα.

Αλλά θυμάμαι το σκοτάδι. Θυμάμαι να σκέφτομαι, «Αυτό είναι. Προσπάθησα τόσο σκληρά να κάνω ένα μωρό. 13 χρόνια προσπαθειών, 3 αποβολές, τελικά γέννησες ένα μωρό και τώρα δεν μπορείς να είσαι η μητέρα του. Αυτό είναι. Τελείωσες.»

Ο σύζυγός μου βρισκόταν στο στρατό και έπρεπε να επιστρέψει στην εργασία μετά από 14 ημέρες πατρικής άδειας. Όταν πρωτοεμφανίστηκαν οι πρωταρχικές σκέψεις, κοίταξα έξω από το παράθυρο ενώ κρατούσα το νεογέννητο μου. Άκουσα σειρήνες. Ζούμε κοντά σε πυροσβεστικό σταθμό. Ακούμε σειρήνες όλη την ώρα και ποτέ δεν μου είχαν προκαλέσει οποιαδήποτε σωματικά συμπτώματα. Αυτό ήταν διαφορετικό. Το σώμα μου πάγωσε. Ο παραλυτικός φόβος μου έδωσε κράμπες στο στομάχι. Ήθελα να τσιμπώ. Κοίταξα στο τηλέφωνό μου και είχα μόνο μια σκέψη: «Ο σύζυγός μου είναι νεκρός».

Η ίδια σκέψη εμφανιζόταν όταν δεν ήμουν με το μωρό μου, γι ‘αυτό δεν τον άφησα ποτέ με κανέναν. Εκτός από τον σύζυγό μου ήμουν ο μόνος φροντιστής του. Δεν εμπιστευόμουν κανέναν. Το μωρό ήταν μια επέκταση του εαυτού μου. Ήμουν μαζί με το μωρό μου 24/7. Οι άνθρωποι κοντά μου άρχισαν να με λένε μαμά – ελικόπτερο , αλλά αν τους είχα πει πώς αισθανόμουν όταν ήμουν μακριά από το μωρό μου, ίσως θα είχαν καταλάβει ή θα μου έλεγαν να πάω να ζητήσω βοήθεια.

Διατηρούσα την ανησυχία μου μετά τον τοκετό για περίπου έξι μήνες. Δεν είπα τίποτα στο γιατρό μου. Με ρώτησε μόνο αν ήμουν λυπημένη ή είχα συναισθήματα για να βλάψω τον εαυτό μου. Δεν είχα τέτοια αισθήματα. Ένιωθα φοβισμένη για το θάνατο. Αλλά αυτό δεν ήταν στο χαρτί και κανείς δεν με ρώτησε άμεσα.

Έξι μήνες ασχολήθηκα με τον παραλογο φόβο μήπως χάσω κάποιον που αγαπώ, προσπαθώντας να αντιμετωπίσω τον φυσικό πόνο, την εξάντληση και την κούραση. Δεν είπα τίποτα σε κανεναν μόνο και μόνο για να μην με λένε τρελή…

Γνωρίζω τώρα ότι οι ορμόνες, η στέρηση του ύπνου, η απομόνωση, η βιολογία και η προηγούμενες περιστάσεις έπαιξαν ζωτικό ρόλο στην ανησυχία μου μετά τον τοκετό, αλλά και τώρα γνωρίζω ότι θα μπορούσα να είχα βοηθήσει τον εαυτό μου αν είχα μιλήσει.

Αν έχετε έναν φίλο, μια αδελφή ή έναν γείτονα που μόλις γέννησε, ελέγξτε την, μαγειρέψτε ένα γεύμα, μιλήστε μαζί της, δείτε πώς είναι, αφήστε την να μιλήσει για την εμπειρία της γέννας, κρατήστε χώρο για εκείνη. Σας παρακαλώ…

Σύμφωνα με την Ένωση Άγχους και Κατάθλιψης της Αμερικής, 10-15% των γυναικών αντιμετωπίζουν κάποιο είδος επιλόχεια κατάθλιψης (PPD). Ορισμένες γυναίκες έχουν συμπτώματα έως ένα χρόνο μετά – άλλες ακόμη περισσότερο. Από το 10-15% περίπου το 4-5% χρειάζονται φάρμακα για να περιορίσουν τα συναισθήματά τους.

Η κατάθλιψη μετά τον τοκετό είναι ασθένεια και εκδηλώνεται στις πρώτες 4 έως 6 εβδομάδες μετά τον τοκετό. Ακριβώς το διάστημα που έχουν επανέλθει και δένονται με το μωρό τους οι υπόλοιπες μητέρες. Το ινστιτούτο ιατρικών ερευνών Feinstein δημοσίευσε ένα δελτίο τύπου στις 30 Ιανουαρίου 2017, συνδέοντας το Pitocin (συνθετική οξυτοκίνη), ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται συνήθως για την πρόκληση του τοκετού και/ή τη θεραπεία της αιμορραγίας μετά τον τοκετό, με την κατάθλιψη και το άγχος μετά τον τοκετό. Σύμφωνα με το Depression and Anxiety, κάθε χρόνο μία στις οκτώ γυναίκες στις Ηνωμένες Πολιτείες θα έχει κατάθλιψη ή / και άγχος μετά τον τοκετό.

Η κατάθλιψη μετά τον τοκετό είναι ύπουλη. Τα σημεία και τα συμπτώματα περιλαμβάνουν, χωρίς να περιορίζονται σε αυτά, τη θλίψη, την απώλεια ενέργειας, τη συνεχή κόπωση, τον υπερβολικό ύπνο ή τον ύπνο καθόλου, την ανησυχία, τη δυσκολία συγκέντρωσης, την αίσθηση μιας αποτυχίας, τις σκέψεις του τραύματος ή του χειρότερου, και διάφορες σκέψεις που προκαλούν άγχος.

Μερικοί άνθρωποι έχουν μόνο μερικά συμπτώματα και άλλοι τα έχουν όλα αυτά.

Εάν εμφανίσετε κάποιο από τα συμπτώματα, ενημερώστε τον γιατρό σας. Μιλήστε σε κάποιον. Καλέστε κάποιον. Δεν είσαι τρελή. Δεν είσαι μόνη.

Είμαι καλύτερα τώρα, αλλά μου πήρε χρόνια πριν μπορέσω να μπω σε νοσοκομείο χωρίς να τρέμω στη σκέψη οτι θα κολλήσω κάτι θανατηφόρο.

Παρακαλώ, ζητήστε βοήθεια.
Πηγή
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!