Εφεξής δικαίωμα υπαγωγής στις 120 δόσεις της ρύθμισης θα έχουν και όσοι οφειλέτες δημιούργησαν χρέη και το 2017, ενώ αυξάνονται στα 250.000 (από 100.000) τα ποσά που μπορούν να «ρυθμιστούν» και αφορούν χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και τον ΕΦΚΑ. Μάλιστα ο χρόνος θα είναι λιγότερος καθώς θα υπάρξει περιορισμός της γραφειοκρατίας.
Οι σαρωτικές αλλαγές περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που κατατίθεται σήμερα και θα ψηφιστεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή, καθώς αποτελεί προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης.
Στόχος είναι να ενταχθούν περισσότεροι στις ευεργητικές πρόνοιες του Ν. 4469/2017, να δοθούν κίνητρα και να βελτιωθούν οι συνθήκες συνεργασίας οφειλετών με τα πιστωτικά ιδρύματα.
Με τις νέες αλλαγές αναλυτικά θα μπορούν:
- Να ρυθμιστούν τα χρέη που δημιουργήθηκαν και το 2017 ( ίσχυε για χρέη έως το 2016) προς Δημόσιο (ΕΦΚΑ και ΑΑΔΕ) και ιδιώτες (Τράπεζες και ιδιώτες)
- Να ενταχθούν στον Νόμο επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες για ληξιπρόθεσμες οφειλές ή δάνεια σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών έως το τέλος Δεκεμβρίου 2017 ( αντί για τέλος Δεκεμβρίου 2016).
- Το ποσό που μπορούν να ρυθμίσουν αυξάνεται στα 125.000 ευρώ προς τη φορολογική διοίκηση και ΕΦΚΑ ( από 50.000 που ίσχυε ως σήμερα)
- Οι ομόρρυθμοι εταίροι θα μπορούν να ρυθμίσουν και τις προσωπικές οφειλές σε ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και τράπεζες. Ωστόσο, η επιλεξιμότητα θα γίνεται με βάση τα οικονομικά δεδομένα της Εταιρείας.
Ελεύθεροι Επαγγελματίες με χρέη στο Δημόσιο
Με τις αλλαγές θα μπορεί να υπαχθεί το 99% των ελεύθερων επαγγελαματιών που έχουν χρέη στο Δημόσιο καθώς προβλέπεται ότι:
- Αναστέλλονται τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης του Δημοσίου μόνο με την υποβολή αίτησης για διμερή διαπραγμάτευση και ταυτόχρονα παρατείνεται αυτοδικαίως η προστασία του νόμου προς τους οφειλέτες και μετά τις 70 ημέρες- που ίσχυε έως σήμερα.
- Οι τραπεζικοί λογαριασμοί που κατασχέθηκαν από το Δημόσιο, τράπεζες και προμηθευτές «ξεμπλοκάρουν» όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία υπογραφής της σύμβασης αναδιάρθρωσης, ώστε να μπορεί ο οφειλέτης να λάβει τα ποσά που είναι σε κατασχεμένο λογαριασμό.
Εφεξής τράπεζα και Δημιο θα πρέπει να αιτιολογούν τη μη συμμετοχή τους στη διαδικασία και την καταψήφιση προτάσεων ρύθμισης του οφειλέτη. Έτσι, θα δίνεται η δυνατότητα στον οφειλέτη να άρει τους λόγους άρνησης των πιστωτών ή και να τεκμηριώσει στους πιστωτές ότι οι λόγοι είναι αβάσιμοι.
Επιπλέον, υποχρεωτικά πλέον θα ελέγχονται τα δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου ώστε να διαπιστώνεται αν όντως ισχύει η εγγύηση.
Στην πλατφόρμα θα μπορούν να ενταχθούν όσοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, όπως οι αγρότες. Έτσι θα μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους κια προς τις τράπεζες.
Έως τώρα επιτρεπόταν η χρήση της πλατφόρας μόνο για διμερείς ρυθμίσεις των προσώπων αυτών με τη φορολογική διοίκηση και τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Ενώ θα μπορούν να ρυθμίσουν και οφειλές προς εταιρείες leasing και factoring, αναγνωρίζοντας την ενισχυμένη θέση τους έναντι μη εξασφαλισμένων πιστωτών.
Επιπλέον μπαίνουν κριτήρια επιλογής οφειλών μικροπιστωτών που εξαιρούνται της ρύθμισης (κάτω του 1.5% των συνολικών οφειλών ή των 2 εκατ. ευρώ).Καθορίζονται συγκεκριμένες προσθεσμίες σε κάθε στάδιο - κυρίως όταν δεν υπάρχει ρητή αναφορά του Νόμου.
Περιορισμός της γραφειοκρατίας
Ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η απλοποίηση των διαδικασιών είναι από της σημαντικότερες αλλαγές.
Οι οφειλέτες δεν θα χρειάζεται πλέον να προσκομίζουν όλα τα έγγραφα από την Εφορία, Ασφαλιστικά Ταμεία και Τράπεζες καθώς από εδώ και πέρα όλα αυτά τα απαραίτητα έγγραφα θα μπορούν να τα έχουν ηλεκρονικά μέσω της πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Επιπλέον οι οφειλέτες θα μπορούν να προσκομίσουν και μετά την αίτηση τα δικαιολογητικά που δεν επηρεάζουν συγκκεριμένους ελέγχους - της ακίνητης περιουσίας ή την επιλεξιμότητα της επιχείρησης.
Για την αντικειμενική αξία ακινήτων, εκτός από την πράξη προσδιορισμού του ΕΝΦΙΑ, δίνεται η δυνατότητα κατάθεσης εναλλακτικών αποδεικτικών στοιχείων.
Τέλος, από εδώ και στο εξής θα μπορούν οι οφειλέτες να διορθώνουν λάθη που αφορούν στο ακριβές ύψος της οφειλής, καθώς έχουν διαπιστωθεί αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων κατά την υποβολή της αίτησης και των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων που είχε στην διαθεσή του ο οφειλέτης. Μια αίτηση που έχει λάθη ή ελλείψεις θα μπορεί ν αδιαγραφεί και να επανυποβληθεί.