η ιδέα της χρήσης αερόσακων ή παρόμοιων συστημάτων ασφαλείας και σε άλλα «ευαίσθητα» αντικείμενα ή ακόμη και σε άλλες δραστηριότητες του ανθρώπου έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά. Εταιρείες αλλά και εφευρέτες αναπτύσσουν συστήματα προστασίας για τα υπερπολύτιμα πλέον στον άνθρωπο κινητά τηλέφωνα. Παράλληλα αναπτύσσονται και αερόσακοι για την προστασία αναβατών μηχανών αλλά και για την προστασία των πεζών.
Για τα κινητά
Το κινητό τηλέφωνο είναι θέλοντας και μη εξαιρετικά πολύτιμο αντικείμενο της ζωής μας. Είναι όμως ταυτόχρονα και ιδιαίτερα «ευαίσθητη» συσκευή και με δεδομένο ότι το χρησιμοποιούμε καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας οι πιθανότητες ενός ατυχήματος, να μας πέσει από τα χέρια ή να πέσει από το σημείο που το έχουμε ακουμπήσει, είναι πολλές και συμβαίνει άλλωστε καθημερινά στους περισσότερους κατόχους κινητών τηλεφώνων. O Φίλιπ Φρενζέλ, φοιτητής Μηχανολογίας του Πανεπιστημίου Aalen στη Γερμανία, είδε το κινητό του τηλέφωνο να γίνεται κυριολεκτικά θρύψαλα όταν του έπεσε από τα χέρια και αποφάσισε να βρει έναν τρόπο αυτό να μην ξανασυμβεί. Αρχικά ο Φρένζελ πειραματίστηκε με αφρώδη υλικά αλλά δεν μπόρεσε να αναπτύξει κάποιον μηχανισμό προστασίας με αυτά. Ετσι κατέληξε σε έναν μηχανισμό με πτυσσόμενα μεταλλικά ελάσματα που εκτείνονται με τέτοιον τρόπο ώστε να προστατεύουν περιμετρικά τη συσκευή από την πρόσκρουση στο έδαφος. Η εφεύρεση έχει κερδίσει το κορυφαίο βραβείο από το German Mechatronics Society, τον οργανισμό που ασχολείται με έργα Μηχατρονικής, συνδυασμό των επιστημών της Μηχανολογίας, Ηλεκτρονικής-Ηλεκτρολογίας και Πληροφορικής.
Πριν από τον γερμανό φοιτητή ειδικοί της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Honda είχαν ασχοληθεί με τη δημιουργία μιας προστατευτικής θήκης για smartphones με ενσωματωμένο αερόσακο. Η ιδέα πίσω από την Case N, όπως ονομάζεται, βασίζεται σε έξι μαξιλαράκια τα οποία ξεδιπλώνονται, φουσκώνουν και αγκαλιάζουν τη συσκευή μόλις εκείνη βρεθεί στον αέρα. Η θήκη Case N αποτελεί για την ώρα ένα concept και για τον λόγο αυτόν είναι ακόμα αρκετά ογκώδης, αν όμως η εταιρεία αποφασίσει να προχωρήσει στην εμπορευματοποίησή της, ενδεχομένως να καταλήξει σε έναν πιο κομψό σχεδιασμό. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, η Honda δεν έχει αποκαλύψει τα μελλοντικά της σχέδια.
Ανάλογη προσπάθεια έχει κάνει και η Amazon. O εμπορικός γίγαντας του Internet έχει καταθέσει μια αίτηση ευρεσιτεχνίας για έναν προστατευτικό μηχανισμό που διαθέτει τρεις παραλλαγές και ενεργοποιείται με τη βοήθεια του επιταχυνσιομέτρου, το οποίο αναγνωρίζει την ταχύτητα της πτώσης του κινητού π.χ. στο πάτωμα. Κάτι τέτοιο στην πρώτη εκδοχή θέτει σε λειτουργία έναν αερόσακο που αγκαλιάζει το κινητό προκειμένου να απορροφά την πρόσκρουση της συσκευής στο έδαφος. Στη δεύτερη εκδοχή ενεργοποιεί την εκπομπή αερίου με πίεση από έξι σημεία στο πίσω μέρος του κινητού, ενώ στην τρίτη απελευθερώνει τέσσερα μικρά ελατήρια. Μέσα στις άμεσες προσδοκίες των μηχανικών που ανέπτυξαν το σύστημα αυτό είναι η προσθήκη ενός τηλεμέτρου λέιζερ ώστε το σύστημα να υπολογίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια την απόσταση του κινητού από το έδαφος. Πριν από λίγες εβδομάδες αίτηση ευρεσιτεχνίας για έναν προστατευτικό μηχανισμό κινητών τηλεφώνων κατέθεσε και η Apple. Πρόκειται για ένα σύστημα που αναγνωρίζει πότε η συσκευή βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση και όταν το διαπιστώσει ξεπετάγονται από το εσωτερικό της κάποια ελάσματα για να περιορίσουν τις επιπτώσεις της σύγκρουσης με το έδαφος.
Για τους πεζούς
Η Volvo, που παραδοσιακά καινοτομεί στα συστήματα ασφαλείας, παρουσίασε το V40, ένα μοντέλο που διαθέτει τον πρώτο αερόσακο για... πεζούς. Το V40 διαθέτει δύο νέα συστήματα ασφαλείας που αποτελούνται από κάμερες και αισθητήρες.
Το ένα σύστημα ελέγχει συνεχώς τον δρόμο, εντοπίζει πεζούς που βρίσκονται στην πορεία του οχήματος και ειδοποιεί τον οδηγό. Αν αυτός δεν καταφέρει να αντιδράσει έγκαιρα το σύστημα δίνει εντολή στο αυτοκίνητο να μειώσει την ταχύτητά του. Αν παρ' όλα αυτά η σύγκρουση με τον πεζό είναι αναπόφευκτη τίθεται σε λειτουργία το δεύτερο σύστημα που ενεργοποιεί έναν αερόσακο που βρίσκεται στο καπό του αυτοκινήτου.
Το σύστημα ανασηκώνει το πίσω μέρος του καπό μειώνοντας έτσι την ισχύ του χτυπήματος ενώ ταυτόχρονα ξεδιπλώνεται ο αερόσακος μπροστά από το παρμπρίζ ώστε ο πεζός να πέσει πάνω σε αυτόν. Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας το νέο σύστημα ασφαλείας μειώνει σημαντικά τις πιθανότητες ο άτυχος πεζός να υποστεί βαρύ τραυματισμό από τη σύγκρουση και πολύ περισσότερο να χάσει τη ζωή του.
Για τους αναβάτες μηχανών
Τα τελευταία χρόνια πολλές εταιρείες έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά στην εξέλιξη νέων τεχνολογιών με στόχο την προστασία του αναβάτη. Ενα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα είναι ένα είδος αερόσακου που τοποθετείται σε μπουφάν και φόρμες αναβατών.
Αρχικά, τα μπουφάν και τα γιλέκα με αερόσακο συνδέονταν με τη μοτοσικλέτα μέσω σπιράλ καλωδίου. Κατά την πτώση ο αερόσακος άνοιγε. Τα τελευταίας γενιάς συστήματα χρησιμοποιούν αλγόριθμους και πολλά εξαρτήματα που συνδυάζονται προκειμένου να έχουμε ένα εξαιρετικά ακριβές και αποτελεσματικό σύστημα ασφάλειας, που δεν απαιτεί σύνδεση με τη μοτοσικλέτα και ενεργοποιείται ταχύτερα.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα γιλέκο που φοριέται κάτω από το μπουφάν ή τη φόρμα και έχει ενσωματωμένο τον αερόσακο. Σε περίπτωση πτώσης, αυτός ανοίγει σε κλάσματα δευτερολέπτου και προστατεύει τις κλείδες, τα πλευρά και τον θώρακα του αναβάτη. Τα συστήματα αυτά αναγνωρίζουν την πτώση χάρη σε επιταχυνσιόμετρα, γυροσκόπια, ενώ χρησιμοποιούνται και GPS.
Πηγή