να αγοράσετε μία πανάκριβη τηλεόραση, αντί να εξοικονομήσετε χρήματα για να ταξιδέψετε, σκεφτείτε το δύο φορές! Οι αναμνήσεις διαρκούν πολύ περισσότερο από τα υλικά πράγματα - και η επιστήμη το αποδεικνύει!
Ο Δρ Thomas Gilovich, καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Cornell, δημοσίευσε μια μελέτη στην επιστημονική επιθεώρηση «Journal of Consumer Psychology» (Επιθεώρηση της Ψυχολογίας των Καταναλωτών) με τίτλο "Μια θαυμάσια ζωή: Βιωματική κατανάλωση και η άσκηση της ευτυχίας". Σε αυτή τη μελέτη, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «όσο σημαντικά κι αν είναι τα καταναλωτικά και γενικότερα τα υλικά αγαθά για την ταυτότητα και την αίσθηση της ατομικότητάς μας, τελικά αποδεικνύονται πολύ υποδεέστερα από τις εμπειρίες ενός ατόμου». Και συνεχίζει: «Είμαστε το συνολικό άθροισμα των εμπειριών μας, δεν είμαστε το άθροισμα των περιουσιακών μας στοιχείων, όσο σημαντικό και αν είναι για εμάς. Εάν κληθούμε να γράψουμε τα απομνημονεύματά μας, τότε θα γράψουμε τις εμπειρίες και τις αναμνήσεις μας και όχι για τα υπάρχοντά μας».
Ο Dr Gilovich δηλώνει ότι: «Το να μοιραζόμαστε κάτι πιο πυρηνικό στον εαυτό μας [όπως οι εμπειρίες] είναι βέβαιο ότι θα παράγει ένα μεγαλύτερο συναίσθημα συγγένειας και σύνδεσης από το να μοιραζόμαστε κάτι πιο περιφερειακό». Αυτό σημαίνει ότι η απόκτηση αναμνήσεων με ανθρώπους -ιδίως μέσω εμπειριών μιας ζωής, όπως αυτές που συναντάμε όταν ταξιδεύουμε- οδηγεί σε βαθύτερους δεσμούς από ό,τι να μοιράζονται μόνο υλικά αντικείμενα, όπως ας πούμε δώρα».
Δεν λέμε ότι δεν απολαμβάνουμε πραγματικά τα "πράγματά" μας, και η μελέτη σε καμία περίπτωση δεν λέει ότι κάποια υλικά αγαθά δεν είναι σημαντικά (και φυσικά σε ορισμένες περιπτώσεις, απαραίτητα). Ισχυρίζεται ότι τελικά είναι καλό για την ψυχική μας απόλαυση να δαπανούμε χρήματα σε κάτι πιο «φευγαλέο» από τα υλικά αγαθά και μας προτρέπει να ξοδέψουμε σε μία εμπειρία. «Δώστε την ευκαιρία στον εαυτό σας να αποκτήσει μία ανάμνηση με κάποιον (ή με τον εαυτό σας!) που θα διαρκέσει για πάντα».
Ο Dr Gilovich ελπίζει ότι η έρευνα αυτή θα χρησιμεύσει ως ένας χρήσιμος οδηγός για τους καταναλωτές για το πώς αποφασίζουν να ξοδέψουν το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημά τους... και σε όλους μας προσπαθώντας να καταλάβουμε πώς να ζήσουμε μια ωραιότερη ζωή.
Πηγή