τους, δίνουν οι διαδικτυακοί καταναλωτές, με αποτέλεσμα το διεθνές ηλεκτρονικό shopping να αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Περίπου το 55% των καταναλωτών απαντά ότι πραγματοποιεί online αγορές, αλλά από ξένα e-shops. Τα πλέον δημοφιλή προϊόντα, που αγοράζονται διεθνώς, είναι τα είδη ένδυσης και υπόδησης (68%), ενώ ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (53%) και τα παιχνίδια (53%). Στο μεταξύ, οι online αγορές μέσω κινητών και tablet διευρύνονται και πλέον αγγίζουν σχεδόν το μισό από το συνολικό όγκο αγορών σε ορισμένα από τα μεγαλύτερα σε πληθυσμό κράτη του κόσμου (ΗΠΑ - 45%, Ινδία - 48%, China - 53%).
Την παραπάνω εικόνα περιγράφει η Έρευνα Διασυνοριακών Καταναλωτών 2018 των PayPal και Ipsos, που διενεργήθηκε σε 31 χώρες ανά τον κόσμο, ανάμεσα τους και η Ελλάδα. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, στην Ελλάδα, οι online αγορές μέσω κινητών και tablet αντιπροσωπεύουν το 25%, σε σύγκριση με το 27% στην Ουγγαρία και το 22% στην Τσεχική Δημοκρατία. Ανάμεσα στις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, οι αγορές μέσω κινητών συσκευών αποτελούν τουλάχιστον το 32% του συνολικού όγκου πληρωμών. Οι περισσότεροι καταναλωτές, πάντως, εξακολουθούν να ψωνίζουν μέσω desktop ή laptop, ειδικά στην Ανατολική Ευρώπη, όπου οι αγορές μέσω επιτραπέζιου υπολογιστή κυμαίνονται από 65% στη Ρωσία, 73% στην Ελλάδα, έως 76% στην Τσεχία.
Τι αγοράζουν οι Έλληνες
Κατά τη διασυνοριακή δραστηριότητά τους, οι Έλληνες αγοράζουν, κυρίως, είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ (69%), ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, υπολογιστές/tablets/κινητά & περιφερειακές συσκευές (64%), καθώς και παιχνίδια και είδη χόμπι (51%). Παγκοσμίως, οι βασικές κατηγορίες διασυνοριακών αγορών διαφέρουν ελαφρώς σε ποσοστά. Ενώ τα είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ παραμένουν στην πρώτη θέση (68%), ακολουθούνται από ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, υπολογιστές/tablets/κινητά & περιφερειακές συσκευές (53%), και τα παιχνίδια - είδη χόμπι (53%).
Οι Έλληνες έμποροι
Σύμφωνα με τα στοιχεία της PayPal, οι κορυφαίες ξένες αγορές, όπου πουλάνε οι Έλληνες, είναι οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Γαλλία. Οι κύριες κατηγορίες ειδών και υπηρεσιών προς πώληση από Έλληνες εμπόρους περιλαμβάνουν τα ταξίδια, λοιπές υπηρεσίες, είδη ένδυσης/μόδας, υπηρεσίες ιστοσελίδων και ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την έρευνα, το κλειδί για την προσέλκυση αγοραστών από ένα e-shop αποτελεί η κατανόηση του τι ακριβώς επιθυμούν και τι είναι εκείνο που τους αποθαρρύνει να αγοράσουν.
Επιλογές πληρωμής
“Γιατί λοιπόν οι ξένοι πελάτες δεν πραγματοποιούν αγορές από το δικό σας κατάστημα”, είναι ένα από τα ερωτήματα που μελετά η έρευνα. Σύμφωνα με όσα διευκρινίζει, μια συνθήκη που αποθαρρύνει τους καταναλωτές από το να αγοράσουν από ένα online κατάστημα είναι οι περιορισμένοι τρόποι πληρωμής. Τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες online καταναλωτές θα προτιμούσαν να διαθέτουν την επιλογή πληρωμής στο τοπικό δικό τους νόμισμα για την εκάστοτε αγορά τους, ενώ έξι στους δέκα ελέγχουν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες προτού προβούν σε μια αγορά.
Ωστόσο, το θέμα δεν είναι μόνο η μεταφορά χρημάτων. Τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες online καταναλωτές θα προτιμούσαν να διαθέτουν την επιλογή πληρωμής σε τοπικό νόμισμα (76%), ενώ έξι στους δέκα (62%) ελέγχουν τις ισοτιμίες, προτού πληρώσουν σε ξένο νόμισμα. Αυτό, προφανώς, σημαίνει ότι για τους διεθνείς αγοραστές το νόμισμα μπορεί να λειτουργήσει σχεδόν εξίσου αποτρεπτικά όσο και μια ξένη γλώσσα.
Θέμα γλώσσας
Για την ακρίβεια, το 57% των online shoppers στις αγορές που συμμετείχαν στην έρευνα ισχυρίστηκε ότι δεν θα αισθανόταν άνετα να αγοράσει από μια ξένη ιστοσελίδα, η οποία δεν είναι διαθέσιμη στη δική του γλώσσα. Όσοι διαμένουν σε αναπτυγμένες αγορές, όπως οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, επιδεικνύουν ισχυρή προτίμηση προς τις αγορές από διεθνή καταστήματα ή e-shops που διαθέτουν την δική τους τοπική γλώσσα.
Ασφάλεια
Ένας τρίτος λόγος, που μπορεί να αποθαρρύνει έναν υποψήφιο αγοραστή, είναι ότι δεν αισθάνεται ασφάλεια. Όταν φτάνει η στιγμή επιλογής μιας μεθόδου πληρωμής, “ένας ασφαλής τρόπος πληρωμής” (44%) είναι το πρωταρχικό μέλημα των διεθνών αγοραστών. Επιπλέον, οι διαδικτυακοί καταναλωτές ανέφεραν ότι τα κυριότερα εμπόδια για το διασυνοριακό αγοραστή ήταν η ανησυχία μη παράδοσης της παραγγελίας τους (24%) και η δύσκολη διαδικασία επιστροφών (22%). “Αυτό που όντως κάνει τους καταναλωτές να αισθανθούν πιο ασφαλείς είναι μια εμφανής και αναλυτική λίστα του συνολικού κόστους που αφορά την αγορά: έξοδα αποστολής, δασμοί, φόροι και άλλες τυχόν χρεώσεις. Στην περίπτωση των ερωτηθέντων Γερμανών διαδικτυακών αγοραστών, μια ανάλογα λεπτομερής καταγραφή είναι σημαντική για το 26% εξ αυτών”, επισημαίνει η έρευνα.
Περί τιμής
Ο νούμερο ένα λόγος (72%) για τους καταναλωτές που κάνουν διεθνείς αγορές από τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, είναι οι καλύτερες τιμές. Οι έμποροι με ανταγωνιστικές τιμές ή με προσφερόμενες εκπτώσεις έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες και ευκαιρίες να επιτύχουν και να διασφαλίσουν κέρδη διεθνώς. Οι διασυνοριακοί καταναλωτές εξετάζουν ολιστικά τον παρεχόμενο τιμοκατάλογο - το 25% αναφέρει ότι τα υψηλά κόστη αποστολής, τους αποτρέπουν από τυχόν αγορές από ιστοσελίδες άλλων χωρών και το 24% εκφράζει ανάλογες ανησυχίες που αφορούν τους τελωνειακούς δασμούς, τα έξοδα και τους φόρους που ενέχει κάθε αγορά. Οι έμποροι, που καταγράφουν εξαρχής και με διαφάνεια όλα τα σχετικά κόστη μιας αγοράς, διαθέτουν καλύτερες ευκαιρίες εξασφάλισης διεθνών πελατών.
Καινοτομία
Ο δεύτερος πλέον σημαντικός λόγος που αναφέρθηκε από τους διασυνοριακούς καταναλωτές, που αγοράζουν διεθνώς, είναι η καινοτομία και η φρεσκάδα των προσβάσιμων ειδών που, όμως, δεν είναι διαθέσιμα στη δική τους χώρα (49%) ή γενικά η δυνατότητα ανακάλυψης νέων και ελκυστικών προϊόντων (34%). Τουλάχιστον οι μισοί διεθνείς καταναλωτές, που ψωνίζουν από εμπόρους σε Νορβηγία, Μεξικό, Ιρλανδία και Καναδά, το πράττουν λόγω της άμεσης πρόσβασης σε μη διαθέσιμα προϊόντα στη χώρα τους, ενώ τέσσερις στους δέκα που αγοράζουν από καταστήματα σε Τσεχική Δημοκρατία, Ισραήλ και Βραζιλία, για χάρη καινοτόμων ειδών.
Πηγή