Το αστρονομικό ποσό του 1 δισ. ευρώ ξεπέρασαν το 2017 οι διεκδικήσεις χρημάτων, μέσω δικαστικών αγωγών, από τον...
Όμιλο Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας, όπως προκύπτει από τα δημοσιοποιημένα αποτελέσματα για την περυσινή χρήση.
Από τις δικαστικές αυτές διεκδικήσεις, ο οργανισμός, που έχει ως θυγατρικές τις εταιρείες ΟΣΥ (λεωφορεία-τρόλεϊ) και ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ησαπ), έχει σχηματίσει προβλέψεις μόνο για το ποσό των 84,9 εκατ. ευρώ. Το τελευταίο αφορά εργατικές διαφορές (31,7 εκατ.) και διεκδικήσεις τρίτων για αποζημιώσεις (48,2 εκατ. ευρώ). Πάγια τακτική του ΟΑΣΑ είναι να μην σχηματίζει προβλέψεις για το μεγαλύτερο τμήμα των διεκδικούμενων, μέσω δικαστικών αγωγών, ποσών. Ωστόσο, οι απαιτήσεις αυτές αυξήθηκαν το 2017 περισσότερο από 280 εκατ. ευρώ από το 2012 οπότε είχαν διαμορφωθεί σε 818,5 εκατ. ευρώ.
Η απόπειρα ιδιωτικοποίησης των λεωφορείων
Οι αγωγές ύψους 920 εκατ. ευρώ-για τις οποίες δεν έχει σχηματιστεί πρόβλεψη- από το συνολικό 1 δισ. ευρώ ανάγονται, σύμφωνα με όσα αναφέρουν από τον ΟΑΣΑ, στην εποχή της ιδιωτικοποίησης των λεωφορείων, στο μακρινό 1992.
Η τότε κυβέρνηση είχε προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας και εκμετάλλευσης των λεωφορείων, με το σχέδιο αποκρατικοποίησης να υλοποιείται, εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων, και για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Μέχρι δηλαδή το 1994 οπότε τα λεωφορεία επανακρατικοποιήθηκαν, γεγονός που οδήγησε τους πρώην ιδιοκτήτες οχημάτων των Συγκοινωνιακών Επιχειρήσεων (ΣΕΠ) να εγείρουν αγωγές, διεκδικώντας υψηλές αποζημιώσεις από το Δημόσιο και τον ΟΑΣΑ.
Όπως έχει αναφέρει η Καθημερινή (δημοσίευμα 20/2/2011), είχαν δημιουργηθεί οκτώ Συγκοινωνιακές Επιχειρήσεις (ΣΕΠ) που θα λειτουργούσαν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών, με αποκλειστικούς μετόχους τους νέους ιδιοκτήτες των λεωφορείων -κάθε ένας δικαιούχος έπαιρνε μισό λεωφορείο- οι οποίοι ήταν, κατά βάση, τέως εργαζόμενοι της τέως ΕΑΣ, και πολύτεκνοι, οι οποίοι κατέβαλαν 500.000 δρχ. ο καθένας, προκειμένου να εξασφαλίσουν την απαραίτητη άδεια.
Τους είχε παραχωρηθεί η χρήση των υφισταμένων λεωφορείων με την υποχρέωση να τα αντικαταστήσουν με καινούργια τελευταίας τεχνολογίας σε αριθμό και είδος σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΟΑΣ με δική τους δαπάνη. Μέχρι να συντελεστεί η ανανέωση του στόλου οι μέτοχοι ανέλαβαν την επισκευή και συντήρηση των παλαιών λεωφορείων ιδίες δαπάνες.
Το 1993 η κυβέρνηση αναγκάστηκε να παραιτηθεί και η νέα κυβέρνηση, με το δεύτερο κατά σειρά νομοσχέδιο που έφερε στη νέα Βουλή, διέλυσε τις ΣΕΠ, ανασυνέστησε την ΕΑΣ με τη μορφή της ΕΘΕΛ, και κατάσχεσε τα λεωφορεία τα οποία εξακολουθούν να λειτουργούν με τις αρχικές και νόμιμες άδειες επ' ονόματι των ιδιωτών που τα αγόρασαν.
Έκτοτε έχουν περάσει περισσότερο από δύο δεκαετίες και όπως αναφέρουν στον ΟΑΣΑ, για τις περισσότερες από τις υποθέσεις αυτές, οι προσφεύγοντες δεν δικαιώνονται. Γι’αυτό για το ποσό των 920 εκατ. ο ΟΑΣΑ δεν σχηματίζει, διαχρονικά, προβλέψεις.
Επιστροφή στις ζημιές
Ο ΟΑΣΑ το 2017 εμφάνισε μειωμένα έσοδα περίπου κατά 9,3 εκατ. ευρώ και ζημιές 8,8 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 22,4 εκατ. το 2016. Η επιδείνωση των μεγεθών αποδίδεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στο άτυπο "ελευθέρας” που είχε καθιερωθεί το 2017 λόγω της πιλοτικής έναρξης ισχύος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Πάντως, περιόρισε τις ζημιές προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων σε 7,6 εκατ. ευρώ από 82,7 εκατ. ευρώ και κατ’ αντιστοιχία τις ζημιές προ φόρων (8,8 εκατ. ευρώ από 84,8 εκατ.). Εμφάνισε ακόμη κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (Ebitda) ύψους 40,4 εκατ. ευρώ από ζημίες 30,7 εκατ.
Ωστόσο, ύστερα από ένα...διάλειμμα κερδών, το έτος 2016, πέρυσι επέστρεψε στις ζημιές που διαμορφώθηκαν σε 8,8 εκατ. ευρώ. Ακόμη εμφάνισε, εκ νέου, εκροές από την λειτουργία της τάξης των 4 εκατ. ευρώ έναντι εισροών 1,5 εκατ., ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα χρήσης μειώθηκαν κατά 5,3 εκατ. ευρώ, έχοντας υποχωρήσει κατά 222,7 χιλ. ευρώ το 2016.
Πηγή