μην κινδυνεύει, τότε δεν θα είχαμε λόγο να συζητάμε…”. Με αυτή την πρόταση μας υποδέχθηκε ο γνωστός οδηγός αγώνων, Τάσος Μαρκουΐζος, ο γνωστός Ιαβέρης, όταν του ζητήσαμε να μας δώσει κάποιες βασικές οδηγίες για τον έλεγχο και τη συντήρηση του αυτοκινήτου μας ενόψει χειμώνα.
Όπως χαρακτηριστικά λέει, “όλα ξεκινούν από τη συντήρηση του οχήματός μας. Αν τηρούμε το χρονοδιάγραμμα που μας έχει δώσει ο κατασκευαστής για τα προγραμματισμένα σέρβις είναι σχεδόν απίθανο να αντιμετωπίσουμε κάποιο πρόβλημα”.
Σύμφωνα με τον Ιαβέρη, τα βασικά σημεία ελέγχου ενός αυτοκινήτου είναι τα εξής:
Όταν χειμωνιάζει πρέπει να διαθέτουμε ελαστικά με καλή πρόσφυση.. Το πολύ κάθε δύο χρόνια αλλάζουμε ελαστικά ανεξαρτήτως χρήσης, δεδομένου ότι με τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού υπερθερμαίνεται ξεραίνεται το πέλμα του ελαστικού και παρουσιάζει μειωμένη πρόσφυση.
Επισκεπτόμαστε το συνεργείο για να ελέγξουμε τη στάθμη λαδιού και συμπληρώνουμε εφόσον χρειαστεί.
Ελέγχουμε τα τακάκια.
Πηγαίνουμε στο συνεργείο με συνέπεια όταν ορίζει ο κατασκευαστής.
Ελέγχουμε το ψυκτικό υγρό (φρέον).
Αν δούμε ότι οι υαλοκαθαριστήρες δεν καθαρίζουν και αφήνουν ίχνη νερού στο παρμπρίζ χρειάζονται άμεσα αντικατάσταση
Ανανεώνουμε τη βαλβολίνη, όταν χρειάζεται, για τη σωστή συντήρηση και λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων, έτσι ώστε να μπορεί να αντέξει ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες.
Συμπληρώνουμε νερό για τους υαλοκαθαριστήρες (εφόσον είναι απαραίτητο).
Σε συνθήκες παγετού καλό είναι να αποφεύγουμε τις άσκοπες μετακινήσεις ή οδηγούμε πολύ προσεκτικά και ήπια.
Τα ειδικά λάστιχα χειμώνα, κατάλληλα για χιόνι και πάγο δεν είναι κατάλληλα για την πρωτεύουσα, ενώ συνήθως τα χρησιμοποιούν οι κάτοικοι σε βορειότερες περιοχές της χώρας, όπως η Φλώρινα.
Όταν κάποιος ταξιδεύει πρέπει να έχει αλυσίδες ή ‘κουβέρτες’ ελαστικών.
Απαραίτητος είναι ο έλεγχος της κατάστασης των αμορτισέρ στο ειδικό αμορτισερόμετρο.
Δεν πρέπει να παραβλέπουμε την ηλικία της μπαταρίας. Ο Ιαβέρης εξηγεί, ότι όλες οι μπαταρίες έχουν όριο ηλικίας. Έτσι, όταν επισκεπτόμαστε το συνεργείο πραγματοποιείται έλεγχος στην τάση της μπαταρίας και αν χρειαστεί αντικαθίσταται.
Σε κάθε περίπτωση, εξηγεί ότι “αν έχουμε μία μπαταρία, “νέα” σε ηλικία, δεν θα πάθει τίποτα ακόμα και σε συνθήκες ψύχους.
Κλείνοντας, επισημαίνει ότι το βασικότερο που πρέπει να έχει κατά νου κάθε οδηγός είναι η ασφάλεια. “Το τελευταίο πράγμα που κοιτάζουμε στην Ελλάδα είναι η ασφάλεια. Μας ενδιαφέρουν οι νίκελ λεπτομέρειες στο αυτοκίνητο, οι ζάντες των είκοσι ιντσών, τα δερμάτινα καθίσματα. Αν καταλάβουμε ότι ο πολίτης είναι μοναδικός και αναντικατάστατος, τότε μόνο υπάρχει πιθανότητα να μην χρειάζεται να ελέγξουμε τίποτα από τα όσα ανεφέραμε προηγουμένως. Ίσως γιατί θα έχουμε τη συνείδηση και τη συνέπεια να ελέγχουμε όταν πρέπει στο συνεργείο το αυτοκίνητό μας, και ενδεχομένως θα έχουμε την αντίληψη πως ούτε οδηγοί αγώνων είμαστε, ούτε έχουμε δικαίωμα να επιταχύνουμε όταν βλέπουμε πορτοκαλί φανάρι και να παραβιάζουμε συστηματικά το κόκκινο”.
Πηγή