tromaktiko: Περί καταναλωτικής συνείδησης, με αφορμή τη δημοσίευση: "Ζαχαροπλαστείο Αυγέρης στα Καμίνια"

Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

Περί καταναλωτικής συνείδησης, με αφορμή τη δημοσίευση: "Ζαχαροπλαστείο Αυγέρης στα Καμίνια"



Η παραπάνω δημοσίευση (http://tro-ma-ktiko.blogspot.com/2010/09/blog-post_6471.html) μου δημιουργεί την ανάγκη να σχολιάσω κάποια πράγματα...
αφ' ενός μεν για την (ανύπαρκτη) καταναλωτική συνείδηση του Έλληνα, αφ' ετέρου δε για τη χρησιμότητα καταχώρησης τέτοιου είδους δημοσιεύσεων.

Ο κύριος ή η κυρία που πλήρωσε 15.25 ευρώ για ένα προφιτερόλ, ένα τσιζκέικ και μια σοκολάτα του μεγέθους που πολύ ωραία μας παρουσιάζει σε σύγκριση με το μολύβι που έχει βάλει δίπλα στη φωτογραφία, σίγουρα έχει δίκιο στο ότι η τιμή αυτή είναι υπερβολική για τα συγκεκριμένα αγαθά. Πρέπει όμως να μάθει (όχι μόνο ο συγκεκριμένος ή η συγκεκριμένη) ότι η αγορά είναι ελεύθερη και δεν τον υποχρέωσε κανείς ν' αγοράσει τα αγαθά αυτά, σ' αυτήν την εξωφρενική, η αλήθεια είναι, τιμή. Στη συνέχεια δε, ομολογεί πως δεν κατάλαβε αν όντως ήταν αυτή η τιμή τους ή αν είχε γίνει κάποιο λάθος με την απόδειξη, αλλά παρ' όλα αυτά τα πλήρωσε κανονικά προφανώς, χωρίς να πει κουβέντα στην υπάλληλο του ζαχαροπλαστείου αλλά μετά το κοινοποιεί σε όλους εμάς μέσω του ιστολογίου σας. Επιτρέψτε μου, λίγο ατυχή τη βρίσκω σαν "καταγγελία" αφού ούτε ο ίδιος/ίδια ξέρει τι ακριβώς καταγγέλλει: τις πολύ υψηλές τιμές των προϊόντων ή το πιθανό λάθος στην απόδειξη;


Αγαπητέ συναναγνώστη/τρια της εν λόγω δημοσίευσης και κάθε παρόμοιας, δε σου επιτίθεμαι προσωπικά, μάθε όμως ότι όσο εσύ ο ίδιος δε σέβεσαι τα χρήματα που δίνεις, μην περιμένεις να σε σεβαστούν αυτοί που σου τα παίρνουν. Δεν είναι ντροπή να κρίνεις και να επιλέγεις που θα δίνεις τα χρήματά σου. Δεν είναι ντροπή να πεις ότι είναι πολύ ακριβό ένα προϊόν και δεν το θέλεις και να ψάξεις αλλού να βρεις αυτό που θεωρείς ότι αξίζει τα χρήματά σου. Δεν είναι ντροπή να ρωτήσεις αν έχει γίνει κάποιο λάθος με την απόδειξη τη στιγμή που ανοίγεις το πορτοφόλι σου για να βγάλεις τα ωραία σου λεφτά για να μεταφερθούν απ' τη δική σου σε κάποια άλλη τσέπη. Δεν είναι ντροπή να σέβεσαι τα χρήματα που προέρχονται απ' τον κόπο σου και να εξετάζεις δύο και τρεις φορές που θα τα δώσεις, ώστε να σε ικανοποιεί αυτό που παίρνεις σε σχέση με αυτό που δίνεις. Αυτό γίνεται παντού σε όλον τον κόσμο και ονομάζεται καταναλωτική συνείδηση. Εσύ έχεις τα χρήματα, εσύ έχεις τη δύναμη να κινήσεις την αγορά κι άρα όλο το δίκιο είναι με το μέρος σου. Εδώ στην Ελλάδα βέβαια το θεωρούμε "γυφτιά" και φοβόμαστε τι θα πει ο πίσω στην ουρά αν ρωτήσουμε την τιμή, αν διαμαρτυρηθούμε, αν ζητήσουμε απόδειξη και πολλά ακόμα "αν" που έχουμε δικαίωμα να κάνουμε σαν καταναλωτές και προτιμάμε να πληρώσουμε ένα ολόκληρο παλιό πεντοχίλιαρο για τρεις κουταλιές τσιζκέικ χωρίς να πούμε κουβέντα και τη διαμαρτυρία μας να την κάνουμε μετά εντελώς απρόσωπα πίσω απ' την άνεση του πληκτρολογίου μας.


Όσο θα υπάρχουν καταναλωτές που όχι μόνο ανέχονται αυτές τις τιμές, αλλά φεύγουν απ' το μαγαζί χωρίς να είναι καν σίγουροι για το τι έχουν πληρώσει, να είστε σίγουροι πως τέτοιες και χειρότερες θα είναι οι τιμές και δεν υπάρχει λόγος ν' αναρωτιέστε γιατί τα "λάθη" θα γίνονται πάντα εις βάρος του πελάτη. Όταν τη στιγμή που σου έβαλε τα γλυκά στο κουτάκι και σου είπε 15.25 ευρώ του πεις εσύ κι οι επόμενοι δέκα που θα μπουν, "φάτα μόνος σου", τότε ίσως ν' αρχίσουν να διορθώνονται τα "λάθη" που μόνοι μας δημιουργούμε. Δε φταίει ο κύριος Αυγέρης ή ο κάθε κύριος Αυγέρης και το ζαχαροπλαστείο του. Εμείς φταίμε και πρέπει να το πάρουμε είδηση. Ευελπιστώ, παρ' όλο που η συγκεκριμένη καταγγελία δε συνηγορεί μ' αυτό, ότι το μόνο θετικό της κρίσης θα είναι η αφύπνιση της ναρκωμένης καταναλωτικής συνείδησης του Έλληνα.

Τέλος, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω για μια ακόμη φορά πως σκοπός μου δεν είναι να επιτεθώ προσωπικά στον καταναλωτή της συγκεκριμένης δημοσίευσης, αλλά να θίξω γενικότερα αυτό το φαινόμενο που έχω παρατηρήσει και ως παλιός αναγνώστης του τρωκτικού. Εκατοντάδες αναγνώστες σε τέτοιου τύπου "καταγγελίες" του στυλ, "πήγα εκεί και πλήρωσα τόσο" και "κλέφτες" και "δε ντρέπονται" και όλα αυτά κατόπιν εορτής κι ενώ τα έχουν πληρώσει όλα κανονικά κάνοντας τουμπεκί την κρίσιμη στιγμή. Σίγουρα κάθε φωνή είναι σεβαστή και καταλάβαινα και καταλαβαίνω την προσπάθεια για αντικειμενική ενημέρωση χωρίς φίμωση , αρχικά από το τρωκτικό και στη συνέχεια από εσάς ως τρομακτικό, αλλά μήπως κάποια στιγμή πρέπει να αναρωτηθείτε τι πραγματικά προσφέρουν τέτοιου είδους δημοσιεύσεις, πέραν μιας επίπλαστης αίσθησης ξαλαφρώματος στους συντάκτες τους ότι τουλάχιστον κάπου τα είπαν και ξέδωσαν;

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!