H ελληνική επικράτεια-με εξαίρεση την περιοχή του Αγίου Όρους, για την οποία προβλέπεται ιδιαίτερο καθεστώς- είναι διαιρεμένη σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).
Οι ΟΤΑ σκοπό έχουν να δημιουργήσουν ευκαιρίες ενεργητικής συμμετοχής του πολίτη στα κοινά και να ενδυναμώσουν το αίσθημα ευθύνης και καθήκοντος του πολίτη απέναντι στη κοινωνία. Δημιουργώντας καλύτερη τοπική κοινωνία δημιουργούμε καλύτερο κράτος. Ο θεσμός της τοπικής
Αυτοδιοίκησης κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα (άρθρο 102), το οποίο θεμελιώνει τον Α΄ και Β΄ βαθμό Αυτοδιοίκησης.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί, όπως είναι γνωστό, θεμελιώδη θεσμό για την ποιότητα της Δημοκρατίας μας, ο οποίος συμπορεύθηκε μαζί της, σχεδόν από τη σύσταση του πρώτου ανεξάρτητου Ελληνικού Κράτους και πιο συγκεκριμένα από τη θέση σε ισχύ του β.δ. της 27.12.1833 «Περί
συστάσεως των Δήμων», έως τις μέρες μας. Με τον ν. 1065/1980 (ΦΕΚ 168Α΄), ο οποίος αποτελεί ουσιαστικά τον πρώτο Δημοτικό και Κοινοτικό Κώδικα, τις τρεις κωδικοποιήσεις του, που ακολούθησαν [π.δ. 75/1985 (ΦΕΚ 27 Α΄), 323/1989 (ΦΕΚ 146 Α΄), και 410/1995 (ΦΕΚ 231 Α΄)], καθώς και μια πληθώρα νομοθετημάτων, τα οποία είχαν άλλοτε συστηματικό και άλλοτε αποσπασματικό χαρακτήρα, διαμορφώθηκε σταδιακά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που διέπει την οργάνωση και λειτουργία των Δήμων και των Κοινοτήτων.
Ωστόσο, από τον ν. 1065/1980 ως σήμερα, έγιναν αλλεπάλληλες επεμβάσεις και τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ με ειδικούς νόμους, οι οποίες δυσχέραναν το έργο του εφαρμοστή του δικαίου. Η ανάγκη σύνταξης σύγχρονου Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα ως ενιαίου
κειμένου, εναρμονισμένου προς τις νέες απαιτήσεις και επιταγές και απαλλαγμένου από διάσπαρτες, σε σειρά νόμων, ειδικές αποσπασματικές προβλέψεις, οι οποίες δημιουργούσαν όχι μόνο δυσχέρειες εντοπισμού τους, αλλά και έδιναν την εντύπωση μεμονωμένων και εμβαλωματικών παρεμβάσεων, επέβαλε την αναμόρφωση και αντικατάσταση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου.
Παράλληλα, η ίδια η Τοπική Αυτοδιοίκηση είχε αντιληφθεί ότι το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο επέτρεπε την εκδήλωση και συντήρηση ορισμένων παθογενειών, οι οποίες δεν είχαν θέση στους κόλπους της και αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα στην προσπάθειά της νʼ αποκτήσει αναπτυξιακό ρόλο και νʼ ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του πολίτη. Αναφέρεται ενδεικτικά ο πολύπαθος τομέας των δημοτικών επιχειρήσεων που, λόγω αλόγιστης υπερφόρτωσης με προσωπικό και απουσίας αναπτυξιακής στρατηγικής, είχαν μετατραπεί σε εστία καχεξίας και οικονομικής αιμορραγίας για τους ΟΤΑ.
Σημειώνεται ότι από τις επόμενες εκλογές θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά η απαγόρευση προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών για διάστημα δύο μηνών πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών -αντί ενός μήνα που ίσχυε μέχρι σήμερα- και μέχρι την εγκατάσταση των νέων αιρετών
οργάνων.
Το δικαίωμα προσλήψεων συμβασιούχων κατ΄εξαίρεση μέχρι 30 ημέρες πριν από τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές, δίνει η εγκύκλιος που εξέδωσε ο υφυπουργός Εσωτερικών Γιώργος Ντόλιος και με την οποία ικανοποιεί σχετικό αίτημα των δημάρχων, προκειμένου να καλυφτούν οι
πολλές ελλείψεις προσωπικού που υπάρχουν στους ΟΤΑ. Η εγκύκλιος(αριθ.πρωτ.47329/19-08-2010) αναφέρει ότι «σύμφωνα με τις διατάξεις του δευτέρου εδαφίου του άρθρου 17 του ν. 3870/2010, κατά
την πρώτη εφαρμογή του νόμου, για τις προσλήψεις προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και με σχέση μίσθωσης έργου από τους ΟΤΑ και τα νομικά πρόσωπα αυτών ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 28 του ν.2190/94, όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή τους.
Προστίθεται δε ότι «επομένως, οι ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα απαγορεύεται να προσλαμβάνουν προσωπικό με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και με σχέση μίσθωσης έργου κατά το χρονικό διάστημα των τριάντα ημερών πριν από τη διενέργεια των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των αιρετών οργάνων».
Οι όποιες προσλήψεις γίνουν μέχρι το ανωτέρω χρονικό διάστημα διενεργούνται πάντα υπό τον απόλυτο έλεγχο του ΑΣΕΠ όπως ρητά προβλέπεται στον νόμο 3812/2009. Δηλαδή:
Οι ΟΤΑ α΄ βαθμού (Δήμοι, Κοινότητες, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αυτών, Σύνδεσμοι και Ιδρύματα) θα υποβάλουν τα αιτήματά τους στις αρμόδιες Δ/νσεις Αποκέντρωσης και Αυτ/σης ή Τοπ. Αυτ/σης κατά περίπτωση, συνοδευόμενα από:
i) Απόφαση δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, εν ανάγκη και έκτακτου, εάν ο αιτών φορέας είναι δήμος ή κοινότητα, ή διοικητικού συμβουλίου, εάν πρόκειται για νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή σύνδεσμο. Με την απόφαση αυτή θα περιγράφεται λεπτομερώς ο λόγος, για τον οποίο απαιτείται η πρόσληψη τέτοιου είδους προσωπικού, κατά βαθμίδα εκπαίδευσης και ειδικότητα.
ii) Βεβαίωση της οικονομικής υπηρεσίας των παραπάνω φορέων ότι έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό τους οι σχετικές πιστώσεις για το έτος προγραμματισμού.
iii) Τους πίνακες που επισυνάπτονται στην Α.Π. ΔΙΠΠ/Φ.2.9/20/οικ.31336/21-12-2009 εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΕΣ,
συμπληρωμένους. Η επιμελής συμπλήρωση των ανωτέρω πινάκων είναι αναγκαία προϋπόθεση και καθιστά δυνατή την ταχύτερη προώθηση των σχετικών αιτημάτων.
iv) Αντίγραφο του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, στον οποίο θα πρέπει να έχουν προβλεφθεί οι θέσεις του αιτούμενου προσωπικού, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 205 του ΚΚΔΚΥ. Αιτήματα για θέσεις που δεν έχουν προβλεφθεί στον ΟΕΥ δεν θα προωθούνται.
Για την Περιφέρεια:Ο Γενικός Γραμματέας της οικείας Περιφέρειας, αφού διαπιστώσει έπειτα από έλεγχο όλων των δικαιολογητικών, ότι πρόκειται πράγματι για εποχικές ανάγκες που μπορούν να καλυφθούν μόνο με την πρόσληψη τέτοιου προσωπικού, προβαίνει στη σύνταξη εισηγητικής
έκθεσης, στην οποία αιτιολογείται πλήρως και με σαφήνεια η αναγκαιότητα χορήγησης της σχετικής έγκρισης. Εάν ο Γενικός Γραμματέας κατά την επεξεργασία των υποβληθέντων σε αυτόν στοιχείων διαπιστώσει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη σύναψη τέτοιων συμβάσεων,
δεν θα προωθεί τα σχετικά αιτήματα.