φαρμακευτικές εταιρίες και το αποτέλεσμα είναι οι ασθενείς και τα ασφαλιστικά ταμεία τελικά να πληρώνουν περισσότερα χρήματα, χωρίς να παίρνουν πάντα την καταλληλότερη για την περίπτωσή τους φαρμακοθεραπεία, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα, που έρχεται να αναδείξει την παγκόσμια εμβέλεια ενός προβλήματος, που είναι ταυτόχρονα δαπανηρό και εν δυνάμει επικίνδυνο για την υγεία.
Η νέα μελέτη αξιολόγησης (μετά-ανάλυση δευτερογενώς) 58 προηγούμενων ερευνών σε πολλές χώρες του κόσμου (ΗΠΑ, Βρετανία, Καναδάς, Δανία, Γαλλία, Εσθονία, Τουρκία, Αυστραλία κ.α.), που έγινε από ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον Τζιόφρεϊ Σπέρλινγκ του πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ στην Αυστραλία, και δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «PLoS Medicine», διαπίστωσε ότι οι πληροφορίες που παρέχουν οι φαρμακοβιομηχανίες, επηρεάζουν τις αποφάσεις των γιατρών - και όχι κατ' ανάγκη με θετικό τρόπο.
Όπως είπε ο Σπέρλινγκ, πολλοί γιατροί, σε ευθεία ερώτηση, αρνούνται ότι επηρεάζονται από τις φαρμακευτικές εταιρίες, αλλά αυτό απλώς δεν είναι σωστό. Αρκετοί από τους ερευνητές-συνεργάτες στη νέα μελέτη, ήταν μέλη της διεθνούς, μη κερδοσκοπικής, οργάνωσης «Υγιής Σκεπτικισμός» (Healthy Skepticism), που προσπαθεί «να μειώσει τη ζημιά από τις παραπλανητικές πληροφορίες υγείας».
Σύμφωνα με την μελέτη, οι γιατροί, που δέχονται οι φαρμακευτικές εταιρίες να τους ενημερώνουν τακτικά για τα φάρμακά τους και να τους δίνουν άλλες πληροφορίες, είναι αυτοί που είναι πιθανότερο να συνταγογραφήσουν αυτά τα φάρμακα στους ασθενείς τους.
Τα περισσότερα στοιχεία των μέχρι τώρα μελετών διεθνώς δείχνουν ότι όσο περισσότερο «εκτίθεται» ένας γιατρός στις πληροφορίες της φαρμακοβιομηχανίας, τόσο πιο συχνά γράφει συνταγές για τα φάρμακά της. Καμία μελέτη δεν διαπίστωσε το αντίθετο, ότι ένας γιατρός συνταγογραφεί ένα φάρμακο λιγότερο συχνά, εξαιτίας των διαφημιστικών φυλλαδίων της εταιρίας ή άλλου πληροφοριακού υλικού που πήρε από αυτήν.
«Οι εταιρίες δεν θα χαλούσαν τα χρήματά τους για να δίνουν πληροφορίες, αν αυτό δεν είχε αποτέλεσμα», δήλωσε ο δρ Σιντ Βόλφε της αμερικανικής οργάνωσης «Δημόσιος Πολίτης» (Public Citizen), η οποία αντιτίθεται σε αυτή την πρακτική των φαρμακευτικών εταιριών. Όπως είπε ο Βόλφε, η παροχή ενημέρωσης από τις εταιρίες συνδυάζεται με άλλες εξυπηρετήσεις προς τους γιατρούς, όπως η πρόσκλησή τους σε γεύματα, σε αθλητικές εκδηλώσεις, ταξίδια και σε άλλες ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Οι γιατροί πρέπει να ενημερώνονται περισσότερο από ποικιλία πηγών, όπως τα πανεπιστήμια, επιστημονικά περιοδικά ή οι οργανισμοί πιστοποίησης, επεσήμανε ο Σπέρλινγκ.
Η νέα μελέτη αξιολόγησης (μετά-ανάλυση δευτερογενώς) 58 προηγούμενων ερευνών σε πολλές χώρες του κόσμου (ΗΠΑ, Βρετανία, Καναδάς, Δανία, Γαλλία, Εσθονία, Τουρκία, Αυστραλία κ.α.), που έγινε από ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον Τζιόφρεϊ Σπέρλινγκ του πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ στην Αυστραλία, και δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «PLoS Medicine», διαπίστωσε ότι οι πληροφορίες που παρέχουν οι φαρμακοβιομηχανίες, επηρεάζουν τις αποφάσεις των γιατρών - και όχι κατ' ανάγκη με θετικό τρόπο.
Όπως είπε ο Σπέρλινγκ, πολλοί γιατροί, σε ευθεία ερώτηση, αρνούνται ότι επηρεάζονται από τις φαρμακευτικές εταιρίες, αλλά αυτό απλώς δεν είναι σωστό. Αρκετοί από τους ερευνητές-συνεργάτες στη νέα μελέτη, ήταν μέλη της διεθνούς, μη κερδοσκοπικής, οργάνωσης «Υγιής Σκεπτικισμός» (Healthy Skepticism), που προσπαθεί «να μειώσει τη ζημιά από τις παραπλανητικές πληροφορίες υγείας».
Σύμφωνα με την μελέτη, οι γιατροί, που δέχονται οι φαρμακευτικές εταιρίες να τους ενημερώνουν τακτικά για τα φάρμακά τους και να τους δίνουν άλλες πληροφορίες, είναι αυτοί που είναι πιθανότερο να συνταγογραφήσουν αυτά τα φάρμακα στους ασθενείς τους.
Τα περισσότερα στοιχεία των μέχρι τώρα μελετών διεθνώς δείχνουν ότι όσο περισσότερο «εκτίθεται» ένας γιατρός στις πληροφορίες της φαρμακοβιομηχανίας, τόσο πιο συχνά γράφει συνταγές για τα φάρμακά της. Καμία μελέτη δεν διαπίστωσε το αντίθετο, ότι ένας γιατρός συνταγογραφεί ένα φάρμακο λιγότερο συχνά, εξαιτίας των διαφημιστικών φυλλαδίων της εταιρίας ή άλλου πληροφοριακού υλικού που πήρε από αυτήν.
«Οι εταιρίες δεν θα χαλούσαν τα χρήματά τους για να δίνουν πληροφορίες, αν αυτό δεν είχε αποτέλεσμα», δήλωσε ο δρ Σιντ Βόλφε της αμερικανικής οργάνωσης «Δημόσιος Πολίτης» (Public Citizen), η οποία αντιτίθεται σε αυτή την πρακτική των φαρμακευτικών εταιριών. Όπως είπε ο Βόλφε, η παροχή ενημέρωσης από τις εταιρίες συνδυάζεται με άλλες εξυπηρετήσεις προς τους γιατρούς, όπως η πρόσκλησή τους σε γεύματα, σε αθλητικές εκδηλώσεις, ταξίδια και σε άλλες ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Οι γιατροί πρέπει να ενημερώνονται περισσότερο από ποικιλία πηγών, όπως τα πανεπιστήμια, επιστημονικά περιοδικά ή οι οργανισμοί πιστοποίησης, επεσήμανε ο Σπέρλινγκ.
ert.gr