Τα χρονόμετρα αυτά είναι σε μέγεθος ενός περίπου τετραγωνικού ποδιού και φωτεινά, έτσι που να είναι ευδιάκριτα από αρκετά μεγάλη απόσταση. Παρόμοια συστήματα ενημέρωσης των οδηγών για το χρόνο που υπολείπεται μέχρι να ανάψει άλλο χρώμα στα φώτα τροχαίας διαθέτουν και αρκετές άλλες χώρες, τόσο της Ευρώπης όσο και αλλού. Το συγκεκριμένο σύστημα προμηθεύτηκαν πρόσφατα και οι κατοχικές Αρχές, οι οποίες το εγκατέστησαν σε φώτα τροχαίας με πυκνή κίνηση. Παρόλα αυτά όμως η Κύπρος για την ώρα δεν κάνει σκέψεις για την εισαγωγή και εγκατάσταση παρόμοιου συστήματος. Για την ώρα, εκείνο που θεωρείται βέβαιο είναι η εγκατάσταση τέτοιου συστήματος στα σημεία διέλευσης των πεζών, εκεί όπου καθοδηγούν τους πεζούς ο «Σταμάτης» και ο «Γρηγόρης». Δίπλα τους θα τοποθετηθεί χρονόμετρο για να ξέρουν οι πεζοί σε πόση ώρα θα μπορούν να διασταυρώσουν χωρίς πρόβλημα.
Όπως αναφέρει στον «Φ» ο Θράσος Ντ. Αφάμης του Κλάδου Κυκλοφοριακών Μελετών του Τμήματος Δημοσίων Έργων, ήδη έχει πραγματοποιηθεί εκτεταμένη έρευνα για τη χρήση ηλεκτρονικών πινακίδων με ένδειξη καταγραφής της διάρκειας του χρόνου πρασίνου για οχήματα στα φώτα τροχαίας, τα αποτελέσματα της οποίας συζητήθηκαν με άλλα αρμόδια τμήματα.
Από την έρευνα που διεξήχθη για την εφαρμογή συστημάτων με τη χρήση countdown timersγια τον υπολειπόμενο χρόνο πρασίνου για τη διακίνηση οχημάτων, διαφάνηκε ότι κάποια συστήματα βρίσκονται σε εφαρμογή σε ασιατικές κυρίως χώρες και με αδιευκρίνιστη την αποτελεσματικότητά τους. Τα συστήματα που βρίσκονται σε λειτουργία είναι εφαρμοσμένα μόνο σε φωτοελεγχόμενες συμβολές (χωρίς την προσθήκη συστήματος φωτοεπισήμανσης) με σταθερά ρυθμισμένο χρόνο (fixed time junction control). Κανένα ερευνητικό κέντρο δεν φαίνεται να έχει διεξάγει έρευνα για την αποτελεσματικότητα ενός συστήματος με countdown timer για οχήματα για τον χρόνο πρασίνου.
Από τις εφαρμογές σε διάφορες χώρες που λειτουργούν παρόμοια συστήματα προκύπτει ότι αυτά μπορεί υπό προϋποθέσεις σε μικρό βαθμό να βελτιώσουν τη χωρητικότητα σε μία συμβολή αλλά να προκαλέσουν προβλήματα οδικής ασφάλειας (δυστυχήματα).
Η έρευνα κατέδειξε επίσης ότι δεν υπάρχουν εγκεκριμένες προδιαγραφές ή συστήματα εγκεκριμένου τύπου για το σκοπό αυτό. Επίσης, δεν φαίνεται να υπάρχουν συστήματα countdown timersπου να είναι εφαρμοσμένα σε φωτοελεγχόμενες συμβολές και με σύστημα φωτοεπισήμανσης εγκατεστημένο στην ίδια συμβολή, ενώ σε τέτοιες περιπτώσεις δεν συστήνεται η εφαρμογή και λειτουργία τους αφού αναμένεται να προκαλέσει περαιτέρω σύγχυση στους οδηγούς και προβλήματα οδικής ασφάλειας.
Για τους πιο πάνω λόγους η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν συστήνεται προς το παρόν η χρησιμοποίηση συστημάτων countdown timersγια τον υπολειπόμενο χρόνο για οχήματα στην Κύπρο.
Στην ίδια έρευνα αναφέρεται ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων ευνοεί και έχει συστήσει την εγκατάσταση συστημάτων Ρedestrian Countdown Τimersγια τον υπολειπόμενο χρόνο για την διακίνηση πεζών σε φανάρι τύπου «Σταμάτης/Γρηγόρης» σε φώτα τροχαίας. Ήδη η πρόταση αυτή έχει υιοθετηθεί και περιληφθεί στον σχετικό προϋπολογισμό του 2011.
ΤΟ 2011 ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Οι πρώτες σχετικές εγκαταστάσεις αναμένεται ότι θα γίνουν το 2011 σε 25 περίπου φωτοελεγχόμενες συμβολές και διαβάσεις πεζών τύπου “Ρelican”, παράλληλα με την αντικατάσταση των φαναριών στα σημεία αυτά με φανοστάτες τύπου “LΕD” (LightΕmission Diode), οι οποίοι προσφέρουν καλύτερη φωτεινότητα, μεγαλύτερη ζωή των λαμπτήρων, χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας, ενώ χρειάζονται λιγότερη συντήρηση. Το Τμήμα Δημοσίων Έργων, για σκοπούς τεχνικού ελέγχου πριν την εφαρμογή του, έχει εγκαταστήσει και λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα στο χώρο των γραφείων στον Στρόβολο.