tromaktiko: Βουλγαρία: Τα καύσιμα βάζουν "φωτιά" στην οικονομία- Διευρύνεται ο αριθμός των πολιτών που αδυνατεί να αγοράσει βασικά αγαθά

Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

Βουλγαρία: Τα καύσιμα βάζουν "φωτιά" στην οικονομία- Διευρύνεται ο αριθμός των πολιτών που αδυνατεί να αγοράσει βασικά αγαθά



Η έμμεση φορολογία στα καύσιμα, την κατάργηση της οποίας ζητούν πολίτες και σωματεία μεταφορέων σε όλη τη Βουλγαρία...
καθώς και η αδυναμία των πολιτών και των νοικοκυριών να αποκτήσουν βασικά αγαθά, σε μια περίοδο όπου η ανεργία παραμένει στα επίπεδα του 9,78%, δημιουργούν ένα νέο "κύκλο" ανησυχίας, με μερίδα των αντιπολιτευόμενων κομμάτων να ζητά από την κυβέρνηση τη λήψη μέτρων για τη σταθεροποίηση της οικονομίας.

Ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας, Μπόικο Μπορίσοφ, εξουσιοδότησε τον υπουργό Οικονομικών, Συμεών Ντιάνκοφ, να απευθυνθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να λάβει απάντηση σχετικά με το εάν είναι πιθανή η κατάργηση της έμμεσης φορολογίας στα καύσιμα.

Η ανακοίνωση του Βούλγαρου πρωθυπουργού έγινε μετά από τις πορείες διαμαρτυρίας που πραγματοποίησαν σε διάφορες πόλεις της βαλκανικής χώρας πολίτες, εκπρόσωποι σωματείων μεταφορέων και αυτοκινητιστές. Πάντως, ο κ. Μπορίσοφ κατηγόρησε την αντιπολίτευση για "λαϊκισμό" και υπογράμμισε ότι η έμμεση φορολογία στα καύσιμα δεν μπορεί να καταργηθεί, εάν δεν προηγηθεί σχετική άδεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μόλις, χθες, αυτοκινητιστές και οδηγοί φορτηγών έκαναν πορείες διαμαρτυρίας, για τις τιμές των καυσίμων, στις πόλεις Ρούσε και Ντόμπριτς, ενώ στη βουλγαρική πρωτεύουσα, Σόφια, εκατοντάδες πολίτες έκαναν αντίστοιχη κινητοποίηση, διαμαρτυρόμενοι για τις υψηλές τιμές των καυσίμων.

Ο υπουργός Μεταφορών, Τεχνολογίας της Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Αλεξάντερ Τσβέτκοφ, συναντήθηκε με εκπροσώπους εργατικών σωματείων στον τομέα των μεταφορών και συζήτησε μαζί τους την πιθανότητα κατάρτισης ενός σχεδίου για τη συγκράτηση των τιμών των καυσίμων.

Εντός της εβδομάδας, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών, αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία επεξεργάζεται ομάδα εργασίας από τα συναρμόδια υπουργεία (Μεταφορών, Οικονομίας και Οικονομικών), η οποία συστάθηκε έπειτα από σχετική απόφαση του υπουργικού συμβουλίου και καλείται να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην εσωτερική αγορά καυσίμων. Επίσης, η ομάδα εργασίας θα παρουσιάσει στον πρωθυπουργό αναλυτική μελέτη για τις τιμές όλων των ειδών καυσίμων στη βουλγαρική αγορά και στις αγορές των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στο μεταξύ, με ξεχωριστές ανακοινώσεις τους, τα κόμματα "Δημοκράτες για Ισχυρή Βουλγαρία" (DSB) και "Σοσιαλιστικό Κόμμα" (BSP) κάλεσαν την κυβέρνηση να λάβει μέτρα για τη σταθεροποίηση της οικονομίας.

Το DSB ζήτησε την αντικατάσταση μελών τεσσάρων κρατικών επιτροπών (Προστασίας του Ανταγωνισμού, του Καταναλωτή, των Υδάτων - Ενέργειας και των Τηλεπικοινωνιών), καθώς, όπως υποστηρίζει, «έχουν παραλύσει (οι επιτροπές) και δεν εργάζονται».

Ο επικεφαλής του DSB, Ιβάν Κόστοφ, δήλωσε ότι η οικονομική κατάσταση χαρακτηρίζεται από στασιμοπληθωρισμό (σ.σ. ο πληθωρισμός που δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη αύξηση της παραγωγής, η οποία μπορεί να μείνει στάσιμη) και κάλεσε την κυβέρνηση να προστατεύσει την αγορά και τις συνθήκες ανταγωνισμού. Σύμφωνα με τον ίδιο, πλήγμα για τη βουλγαρική οικονομία αποτελεί η "κατάρρευση" μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, εξέλιξη που οδήγησε στη μείωση του αριθμού των εργαζομένων κατά 295.000 άτομα.

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του Σοσιαλιστικού Κόμματος, Σεργκέι Στανίσεφ, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «εξυπηρετεί συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα» και άσκησε δριμεία κριτική στην απόφαση της κυβέρνησης να γυρίσει την "πλάτη" σε ιαπωνικό δάνειο, για την ανάπτυξη των λιμένων του Μπουργκάς και της Βάρνας.

Επιφυλακτικά, εξάλλου, αντιμετωπίζει η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της Βουλγαρίας το στόχο για τη διαμόρφωση του επιπέδου των απασχολουμένων ηλικίας 20 έως 64 ετών στο 76% του συνόλου του ενεργού πληθυσμού, το 2020.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής, Λάλκο Ντούλεφσκι, δήλωσε ότι είναι ένας "υπερβολικά φιλόδοξος στόχος" και συμπλήρωσε ότι για την επίτευξη, έστω μέρους, του στόχου, είναι αναγκαία η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Πέραν, όμως, των προβλέψεων, από έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την οικονομική δυνατότητα των ιδιωτών και των νοικοκυριών να αποκτούν βασικά αγαθά, προκύπτει ότι, στη Βουλγαρία ο δείκτης αυτός διαμορφώνεται στο 55,5% και είναι ο υψηλότερος στις χώρες-μέλη της ΕΕ.

Ουσιαστικά, πρόκειται για το μερίδιο του πληθυσμού που δεν έχει τη δυνατότητα να αγοράσει ή να ανταποκριθεί οικονομικά σε τουλάχιστον τρία από τα εννέα ακόλουθα αντικείμενα-υπηρεσίες: Ξαφνικά έξοδα, διακοπές μιας εβδομάδας μακριά από το σπίτι, πληρωμή λογαριασμών επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας ή ενυπόθηκου δανείου, πληρωμή λογαριασμού θέρμανσης, κατοχή πλυντηρίου, κατοχή έγχρωμης τηλεόρασης, κατοχή τηλεφώνου ή προσωπικού αυτοκινήτου.

Άλλες χώρες που βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση με τη Βουλγαρία είναι η Ρουμανία με 49% και η Ουγγαρία με 41%. Το Λουξεμβούργο διαθέτει δείκτη 4%, ενώ η Σουηδία και η Ολλανδία 5% έκαστη. Ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 17%.

Από την ίδια έρευνα προέκυψε, εξάλλου, ότι το 46% των Βούλγαρων καταναλωτών θεωρεί ότι τα τρόφιμα που αγοράζει δεν είναι ασφαλή.
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!