προϊόντα ηχου και εικόνας, φωτογραφικά και βιντεοκάμερες, είναι οι εγγυήσεις που παρέχονται. Ειδικά στην Ελλάδα οι εμπορικές επιχειρήσεις και οι αντιπροσωπίες αποδεικνύονται πολύ συχνά αναξιόπιστες και οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλα προβλήματα.
Πέρα από τους όρους των εγγυήσεων που παρέχονται από τις διάφορες εταιρίες οι οποίες παρουσιάζουν πολύ μεγάλες διαφορές μεταξύ τους, προκύπτουν και σημαντικά πρακτικά ζητήματα που σχετίζονται κυρίως με το σέρβις και την επισκευή συσκευών. Ακόμα δηλαδή και στις περιπτώσεις που οι όροι της εγγύησης γίνονται σεβαστοί και δεν επιβάλλονται επί πλέον χρεώσεις, δεν είναι καθόλου σπάνιο η ποιότητα του σέρβις αλλά κυρίως ο χρόνος που απαιτείται για την επιδιόρθωση προβλημάτων να είναι πολύ μεγάλος.
Στον κυκεώνα των ρυθμίσεων και των διαφορετικών προβλέψεων που υπάρχουν στις εγγυήσεις που προσφέρονται θα πρέπει οι καταναλωτές να αναζητούν και πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα του σέρβις και της εξυπηρέτησης κάτι που τελικά είναι πολύ δύσκολο.
Αρκεί μόνο να αναφέρουμε ότι αρκετές εταιρείες ηλεκτρονικών δεν διαθέτουν καθόλου σέρβις στην Ελλάδα η προσφέρουν πολύ περιορισμένες υπηρεσίες και κάθε βλάβη επιδιορθώνεται στο εξωτερικό, γεγονός που προκαλεί τεράστιες καθυστερήσεις.
Χρονική διάρκεια και όροι.
Σήμερα, μετά τις τελευταίες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίες ενσωματώθηκαν και στο Ελληνικό δίκαιο, τα περισσότερα ψηφιακά προϊόντα καλύπτονται από τουλάχιστον δυο χρόνια εγγύηση, η οποία ξεκινάει από τη στιγμή της παραλαβής του προϊόντος.
Στο διάστημα αυτό η εταιρεία που το πουλάει υποχρεούται να επισκευάζει εντελώς δωρεάν κάθε βλάβη, με μόνη εξαίρεση τις βλάβες που έχουν προκύψει από κακή χρήση η κακή φροντίδα του προϊόντος. Στο σημείο αυτό προκύπτουν οι πρώτες αμφιβολίες, καθώς ο όρος κακή χρήση και φροντίδα επιδέχεται πολλές ερμηνείες, το βέβαιο είναι ότι περιλαμβάνει περιπτώσεις πτώσης και θραύσης, έκθεση σε υγρασία και υπερβολική ζέστη η άνοιγμα της συσκευής και επέμβαση στο εσωτερικό της.
Από εκεί και πέρα, πολλές εταιρείες πλέον προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, όπως λ.χ. εγγύηση μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας, ως επί το πλείστον 3 χρόνια, αλλά και πλήρη αντικατάσταση των συσκευών όταν εμφανίζουν βλάβη εντός ενός μηνός. Οι περισσότερες εγγυήσεις απαιτούν τη μεταφορά της συσκευής που έχει βλάβη από τον καταναλωτή στο κατάστημα με δικά του μέσα, υπάρχουν όμως και εγγυήσεις στις οποίες προσφέρεται η δωρεάν επίσκεψη τεχνικού η η μεταφορά στο σέρβις γίνεται με μέσα της εταιρείας που έκανε τη πώληση. Επίσης, καλά πακέτα εγγύησης προσφέρουν και τη δυνατότητα προσωρινής αντικατάστασης με άλλη συσκευή, μέχρι να γίνει η επισκευή.
Επιστροφές
Ειδική μέριμνα υπάρχει πλέον και για τις περιπτώσεις στις οποίες οι καταναλωτές αλλάζουν γνώμη για τις αγορές τους. Στις περιπτώσεις αυτές οι εταιρείες υποχρεούνται για 7'10 ημέρες περίπου να δέχονται κάθε επιστροφή προϊόντος και να επιστρέφουν τα χρήματα της αγοράς, με την προϋπόθεση ότι η συσκευή δεν έχει χρησιμοποιηθεί και επιστρέφεται με την αρχική της συσκευασία. Στο σημείο αυτό οι καταναλωτές δεν υπάρχει κανένας λόγος να δεχθούν αντιρρήσεις, καθώς ο νόμος είναι ξεκάθαρος και εν ανάγκη μπορούν να απευθυνθούν τηλεφωνικά στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Ξεχωριστές εγγυήσεις από καταστήματα.
Αρκετά εμπορικά καταστήματα, κυρίως στο χώρο της πληροφορικής, αναγνωρίζοντας τις ελλείψεις εισαγωγέων και αντιπρόσωπων και τη χαμηλή ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών σε σέρβις, προσφέρουν αυτοτελώς δικές τους εγγυήσεις, ειδικά για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Πρόκειται για αξιέπαινη κίνηση η οποία μάλιστα έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών που αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια.
Τέτοιου είδους υπηρεσίες είναι διαθέσιμες ως επί το πλείστον από μεγάλους λιανέμπορους που διαθέτουν τεχνικό τμήμα και καλύπτουν τόσο εργασίες επιδιόρθωσης όσο και αντικατάσταση συσκευών όπου η επισκευή δεν είναι εφικτή.
Σε αρκετές από τις εγγυήσεις αυτές περιλαμβάνεται και η δωρεάν επίσκεψη τεχνικού στο σπίτι, η τηλεφωνική υποστήριξη η η δυνατότητα αποστολής με κάποιο κουριερ της συσκευής, ώστε ο καταναλωτής να μην αναγκάζεται να την μεταφέρει ο ίδιος.
Τι προβλέπει ο νόμος.
Ο νόμος για την προστασία του καταναλωτή (2251/1994 που τροποποιήθηκε με τον 3587/2007) προβλέπει ότι:
Σε κάθε πώληση ο προμηθευτής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή γραπτώς, στην ελληνική γλώσσα η με σύμβολα διεθνώς κατοχυρωμένα, σαφείς οδηγίες για την ασφαλή χρήση, διατήρηση και συντήρηση του προϊόντος.
Η εγγύηση πρέπει να είναι σύμφωνη με τους κανόνες της καλής πίστης και να μην αναιρείται από υπερβολικές ρήτρες εξαιρέσεων.
Για ένα ελαττωματικό προϊόν ευθύνεται ο παραγωγός, αλλά στην περίπτωση που ένα προϊόν είναι εισαγόμενο ο εισαγωγέας είναι αυτός που έχει την ίδια ευθύνη με τον παραγωγό.
Σε περίπτωση αντικατάστασης του προϊόντος η ανταλλακτικού του, η εγγύηση αυτόματα ανανεώνεται για όλη της τη διάρκεια για το νέο προϊόν η ανταλλακτικό.