Το ζήτημα των συγχωνεύσεων των σχολικών μονάδων είναι εξαιρετικά σημαντικό και έχει συναντήσει την διαφωνία των γονέων των μαθητών και των εκπαιδευτικών, οι οποίοι ισχυρίζονται το αυτονόητο. Λιγότερα σχολεία = χειρότερα, υποβαθμισμένα σχολεία. Όπως είναι φυσικό και σε αυτό το ζήτημα το Υπουργείο προσπαθεί να πείσει την κοινωνία για τις ταχυδακτυλουργικές του ικανότητες, το πώς δλδ με λιγότερα σχολεία θα αναβαθμίσει την παιδαγωγική διαδικασία. Σύμφωνα με το Υπουργείο, οι συγχωνεύσεις γίνονται με «παιδαγωγικά κριτήρια». Φυσικά υπενθυμίζει το όριο των 30 μαθητών στην δευτεροβάθμια ανά τμήμα, 25 στην πρωτοβάθμια. Με ποιο τρόπο τμήματα που θα λειτουργούν στο όριο της χωρητικότητας αποτελεί «παιδαγωγικό κριτήριο» είναι άξιο απορίας.
Η υπουργός Παιδείας κα Διαμαντοπούλου το προηγούμενο χρονικό διάστημα σε κάθε δημόσιά της εμφάνιση τόνιζε: Οι αλλαγές στην εκπαίδευση δεν έχουν καμία σχέση με το Μνημόνιο προσπαθώντας ακριβώς να αθωώσει με επικοινωνιακά τρικ την κυβερνητική πολιτική. Κι όμως το Μνημόνιο 3 (σελ. 43), ορίζει την σύσταση «τρόικας για την εκπαίδευση», δηλαδή «ανεξάρτητη ειδική ομάδα εκπαιδευτικής πολιτικής με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση) και την αποτελεσματικότερη χρήση πόρων». Είναι σαφές ότι στοιβάζοντας μαθητές και εκπαιδευτικούς στις αίθουσες και δημιουργώντας σχολεία-μαμούθ, επιδιώκουν να μειώσουν τις οργανικές θέσεις και τη χρηματοδότηση των σχολείων, αδιαφορώντας για τις ήδη ακραία επιβαρυμένες συνθήκες λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Χθες ανακοινώθηκαν οι καταργήσεις των σχολικών μονάδων. Συνολικά πανελλαδικά καταργούνται η συγχωνεύονται 410 σχολικές μονάδες στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση δηλαδή το 13% των συνολικών και 1523 σχολικές μονάδες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στην Κρήτη υποβαθμίζονται 8 δημοτικά και 45 καταργούνται. Καταργούνται επίσης 18 νηπιαγωγεία ενώ έχουμε και 5 καταργήσεις σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στο νομό Χανίων καταργούνται 9 σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και υποβαθμίζονται 2. Επειδή διάφοροι έσπευσαν να προλάβουν ότι ‘φτηνα την γλιτώσαμε με τόσες λίγες συγχωνεύσεις’ τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι.
Ήδη από το κείμενο διαβούλευσης αποκαλύπτεται ότι η πρόθεση του Υπουργείου είναι να φτιάξει ένα διαρκή μηχανισμό κλεισίματος και συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων που θα λειτουργεί και τα επόμενα χρόνια. Έχει ήδη εγκαταστήσει το αναγκαίο μηχανογραφικό σύστημα με το οποίο θα αξιολογούνται οι υποψήφιες για συγχώνευση ή κατάργηση σχολικές μονάδες. Τα κριτήρια μάλιστα σχετίζονται με τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης που ήδη επιχειρεί το Υπουργείο να εφαρμόσει πιλοτικά, αναγκάζοντας τα ίδια τα σχολεία να «ανοίγουν το λάκκο τους». Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων θα είναι μια διαρκής και αυτοματοποιημένη διαδικασία, στην υπηρεσία της «τρόικας της εκπαίδευσης».
Οι συνέπειες θα είναι βαριές για πολλά σχολεία, μαθητές, εκπαιδευτικούς, αδιόριστους γονείς. Δημιουργείται ένα μοντέλο γιγάντιου σχολείου, αφημένου πρακτικά στην τύχη του, με ελάχιστους διορισμούς εκπαιδευτικών, με εκπαιδευτικούς περιπλανώμενους, εντατικοποιημένους, κακοπληρωμένους, ενδεχομένως χωρίς οργανική θέση πια ή και ελαστικά εργαζόμενους αδιόριστους, μαθητές που θα αναγκάζονται να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις σε δύσκολες συγκοινωνιακές συνθήκες και γονείς χτυπημένους από την κρίση που θα πιεστούν επιπλέον να αλλάξουν τόπο κατοικίας στην προσπάθεια να βρουν σχολείο για τα παιδιά τους. Παιδιά με ετερόκλητες ανάγκες θα στοιβάζονται ουσιαστικά ανεπίβλεπτα σε απρόσωπα σχολεία-μαμούθ. Η μαθησιακή διαδικασία ολοένα θα υποβαθμίζεται. Η σχολική διαρροή και οι κοινωνικές ανισότητες θα εντείνονται.
Ήδη το εκπαιδευτικό κίνημα είναι σε αναβρασμό. Μαζί με τους γονείς και τους μαθητές απαιτεί από την Κυβέρνηση να αποσύρει το σχέδιο συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων, εξασφαλίζοντας ότι το δημόσιο σχολείο θα προσφέρει δωρεάν, ισότιμα και αξιόπιστα όλη τη γνώση σε όλα τα παιδιά που ζουν σε αυτή τη χώρα. Αυτές είναι οι πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες της κοινωνίας μας και όχι η με δήθεν «παιδαγωγικά» επιχειρήματα εφαρμογή του Καλλικράτη και του Μνημονίου στην εκπαίδευση.
- Καμία κατάργηση-συγχώνευση σχολείων ή τμημάτων, μετακίνηση μαθητών σε άλλα σχολεία.
- Καθιέρωση ορίου 25 μαθητών ανά τμήμα (20 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια).
- Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών και διοικητικών για τις αληθινές σχολικές ανάγκες.
- Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ.
- Να καταργηθεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος 3848.
-Ενιαίο υποχρεωτικό 12χρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο, για όλα τα παιδιά,
που διδάσκει την κριτική σκέψη και τη συλλογική δράση.
ΑΥΤΗ Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΜΑΣ ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ! ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ, Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΜΑΣ, Η ΙΔΙΑ Η ΥΠΑΡΞΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΥΟΝΤΑΙ!
ΟΛΟΙ ΟΛΕΣ την ΠΕΜΠΤΗ 17/3/2011 6.00 ΜΜ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (Παράρτημα Χανίων)