που διασχίζει την Κωνσταντινούπολη, όπως ανακοίνωσε την Τετάρτη ο πρωθυπουργός της χώρας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
"Σηκώνουμε τα μανίκια μας για τη Διώρυγα Κωνσταντινούπολη, ένα από τα μεγαλύτερα σχέδια του αιώνα, που θα επισκιάσει τις διώρυγες του Παναμά και του Σουέζ" δήλωσε ο Ερντογάν στη διάρκεια τηλεοπτικής ομιλίας του. Οι προκαταρκτικές μελέτες για το σχέδιο, που πρόκειται να διαρκέσουν δύο χρόνια, θα αρχίσουν μετά τις βουλευτικές εκλογές του Ιουνίου, όπως είπε ο Τούρκος πρωθυπουργός, χωρίς να αποσαφηνίσει τις οικονομικές πλευρές του σχεδίου.
Η διώρυγα, η διάνοιξη της οποίας θα γίνει στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης, θα έχει μήκος 40-50 χιλιόμετρα και βάθος 25 μέτρα. Θα μπορούν να την χρησιμοποιούν τα πιο μεγάλα δεξαμενόπλοια και κρουαζιερόπλοια, με ρυθμό 160 την ημέρα, γεγονός που θα επιτρέψει να αποσυμφορηθούν τα στενά του Βοσπόρου, πρόσθεσε ο Ερντογάν, υπογραμμίζοντας ότι 140 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου μεταφέρονται ετησίως μέσω του Βοσπόρου.
Από το Βόσπορο, ο οποίος έχει μήκος περίπου 30 χιλιόμετρα, διέρχονται κάθε χρόνο πολλές δεκάδες χιλιάδες εμπορικά πλοία, με αποτέλεσμα οι περίπου 13.000.000 κάτοικοι της Κωνστνατινούπολης να αντιμετωπίζουν σοβαρούς κινδύνους περιβαλλοντικής καταστροφής. "Το σχέδιο αυτό είναι ένα ενεργειακό σχέδιο, ένα σχέδιο για τις μεταφορές (...) Όμως, πρώτα απ' όλα πρόκειται για ένα σχέδιο για το περιβάλλον. Πρόκειται για ένα σχέδιο για την προστασία της φύσης, της θάλασσας, των υδάτινων πόρων (...) της Κωνσταντινούπολης και των περιχώρων της" δήλωσε ο Τούρκος πρωθυπουργός.
Το σχέδιο προβλέπει επίσης την κατασκευή ενός αεροδρομίου -του τρίτου της Κωνσταντινούπολης και του μεγαλύτερου της Τουρκίας- και ενός λιμανιού κοντά στη διώρυγα, τόνισε ο Ερντογάν, ο οποίος δεν θέλησε να αποκαλύψει τη χάραξη της υδάτινης οδού ούτε το κόστος του σχεδίου. Ο Τούρκος πρωθυπουργός όρισε το 2023 ως έτος ολοκλήρωσης των εργασιών, το οποίο συμπίπτει με την εκατοστή επέτειο της ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας, πάνω στα ερείπια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.