Διάβασα αυτό το γράμμα του φινλανδού μαθητή. Ομολογώ ότι δεν μπορώ να κατανοήσω αν όντως εγράφη από φινλανδό που μαθαίνει ελληνικά.. (Σχετικά με αυτόν τον έρμο τον Φινλανδό μαθητή και σε απάντηση της φίλης με ανάρτηση υπ'αριθμόν (ιστοσελίδας) http://tro-ma-ktiko.blogspot.com/2011/05/blog-post_2270.html )
η λ.χ. μεταφράστηκε από φινλανδικό γράμμα ή λ.χ. από φινλανδό που έγραψε σε έλληνα στα αγγλικά. Αυτό που αποκομίζω είναι μια υπερ-απλουστευμένη οπτική μιας μαγικής κοινωνίας που όλοι και όλα συνεργάζονται ούτως ώστε να παρέχεται το βασικότερο όλων αγαθό -η εκπαίδευση- με την ελάχιστη μεροληψία, προβλήματα και βεβαίως χωρίς αντίτιμο. Είναι επίσης προφανής μια τάση εξευτελισμού και καταβαράθρωσης της συλλογικής μας παιδείας και αξιών ως χώρα, δοσμένη με έναν εκλαϊκευμένο παιδικό τρόπο. Δεν θα το σχολιάσω γιατί έχει δόση αλήθειας και δόση υπερβολής που κανένας φίλος ή φίλη εδώ δεν είναι σε θέση να μετρήσει στατιστικοποιήσει.
ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ (FACTS)
Οι Σκανδιναβικές χώρες έχουν ομολογουμένως και με στατιστικές, πρωτεία σε συστήματα παροχής εκπαίδευσης και κοινωνικής πρόνοιας. Επίσης, σε διάφορες στατιστικές κοινωνικής πρόνοιας, υγείας και ασφάλειας, κατέχουν πάλι τα πρωτεία, σας προτείνω να δείτε στατιστικές στο http://www.equalitytrust.org.uk/why/evidence όπου ομάδα επιστημόνων έχει συνδέσει όλες τις στατιστικές σε διαγράμματα διασποράς (scatter plots) με τον ένα άξονα να αντιπροσωπεύει το εισόδημα. Απλά δείτε το. Επίσης, για να σταματήσει αυτή η χαρωπή "καραμέλα" περί αυτοκτονιών: ναι, έχουν υψηλή "απόδοση" στον δείκτη αυτοκτονίας, όχι δεν είναι ο πρώτες στον κόσμο και τέλος πληροφορηθείτε έναν παράγοντα που παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό, την έλλειψη βιταμίνης D. Στις χώρες του Βορρά (και όχι μόνο την Σκανδιναβία) η λιγοστή ηλιοφάνεια συνεπάγεται λιγοστή πρόσληψη βιταμίνης D, η έλλειψη της οποίας έχει συνδεθεί συν τοις άλλοις με πρόκληση κατάθλιψης.
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ, ΜΑΣ (ΕΛΛΑΔΑ)
Διαβάζω λοιπόν ποικίλλες απαντήσεις και αντιδράσεις, δεν βλέπω καμία τεκμηριωμένη άποψη που να πατά στα πόδια της. Το αν μας αρέσει ή όχι, το αν διαφωνούμε ή όχι, δεν αφαιρεί από μια τεκμηριωμένη άποψη την ιδιότητα της να προσφέρει κάτι σε αυτόν/ή που την διαβάζει: δομή, συγκρότηση, επιχειρήματα, ροή και κατανόηση αυτών που ο εκάστοτε έχει να πει. Αγαπητή φίλη, γράφεις την άποψη σου σε ένα τεράστιο κείμενο δίχως παραγράφους και με μια ροή πολυβόλο, "τρώγωντας" λέξεις, γράμματα. ΔΕΝ ΚΑΤΗΓΟΡΩ, ΔΕΝ ΚΡΙΝΩ, πολύ πιθανόν αν κληθείς να γράψεις ένα κείμενο κάπου με το χέρι, να γράψεις εξαιρετικά. Ξεχνάς όμως, ότι γράφεις σε ένα ιστολόγιο που διαβάζεται καθημερινά από εκατομμύρια ανθρώπους, ΚΑΙ εκτός της Ελλάδας. Μπορεί να μην σου πέρασε από το μυαλό, αλλά η φωνή/γραφή σου αποκτά δύναμη όταν με τον -παρότι ατεκμηρίωτο- λόγο σου δίνεις τροφή για σκέψη και αμφισβήτηση θεσμών και ιδρυμάτων, σε πολλούς συμπολίτες σου. Αυτό είναι εκπληκτικό! Σκέψου όμως πριν γράψεις, ότι πιθανώς αντί για επιχειρήματα να "βγάζεις' οργή, μελαγχολία, απογοήτευση (για την τρισ-κατάντια της χώρας μας).
ΣΚΕΦΤΗΚΕΣ ΤΑ ΕΞΗΣ ΠΡΙΝ ΓΡΑΨΕΙΣ; και εξηγούμαι:
1. Το παλληκάρι που "κρίνεις", γράφει σωστά ότι πολλών το μόνο αντ'επιχείρημα για την άνευ όρων κοινωνική προστασία στις χώρες αυτές, είναι ο αριθμός αυτοκτονιών. Του απαντάς με ερώτηση, χωρίς να έχεις την απάντηση στην ερώτηση σου, χωρίς ούτε να παρέχεις κάποια τεκμηριωμένη εξήγηση.
2. Ο φίλος, οργισμένα μεν τεκμηριωμένα δε, σου παρέχει ένα επιχείρημα ατράνταχτο: "μαξιλαράκια". Πριν μεταναστεύσω στη Σουηδία, πέρασα και από διδακτορική διαδικασία, όπου μαζί με τα άλλα καθήκοντα ως θα γνωρίζεις, είναι και η διόρθωση γραπτών. Σε τιμά / σε τι σε βοηθά / πως αυξάνει το βιοτικό σου επίπεδο, η εγγραφή ως τόπος καταγωγής (σε γραπτό), "Διδειμότειχος Έβρου"; Η απάντηση σε ερώτηση (που δεν έχει σημασία και θα καταλάβεις το γιατί) "Ο Μουάμεθ ο πορθητής [μεγάλο κενό γραφής] έξω έκανε κρύο" σε τμήμα φιλολογίας, σε τι συμπέρασμα σε οδηγεί; πλήθος άλλων τέτοιων γραπτών, ας μην επεκταθώ. Πλήθος "εισακτέων", που χωρίς να φταίνει γιατί δεν επέλεξαν αυτή τα συστήματα και ιδρύματα εκπαίδευσης τους, ΣΤΟΚΟΙ, ΝΤΟΥΒΑΡΙΑ, λαμβάνουν κάθε χρόνο πτυχίο. Την ίδια ώρα που ατελειώτες εκτάσεις έυφορης γης καλλιεργούνται και οι καρποί της συλλέγονται από μετανάστες όλου του πλανήτη, το λάδι μας εκμεταλλεύονται διαπλεκόμενοι συνεταιρισμοί και τα πορτοκάλια μας πωλούνται σε τιμή τσιχλόφουσκας, όταν τα ισπανικά στις ευρωπαϊκές αγοράς κοστίζουν πάνω από 2¤ το κιλό.
3. Μιλάς για την απορρόφηση "των καλύτερων επιστημόνων μας" από ξένες χώρες. Δεν είπες όμως ότι πλήθος εξ αυτών αναγκάζονται να μεταναστεύσουν με ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΠΙΛΟΓΗ, κατόπιν ΔΙΚΗΣ ΤΟΥΣ ΕΡΕΥΝΑΣ, και κατόπιν της συνειδητοποίησης τους ότι στην Μουσουλμανική Δημοκρατία της Βαλκανικής (γιατί αυτό είμαστε) προκοπή δεν θα δουν. Αυτό ονομάζεται απορρόφηση και όχι μετανάστευση; Επίσης, γιατί δεν άκουσα ποτέ κανέναν να μιλά περί απορρόφησης "των καλύτερων ξένων επιστημόνων" στην Ελλάδα; μας οδηγεί σε κάποιο συμπέρασμα αυτό;
4. Σε τι σε οφέλησαν προσωπικά οι λαϊκές ρήσεις, που ακριβώς χρησιμοποιούνται πρακτικά στην καθημερινότητα μας, πόσο αύξησαν το βιοτικό μας επίπεδο, πόσο αύξησαν τις ροές συναλλάγματος, την κοινωνική πρόνοια; Σε τι οφελεί την συζήτηση ή την χώρα μια -γεμάτη δυσειδαιμονία και προκαταλήψεις- ότι το σπίτι σου που έχει δική του βούληση και σε παρακολουθεί, θα "πέσει να σε πλακώσει";
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Κατ' αρχήν ευχαριστώ -απέραντο- στο τρομακτικό, είναι έως τρομακτική η σκέψη του πόση επιρροή μπορεί να έχει ο απλός -δίχως εξουσίες και αμύθητες περιουσίες άνθρωπος- με το βήμα που του παρέχεται εδώ. Προς όλους τους φίλους αναγνώστες, δεν χρειάζεται κανείς να είναι φιλόλογος, διδάκτορας ή επιστήμων για να γράψει ένα γράμμα που απευθύνεται σε εκατομμύρια κόσμου καθημερινά. Μπορεί να γράψει με απλά λόγια, χωρίς να μασάει τις λέξεις, με σημεία στίξης, με παραγράφους, με νόημα, χωρίς οργή, με τονισμό. Μπορεί καθένας σας να κάνει το γράμμα του ελκυστικό στην ανάγνωση και να βοηθήσει περισσότερο από όσο νομίζει σε κάθε μορφής "αφύπνιση".
Προς την φίλη χάριν της οποίας εμπνεύστηκα να γράψω τα παραπάνω: κανείς δεν ισχυρίζεται ότι εδώ πάνω (Σκανδιναβία) είναι ο παράδεισος. Εάν έρθεις κάποτε (και όχι για τουρισμό ολίγων ημέρων, αλλά να ερευνήσεις μόνη σου τι υπάρχει εδώ και πως λειτουργεί, πως κινείται) θα διαπιστώσεις πιθανώς και εσύ, ότι είναι πολύ σημαντικό να ζεις σε έναν ειρηνικό κοινωνικό περίγυρο, όπου είναι αδιανόητο να μην εμπιστεύεσαι το κράτος, όπου όλοι μαζί πληρώνουν φόρους από τους οποίους καρπώνεσαι και εσύ τεράστιο κομμάτι με ποικίλλους τρόπους, όπου η εκπαίδευση από νήπια > διδακτορικές σπουδές είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ δωρεάν. Με όποια και όσα προβλήματα έχουν αυτές οι κοινωνίες.
Αναγνώστης