Εκατοντάδες «πειρατικά» ασθενοφόρα
«καταπλέουν» ανενόχλητα στο ΕΣΥ. Περισσότερες από 250 ιδιωτικές κινητές
μονάδες διακομιδής ασθενών εκμεταλλευόμενες το έλλειμμα του καθ’ ύλην
αρμόδιου δημόσιου φορέα, του ΕΚΑΒ, λυμαίνονται το...
ευαίσθητο αυτό πεδίο της υγείας, παραβιάζοντας προκλητικά το ισχύον νομικό πλαίσιο και αποκομίζοντας τεράστια και «μαύρα» κέρδη εις βάρος των ασθενών.
ευαίσθητο αυτό πεδίο της υγείας, παραβιάζοντας προκλητικά το ισχύον νομικό πλαίσιο και αποκομίζοντας τεράστια και «μαύρα» κέρδη εις βάρος των ασθενών.
Αδεια λειτουργίας ιδιωτικών ασθενοφόρων μπορούν να λαμβάνουν κλινικές, θεραπευτήρια, διαγνωστικά κέντρα, καθώς και Μονάδες χρόνιας αιμοκάθαρσης υπό την προϋπόθεση ότι θα εξυπηρετούν μόνο όσους κάνουν χρήση των υπηρεσιών τους και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Επίσης, άδεια λειτουργίας ασθενοφόρου μπορούν να λάβουν ασφαλιστικές εταιρείες για την εξυπηρέτηση των συνδρομητών τους, πάλι χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση όπως επισημαίνεται στην υπουργική απόφαση 754/-6-2005 ή και μαζικοί εργασιακοί χώροι, όπως π.χ. εργοστάσια. Τις άδειες λειτουργίας των οχημάτων δίνει το ΕΚΑΒ.
Στην πράξη, ωστόσο, καταγράφεται μεγάλη απόκλιση από τα οριζόμενα στον νόμο. Τα «πειρατικά» ασθενοφόρα «καταπλέουν» ανενόχλητα στο ΕΣΥ αναλαμβάνοντας σχεδόν αποκλειστικά όλες τις μη επείγουσες διακομιδές, δηλαδή τα χρόνια περιστατικά και τους ασθενείς που λαμβάνουν εξιτήριο από το νοσοκομείο και λόγω της πάθησής τους χρειάζεται να μεταφερθούν με φορείο.
Είναι ενδεικτικό ότι μόνο τα νοσοκομεία που υπάρχουν επί της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας στην Αθήνα δίνουν καθημερινά περίπου 200 εξιτήρια, οι δε διακομιδές αυτών των ασθενών ξεκινούν σχεδόν ταυτόχρονα, από τις 2 μ.μ. - 3 μ.μ.
Εκμεταλλεύονται τα κενά του ΕΚΑΒ
Δεδομένου ότι τα οχήματα του ΕΚΑΒ που μπορεί να διατεθούν γι’ αυτές τις διακομιδές στην Αττική ημερησίως δεν ξεπερνούν τα 15, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο χρόνος αναμονής για ασθενείς που έχουν πάρει εξιτήριο και χρειάζεται να μεταφερθούν στο σπίτι τους μπορεί να φτάσει από μία ώρα έως και μία ημέρα! Παράλληλα, έτσι εξηγείται πώς οι κάρτες των ιδιωτικών κινητών μονάδων βρίσκονται σε κάθε γωνιά των νοσοκομείων, ενώ τα «πειρατικά» ασθενοφόρα σταθμεύουν πλέον ακόμη και μέσα στα δημόσια νοσοκομεία, στους χώρους στάθμευσης που προορίζονται για τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ.
Σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων του ΕΚΑΒ, που έχουν περιέλθει μάλιστα εις γνώση και του ΣΔΟΕ, οι άδειες λειτουργίας των ασθενοφόρων αφού εξασφαλιστούν με... συνοπτικές διαδικασίες από το ΕΚΑΒ, στη συνέχεια «ενοικιάζονται» ή πωλούνται σε ιδιώτες που χρησιμοποιούν τα ασθενοφόρα για τη διακομιδή χρόνιων περιστατικών έναντι υψηλής αμοιβής. Εγγραφο που έχει στη διάθεσή του το protothema.gr είναι αποκαλυπτικό για την κατάσταση που επικρατεί στον τομέα της ιδιωτικής διακομιδής: ένα στα δύο ασθενοφόρα που λαμβάνει άδεια κυκλοφορίας από το ΕΚΑΒ το τελευταίο έτος είναι ιδιωτικό!
«Μαύρη» εργασία από ΕΚΑΒίτες στα ιδιωτικά ασθενοφόρα
Επιπλέον, καταγγέλλεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις το πλήρωμα των ιδιωτικών ασθενοφόρων απαρτίζουν στελέχη του ΕΚΑΒ κατά παράβαση κάθε δεοντολογίας του συγκεκριμένου κλάδου. Πηγές του ΕΚΑΒ εξηγούν την πρακτική που ακολουθείται από μερίδα του προσωπικού: «Κάποιοι από τα πληρώματα των ασθενοφόρων “στριμώχνουν” τις μηνιαίες βάρδιές τους σε μία μόλις εβδομάδα, παρά το γεγονός ότι είναι ανθρωπίνως αδύνατον να εργαστεί κάποιος είτε ως οδηγός είτε ως πλήρωμα οχήματος 24 ώρες το 24ωρο επί επτά ημέρες! Ετσι, τον υπόλοιπο μήνα παρέχουν απερίσπαστοι “μαύρη” εργασία στα ιδιωτικά ασθενοφόρα». Βεβαίως, οι καταγγέλλοντες τονίζουν ότι πρόκειται για πρακτική που οι εργαζόμενοι δεν θα μπορούσαν να ακολουθήσουν εάν δεν είχαν την ανοχή ή την εύνοια υψηλά ιστάμενων του ΕΚΑΒ.
Παράνομες οι χρεώσεις, αλλά «παχυλές»
Πάντως, αυτός ο τρόπος στελέχωσης -με ΕΚΑΒίτες- αποτελεί ακόμη, ευτυχώς, εξαίρεση. Ο κανόνας για τη στελέχωση των ιδιωτικών οχημάτων μαρτυρά την ανευθυνότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε το πεδίο της ιδιωτικής διακομιδής στη χώρα μας, καθώς στα ιδιωτικά ασθενοφόρα δεν απαιτείται να υπάρχει εξειδικευμένο και καταρτισμένο πλήρωμα. Σε αντίθεση με τις υψηλές προδιαγραφές που τίθενται σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση πληρώματος ασθενοφόρου του ΕΚΑΒ, ορίζεται ότι «το ιδιωτικό όχημα πρέπει να έχει οδηγό και συνοδηγό, καθώς και ότι ο οδηγός ή έστω ο συνοδηγός να έχει στοιχειώδεις γνώσεις και εμπειρία στην παροχή πρώτων βοηθειών»!
Μείζον ζήτημα προκύπτει και σε ό,τι αφορά τη χρέωσης της ιδιωτικής διακομιδής. Παρά το γεγονός ότι ο νόμος ορίζει ρητά και κατηγορηματικά ότι απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση είσπραξη κομίστρου για τη μεταφορά ασθενών, στην πράξη η καταβολή των χρημάτων γίνεται χωρίς προσκόμματα, προηγούνται δε πάντοτε οι κλασικές ελληνικές διαπραγματεύσεις, π.χ. με ή χωρίς απόδειξη και ΦΠΑ...
Ετσι, η «ταρίφα» για διακομιδή εντός της Αττικής κυμαίνεται από 40 έως 80 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση από το νοσοκομείο στην οικία του ασθενούς. Η δε χρέωση για διακομιδή από το νοσοκομείο σε περιφέρεια μπορεί να αγγίξει και τα 1.000 ευρώ. Σημειωτέον ότι εάν ασθενής καλέσει ιδιωτικό ασθενοφόρο και στο μεταξύ τον παραλάβει το ΕΚΑΒ, είναι υποχρεωμένος να πληρώσει έστω 40 ευρώ για την κλήση!
Πρώτο Θέμα