Και ευτυχώς, γιατί οι μάσκες έπεσαν από κάποιους και τα αληθινά τους πρόσωπα είναι πλέον ορατά.
Ήταν μια ευκαιρία για το συνδικαλιστικό όργανο των λειτουργών της εκπαίδευσης να αποδείξει ότι έχει αντιληφθεί το μέγεθος και τις προσκλήσεις της σημερινής αδιέξοδης κατάστασης και να υπερβεί τις αγκυλώσεις του παρελθόντος. Η ευκαιρία πήγε χαμένη.
Το Συνέδριο αναλώθηκε σε κοκορομαχίες και ατελείωτες ιδεοληπτικές και μικροκομματικές μπούρδες, αγνοώντας επιδεικτικά τα ουσιαστικά προβλήματα των συναδέλφων, των μαθητών και της εκπαίδευσης εν γένει.
Οι ελάχιστες εισηγήσεις επί των θεμάτων ουσίας αγνοήθηκαν πλήρως, με πρόσχημα τις πολιτικές εξελίξεις.
Όσοι «τόλμησαν» να προτείνουν συγκεκριμένα πράγματα για να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα βρέθηκαν μπροστά σε ένα μεγάλο τείχος ωχαδελφισμού και ιδεοληπτικής άρνησης έστω και της συζήτησης επί εκπαιδευτικών ζητημάτων.
Ατελείωτες από του βήματος προκλήσεις ανάμεσα στις τρείς βασικές οργανώσεις της αριστεράς που είτε διατυμπανίζουν την κομματική τους ταυτότητα, είτε προσπαθούν τεχνηέντως να την αποκρύψουν για να μπορούν με τη μάσκα του δήθεν ακομμάτιστου να κατηγορούν τους άλλους. Και όλοι μεταξύ τους να ανταγωνίζονται για το ποιός θα μιλήσει πιο πολύ, ποιός θα κερδίσει εντυπώσεις και ποιός θα αποποιηθεί πιο πετυχημένα των ευθυνών του κατηγορώντας πάντα μόνο (αν και όχι πάντα άδικα) τη ΔΑΚΕ και την ΠΑΣΚ. Λες και δεν είναι και οι ίδιοι χρόνια αιρετοί και εκπρόσωποι συναδέλφων. Λες και δεν είναι διαχειριστές και συνυπεύθυνοι βεβαίως της τραγικής κατάστασης στην οποίαν τόσο το συνδικαλιστικό όργανο (ψάξτε να βρείτε κηρυχθείσα απεργία ή διαδήλωση η οιαδήποτε άλλη πρωτοβουλία με πάνω από 50% συμμετοχή και δε θα βρείτε) όσο και η εκπαίδευση συνολικά έχει περιέλθει. Δείτε τα πρόσωπα και τα ονόματά τους. Πάντα οι ίδιοι με τα ίδια ξύλινα λόγια και με τα ίδια κούφια επιχειρήματα. Άρνηση σε όλα, άρνηση για την άρνηση.
Φυσικά έχουν και την άνεση να έχουν μπροστά τους μια άλλοτε κραταιή ΠΑΣΚ που σήμερα με νύχια και με δόντια συγκρατείται από τον κυβερνητικό της μηχανισμό και κρύβεται πίσω από το δάχτυλό της σε όλα τα καίρια ζητήματα, με το φόβο με φέρει σε δύσκολη θέση την υπουργική της τριπλέτα. Την τριπλέτα της απόλυτης καταστροφής και διάλυσης κάθε έννοιας κοινωνικού κράτους, συνταγματικότητας, παιδαγωγικών αξιών και λογικής. Την τριπλέτα που επιβάλλει ακόμα και στην ΠΑΣΚ την αυτοαναίρεση, την απομόνωση και την αυτοκαταστροφή.
Στα λίγα θέματα που επετεύχθη μια κάποια συνεδριακή πλειοψηφία (βασικά μόνο στη συμφωνία για άρνηση του μνημονίου, του μεσοπρόθεσμου και των συνεπειών του στο μισθολογικό και στην εν γένει λειτουργία του σχολείου), έγινε φανερή και η απόσταση νοοτροπίας μεταξύ των παρατάξεων του συνεδρίου. Το μόνο που ενδιέφερε ήταν να καλύψουν τα νώτα τους, να περιχαρακώσουν την «επικράτειά» τους, την ιδεολογική τους καθαρότητα και τελικά πάση θυσία να αποτρέψουν την επικράτηση των όποιων προτάσεων των «αντιπάλων». Η μόνη παράταξη που απέσυρε το κείμενό της προκειμένου να βρεθεί χρυσή τομή συμφωνίας ήταν η λαβωμένη ΔΑΚΕ. Το αποτέλεσμα του συνεδρίου μάλλον δικαιώνει τον απερχόμενο πρόεδρο της ΟΛΜΕ και την ισορροπητική του προσπάθεια, αν και δε δικαιώνει καθόλου το συνδικαλιστικό όργανό στο σύνολό του.
Έτσι για την τιμή των όπλων, καταθέτω τα όσα μέσα από ένα ψήφισμα που δεν έφτασε σε ψηφοφορία πρότεινα ως εκλέκτορας της ΕΛΜΕ Σάμου:
- Άμεση λειτουργία της εκμάθησης όλων των ξένων γλωσσών (κι όχι μόνο των Αγγλικών) στο σχολείο σε τμήματα επιπέδων το πολύ 15 μαθητών.
- Επαναλειτουργία της ενισχυτικής διδασκαλίας με σκοπό την προετοιμασία των μαθητών για την πιστοποίηση γλωσσομάθειας από το σχολείο και επέκταση της και στις λυκειακές τάξεις από το μόνιμο υπηρετών προσωπικό, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των μαθητών μέσα στο σχολείο τόσο στις ξένες γλώσσες όσο και στην προετοιμασία για το πανεπιστήμιο.
- Αλλαγή του θεσμού της Πρόσθετης Διδασκαλίας, προκειμένου να δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές και του γυμνασίου και του λυκείου να μαθαίνουν και άλλα γνωστικά αντικείμενα πέραν αυτών του πρωινού προγράμματος ή να εμφυσήσουν σε αυτά (περισσότερη μουσική, καλλιτεχνικά, αθλήματα, ξένες γλώσσες κ.ά.) και πάλι κατά προτεραιότητα από το υπηρετών προσωπικό.
- Προσθήκη του γνωστικού αντικειμένου της β ξένης γλώσσας στο μόνιμο σχολικό πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και άμεση ίδρυση οργανικών θέσεων, προκειμένου να τοποθετηθούν οργανικά όλοι οι υπεράριθμοι ξενόγλωσσοι εκπαιδευτικοί.
- Αύξηση των ετών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και λειτουργία του ολοήμερου σχολείου από το Σεπτέμβρη κιόλας, σε όλα τα σχολεία των οποίων οι υποδομές το επιτρέπουν.
- Άμεση αναδιάρθρωση όλων των θεσμών και υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, ώστε να μηδενιστεί η γραφειοκρατία, να επιταχύνονται οι διαδικασίες και να μειωθούν τα ανούσια λειτουργικά έξοδα.
Όλα τα ως άνω δεν έχουν κανένα πρόσθετο κόστος στο Υπουργείο Παιδείας και αντιθέτως διευθετούν πολύ αποτελεσματικά τόσο τις υπεραριθμίες, όσο και τις ανάγκες σε προσωπικό και ώρες διδασκαλίας, χωρίς να φέρνουν σε διαμάχη συναδέλφους ειδικοτήτων που σήμερα η ηγεσία του Υπουργείου αναίτια και παράλογα φέρνει σε σύγκρουση.
Γι αυτά και γι άλλα πολλά εκπαιδευτικά ζητήματα θα έπρεπε να συζητά τόσο η ΕΛΜΕ όσο και η ΟΛΜΕ, κι όχι για μικροκομματικές εντυπώσεις και για ιδεοληπτικές διαφορές του παρελθόντος, γιατί αυτές απλά είναι βούτυρο στο ψωμί της παράλογης και προφανώς ανίκανης και προκλητικής κυβερνητικής ηγεσίας.
Ν. ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ
Εκπαιδευτικός – Μέλος Δ.Σ. ΕΛΜΕ Σάμου
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών