Μόλις γύρισα από ένα απολαυστικό ταξίδι για διακοπές στην Κρήτη, που θα συνιστούσα σε όλους που ενδιαφέρονται για την οικονομία της Ελλάδας.
Αγνοείστε τα πακέτα all – inclusive, αφού προφανώς όλα τα λεφτά φεύγουν από τη χώρα και καταστρέφουν τις μικρές ταβέρνες, που αποτελούν μέρος της ψυχής κάθε τόπου»
Τα παραπάνω δεν αποτελούν μέρος καμιάς διαφημιστικής καμπάνιας από κανέναν επίσημο ή ανεπίσημο φορέα, αλλά γράμμα που έστειλε στις 10 Ιουνίου μια αγγλίδα τουρίστρια στην “Telegraph” αναφέροντας την εμπειρία της από τις ολιγοήμερες διακοπές που είχε στην Κρήτη και συγκεκριμένα στο ορεινό χωριό Καπετανιανά, που βρίσκεται σε υψόμετρο 800μέτρα στα Αστερούσια Όρη.
Η Liz Eales, στο γράμμα της προτείνει έναν ευχάριστο τρόπο για να βοηθηθεί η οικονομία της Ελλάδας, και ακριβώς αυτός είναι ο τίτλος με τον οποίο δημοσιεύεται στην αγγλική εφημερίδα
«Απολαμβάνοντας τη μείωση του ελληνικού χρέους σε μια μικρή ταβέρνα. Βοήθεια για την οικονομία της Ελλάδας». Το δημοσίευμα αυτό ανακινεί ένα προβληματισμό που έχει αναπτυχθεί στους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς, όσον αφορά τις συνέπειες των διακοπών τύπου all inclusive για την οικονομική επιβίωση των καταστημάτων, εστιατορίων, καφέ που υπάρχουν γύρω από τα ξενοδοχεία.
Τι προσφέρουν τα πακέτα all inclusive
All inclusive σημαίνει όλα περιλαμβάνονται. O τουρίστας που θα επιλέξει το συγκεκριμένο πακέτο είναι «καλυμμένος» στη διαμονή, τη διατροφή και τη διασκέδαση. Συγκεκριμένα, οτιδήποτε αφορά τη διατροφή, δηλαδή πρωινό, γεύμα, δείπνο, σνακ, παγωτά, καφέδες, αναψυκτικά, ποτά έχει προπληρωθεί.
Tο ίδιο ισχύει και για τη διασκέδαση, αφού το πακέτο παρέχει τη δυνατότητα στον πελάτη να κάνει spa ή διάφορα σπορ (τένις, wind serf, καταδύσεις κ.ά.) εντελώς δωρεάν. Oι αλυσίδες που λειτουργούν με all inclusive πακέτα διαθέτουν επίσης ειδική υπηρεσία για τη φύλαξη και τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών, διοργανώνουν βραδιές με μουσική, χορό κ.λπ
Διαμάχη μεταξύ καταστηματαρχών και ξενοδόχων
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ενώσεως Καταστηματαρχών στο Ενετικό Λιμάνι κ. Σταύρο Μαρινάκη
η ζημιά που προκαλούν είναι ευρύτερη για την τοπική οικονομία καθώς οι τουρίστες πολύ συχνά μένουν μέσα στα ξενοδοχεία και δεν βγαίνουν έξω στον τόπο που τους φιλοξενεί.
Στον ίδιο τόνο με τον κ. Μαρινάκη ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών βιοτεχνών και εμπόρων Κρήτης Στρατής Δαγκωνάκης, αναφέρει ότι
«είναι αποκαρδιωτικό το φαινόμενο να βλέπεις στη Xερσόνησο, στα Mάλια, τον Aγιο Nικόλαο, στο Pέθυμνο και τα Xανιά να έχουν τα ξενοδοχεία "All Inclusive" τουρίστες και τα γειτονικά καφέ, εστιατόρια, καταστήματα με σουβενίρ να είναι παντελώς έρημα, χωρίς δουλειά».
Στον αντίποδα βρίσκεται η άποψη των ξενοδόχων καθώς θεωρούν ότι τα πακέτα all inclusive δημιουργήθηκαν ως ανάγκη λόγω της χαμηλής ποιότητας των υπηρεσιών που προσέφεραν στους τουρίστες επαγγελματίες του χώρου.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο των Ξενοδόχων Χανίων κ. Νίκο Κόρακα,
το all inclusive είναι ένα τμήμα της αγοράς με διάφορα επίπεδα ποιότητας, υπάρχει το ακριβό, το φτηνό και το ενδιάμεσο επίπεδο. Το αν η υπόλοιπη αγορά και κυρίως οι ταβέρνες, το θεωρούν ξεπεσμό του τουρισμού, αυτό θα πρέπει να το αναζητήσουν στο δική τους ανικανότητα.Είναι εκείνοι οι οποίοι ευθύνονται για τη ραγδαία αύξηση του all inclusive καθώς επί σειρά ετών, συμβαίνουν άσχημα πράγματα ειδικά στον επισιτιστικό τομέα που διασύρουν ολόκληρες περιοχές.
Το all inclusive στη Κρήτη
Σύμφωνα πάντως με τον κ. Κόρακα στα Χανιά δεν υπάρχουν αρκετά ξενοδοχεία με υπηρεσίες all inclusive καθώς δεν υπάρχουν τόσο μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, όπως για παράδειγμα στο Ηράκλειο.
Αντίθετα περιοχές όπως η Χερσόνησος και τα Μάλια, αποτελούν έναν από τους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας που είναι πολύ διαδεδομένα πακέτα all inclusive διακοπών.
Μάλιστα φέτος ένα ποσοστό 80% των τουριστών που καταφθάνουν στην Κρήτη κάνει διακοπές μέσα από τέτοια πακέτα.
Θα πρέπει βέβαια να τονιστεί ότι η αύξηση αυτή αποτελεί και σημείο των καιρών καθώς οι τουρίστες που επιλέγουν να κάνουν διακοπές μέσα σε κλίμα οικονομικής αβεβαιότητας επιθυμούν να γνωρίζουν από πριν το συνολικό κόστος των διακοπών τους.
Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία και προβλέψεις για το 2011, οι Ευρωπαίοι τουρίστες επιλέγουν σε ποσοστό 20% παραπάνω από πέρυσι, να κάνουν διακοπές με «όλα πληρωμένα».
Flashnews.gr/